Kolme kertaa on jo räminän säestyksellä luistanut kiihdytyksessä. ETSI:llä selvisi, että kyse olisi vapaakytkimen luistamisesta.
Kaasun nostaminen on auttanut niin, että on ottanut kiinni ja on voinut taas kiihdyttää. Melko ripeässäkään kiihdyttelyssä luistoa ei esiinny, mutta täyskiihdytystä en ole enää uskaltanut kokeilla.
En käytä ollenkaan vapaakytkintä, koska kone on viritetty 1.8 litrainen. Kerran kokeilin käyttää ja luisti jo pienestäkin kaasun polkaisusta.
Se, mitä on tarkoitus kysyä on, että onko toivoa että vapaakytkin kestäisi vielä kun on kolme kertaa luistanut? Laatikko on ostettu klubilaiselta peruskorjattuna muutama vuosi ja vajaat 10 tkm sitten, joten varmaan vapaakytkin kannattaa korjata mikäli tekijä löytyy. Voinhan itsekin yrittää korjaamokäsikirjan avulla, vai tarvitaanko erikoistyökaluja?
Kiitos tietäjille vastauksista jo etukäteen.
vapaakytkinkö?
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
vapaakytkinkö?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: vapaakytkinkö?
Siis et käytä vapaakytkintä, eli se on vivusta lukittuna? Jos näin, niin sitten sulla on sen hento lukituslaite hampaaton tai varsinainen kytkin luistaa.
Jos olet pitkään ajanut vapaakytkin lukittuna samalla laatikolla (10 tkm?), niin enää ei auta kuin pääakselin, minkä päässä vapaakytkimen pesä on, vaihto.
Teho ei saa ehjää ja puhdasta vapaakytkintä luistamaan, pikemminkin päinvastoin.
Vaikka vapaakytkimen pesä luultavasti on kulunut kuopille, niin kannattaa kuitenkin ensin kokeilla laatikon petrolihuuhtelua. Siinä ei tarvii purkaa eikä siis erikoistyökalujakaan.
Jos olet pitkään ajanut vapaakytkin lukittuna samalla laatikolla (10 tkm?), niin enää ei auta kuin pääakselin, minkä päässä vapaakytkimen pesä on, vaihto.
Teho ei saa ehjää ja puhdasta vapaakytkintä luistamaan, pikemminkin päinvastoin.
Vaikka vapaakytkimen pesä luultavasti on kulunut kuopille, niin kannattaa kuitenkin ensin kokeilla laatikon petrolihuuhtelua. Siinä ei tarvii purkaa eikä siis erikoistyökalujakaan.
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: vapaakytkinkö?
Kyllä, pidän vapaakytkintä vivusta lukittuna. Varmaan on sitten tämä tarkoittamasi lukituslaite, koska varsinainen kytkin on uusi. Olen tosiaan ajanut vuosia käyttämättä vapaakytkintä, mutta kokeilin ja kyllä se toimii kohtuullisella kaasun annostelulla.
Onko tuo pääakselin vaihto hankala juttu? Tarkoitan, että kannattaako tällaisen kotirassarin yrittää korjamokäsikirjan avulla ryhtyä hommaan? Kokeilen ilman muuta tuota petrolihuuhtelua ensin.
Onko tuo pääakselin vaihto hankala juttu? Tarkoitan, että kannattaako tällaisen kotirassarin yrittää korjamokäsikirjan avulla ryhtyä hommaan? Kokeilen ilman muuta tuota petrolihuuhtelua ensin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
Re: vapaakytkinkö?
Kyllä laatikkoremontti kotirassariltakin onnistuu. Itse tosin olen ollut onnellisessa asemassa päästä käyttämään ko hommaan tarkoitettuja erikoistyökaluja. Asennusvaiheessa puristuksen pitää osua kohtalaisen tarkkaan akselien suuntaisesti, ettei ala ahistaa. Se voi olla vaikeaa ilman asennuspukkia.
- JiiVee
- "Hölösuu"
- Viestit: 1103
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: vapaakytkinkö?
Korjauspaikan saan mahdollisesti vasta heinäkuussa joten on aikaa kokeilla tuota petrolihuuhtelua. Onneksi auto on vielä ajokunnossa.
Mulla on varalaatikko, joka toimii mutta en muista kuntoa. Taidan laittaa sen kiinni ja perehdyn sitten tämän nykyisen laatikon korjaamiseen. Muistaakseni Tyrköllä oli joskus myynnissä asennuspukki.
Mulla on varalaatikko, joka toimii mutta en muista kuntoa. Taidan laittaa sen kiinni ja perehdyn sitten tämän nykyisen laatikon korjaamiseen. Muistaakseni Tyrköllä oli joskus myynnissä asennuspukki.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB