E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Tuolla olevan listan mukaan E10 soveltuu kaikkiin 1979 jälkeen valmistettuihin Saabeihin? Ei kai kuupan V4:nen ole tuotantokauden (1967-1980) aikana muuttunut mitenkään? Eli pitääkö tulkita että mallit joiden valmistus on alkanut 1979 (Saab 900) jälkeen jolloin E10 ei sovellu V4:siin ja vanhempiin ollenkaan?
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus
http://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
"Vuoden 2011 alusta alkaen saatavana tulee olemaan edelleen ainakin kahta bensiinilaatua: 95-oktaaninen 95 E10 ja 98-oktaaninen 98 E5.
Jälkimmäinen on nykyisenkaltainen bensiini, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Tätä bensiinilaatua voidaan kutsua myös suojalaaduksi, koska se sopii vanhempiin autoihin ja sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää uutta E10-bensiiniä".
Tuollainen teksti löytyy e10bensiini.fi sivuilta, joten minun tankkaustapoihin ei ainakaan tule muutosta, kun ysikasia on pitänyt tankata tähänkin asti.
Jälkimmäinen on nykyisenkaltainen bensiini, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Tätä bensiinilaatua voidaan kutsua myös suojalaaduksi, koska se sopii vanhempiin autoihin ja sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää uutta E10-bensiiniä".
Tuollainen teksti löytyy e10bensiini.fi sivuilta, joten minun tankkaustapoihin ei ainakaan tule muutosta, kun ysikasia on pitänyt tankata tähänkin asti.
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Jäi kysymättä kesäpäivillä käykö tuo uusi litku 2-T autoihin. Niin, kuka tietää?
Matti
Matti
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1096
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Minusta ei esteitä, kunhan vaan laittaa 2-T öljyä sekaan.lehtola kirjoitti:Jäi kysymättä kesäpäivillä käykö tuo uusi litku 2-T autoihin. Niin, kuka tietää?
Matti
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Onks toi 2-tahtarimoottoriin soveltuvuus ihan varma juttu?
Ohjesivustolla on todettu, että E 10 etanolibensiini soveltuu kaikkiin v 1979 jälkeen tehtyihin Saabeihin. Sensijaan malleihin, joita luetteloissa ei ole mainittu ja kaikkiin vanhempiin malleihin kehotetaan käyttämään kalliimpaa 98-oktaanista. Koska 2-tahtisaabeja ei ole valmistettu vuoden 1979 jälkeen, eikä niitä ole erikseen mainittu, on turvallisempaa käyttää 98:a. Vai onko jollakulla parempaa tietoa asiasta?
Ohjesivustolla on todettu, että E 10 etanolibensiini soveltuu kaikkiin v 1979 jälkeen tehtyihin Saabeihin. Sensijaan malleihin, joita luetteloissa ei ole mainittu ja kaikkiin vanhempiin malleihin kehotetaan käyttämään kalliimpaa 98-oktaanista. Koska 2-tahtisaabeja ei ole valmistettu vuoden 1979 jälkeen, eikä niitä ole erikseen mainittu, on turvallisempaa käyttää 98:a. Vai onko jollakulla parempaa tietoa asiasta?
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Osasiko selittää mikä ainesosa tuossa reagoi ja aiheuttaa sen ettei bensiini sovellu? Tähän ei ole löytynyt mistään vastausta, mikä siinä polttoainelinjassa mahdollisesti ei kestä ja mitä?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Tahtarissa on kuumassa paikassa alumiinia, eli sylinterinkansi
Voiskohan lisäksi ongelmana olla, että kaikki bensalle sopivat kumi- tai muovilaadut eivät pysy notkeana viinassa?
Jos arvaa E10:iä lähteä käyttämään, niin pääsuutin kannattaa vaihtaa isommaksi.
Voiskohan lisäksi ongelmana olla, että kaikki bensalle sopivat kumi- tai muovilaadut eivät pysy notkeana viinassa?
Jos arvaa E10:iä lähteä käyttämään, niin pääsuutin kannattaa vaihtaa isommaksi.
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Yksi juttu on tietysti sekin että kuinkahan monessa tahtarissa on koko polttoainelinja täysin alkuperäisissä spekseissä ja materiaaleissa. Sama koskee tietty vee-nelkkujakin.
Itselläni on ainakin jäänyt vielä hieman epäselväksi että mitkä ovat ne seikat jotka tuota etanolipitoisen polttoaineen käyttöä rajoittavat. Pitäisi varmaankin koittaa perehtyä aiheeseen.
Itselläni on ainakin jäänyt vielä hieman epäselväksi että mitkä ovat ne seikat jotka tuota etanolipitoisen polttoaineen käyttöä rajoittavat. Pitäisi varmaankin koittaa perehtyä aiheeseen.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Mitenköhän tuommoinen kupariputki reagoi etanolin kanssa ajan myötä?
#2277
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Se ongelma etanolin kanssa koskee muovi- ja kumiosia. Autoissa on "aina" ollut kaasuttimet, läppäkotelot, imusarjat, kannet, pa-suodatinkotelot ym alumiinia, ja ovat vieläkin. Mutta muovit ovat muuttuneet ajan myötä. Kupariputken kestosta sen verran että perinteisesti korpikuusen juureen sijoitetuissa "akkunestetislauslaitteistoissa" on jäähdytyskierukka ollut kuparia
Mulla kävi "gasoholilla" brittibiilin kanssa niin että SU-kaasareiden alkuperäiset kohot (muovia) päästi ilmeisesti etanolin läpi. Ainakin ne olivat täynnä jotain lientä eivätkä enää kelluneet => kohtuullinen bensatulva Mitään halkeamiakaan niissä ei ollut, eivät vuotaneet ulos vaikka kuinka käänteli ja puristeli. Porasin reiät molempiin niin sain tyhjättyä. Uudet kohot SU:lta olivat erilaista muovia, toimivat sittemmin OK. Toinen probleemi oli kohon neulaventtiilien kanssa, "kumimainen" tiivistepinta tahmasi ajoittain ja venttiili jumitti kiinni => ei saatu bensaa. Nämä viat vuorotellen niin jopas oli harrastelija ihmeissään
Tämä siis USA:ssa 90-luvun lopulla. En tajunnut tankkaavani etanolipitoista, auton vuosimalli oli 1973.
MUTTA ei kai kukaan tankkaa HARRASTEAUTOONSA jotain etanolimoskaa jos fossiiliakin on saatavilla? Jos se on halvempaa, niin etu menee siinä että energiapitoisuus on pienempi => litrakulutus on suurempi. Ja se palaa eri lailla. Nykyajan autot ruiskuineen, lambdoineen ja elektronisine syttyineen osaavat sopeuttaa säätönsä polttoaineen mukaan, ovat olleet sellaisia jo kauan koska samat vehkeet ovat olleet jenkkimarkkinoillakin, jossa on etanolia ollut se 10-15 prossaa jo yli kymmenen vuotta. Kaasutinvehkeessä jossa on perinteinen sytytys, saa sitten omistaja säädellä ja ihmetellä, lisänä tosiaan riski että menee tiivisteet, bensapumput ym pilalle.
Vaikka eiväthän kaikki laita venttiilinsuoja-ainettakaan kun "ajavat niin vähän"
Vuodatus sikseen , itse kuitenkin käytän harrastepeleissä bensaa niin kauan kuin sitä saa. Ja venttiilinsuoja-ainetta niissä joissa venttiilit löytyy
Kakstahtarista sellainen lisäkommentti tahi mutu, että noi perinteiset kakstahtiöljythän eivät liukene alkoholiin. Tieto perustuu metanolikäyttöisiin vehkeisiin mutta eta- ja metanolihan ovat lähisukua kemiallisessa mielessä. Näkisin itse jonkinasteisen riskin korkean etanolipitoisuuden omaavan polttoaineen käytössä kakstahtisessa ihan voitelunkin kannalta. Voi tietysti olla että öljyt ovat kehittyneet tai riski olematon 10% pitoisuudella mutta itse olen sen luonteinen että pelaan varman päälle jos en asiaa tiedä. Varsinkin kun kyse on kesän mittaan muutaman euron lisäkulusta bensoihin. Jättää kerran käymättä mäkkärissä tai juo oluet kotona eikä terassilla niin se on siinä säästetty.
Sellainen "tarkastamaton fakta" on myös tullut kuultua, että Zenith-römpän kaasuttimiin ohjeistettiin neulan (siis sen joka on luistissa kiinni) vaihto 100tkm välein käytettäessä etanolikamaa. Eli toi etanoli ilmeisesti "pilaa" bensan voiteluominaisuudet tuollaisissa paikoissa. Tämä tosiaan kuulopuhetta, joku jolla on pääsy huoltotiedotteisiin, korjannee jos olen hakoteillä. Ja tämähän liittyy vain noihin "leveisiin" SAABeihin, eli offtopikkia siis
Mulla kävi "gasoholilla" brittibiilin kanssa niin että SU-kaasareiden alkuperäiset kohot (muovia) päästi ilmeisesti etanolin läpi. Ainakin ne olivat täynnä jotain lientä eivätkä enää kelluneet => kohtuullinen bensatulva Mitään halkeamiakaan niissä ei ollut, eivät vuotaneet ulos vaikka kuinka käänteli ja puristeli. Porasin reiät molempiin niin sain tyhjättyä. Uudet kohot SU:lta olivat erilaista muovia, toimivat sittemmin OK. Toinen probleemi oli kohon neulaventtiilien kanssa, "kumimainen" tiivistepinta tahmasi ajoittain ja venttiili jumitti kiinni => ei saatu bensaa. Nämä viat vuorotellen niin jopas oli harrastelija ihmeissään
Tämä siis USA:ssa 90-luvun lopulla. En tajunnut tankkaavani etanolipitoista, auton vuosimalli oli 1973.
MUTTA ei kai kukaan tankkaa HARRASTEAUTOONSA jotain etanolimoskaa jos fossiiliakin on saatavilla? Jos se on halvempaa, niin etu menee siinä että energiapitoisuus on pienempi => litrakulutus on suurempi. Ja se palaa eri lailla. Nykyajan autot ruiskuineen, lambdoineen ja elektronisine syttyineen osaavat sopeuttaa säätönsä polttoaineen mukaan, ovat olleet sellaisia jo kauan koska samat vehkeet ovat olleet jenkkimarkkinoillakin, jossa on etanolia ollut se 10-15 prossaa jo yli kymmenen vuotta. Kaasutinvehkeessä jossa on perinteinen sytytys, saa sitten omistaja säädellä ja ihmetellä, lisänä tosiaan riski että menee tiivisteet, bensapumput ym pilalle.
Vaikka eiväthän kaikki laita venttiilinsuoja-ainettakaan kun "ajavat niin vähän"
Vuodatus sikseen , itse kuitenkin käytän harrastepeleissä bensaa niin kauan kuin sitä saa. Ja venttiilinsuoja-ainetta niissä joissa venttiilit löytyy
Kakstahtarista sellainen lisäkommentti tahi mutu, että noi perinteiset kakstahtiöljythän eivät liukene alkoholiin. Tieto perustuu metanolikäyttöisiin vehkeisiin mutta eta- ja metanolihan ovat lähisukua kemiallisessa mielessä. Näkisin itse jonkinasteisen riskin korkean etanolipitoisuuden omaavan polttoaineen käytössä kakstahtisessa ihan voitelunkin kannalta. Voi tietysti olla että öljyt ovat kehittyneet tai riski olematon 10% pitoisuudella mutta itse olen sen luonteinen että pelaan varman päälle jos en asiaa tiedä. Varsinkin kun kyse on kesän mittaan muutaman euron lisäkulusta bensoihin. Jättää kerran käymättä mäkkärissä tai juo oluet kotona eikä terassilla niin se on siinä säästetty.
Sellainen "tarkastamaton fakta" on myös tullut kuultua, että Zenith-römpän kaasuttimiin ohjeistettiin neulan (siis sen joka on luistissa kiinni) vaihto 100tkm välein käytettäessä etanolikamaa. Eli toi etanoli ilmeisesti "pilaa" bensan voiteluominaisuudet tuollaisissa paikoissa. Tämä tosiaan kuulopuhetta, joku jolla on pääsy huoltotiedotteisiin, korjannee jos olen hakoteillä. Ja tämähän liittyy vain noihin "leveisiin" SAABeihin, eli offtopikkia siis
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: E10 etanolibensiinin soveltuvuus vanhoihin Saabeihin (2t/V4)
Sen mitä olen tärpättiruiskua silmällä pitäen lueskellut E10istä, niin muutamia perusongelmia:
- muovi- ja kumiosat ei välttämättä kestä
- polttoaineen lyhyt säilyvyysaika, menee vanhaksi 1-3 kuukaudessa, eli kun kärryllä ajetaan vain harvakseen, niin voi olla ongelmallista
- imee vettä perusbensaa reilusti enemmän = korroosio-ongelmia, käyntiongelmia, + että öljy ei sekoitu veteen = voiteluongelmia
- "pesee" tankin ja linjastot = tukoksia saattaa tulla, hoituu kuitenkin suotimien vaihdolla ja puhdistuksella
Normaali kaksitahtiöljy ei käsittääkseni myöskään kunnolla sekoitu etanoliin, mutta täyssynteettinen sekoittuu, joten sitä käyttämällä voitelutilanne olisi parempi.
Mutta täytyy kattella, normibensan saanti saattaa hyvinkin loppua aikanaan kuitenkin, täytyy varmaan jossain vaiheessa yksi kone rakennella, jolla tuota voisi testailla.
Kiintoisia aikoja...
- muovi- ja kumiosat ei välttämättä kestä
- polttoaineen lyhyt säilyvyysaika, menee vanhaksi 1-3 kuukaudessa, eli kun kärryllä ajetaan vain harvakseen, niin voi olla ongelmallista
- imee vettä perusbensaa reilusti enemmän = korroosio-ongelmia, käyntiongelmia, + että öljy ei sekoitu veteen = voiteluongelmia
- "pesee" tankin ja linjastot = tukoksia saattaa tulla, hoituu kuitenkin suotimien vaihdolla ja puhdistuksella
Normaali kaksitahtiöljy ei käsittääkseni myöskään kunnolla sekoitu etanoliin, mutta täyssynteettinen sekoittuu, joten sitä käyttämällä voitelutilanne olisi parempi.
Mutta täytyy kattella, normibensan saanti saattaa hyvinkin loppua aikanaan kuitenkin, täytyy varmaan jossain vaiheessa yksi kone rakennella, jolla tuota voisi testailla.
Kiintoisia aikoja...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi