jt kirjoitti:Jousittamattoman massan lisäys kompensoitunee, kun peltivanteet vaihtuvat alumiinisiin?
Taitaapi alumiinin painoetu hukkua siihen, kun vanteet luultavasti muutostyössä vaihtuu leveämpiin.
Saabin oma potkupallovannekin on yhtä painava kuin peltinen, vaikkei ole edes leveämpi. Siinä on tosin varaa sorvata ainetta pois lujuuden vaarantumatta.
Noh, ainakin painopistettä saadaan siirtymään alemmas
Vaatiihan pehmeämpi tavara tietysti enemmän ainevahvuutta, ja sitä kautta massiivisemmat rakenteet. Kaipa aluvanteissakin on seokset lujittuneet ja vanteet keventyneet vuosien saatossa...
Tuli mieleen - liekö peltivanteihin saatu jäykkyyttä prässäysvaiheessa työstökovenemisen kautta?
Tarttee varmaan olla jotain "parempaa" alumiinia tuo välilaatta, että pysyypi ne irtokierteet siellä paikallaan. Leveämpi rengas kun parantaa pitoa, jolloin pyöränpultteihin kohdistuva vääntörasitus kasvaa samassa suhteessa?
jt kirjoitti:Jousittamattoman massan lisäys kompensoitunee, kun peltivanteet vaihtuvat alumiinisiin?
Taitaapi alumiinin painoetu hukkua siihen, kun vanteet luultavasti muutostyössä vaihtuu leveämpiin.
Saabin oma potkupallovannekin on yhtä painava kuin peltinen, vaikkei ole edes leveämpi. Siinä on tosin varaa sorvata ainetta pois lujuuden vaarantumatta.
Noh, ainakin painopistettä saadaan siirtymään alemmas
Vaatiihan pehmeämpi tavara tietysti enemmän ainevahvuutta, ja sitä kautta massiivisemmat rakenteet. Kaipa aluvanteissakin on seokset lujittuneet ja vanteet keventyneet vuosien saatossa...
Tuli mieleen - liekö peltivanteihin saatu jäykkyyttä prässäysvaiheessa työstökovenemisen kautta?
Tarttee varmaan olla jotain "parempaa" alumiinia tuo välilaatta, että pysyypi ne irtokierteet siellä paikallaan. Leveämpi rengas kun parantaa pitoa, jolloin pyöränpultteihin kohdistuva vääntörasitus kasvaa samassa suhteessa?
Mulla tehtiin ne valssatusta alumiinista johon laitettiin kierteisiin helicoilit, hyvin on kestäneet, kovempaakin kanttaamista. Tuo materiaali on sorvarin mukaan on kestävämpää materiaalia kuin mistä aluvanteet on tehty eli vanne murtuu ennen spaceria. Uskoin häntä ja ovat olleet hyvät..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Eipä tuolla tule enää rallia ajettua, tasasella mennään ja rauhallisesti.
Ja tuskin kiihtyvyyskään kärsiin lisääntyneen pyörivän massan takia
Mutta tuo 99 pyöränpultin kartion kulma pitäisi varmistaa, kuvat kun on jo viety sorvarille ja pitäsi tehdä pikaisesti päätöksiä vanteen kiinnityksen suhteen.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
96:n pyöränpultteja ei pysty kylliksi lyhentämään, ottavat kiinni vanteisiin.
Mistä voisi saada pultit kuusiokolokannalla?
Onneksi nurkista löytyi tarvikevanteet jotka sopivat paikalleen vakio 96 pulteilla.
Ongelmana on että rengas tulee TODELLA lähelle takalokasuojan kanttia 195 kumeilla.
185 kumit taitaa mennä nippa nappa nätisti ko. vanteille ja se toivottavasti mahtuu pyörimään eli pidetään niitä 2. vaihtoehtona jos Saabin aluja ei alle saada
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Ei pysty vai ei uskalla? Kannasta voi mielestäni ottaa melkein puolet pois ilman että tulee ongelmia. Sillä pitäisi jo vanteiden losahtaa paikalleen. Onko sinulla muuten vanteiden keskireikä samankokoinen spacereiden keskiöhuulen kanssa? Tämä on tärkeää. Itse jouduin laittamaan sovitepalan väliin.
Playboy kirjoitti:Ei pysty vai ei uskalla? Kannasta voi mielestäni ottaa melkein puolet pois ilman että tulee ongelmia. Sillä pitäisi jo vanteiden losahtaa paikalleen. Onko sinulla muuten vanteiden keskireikä samankokoinen spacereiden keskiöhuulen kanssa? Tämä on tärkeää. Itse jouduin laittamaan sovitepalan väliin.
Huullos istuu hyvin vanteen keskireikään.
Adapterien pyöränpulttien reiät (kiinnitys 96:een) on koneistettu melko syvälle, en lähtisi syventämään.
Jos pultteja lyhentäisi riittävästi niihin jäisi vain 2-3 mm. tartuntapintaa hylsyä varten.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Playboy kirjoitti:3mm niihin suurin piirtein jää. Riittää kiristämiseen. Saa vain varoa ettei vedä niitä pyöreiksi. Näyttää tuo hyvältä myös noilla tarvikevanteilla.
jees, antaa kummasti potkua muuhun auton kunnostukseen kun aloittaa rempan aluvanteista
auto pitäisi saada liikenteeseen ja siistiksi 2kk aikavälillä joten hyvät neuvon ovat tervetulleita jatkossakin.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabracing kirjoitti:tehtiinkö näitä 110 jakosia adaptereita ihan myyntiin asti '?
vaiko eikö ?
ja jos, niin mihin hintaan ?
Minä teetätin nuo 110 jakoiset adapterit T-Työstössä. maksoi 240 € ja kun lisäksi teetin kierteisiin helicoilit niin meni 60 € ilsää.... Hyvät ovat. Kestävät luultavasti paremmin mun kuupan oma napa/rumpu
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
saabracing kirjoitti:tehtiinkö näitä 110 jakosia adaptereita ihan myyntiin asti '?
vaiko eikö ?
ja jos, niin mihin hintaan ?
Minä teetätin nuo 110 jakoiset adapterit T-Työstössä. maksoi 240 € ja kun lisäksi teetin kierteisiin helicoilit niin meni 60 € ilsää.... Hyvät ovat. Kestävät luultavasti paremmin mun kuupan oma napa/rumpu
onkos kukaan vieny katsastukseen noitten kanssa
mitä on katsastus setä mahtanu sanoa onko niin sanotusti hyväksyttävät
saako läpi muutos katsastuksessa jos tommoset jossain teettää.
Jos jollain on myydä spacerit niin täälä olis kiinostusta
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN