Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja jt »

Mikko_H kirjoitti:
jt kirjoitti:Jousittamattoman massan lisäys kompensoitunee, kun peltivanteet vaihtuvat alumiinisiin?
Taitaapi alumiinin painoetu hukkua siihen, kun vanteet luultavasti muutostyössä vaihtuu leveämpiin.
Saabin oma potkupallovannekin on yhtä painava kuin peltinen, vaikkei ole edes leveämpi. Siinä on tosin varaa sorvata ainetta pois lujuuden vaarantumatta.
Noh, ainakin painopistettä saadaan siirtymään alemmas ;)
Vaatiihan pehmeämpi tavara tietysti enemmän ainevahvuutta, ja sitä kautta massiivisemmat rakenteet. Kaipa aluvanteissakin on seokset lujittuneet ja vanteet keventyneet vuosien saatossa...

Tuli mieleen - liekö peltivanteihin saatu jäykkyyttä prässäysvaiheessa työstökovenemisen kautta?

Tarttee varmaan olla jotain "parempaa" alumiinia tuo välilaatta, että pysyypi ne irtokierteet siellä paikallaan. Leveämpi rengas kun parantaa pitoa, jolloin pyöränpultteihin kohdistuva vääntörasitus kasvaa samassa suhteessa?
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

jt kirjoitti:
Mikko_H kirjoitti:
jt kirjoitti:Jousittamattoman massan lisäys kompensoitunee, kun peltivanteet vaihtuvat alumiinisiin?
Taitaapi alumiinin painoetu hukkua siihen, kun vanteet luultavasti muutostyössä vaihtuu leveämpiin.
Saabin oma potkupallovannekin on yhtä painava kuin peltinen, vaikkei ole edes leveämpi. Siinä on tosin varaa sorvata ainetta pois lujuuden vaarantumatta.
Noh, ainakin painopistettä saadaan siirtymään alemmas ;)
Vaatiihan pehmeämpi tavara tietysti enemmän ainevahvuutta, ja sitä kautta massiivisemmat rakenteet. Kaipa aluvanteissakin on seokset lujittuneet ja vanteet keventyneet vuosien saatossa...

Tuli mieleen - liekö peltivanteihin saatu jäykkyyttä prässäysvaiheessa työstökovenemisen kautta?

Tarttee varmaan olla jotain "parempaa" alumiinia tuo välilaatta, että pysyypi ne irtokierteet siellä paikallaan. Leveämpi rengas kun parantaa pitoa, jolloin pyöränpultteihin kohdistuva vääntörasitus kasvaa samassa suhteessa?
Mulla tehtiin ne valssatusta alumiinista johon laitettiin kierteisiin helicoilit, hyvin on kestäneet, kovempaakin kanttaamista. Tuo materiaali on sorvarin mukaan on kestävämpää materiaalia kuin mistä aluvanteet on tehty eli vanne murtuu ennen spaceria. Uskoin häntä ja ovat olleet hyvät..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Eipä tuolla tule enää rallia ajettua, tasasella mennään ja rauhallisesti.
Ja tuskin kiihtyvyyskään kärsiin lisääntyneen pyörivän massan takia :-)

Mutta tuo 99 pyöränpultin kartion kulma pitäisi varmistaa, kuvat kun on jo viety sorvarille ja pitäsi tehdä pikaisesti päätöksiä vanteen kiinnityksen suhteen.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Ota yksi 99:n mutteri mukaan kun menet pulttiostoksille, niin saat varmasti oikeanlaiset.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Sain tänään adapterit koneistamosta.

96:n pyöränpultteja ei pysty kylliksi lyhentämään, ottavat kiinni vanteisiin.
Mistä voisi saada pultit kuusiokolokannalla?

Onneksi nurkista löytyi tarvikevanteet jotka sopivat paikalleen vakio 96 pulteilla.
Ongelmana on että rengas tulee TODELLA lähelle takalokasuojan kanttia 195 kumeilla.
185 kumit taitaa mennä nippa nappa nätisti ko. vanteille ja se toivottavasti mahtuu pyörimään eli pidetään niitä 2. vaihtoehtona jos Saabin aluja ei alle saada :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Ei pysty vai ei uskalla? Kannasta voi mielestäni ottaa melkein puolet pois ilman että tulee ongelmia. Sillä pitäisi jo vanteiden losahtaa paikalleen. Onko sinulla muuten vanteiden keskireikä samankokoinen spacereiden keskiöhuulen kanssa? Tämä on tärkeää. Itse jouduin laittamaan sovitepalan väliin.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Playboy kirjoitti:Ei pysty vai ei uskalla? Kannasta voi mielestäni ottaa melkein puolet pois ilman että tulee ongelmia. Sillä pitäisi jo vanteiden losahtaa paikalleen. Onko sinulla muuten vanteiden keskireikä samankokoinen spacereiden keskiöhuulen kanssa? Tämä on tärkeää. Itse jouduin laittamaan sovitepalan väliin.
Huullos istuu hyvin vanteen keskireikään.

Adapterien pyöränpulttien reiät (kiinnitys 96:een) on koneistettu melko syvälle, en lähtisi syventämään.
Jos pultteja lyhentäisi riittävästi niihin jäisi vain 2-3 mm. tartuntapintaa hylsyä varten.

Pari kuvaa, ei juuri ruosteita enää huomaa :-)

http://kuvablogi.com/blog/1471/69/
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Playboy »

3mm niihin suurin piirtein jää. Riittää kiristämiseen. Saa vain varoa ettei vedä niitä pyöreiksi. Näyttää tuo hyvältä myös noilla tarvikevanteilla. :D
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Playboy kirjoitti:3mm niihin suurin piirtein jää. Riittää kiristämiseen. Saa vain varoa ettei vedä niitä pyöreiksi. Näyttää tuo hyvältä myös noilla tarvikevanteilla. :D
jees, antaa kummasti potkua muuhun auton kunnostukseen kun aloittaa rempan aluvanteista :-)
auto pitäisi saada liikenteeseen ja siistiksi 2kk aikavälillä joten hyvät neuvon ovat tervetulleita jatkossakin.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tehtiinkö näitä 110 jakosia adaptereita ihan myyntiin asti '?

vaiko eikö ?

ja jos, niin mihin hintaan ?
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

saabracing kirjoitti:tehtiinkö näitä 110 jakosia adaptereita ihan myyntiin asti '?

vaiko eikö ?

ja jos, niin mihin hintaan ?
Minä teetätin nuo 110 jakoiset adapterit T-Työstössä. maksoi 240 € ja kun lisäksi teetin kierteisiin helicoilit niin meni 60 € ilsää.... Hyvät ovat. Kestävät luultavasti paremmin mun kuupan oma napa/rumpu :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabracing »

pitääpä ottaa T-Työstöön yhteyttä :)


Saab.96 kirjoitti:
saabracing kirjoitti:tehtiinkö näitä 110 jakosia adaptereita ihan myyntiin asti '?

vaiko eikö ?

ja jos, niin mihin hintaan ?
Minä teetätin nuo 110 jakoiset adapterit T-Työstössä. maksoi 240 € ja kun lisäksi teetin kierteisiin helicoilit niin meni 60 € ilsää.... Hyvät ovat. Kestävät luultavasti paremmin mun kuupan oma napa/rumpu :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja saabracing »

yli 300€ on tämän päivän hinta noille adaptereille...

ihan sama teettääkö alumiinista vai teräksestä...

nämä siis t-työstöllä...
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

saabracing kirjoitti:yli 300€ on tämän päivän hinta noille adaptereille...

ihan sama teettääkö alumiinista vai teräksestä...

nämä siis t-työstöllä...
Suosittelen sitä alumiinia materiaaliksi.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jarzi
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Keneltä löytyisi spacerien piirustukset

Viesti Kirjoittaja jarzi »

onkos kukaan vieny katsastukseen noitten kanssa
mitä on katsastus setä mahtanu sanoa onko niin sanotusti hyväksyttävät
saako läpi muutos katsastuksessa jos tommoset jossain teettää.

Jos jollain on myydä spacerit niin täälä olis kiinostusta
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Vastaa Viestiin