ysiviipan iskarimuutos

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko kellään paperilla tai muuten hyviä ohjeita ysiviipan sammakkoiskarien muuttamisesta putkivaimentimiin. Amerkikkalinen harrastaja olisi sangen ilahtunut moisesta osviitasta
# 419 Vesa Pohjalainen
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

sammakoista putkimalleihin

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

S-postilistalla joskus moisen sivun näin ja vieläpä talteen laitoin,
vaihtoehtona alkuperäisten korjaamiselle:

http://www.crumplezone.co.uk/project95v4/95shocks.html

Itse kylläkin arvostan alkuperäistä, mutta eihän tuolla paljoa pilata jos säilyttää vanhat osat tallessa. Itse prässäsin varret irti sammakoista ja vaihdoin kaulatiivisteet stefoiksi, stefat hain tarvikeliikkeestä, kannattaa merkitä vipujen asennot tarkasti ettei tarvitse turhia haeskella oikeita kohtia kasausvaiheessa. Sitten prässäsin vivut uudelleen paikoilleen ja täytin korjaamonkäsikirjan mukaisella "hyvälaatuisella iskunvaimenninöljyllä", mopokaupasta siis paksuinta fork oilia mitä löytyi.

teevee P:n Vee
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuollaisen modifioinnin minäkin tein omaani, ei noita sammakonreisiä saanut kunnollisiksi millään :( Taisin laittaa sinne kuupan etuiskarit jollen väärin muista. Noita konversiosarjojakin oli joskus saatavilla muttei enää 10 vuotta sitten, piti itse hitsata.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olisiko tietoa, mikä iskari tuohon passaa. Tuota mainittua Konia ei kuulemmaa saa. Käviskö siihen joku muu?
# 419 Vesa Pohjalainen
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

iskari?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Vanhoja iskarikirjoja saattaa vielä löytyä tarvikeliikkeistä jos vaan henkilökunnalla intoa riittää etsiskellä. Kun tosiaan edes tietäisi pituuden, lopputiedoilla ei sitten ole niin mahdotonta merkitystä kunhan paino olisi edes jokseenkin sopiva. Yritän muistaa "konikauppiaalta" kysellä moisia numeroita kunhan tarvikkeessa käyn.

teevee P:n Vee
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mä en oikein tajuu 8O Onko toi sammakonreisi vaan 95:ssa? Pystyykö ton vastaavan muutoksen tekee kajakkiin (96:seen) ??? Siinähän on heikko kohta toi iskarin yläpää...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

95 takaiskari on täysin erilaine kuin 96 eli yllämainittu muutos ei sovellu 96 malleihin
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Olisiko tietoa, mikä iskari tuohon passaa. Tuota mainittua Konia ei kuulemmaa saa. Käviskö siihen joku muu?

Kyllä se on kuupan ja viipan etuiskarille yleensä ollut sovitettu, tuo muutossarja.

terv. nimim. kuupan etuiskarit joka kulmassa


EDIT: Viides kuva sivun yläreunasta lukien =
jonkinlainen havainnollistus muutossarjasta:
http://www.saab95.net/jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Sellainen juttu tuossa rupesi mietityttämään, että mitenkäs paljon tämä iskarikonversio vaikuttaa ajettavuuteen? Jos ja kun haaveissa ja resurssien valossa olisi mahdollista ajella jopa jo ensi talvena viipalla, niin mietin että ei tuo hirveä satsaus olisi jos sillä saadaan positiivista vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja ajettavuuteen ylipäänsä. Kommentteja kehiin, Herra Talvela osannee ainakin kertoa jotain?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja jt »

Melko lappeelleenhan tuo muutossarjan putki-iskari asettuu, eli ei ihan optimaalisin mahdollinen asetelma iskarin kannalta. Iskarin suuntaus poikkeaa taka-akselin liikeradasta sen verran, ettei täyttä vaimennustehoa varmaankaan saada aikaiseksi.

Olen ajanut sammakonreisillä viimeksi 90-luvun alkupuolella, joten ihan tuoretta vertailevaa tutkimusta ei ole käytettävissä. Arkikäytössä en ole huomannut putki-iskarin Orkkisjousilla = 500 kg kantavuudella ja vakioilla öljyiskareilla mitään kummempaa. Tuli joskus kurmuutettua Alastarolla jokunen kierros, ja mutkissa pysyttiin kutakuinkin nopeampien Saabien matkassa. Kaikkein tiukin neulansilmä oli kyllä paha, kun takajousitus oli hieman turhan kova. In-car -videota:
http://picasaweb.google.fi/jari.talvela ... 0520851426

Kun lyhensin 1½ kierrosta pois e.m. jousista, nopeiden mutkien ajettavuus heikkeni huomattavasti. Radalle ei varmaan ole enää asiaa. Lyhyemmät kaasut ehkä korjaisivat hieman tilannetta.
Vaunukäytössä muutos ei ollut niin ramaattinen.

Tarkoitus olisi kokeilla iskarin läpivientiä takalokasuojaan, kuupan tapaan. Hitsattujen vahvikelätkien kanssa tietty. Saisi pystympään sen iskarinputken, tosin lyhemmät iskarit pitäneisi silloin vaihtaa...

terv. jt
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Tänne jois sais jollain keinoin kuvia ladattua.. niin voisin laittaa kuvat miten "rokkipulkkaan" tehty pystyiskarikotelot rallityyliin. Iskareiksi tuli ostettu uudet 900:sen taka kisabilsteinit joihin vaihdon 900 etuiskarin alahelan (eli se 900 takapään metalliholkillinen pois). Nyt rokkaa (itseasiassa jo vuodesta 96) todella hyvin kera jäykempien jousien.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja jt »

tikkis kirjoitti:Tänne jois sais jollain keinoin kuvia ladattua.. niin voisin laittaa kuvat miten "rokkipulkkaan" tehty pystyiskarikotelot rallityyliin.
Eiköhän moinen kuvainformaatio olisi omiaan nähtäväksi viippanetin sivuilla? Sun ei tarttis ruveta pienentelemään kuvastoasi tämän foorumin rajoituksien mukaiseksi (alle 600 pikselin leveyteen)... Laita siis meiliä, kerkiän varmaan jo tänään laittamaan kuvia esille.

terv. jt
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Tuohan vallan hyvä idea. Katson kuvakansiot läpi ja laitan vielä tänään jos tarpeeks selvät kuvat olemassa, mikäli ei niin Otan tässä kesän mittaan kuvia tarkemmin samassa yhteydessä kun mahdollisen omistajan vaihdon yhteydessä irrotan Bilsteinit ( + muut lukuisat specialiteetit joita tähän mennessä kukaan ostajakandidaatti ei ole miksikään arvostanut :roll: ) toisiin tarkoituksiin.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ysiviipan iskarimuutos

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itsellä oli toistakytä vuotta sitten tuollainen putki-iskari viippa ja väsyneet takaiskarit oli muistaakseni Konit. Niitä ei enää saanut, mutta etsittiin varaosamyyjän kanssa että missä sellainen on ollut. Numero löytyi muistaakseni Triumph Heraldista - tarkastakaa asia ennen kuin menette ostamaan uudet iskarit. :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Olli R
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 16:09

Re: sammakoista putkimalleihin

Viesti Kirjoittaja Olli R »

P:n Vee kirjoitti:Morjens!

S-postilistalla joskus moisen sivun näin ja vieläpä talteen laitoin,
vaihtoehtona alkuperäisten korjaamiselle:

http://www.crumplezone.co.uk/project95v4/95shocks.html

Itse kylläkin arvostan alkuperäistä, mutta eihän tuolla paljoa pilata jos säilyttää vanhat osat tallessa. Itse prässäsin varret irti sammakoista ja vaihdoin kaulatiivisteet stefoiksi, stefat hain tarvikeliikkeestä, kannattaa merkitä vipujen asennot tarkasti ettei tarvitse turhia haeskella oikeita kohtia kasausvaiheessa. Sitten prässäsin vivut uudelleen paikoilleen ja täytin korjaamonkäsikirjan mukaisella "hyvälaatuisella iskunvaimenninöljyllä", mopokaupasta siis paksuinta fork oilia mitä löytyi.

teevee P:n Vee
Moi!

Itsellä on edessä sammakon kunnostusta kun tahtoo öljy paeta akselitiivisteestä. Lähteekö tuo varsi irti akselista ihan suoraan prässillä vai onko siinä jokin lukkorengas tai lukkoholkki? Katselin tuota vähän aikaa sitten mutta en alkanut voimalla kokeilemaan kun en ollut varma asiasta eikä silloin oikein ollut aikaakaan. Entäs akselin irrotus, lähteekös sekin tarvittaessa vaan prässäämällä?

T:Olli
Vastaa Viestiin