Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
lasikukko
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 07, 2010 20:44

Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja lasikukko »

Tervehdys, hankin hiljattain itselleni kopakan ysikuutosen. Netissä ko. mallista
sanottiin että oikeaoppisella vapaakytkimen käytöllä malli on taloudellinen...Vapaakytkin on itselleni uusi tuttavuus, niin mitähän tarkalleen ottaen on tämä oikeaoppinen käyttö?
Vastaukset voi vääntää paksustakin rautalangasta :wink: , olen tosiaan ihan keltanokka tällaisen systeemin suhteen.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei vaan!

Vapaakytkimen käyttö on helppoa. Vapaakytkimen vipu jalkatilan alaosassa ylös ja vapaakytkin on päällä. Ensin auto normaalisti kytkimellä liikkeelle ja sitten vain ennen vaihtoa kaasusta kevennys ja vaihdetta sisään ylös tai alas. Useasti joudutaan 2:lta 1:lle avittamaan vähänn kytkimellä, muuten ne toiminevat ihan kepeästi, jos laitteet on kunnosssa. Ajossa voi kaasun nostaa vapaasti ja auto rullaa vapaalla ja ei kuluta, siis tästä se säästö tulee. :D
Sitten vielä muistettava, että kun auton pysäköi on käsijarru aina muitettava laittaa päälle, ettei auto karkaa. Näin mukava ja helppo juttu tuo vaparin käyttö on.

Mukavia matkoja, terveisin :D :D :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja jt »

ristos kirjoitti:Vapaakytkimen vipu jalkatilan alaosassa ylös ja vapaakytkin on päällä.
Erkki Liikanen kirjoitti:...vaan em mie muista, oisko se ollu tooisiinpäin
Tai ainakin lauloi tuohon tapaan ;)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Siis vipu liikkuu eteen-taakse ja eteentyönnettynä vapaakytkin on käytössä.

Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö on sitä, että sitä käytetään.
Lukitusta ei ole tarkoitettu kuin erikoistilanteisiin: Alpeilla moottorijarrutukseen alamäissä ja jos jostain kumman syystä kajakkia pitäisi hinata käyntiin tai käsijarru ei pelaa
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Pysyy pirssi vapaakytkin päällä parkissa vaihteellakin kunhan keula osoittaa alamäkeen.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja ristos »

Niinpä niin! Pitääkää kuitenkin käsijarru päällä aina pysäköidessänne. Niin on hyvä! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Vapaakytkimen oikeaoppinen käyttö?

Viesti Kirjoittaja ristos »

ristos kirjoitti:Niinpä niin! Pitääkää kuitenkin käsijarru päällä aina pysäköidessänne. Niin on hyvä! :wink:
Saabilla voi kikkailla paljon muutakin, mutta kosk Saab edustaa aina myös turvallisuuden esikuvaa muille, niin kannattaa aina ensin ajatella!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin