Superin imusarjan materiaali

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko superin imusarjan materiaali ihan normi alumiinia, eli pystyykö sitä hitsaamaan?

tarkoitus olisi hitsailla siihen suuttimien paikat ja mahdollisesti kaasuläpälle uusi laippa..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Kyllä sitä pystyy hitsaamaan. Harjoittelin sitä itse työpaikalla migillä alulanka ja argonia no ei mikään älyttömän hyvä jälki mut mahdollinen ihan tekijästä kiinni. Jäi tosin harjoitteluksi loppu aika kesken varsinainen imusarja jäi valmistumatta.
On se vaan hurja peli
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja saabracing »

älä ainakaan puhtaalla langalla hitsaa, joku seoslanka. ja tietty tigillä kun tekee...

ja alumiinissa se oksidikerros tulee tosi nopsaa, että hio hitsattavat pinnat vasta juur ennen turausta.

pienki epäpuhtaus ja kiroilet mukavasti :lol:

ja noissa aluvaluissa käy silleen, että ku hitsaat, nii sauman vierestä murtuu parin vuoden päästä, huonolla tuurilla aiemminkin. haurastuu meinaan-...

melellään pitäs esilämmittääkkin.

kuplan lohkoja hitsannut, magnesiumseos, erittäin mielenkiintoista :lol:

nimimerkillä palaneet kulmakarvat :lol:


jos puikolla haluat kokeilla, nii ensalkuun hyvä hatusta vedetty puikko vois olla tää:

http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9488

jos täällä ei kukaan tiedä, niin varmaan kannatta kääntyä saab- korjaamon puoleen tai laittaa s.postia ihan saabille asian tiimoilta.

korjaushitsaukseen, ei kannata mainita, että tekee muutoksia, sillon ei luultavasti apuja heru :lol:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuskin itse sitä alan edes yrittämään, muutama tuttu löytyy ketä on alumiinia hitsaillut.

mahtaako ketään tietää saako jostain valmiita alumiinisia hitsattavia suutin "holkkeja"? tai edes mittoja, vapari tonnarista peräisin olevat suuttimet meinasin tuohon viritellä...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja Suppari »

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 8424cf0131 tolta hepulta mä oon holkit ostanu, ja onnistuu superin imukanteen noiden hitsaus. Kusista hommaa, mutta onnistuu. Vähän kuplii ja räkii mutta nätin sauman saa aikaa käyttäen tehtyä, eikä tarvii kyllä tossa käytössä miettiä mitään vierestä murtumisia.. Parisen vuotta tais mulla olla tommonen imukansi mihin suuttimet hitsattu ni kiinni, ja myytäessä oli viel ehjä.. Kaasuläppä kannattaa siirtää muualle ku orkkispaikalle..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Superin imusarjan materiaali

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Onnistuu hyvin Tigillä hitsaaminen.
Leikkaa suutinpaikat samanmoisesta imusarjasta josta suuttimetkin ! hitsaat sitten ne tötsät kiinni imusarjaa. Huomaa, että V4 kanavat sojottaa sitten hieman eri suuntiin, joten hitsatessa kannattaa olla kannet mallina johon vertaamalla saa sitten suuttimet oikeaan asentoon. Olen myös nähnyt pikahommana tehtynä: poraat suuttimelle vain reijät imusarjaan ja liimaat sikaflexillä kiinni. Toimii sekin, joka moottori autossa paikallaan, imuria apuna käyttäen poraten.
Vastaa Viestiin