Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Moro,
Kerron tässä nyt pienen tarinan kun oltiin lähdössä joulun viettoon kohti pohjanmaata: Kävi sitten sellainen moka, että tarkoituksenani laittaa jäätymisenestoainetta tankkiin, laitoin vahingossa n. 0,5l glykolia 96:n tankkiin, jossa oli n. 20l 98:a. Moottori sammahteli alkuun jonkin aikaa, mutta lopulta pysyi ihan hyvin käynnissä. Hetken aikaa käytettyäni moottoria, sen käynti parani jonkin verran, ja uskaltauduin lähtä testiajolle, josko glykoli olisi jo mennyt koneen läpi. Hetken ajeltuani huomasin bensan hajua matkustamossa, sammutin koneen ja kurkkasin konepellin alle. Bensaletku oli mennyt rikki polttoainepumpun(?) juuresta.
Pätkäsin letkusta palan pois, ja kiinnitin uudestaan. Homma OK. Sitten piti lähtä ajelemaan kohti pohjoista n. 400km. Kävin pistämässä tankin täyteen (vielä 17l), jotta glykoli laimenisi jonkin verran, ja matkan aikana tankkiin meni vielä 27l. Koko matkan ajan auto ei olisi pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä, ja liikennevaloihin pysähtyminen oli luonnollisesti pienoinen ongelma. Auto kyllä lähti aina nätisti käyntiin kunhan muistin käyttää kaasua. Tähän hyytymiseen saattoi myös vaikuttaa matkan aikana reippaasti kiristynyt (lähdössä -10, matkan loputtua -27) kova pakkanen ja mahdollinen jää polttoainejärjestelmässä. Viimeisen pysähdyksen yhteydessä (matkaa enää n. 100km) pistin tankkiin vielä jäänestoa (tällä kertaa ihan oikeaa jäänestoa), ja sen jälkeen moottori kävi OK loppumatkan.
Nyt kiinnostais tietää, että mitä toimenpiteitä olis syytä tehdä autolle, kun lueskelin, että glykoli voi kuluttaa moottoria aika pahasti ja syödä öljyn voiteluominaisuuksia. Sen lisäksi jossain luki, että glykolia on vaikeaa saada polttoainekierrosta pois. Osaattekohan kertoa mikä mahtaa olla tilanne 96:ssani tällä hetkellä, onkohan glykoli mennyt polttoainekierrosta läpi? Mitä toimenpiteitä mun tulisi tehdä? Muita ajatuksia..?
Kerron tässä nyt pienen tarinan kun oltiin lähdössä joulun viettoon kohti pohjanmaata: Kävi sitten sellainen moka, että tarkoituksenani laittaa jäätymisenestoainetta tankkiin, laitoin vahingossa n. 0,5l glykolia 96:n tankkiin, jossa oli n. 20l 98:a. Moottori sammahteli alkuun jonkin aikaa, mutta lopulta pysyi ihan hyvin käynnissä. Hetken aikaa käytettyäni moottoria, sen käynti parani jonkin verran, ja uskaltauduin lähtä testiajolle, josko glykoli olisi jo mennyt koneen läpi. Hetken ajeltuani huomasin bensan hajua matkustamossa, sammutin koneen ja kurkkasin konepellin alle. Bensaletku oli mennyt rikki polttoainepumpun(?) juuresta.
Pätkäsin letkusta palan pois, ja kiinnitin uudestaan. Homma OK. Sitten piti lähtä ajelemaan kohti pohjoista n. 400km. Kävin pistämässä tankin täyteen (vielä 17l), jotta glykoli laimenisi jonkin verran, ja matkan aikana tankkiin meni vielä 27l. Koko matkan ajan auto ei olisi pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä, ja liikennevaloihin pysähtyminen oli luonnollisesti pienoinen ongelma. Auto kyllä lähti aina nätisti käyntiin kunhan muistin käyttää kaasua. Tähän hyytymiseen saattoi myös vaikuttaa matkan aikana reippaasti kiristynyt (lähdössä -10, matkan loputtua -27) kova pakkanen ja mahdollinen jää polttoainejärjestelmässä. Viimeisen pysähdyksen yhteydessä (matkaa enää n. 100km) pistin tankkiin vielä jäänestoa (tällä kertaa ihan oikeaa jäänestoa), ja sen jälkeen moottori kävi OK loppumatkan.
Nyt kiinnostais tietää, että mitä toimenpiteitä olis syytä tehdä autolle, kun lueskelin, että glykoli voi kuluttaa moottoria aika pahasti ja syödä öljyn voiteluominaisuuksia. Sen lisäksi jossain luki, että glykolia on vaikeaa saada polttoainekierrosta pois. Osaattekohan kertoa mikä mahtaa olla tilanne 96:ssani tällä hetkellä, onkohan glykoli mennyt polttoainekierrosta läpi? Mitä toimenpiteitä mun tulisi tehdä? Muita ajatuksia..?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Glykolihan on niinsanottua kaksiarvoista alkoholia, joten sen en luule vaikkuttavan moottoriin mitenkään, mutta glykooli sisältää usein myös ruostumisen estoaineita.
Luulisin, että se voi jättää kaasariin ehkä pienen limakalvon ellei se liukene kokonaan bensiiniin.?
Luulisin, että se voi jättää kaasariin ehkä pienen limakalvon ellei se liukene kokonaan bensiiniin.?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Jos mahdollinen glykolin joutuminen öljyn sekaan huolettaa, niin ylimääräinen öljynvaihto on halpa hinta mielenrauhasta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
olisko tankin ajo tyhjäksi ja ropusta loput pois ja uutta suoleen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Tankki irti ja huuhtelu. Ei kärsi käyttää, koska sokeri leikkaa laakerin pintaan välittömästitömästi. Aikaa menee muutama tunti, mutta kone remontissa muutama viikko, ja osien saanti voi olla vaikeaa. Koska olet ajellut aika pitkän pätkän voisi moottorin huuhtelu olla paikallaan esim.polttoöljyllä. Öljyt pois ja polttoöljy tilalle ja käyttö tyhjäkäynnillä lämpimäksi. Löpö pois ja öljyt koneeseen ja sormet ristiin, että laakerit eivät ole palaneet. "RSV" lisäaine ei olisi pahitteeksi öljyn sekaan lisä vaurioiden ehkäisemiseksi.
Ei muuta, kuin rauhallista joulua kaikille klubilaisille!
Ei muuta, kuin rauhallista joulua kaikille klubilaisille!
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Tälle linjalle minäkin lähtisin. Eli tankkin tyhjennys pohjan propusta. uutta gasoa tankkiin ja koneeseen ehkä öljynvaihto. Kaasuttimen avaus ja puhdistus vois olla paikallaan, jos käyntihäiriöitä esiintyy.mestari kirjoitti:olisko tankin ajo tyhjäksi ja ropusta loput pois ja uutta suoleen.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Mietiskelen tässä, että kun tosiaanhan sitä glykolia on ainoastaan bensan seassa, jossain kuitenkin mainittiin, että sitä saattaa joutua öljyn sekaan epätäydellisen palamisen johdosta. Joten kuinkahan todennäköisesti sitä glykolia on päässyt öljyn sekaan, ja jos on, niin eikö siihen öljyn vaihto riitä? (tietty sen nyt mielellään tekee joka tapauksessa, mikäli on on mahdollisuus että glykolia on öljyssä). Entä kuinka riittävänä pidät sitä, että vaihtaa polttoaineen ilman tankin huuhtelua? (Btw. Millä aineella tankki kannattaisi huuhdella, ja miten, jotta tankkiin ei jäisi glykolia? Entä tuleeko mieleen jotain jippoja miten tankki on kätevin irroittaa?)Huuska kirjoitti:Tankki irti ja huuhtelu. Ei kärsi käyttää, koska sokeri leikkaa laakerin pintaan välittömästitömästi. Aikaa menee muutama tunti, mutta kone remontissa muutama viikko, ja osien saanti voi olla vaikeaa. Koska olet ajellut aika pitkän pätkän voisi moottorin huuhtelu olla paikallaan esim.polttoöljyllä. Öljyt pois ja polttoöljy tilalle ja käyttö tyhjäkäynnillä lämpimäksi. Löpö pois ja öljyt koneeseen ja sormet ristiin, että laakerit eivät ole palaneet. "RSV" lisäaine ei olisi pahitteeksi öljyn sekaan lisä vaurioiden ehkäisemiseksi.
Ei muuta, kuin rauhallista joulua kaikille klubilaisille!
Tuli vielä yksi kysymys mieleen, kun joku ehdotti, että polttoaineen jäänestolla voisi olla jotain hyödyttävää vaikutusta tuon tankissa olevan glykolin suhteen, niin onkohan noin?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Todennäköisimmin tälle linjalle tulee lähdettyäkin. Bensaa on tällä hetkellä tankissa varmaan jotain 20 litraa.. Onko järkevää ajella tankkia tyhjäksi, mahdollisten vaurioiden pelossa? Bensaahan ei sinänsä ole paljoa, mutta jos ne valuttaa pois, niin onko kellään ideaa onko tuolle löpölle tehtävissä jotain, jotta siitä saisi (johonkin) käyttökelpoista, vai nakkaako suoraan ongelmajätteisiin? Tietty sen bensan seassa on vielä lyijyn korviketta ja jäänestoakin glykolin lisäksi...Tero_s kirjoitti:Tälle linjalle minäkin lähtisin. Eli tankkin tyhjennys pohjan propusta. uutta gasoa tankkiin ja koneeseen ehkä öljynvaihto. Kaasuttimen avaus ja puhdistus vois olla paikallaan, jos käyntihäiriöitä esiintyy.mestari kirjoitti:olisko tankin ajo tyhjäksi ja ropusta loput pois ja uutta suoleen.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Pistetääs ny vielä yks kysymys: mistä pääsee käsiksi tuohon tankin pohjassa olevaan proppuun kätevimmin? Kenties vasen takarengas irti, ja sieltä lokarin takaa?...
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
oisko ihan pohjasta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Jep, niinpäs näkyy olevan =D.mestari kirjoitti:oisko ihan pohjasta
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Nonih,
Välipäivinä tyhjensin tankin pohjan propusta, vaihdoin polttoaineletkut välillä bensapumppu - suodatin - kaasutin, ja polttoainesuodattimen. Otin suurimman osan vanhasta löpöstä kans pois kierrosta tyhjällä tankilla bensapumpun letkun kautta. Huuhtelin myös tankkia pikkasen kaatamalla bensaa tankkiin pohjan propun ollessa auki.
Ongelman todellinen luonne kuitenkin selvisi vähän paremmin tuossa kun letkuja vaihtelin, kun huomasin, että jäähdytysnestettä vois hieman lisätä. Nyt kun mulla oli se pullo mistä silloin vahingossa kaadoin tankkiinkin sitä jäähdytysnestettä, niin ajattelin siitä lisätä kun nyt tiesin siinä olevan glykolia. Noh, pakkasta oli vähemmän kuin 15 astetta, ja pulloon kurkatessa huomasin sen olevan täynnä jäähilettä. Joten seoksessa jota ereyksessä menin tankkiin lisäämään, tuskin oli glykolia paljoa 20% enempää. Käytännössä siis tankkiin meni hyvinkin pitkälti ja suurimmilta osin vettä..
Toimenpiteet ei oo nyt kuitenkaan mitenkään muuttaneet koneen käyntiä. Auto toimii just samanlailla kuin tuo 400km reissu heti ongelmien jälkeen: Vieläkään ei tahdo pysyä käynnissä ellei paina suht. reippaasti kaasua, paitsi silloin tällöin käy normaalisti. Ongelma ei oo pelkästään tyhjäkäynnillä, vaan myös vauhdissa huomaa, ettei kone vedä tasaisesti (nykii hieman), vaikka kaasua on hieman enemmän. Oisko tähän nyt joku kaasarin putsaus paikallaan? Jotain käytännön vinkkejä miten kannattais hoitaa?
Löin eilen litran Masinolia miltei täyteen tankkiin, eikä ainakaan kovin piakkoin tuntunut auttavan potentiaaliseen jäähän kaasuttimen päässä. Viimeisimmän ajon lopuksi kuitenki rupes käymään normaalisti.. Katotaan nyt toimiiko miten pitkään..
Välipäivinä tyhjensin tankin pohjan propusta, vaihdoin polttoaineletkut välillä bensapumppu - suodatin - kaasutin, ja polttoainesuodattimen. Otin suurimman osan vanhasta löpöstä kans pois kierrosta tyhjällä tankilla bensapumpun letkun kautta. Huuhtelin myös tankkia pikkasen kaatamalla bensaa tankkiin pohjan propun ollessa auki.
Ongelman todellinen luonne kuitenkin selvisi vähän paremmin tuossa kun letkuja vaihtelin, kun huomasin, että jäähdytysnestettä vois hieman lisätä. Nyt kun mulla oli se pullo mistä silloin vahingossa kaadoin tankkiinkin sitä jäähdytysnestettä, niin ajattelin siitä lisätä kun nyt tiesin siinä olevan glykolia. Noh, pakkasta oli vähemmän kuin 15 astetta, ja pulloon kurkatessa huomasin sen olevan täynnä jäähilettä. Joten seoksessa jota ereyksessä menin tankkiin lisäämään, tuskin oli glykolia paljoa 20% enempää. Käytännössä siis tankkiin meni hyvinkin pitkälti ja suurimmilta osin vettä..
Toimenpiteet ei oo nyt kuitenkaan mitenkään muuttaneet koneen käyntiä. Auto toimii just samanlailla kuin tuo 400km reissu heti ongelmien jälkeen: Vieläkään ei tahdo pysyä käynnissä ellei paina suht. reippaasti kaasua, paitsi silloin tällöin käy normaalisti. Ongelma ei oo pelkästään tyhjäkäynnillä, vaan myös vauhdissa huomaa, ettei kone vedä tasaisesti (nykii hieman), vaikka kaasua on hieman enemmän. Oisko tähän nyt joku kaasarin putsaus paikallaan? Jotain käytännön vinkkejä miten kannattais hoitaa?
Löin eilen litran Masinolia miltei täyteen tankkiin, eikä ainakaan kovin piakkoin tuntunut auttavan potentiaaliseen jäähän kaasuttimen päässä. Viimeisimmän ajon lopuksi kuitenki rupes käymään normaalisti.. Katotaan nyt toimiiko miten pitkään..
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Minä olen kautta autoiluni ollut sitä mieltä, että jos kylmillä keleillä eritoten, pitää tankin mahdollisimman täytenä, niin mitää lisäaineta ei tarvita.
Toinen asia on sitten tuolla autolla säännällisesti ajaminen, se kyllä pitää auton kunnossa. Samoin sähkölaitteeiden kunnossa pitäminen näillä talvikeleillä on tosi tärkeä juttu.
Pohajalaisen Vesa tuolla aiemmin kertoikin noista virranjakajan kärkien laatueroista, ne olivat sata varmasti oikea ohje. Kannattaa kerran vielä aukoa tuo jakaja ja tarkistaa tulpanjohtojen kunto.
Ei muuta ui reipasta mieltä ja kovaa ajoa, kyllä auto sittä vertyy.
Toinen asia on sitten tuolla autolla säännällisesti ajaminen, se kyllä pitää auton kunnossa. Samoin sähkölaitteeiden kunnossa pitäminen näillä talvikeleillä on tosi tärkeä juttu.
Pohajalaisen Vesa tuolla aiemmin kertoikin noista virranjakajan kärkien laatueroista, ne olivat sata varmasti oikea ohje. Kannattaa kerran vielä aukoa tuo jakaja ja tarkistaa tulpanjohtojen kunto.
Ei muuta ui reipasta mieltä ja kovaa ajoa, kyllä auto sittä vertyy.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Jees,
Kävin nyt tuossa pienen parinkymmenen kilometrin lenkin, ja nyt ei tullut mitään ongelmia vastaan. Toivottavasti sama meno jatkuu..
Kävin nyt tuossa pienen parinkymmenen kilometrin lenkin, ja nyt ei tullut mitään ongelmia vastaan. Toivottavasti sama meno jatkuu..
Tuo ohje varmaan löytyi jostain muusta viestiketjusta? Epäilemättä sytystä olis syytä tässä pikkuhiljaa uusia, mutta ajattelin sen lähinnä ensi kesän hommiksi, kun ei mitään akuuttia sytytyshäiriötä ole tullut toistaiseksi vastaan.ristos kirjoitti:Pohajalaisen Vesa tuolla aiemmin kertoikin noista virranjakajan kärkien laatueroista, ne olivat sata varmasti oikea ohje. Kannattaa kerran vielä aukoa tuo jakaja ja tarkistaa tulpanjohtojen kunto.
Ei muuta ui reipasta mieltä ja kovaa ajoa, kyllä auto sittä vertyy.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Glykolia vahingossa 96:n tankkiin
Vesa Pohjalainen
Viestin otsikko: Re: Saab 96 1977Lähetetty: Pe Joulu 31, 2010 6:05 pm
"Saabisti"
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 11:30 am
Viestit: 3079
Paikkakunta: Jämsä
Sähköpuolen hilppeistä totesin nykyiset kärjet kovin vaatimattomiksi laadultaan, mutta aina tilaisuuden tullen oln ostellut talteen niin Motorcraftin kuin Boschinkin kärkiä, ne kun samat passaavat kaikkiin noihin meitin wahoihin Saabeihin. Eräältä mersumieheltä ostin Restaurannassa varmaan kymmenet Boschin uudet kärjet. Mahtavat riittää lopuksi ikää, kun nyt käytössä olevat Motorcraftit ovat pelanneet jo monta vuotta nekin.
_________________
# 419 Vesa Pohjalainen
Saabeja on perheessä joka miehellä....ja rouvallakin.
Klubijäsenyys 100% perheessä
Ne Vesan viestit oli Projektit-palstalla.
Viestin otsikko: Re: Saab 96 1977Lähetetty: Pe Joulu 31, 2010 6:05 pm
"Saabisti"
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 11:30 am
Viestit: 3079
Paikkakunta: Jämsä
Sähköpuolen hilppeistä totesin nykyiset kärjet kovin vaatimattomiksi laadultaan, mutta aina tilaisuuden tullen oln ostellut talteen niin Motorcraftin kuin Boschinkin kärkiä, ne kun samat passaavat kaikkiin noihin meitin wahoihin Saabeihin. Eräältä mersumieheltä ostin Restaurannassa varmaan kymmenet Boschin uudet kärjet. Mahtavat riittää lopuksi ikää, kun nyt käytössä olevat Motorcraftit ovat pelanneet jo monta vuotta nekin.
_________________
# 419 Vesa Pohjalainen
Saabeja on perheessä joka miehellä....ja rouvallakin.
Klubijäsenyys 100% perheessä
Ne Vesan viestit oli Projektit-palstalla.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen