300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
ristos kirjoitti:Eikös Vesa siinä Sinun juhlamallissa ole alla juuri Suomen kaupasta tulleet vanteet?
Joo, se on tyypillisillä Suomen varusteilla. Spoileri on jäänyt matkan varrelle, mutta kiinnitysreijät ovat jäljellä.

http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
Täytyy kait todeta ettei tuo ole yksi näistä jubileummalleista, kun katsoo pyörien-navankeskiöt, niin ne eivät ole ne jotka niitten pitäisi olla kuten tässä alla olevassa kuvassa on ja joka on otettu Trollhättanin saab museolla, vertaa näitä keskenään niin näet eron. Jos taas suomessa joku nyysi aluvanteet ja laittoi peltivanteet tilalle, niin minusta se tuntuu oudolta toiminnalta.
Nyt tämä kuva. Huomatkaa siinä saabin logolla olevat kuuskanttisen navan suojat!

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja mestari »

niin en muista kaikkeja yksityiskohti amutta äkkivilkaisulla siitä löytyi alle kymmen ei kuulu juhlikseen kohtaa.

esim missä vaiheessa siirrittyyin rek kilven laittoon uudessakaupungissa tuohon malliin, luulisi puskurissa olevan se muovikaulus jossa kilpi...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on edelleen tyrkyllä juhlamallin aihio, ei paha, mutta pientä laittoo, eikä lumen alla. Pari valokuvaa löytyy kiinnostuneille.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

mestari kirjoitti:esim missä vaiheessa siirrittyyin rek kilven laittoon uudessakaupungissa tuohon malliin, luulisi puskurissa olevan se muovikaulus jossa kilpi...
Ei kai siihen siirrytty? Käsittääkseni Ruotsiin viedyissä oli kilven paikka puskurin alla, Suomessa myydyissä muovikaulus.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tykkivanteen ja peltivanteen keskikupit pitääkin olla erilaiset.
Käsitykseni mukaan ulkomaille viedyissä "juhlamalleissa" oli Ronalit, myös Ruotsiin tuoduissa, mutta Suomen markkinoille niitä ei asennettu aiemmin kuvaamastani syystä.

Kuvan auto on ainakin runkonumeronsa perusteella viimeisen 300:n auton sarjasta. Siinä on erikoisplyysiverhous, spoilerin paikka jne. Mutta jos joku pystyy vedenpitävästi määrittelemään ns. juhlamallin runkonumerot tms. olen valmis peruuttamaan näkemykseni. Auto on runkonumeron perusteella järjestyksessään 236. viimeinen. Voi toki olla ettei se siltikään on ns. juhlamalli, mitä ne sitten ovatkin olleet. Näkemykseni on edelleen, että kyse oli markkinointikikasta.

http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/disp ... fullsize=1

edit: Ovat ne Ronalin tykkivanteet kyllä tuotakin autoa tallessa odottamassa oikeine keskikuppeineen. Eivät ole ns. uustuotantosarjaakaan. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Suomessahan on "perinteisesti" asennettu paljon lisävarusteita maahantuojan ja diilereiden toimesta. Jopa ohjaustehostimia ja ilmastointilaitteita (no ei kajakkeihin sentään :) )

Syyhän oli autovero, joka kovalla kädellä rankaisi kaikkea kerskakulutusta. Vero laskettiin CIF-hinnasta (cost, insurance, freight), joten jos ne raidat olisivat tehtaalta tilattuina maksaneet vaikka satasen ja vanteet tonnin, niin auton hinta olisi noussut noin kaksi kertaa noiden hinnan eli 2200.

Sen takia teipit, spoilerit ym helposti lisättävät "juhlavarusteet" asennettiin todennäköisesti maahantuojan toimesta. Vanteet olivat ilmeisesti lisävarustelistalla, ja jäivät sitten usein hankkimatta. Siihen aikaan ei ollut sellaista buumia varmaan noilla aluvanteilla kuin nykyään on.

Itte olin 9v silloin joten en tiedä, arvailen vaan :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä aluvanteet olivat jo silloin ns. kova sana. Joka poika eivaan kyennyt sieltä lisävarustelistalta ruksaamaan. Siihen aikaan en voinut itse kuvitellakkaan, että joskus alut ovat näin yleisiä kuin ne nyt ovat. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

On myönnettävä etten tiedä mitä autoa suomessa kutsuttiin juhlamalliksi, mutta ruotsissa juhlamallissa oli esimerkiksi nahkainen ratti jokaisessa ruotsiin tuodussa, tiedän tämän koska kaikki jubileumit tulivat Nyköpingiin varastoon ennen niiden toimittamista lopulliseen myyntipisteeseensä.
Joistakin näistä varastettiin ratti, koska autot eivät olleet koskaan lukossa, huom emme saaneet varkaita koskaan kiinni. Samanlaista rattia myytiin jo tarvikkeena vuodesta 1975 ysiysiin.
Kuva samanlaisesta ratista:

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Suomessa tuo ratti oli tarvikeluettossa, hintaa en muista. Joka tapauksessa se oli tuohon aikaan KALLIS.

Minulla on tuollainen ratti molemmissa MR-Saabiessani. Siinä alkuperäisessä Saab-ratissa on ratin järjestys- tai valmistumisjärjestysnumero, se sijaitsee ratin keskipuolan takapuolella. Lisäksi kaupassa oli ns. klooneja, jotka kyllä olivat hyvin huolellisesti valmistettuja ja aivan alkuperäisen näköisiä. Niissä tuota valmistusnumeroa ei ollut.

Muistaakseni Suomen juhlamalleissa ei tuota rattia ollut, ellei sitten niissä aivan vihoviimeisissä. Ne autot olivat kyllä aikanaan tosi makeita pelejä.
PJ. Lehtosellahan on tälläinen "juhlamalli", millä on ajettu reilusti alle 20000km . Oltiin Juhan kanssa samanaikaisesti museokatsastuksessa 4.1.2004 Tampereella oman -79 ruukunruskeani kanssa. Koska Juhan auto oli rekisteteröity -80 luvun puolella, mutta valmistettu 1979, se voitiin museokatsastaa 2004. Siihen aikaan museoautoksi katsastettiin katsastusvuotena 25 vuoden ikään tulleet autot, nykyisin 30 vuoden iässä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllä nämä Suomen mallit olivat karumpia juuri verotuksellisista syistä. Minulla on tallessa Savonlinnassa otettuja kuvia aidosta juhlamallista, joka oli jäänyt myymättä liikkeeseen. Kilometrejä taisi olla kaksinumeroinen luku. Auto lienee nykyisin kuitenkin museoituna. Siinä oli vain teräsvanteet, kromirenkaat ja mustat keskikupit, etuspoileri, plyysit jne. Ei kuitenkaan Ronaleita eikä rallirattia. Eri markkina-alueille varusteet lienevät olleen erilaiset ja Suomessa tietenkin ne kaikkein vaatimattomimmat. Silti muistan ihailleeni auton kaunista väriä ja kokonaisuutta, vaikken edes Saabeista silloin muutoin pitänyt. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kattelin tuota eskon lähettämää kuvaa nyt uudestaan. Siinä on yksi mielenkiintoine yksityiskohta. Noissa ratin puolissa ei ole kolmea reikää? Siispä kysynkin Eskolta, ettei tuo kuvan ratti olisi 99-mallista? En tiedä, arvelin vain näin.

Korjaus: Niinhän tuossa tekstissäsi kerroikin tuosta 99:n tarvikeratista. Anteeksi epätarkkuuteni.

Kattos kuvat noista MR-autojeni rateista, ne eroavat tuossa kohdassa.

Viime talvena Nokialla katsastuksen jölkeen Lampisen Simo totesi voittaneensa Jyväskylän Suurajot Sinivalkoisella Saabilla samanlaisella ratilla. Siis ne olivat tuolloin mm. käytössä.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
M Metsälä
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 17:34

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja M Metsälä »

http://www.metsala.kuvat.fi/kuvat/Saab+ ... %21%21%29/

Tuolta löytyy kuvia, ei nyt ehkä ihan vakio kuosissa, mutta kuitenki!!
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kiitos kuvista "M Metsälä". Uskoin jo ennen niitäkin, jotta suomessa ja ruotsissa myydyt jubileumit olivat ainakin kaksi eri automallia, mutta tässä kuva autosta jonka Chnr: 96806002729, en löytänyt kuvaa sen sisältä, Huom! myös rekkarin paikka, sekä ilman etuspoileria kuten melkein kaikki ruotsissa myydyt. Tuossa sinun kuva sarjassasi oli se oikea rattikin mukana. Hieno peli tuo autosi.


Auto, Chnr: 96806002729.
Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja mestari »

ai niin kuvasta siellä museossa: näkyi vielä että tämä malli tuli niin nopeasti linjalta että eturoiskeläppiä ei ehditty asentaa, kuten ruotsin kilvissä olevassa autossakin näkyy olevan ne pois-mutta niitä ei ruotsissa tehdyissä ollutkaan?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuossa Metsälän Markon "juhliksen" kuvasarjassa oleva ratti ei ole 96 Saabin alkuperäinen nahkaratti. Siinä alkuperäisessä on jokaisessa puolassa kolme (3) reikää.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin