300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Ei nyt vieläkään oikea ratti osunut kuvaan! Oikeaa kuvaa voi tirkistellä vaikkapa alkuperäisen ratin valmistajan sivuilta Saab 96 kohdalta 3-reikäisenä: http://www.moto-lita.co.uk/. Samalla sen voi sieltä tilata, tosin ilman sitä oikeassa puolassa olevaa "SAAB"-stanssausta ja numeroa takapuolella. Myös töötin nappulassa on uudempi logo. Hinta jää alle 200£.
Mikko Parikka
#1057#
Avatar
M Metsälä
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 17:34

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja M Metsälä »

Joo ei kuvissani tuo kuupan ratti ole kyllä alkuperäinen, vaan mallia: Luis, mutta silti siinä on sitä -80 lukua 8) Kiitos core2:lle kehuista ja kommentista sivuilleni!!
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Core skriivas:
""Uskoin jo ennen niitäkin, jotta suomessa ja ruotsissa myydyt jubileumit olivat ainakin kaksi eri automallia..""

Mieluummin sama automalli mutta eri varustein. 300 viimeistä... Täytä fuulaa. Käytännössä juhlamallilla tarkoitetaan kaikkia vuoden 80- mallisia metallisinisiä, sinisillä plyyssipenkeillä, oli sitten runkonumero mitä tahansa ensimmäisestä lähtien. Kummaa ruotsalaishöpötystä mitä Trollhättanin museokaan ei halua oikaista, vaikka faktat on sinne esitetty.
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Sen verran korjaan vielä omaa tekstiäni, ettei se stanssaus ole oikeassa vaan alapuolassa. Moro Risto, kerkesit jo väliin kommentoimaan. Joo, kyllä Luis(i)? on aitoa kasaria, taisi olla jo aikaisemminkin.
Mikko Parikka
#1057#
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Joo Mikko, oivalsin viestisi tarkoituksen. Yritin seikkailla tuolla lähettämässäsi osoitteessa. En vielä ehtinyt löytää oikeaa kohdetta, mutta eiköhän tuo löydy.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tikkis kirjoitti:Core skriivas:
""Uskoin jo ennen niitäkin, jotta suomessa ja ruotsissa myydyt jubileumit olivat ainakin kaksi eri automallia..""

Mieluummin sama automalli mutta eri varustein. 300 viimeistä... Täytä fuulaa. Käytännössä juhlamallilla tarkoitetaan kaikkia vuoden 80- mallisia metallisinisiä, sinisillä plyyssipenkeillä, oli sitten runkonumero mitä tahansa ensimmäisestä lähtien. Kummaa ruotsalaishöpötystä mitä Trollhättanin museokaan ei halua oikaista, vaikka faktat on sinne esitetty.
Juuri näin, koska mistään ei löydy vedenpitävää dokumentaatiota ko. mallista ja lisäksi eri markkina-alueille mallia vietiin eri varustein. Eli ns. aikansa urbaanilegenda
# 419 Vesa Pohjalainen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

:lol: En ainakaan minä aio lähteä kaivelemaan Trolliin jotain yli 30 vuotiaita dokumentteja joita Vesa kaipailee, eikä minulla ole oikeuksia katsoa ja hakea niitä täältä netin kauttakaan. Eikä tässä kinata tarvi, kun tiedän miltä ruotsalainen jubileum 96 näytti ja näyttää, lisään tähän vielä tämän sivukuvan siitä ruotsalaisesta Jubilee autosta. Se miltä se näytti suomessa on aivan ykslysti tältä se näytti mainoksissa ja sillä sökö. :D

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Juu ei kinata, faktoilla eletään :D

osaatko Core2 kertoa miksi ruotsin vientimalleissa ei ollut eturoiskeläppiä ? Tämä on vähän ihmetyttänyt, ovathan keliolosuhteet osapuilleen samat.

Siitä Luisin ratista: Tuli -97 piipahdettua Briteissä Demon Tweeks- nimisessä kilpaosaliikkeessä, ja siellä oli täysin identtinen kajakin kisaratti myynnissä- Mokkasena ! Elikkäs, ilmeisesti käyttävät joissain brittivehkeissä samaa sompaa.

Mutta, oliko Saabin orkkis nahkaratti Luisin valmistama ?? Ihan kuin olisi hieman erillainen kun SAAB- logolla varustetut ns. aidot. Nyt ei ole vieressä ratteja, mutta olisiko Saabin ollut paksummalla kehällä, vai onko niin että viimeiset SAAB orkkikkset oli paksumpikehäset ??

ps. voisin ostaa omaan juhlamalliin Kromirinkulat ja etuspoilerin kiinnitysraudat tai koko spoilerin lasikuituisen tilalle. Jollainhan tämmöinenkin varmaan jemmassa ??
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

tikkis kirjoitti: Mutta, oliko Saabin orkkis nahkaratti Luisin valmistama ??
Moto-Litan tekemä se oli ja niin kuin Mikko kertoi saman näköisiä saa edelleen uutena.
tikkis kirjoitti:ps. voisin ostaa omaan juhlamalliin Kromirinkulat ja etuspoilerin kiinnitysraudat tai koko spoilerin lasikuituisen tilalle. Jollainhan tämmöinenkin varmaan jemmassa ??
No, on, kysypä Tyrköltä, häneltä aikoinaan ostin kiinnitysaudat ja spoilereita taisi tehdä Vuoreloiden lisäksi joku toinenkin porukka.
# 419 Vesa Pohjalainen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

tikkis kirjoitti:Juu ei kinata, faktoilla eletään :D
osaatko Core2 kertoa miksi ruotsin vientimalleissa ei ollut eturoiskeläppiä ? Tämä on vähän ihmetyttänyt, ovathan keliolosuhteet osapuilleen samat.
Jos en ihan väärin muista niin oli keskustelua asiasta jo 1975, ja silloinkin oli tapetilla tämä vesikelillä läppien nostama hienon hieno vesi sumu, ja tämän takia lopulta poistettiin osa roiskeläpistä vain läpät takapyörien etepuolelle hieman keskemmälle koria jätettiin sen takia kun ne suojasivat takajarruja ja jarruputkia etupyöristä lentävältä soralta. Taka läpät jäi pois 90 luvulla tähän vaikkutti myös säästö vimma.
tikkis kirjoitti: Mutta, oliko Saabin orkkis nahkaratti Luisin valmistama ?? Ihan kuin olisi hieman erillainen kun SAAB- logolla varustetut ns. aidot. Nyt ei ole vieressä ratteja, mutta olisiko Saabin ollut paksummalla kehällä, vai onko niin että viimeiset SAAB orkkikkset oli paksumpikehäset ??
Alun alkujaan se oli sitä, mutta ajanmittaan sitä valmistettiin myös alumiini puolilla ja ne valmistettiin muistaakseni Norjassa, Firma oli kait tuo Moto-lita?
Jubileumin ratti oli melkein identtinen 99:n ratin kanssa ei kuitenkaan yhtä syvä keskiö, ja ratin oikeassa puolassa luki SAAB, mutta ei mitään numeroa ratti oli mustaksi elokseerattu ei maalattu. Myöhemmin tuli pulverimaalatut ratit. Ja kuten mainitsit muistelisin sen olleen paksumman ja jopa hivenen pienemmänkin. Tai sitten se tuntui pienemmältä juuri sen paksuuden takia?
Valitettavasti en ole saanut käsiini Eric Berthilssonia joka oli pomo Saab sport&rally hän tietää (jos muistaa) nämä asiat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
M Metsälä
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 17:34

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja M Metsälä »

Joo eli tuosta minun luisin ratista vielä senverran että minun tietääkseni kuitenkin tuo malli on ollut saatavilla aika moneen automerkkiin olen niitä ainakin useissa eri merkkisissä vanhemmissa autoissa nähnyt ja myös 96, 99 ja 900 saabeissa, niissä tuo keskiö on vain pirempi ja kapeampi. Tämä ratti on siitä erikoinen, että tälle ei käy kuin tuo omakeskiönsä, koska siinä on sellaiset kolot johka ratti sitten paikalleen asentaessa loksahtaa, eli ratin puolat eivät ole toisissaan kiinni. Samanlaisessa ratissa, mutta kai sitten se on vähän vanhempaa mallia tuo rääkän logo on erilainen, niitäkin on tullut tuonne jemmattua!! Mutta alemmassa puolassa lukee luisi ja metallisessa keskirenkaassa lukee motoral. Eikä nuo ratit ole nahka-pinnotteisia, vaikka siltä ne äkillisesti näyttävät!! Minua ei haittaa vaikka ei kyseessä olekkaan alkuperäis sälää, koska ratti on hyvän kokoinen ja miellyttävä ajaa, minulla oli joskus satkussa samanlainen!! Tämä siis näistä tarvikemallaista!!
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja kostape »

Pari asiaa tässä tulee mieleen. Joskus olen kuullut, että Suomen juhlamalli oli paikallinen temppu, jolla autettiin viimeisten myyntiä. Automallihan oli lievästi ikääntynyt, mutta tehdas halusi tehdä niitä vielä tietyn määrän, tavaraa oli ehkä tilausputkessa tulossa ja varastoissa. Suomikin sai kiintiönsä myytäväksi ja niiden vauhdittamiseksi markkinointi teki varustelukampanjan.

Vuosimallien vaihto liittyi kesälomajärjestelyihin.Kun kokoonpanon väki oli kesälomalla ja linja seisoi, tehtiin seuraavan vuoden mallien vaatimat muutostyöt valmistusaparaattiin, ja niitä uusia malleja sitten alettiin tehdä kun väki palasi lomalta (Suomesta, ja palasihan se kun alkoivat maksaa lomaltapaluurahaa!!). Ja markkinointi sitten syksyn kuukausina alkoi esitellä seuraavan vuoden mallistoa samalla kun varastoista myytiin pois sitä edellistä vuosikertaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

Tuota samaa pohdintaa ja tarinaa kuulin silloin 1979 syksyllä ja vuoden vaihteessa. Silloin oli todella tilanne, että 96:n tuntui vanhahtavalta ja varmasti valmistaja ja kaupiaat tekivät kaikkensa, että kaikki saataisiin kaupatuksi.

Silloin tuntemani veteraani-Saab-kauppias kertoi näistä viimeisten 96:ten värikkäistä myyntitoimista. Täytyy taas vaan harmitella, etten saanut tuota viimeistä sinistä itselleni. Eelis-kauppias oli jo tiukasti kauppaamassa minulle ekaa 900-mallia. Yönsininen 96:n oli kuitenkin niin mukava, että vasta 1981 eka 900:n talliin tuli. :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja core2 »

kostape kirjoitti:Pari asiaa tässä tulee mieleen. Joskus olen kuullut, että Suomen juhlamalli oli paikallinen temppu, jolla autettiin viimeisten myyntiä. Automallihan oli lievästi ikääntynyt, mutta tehdas halusi tehdä niitä vielä tietyn määrän, tavaraa oli ehkä tilausputkessa tulossa ja varastoissa. Suomikin sai kiintiönsä myytäväksi ja niiden vauhdittamiseksi markkinointi teki varustelukampanjan.
Sen verran tässä täytyy olla taustaa, koska näitä juhlamallin autoja ei saatu ruotsiin kuin murto-osa siitä mitä kansa halusi. Ensin ei saanut henkilökunnalle edes myydä näitä!
kostape kirjoitti: Vuosimallien vaihto liittyi kesälomajärjestelyihin.Kun kokoonpanon väki oli kesälomalla ja linja seisoi, tehtiin seuraavan vuoden mallien vaatimat muutostyöt valmistusaparaattiin, ja niitä uusia malleja sitten alettiin tehdä kun väki palasi lomalta (Suomesta, ja palasihan se kun alkoivat maksaa lomaltapaluurahaa!!). Ja markkinointi sitten syksyn kuukausina alkoi esitellä seuraavan vuoden mallistoa samalla kun varastoista myytiin pois sitä edellistä vuosikertaa.
Tämä kesälomaosa taas tuntuu jotenkin hakevalta, koska mitään vuosimallin muutosta ei edes oikeasti tehty 96:seen, auto valui ulos sellaisena kuin se oli jo 1979, ainoana malli erona 1980 malliin oli ja tuli maaliskuussa 1979 ja siitä eteenpäin valmistettuihin, nämä ovien alareunassa olevat mustat vauhti viivat, näitäkin löytyy jo aiemmista malleista jälkimarkkinoiden levittämänä. Etköhän nyt tarkoita jotain 99 mallin vaihdosta joka tapahtui kesälomien jälkeen, meinaan muuten en saa tätä menemään yhteen. Ehkä käsitin väärin tän sanomasi?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 300 viimeistä 96:sta, ns. juhlamalli

Viesti Kirjoittaja ristos »

core2 kirjoitti:kostape kirjoitti:
Vuosimallien vaihto liittyi kesälomajärjestelyihin.Kun kokoonpanon väki oli kesälomalla ja linja seisoi, tehtiin seuraavan vuoden mallien vaatimat muutostyöt valmistusaparaattiin, ja niitä uusia malleja sitten alettiin tehdä kun väki palasi lomalta (Suomesta, ja palasihan se kun alkoivat maksaa lomaltapaluurahaa!!). Ja markkinointi sitten syksyn kuukausina alkoi esitellä seuraavan vuoden mallistoa samalla kun varastoista myytiin pois sitä edellistä vuosikertaa.
Kyllähän silloin keväällä 1979 Uudenkaupungin tehtaalla oli lakkoja. (Ne, jotka tuolloin tuolla töissä olivat tietävät varmasti).

Kun laitoin noita omia MR-autoja katsastuskuntoon, kyselin Tehtaalta autojeni valmistuspäiviä. Tuolloin 2003 joulukuussa ja 2010 tammikuussa sain saman vastauksen. "Tehtaalla oli toimihenkilölakkoja toukokuusta heinäkuulle ja siltä ajalta toukokuun jälkeen valmistuneiden autojen täsmävalmistuspäivää ei ole tehtaan koneilla, vaan ne kirjattiin käsin ruutupaperille, ja ne eivät olleet täsmällisesti kirjattuja. Koska pysäytyksiä oli siihen aikaan usein linjoilla." Tuollaisen vastauksen sain molemmilla kerroilla puhelintiedusteluuni.
Museoautojeni valmistusajaksi määriteltiin aika toukokuun puolesta välistä heinäkuun loppuun välinen aika. Se kelpasi tämän selvityksen kanssa museokatsastajile.

Värikästä tuntui elämä tehtaalla olleen 96:n valmistuksen loppuaikoina. Ei siis mikään ihme, että tiedot vaihtelevat ja oikea tieto leijuu ihanasti jossain. Liekö tuo tieto tarpeenkaan, mutta mukavahan näitä menneitä on muistella jälkipolvien iloksi. Tämä on historiaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vastaa Viestiin