pikkuviriä
pikkuviriä
182 heppaa 1.5 l koneesta vuonna 1969...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pikkuviriä
Itselläni oli ajatuksena rakentaa moinen myös, mutta loppui aika ja vähä rahakin.
Ahdinkin tuli jo hankittua, tai ostin samalla 2. Ovat saksalaisia lisenssikopioita Detroit Dieselin pumpuista.
Bensan syötön olisin hoitanut ihan ameriikan malliin kaasarilla.
Olisi kiva tietää tarkempia specksejä tuosta paketista.
Ahdinkin tuli jo hankittua, tai ostin samalla 2. Ovat saksalaisia lisenssikopioita Detroit Dieselin pumpuista.
Bensan syötön olisin hoitanut ihan ameriikan malliin kaasarilla.
Olisi kiva tietää tarkempia specksejä tuosta paketista.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: pikkuviriä
kuinkahan monta tuntia/päivää kesti tasap laakerit tollasessa koneessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: pikkuviriä
Asenne peli ja peltiki mahtuu vielä kiinni ilman mitään patteja.
Onko vuorpella nuo ahtimet vielä tallessa?
Ruotsin clubin sivuilla oon seurannu tota yhtä viippa projektia jossa kans tollanen, mutta tulee läpi konepellistä.
Onko vuorpella nuo ahtimet vielä tallessa?
Ruotsin clubin sivuilla oon seurannu tota yhtä viippa projektia jossa kans tollanen, mutta tulee läpi konepellistä.
Re: pikkuviriä
Tuosta kuvasta ei kauhean hyvin selvää saa, mutta tässä kun vertailin rallitallin Lucas-ruiskuihin, niin äkkiseltään näyttäisi, että sama setuppi periaatteessa + remmiahdin.
Rallitallin viritelmä:
Jakopään koppaan hitsattu akselitunneli ja teline määräjakajaa varten.
Sama sisäpuolelta, näkyy määräjakajan käyttöakseli ja ajoitusratas.
Määräjakaja. Sisäänmeno ja neljä lähtöä vastakkaisilla puolilla.
Imupuoli. Suuttimet.
Läppäkotelot.
Tuossa remmiahdetussa versiossa kaikki polttoainelinjat näyttäisi menevän ahtimen yläpuolelle läppäkoteloon, kun taas rallitallin versiossa imusarjassa on paikat suuttimille ja läppäkotelot imutorvien alaosassa. Lucasin systeemissä polttoainemäärää säädeltiin kaasupolkimella välitangolla, joka vaikutti määräjakajan päässä olevaan vipuun. Polttoaineen jakelu ja tahdistus suuttimille hoitui jakopään koteloon ympätyllä määräjakajalla. Ongelmana näin "tyhmässä" järjestelmässä oli, että se ei mukautunut ilmanpaineen vaihteluun. Tästä syystä se ei soveltunut erityisen hyvin esim. suuria korkeuseroja sisältäneisiin ralleihin, koska vipu piti säätää eri ilmanpaineelle aina erikseen. Voisin myös kuvitella, että läppien ja määräjakajan vivustojen säätö ei ollut kaikkein yksinkertaisin toimenpide.
Tuon remmiahdetun auton on rakentanut Sigvard "Sigge" Johansson, rallitallin mekaanikko jolla oli sormensa pelissä myös Lucas-viritelmän kanssa. Kaveri kehitteli myös sähköisen tasauspyörästön lukon, jonka patentoi. Saab kokeili järjestelmää mm. muuttamalla pari 9000:sta nelivetoisiksi (ilmeisestikin vuosina 1987 ja 1992). Ainakin '92 versiossa oli erillisjousitettu takapää ja 2.3T joka oli viritetty 285 heppaan...
Teknisesti systeemi todettiin toimivaksi, mutta talousmatematiikka ei ollut suosiollista hintavalle kehitystyölle (ja Audilla tuntui olevan määräävä markkina-asema ja taloudellisesti Saab ei enää ollut vahvimmillaan), joten projekti haudattiin. Patentti myytiin sittemmin Haldexille, joka kehitti systeemiä edelleen, ja nimesi sen eLSD:ksi...
Rallitallin viritelmä:
Jakopään koppaan hitsattu akselitunneli ja teline määräjakajaa varten.
Sama sisäpuolelta, näkyy määräjakajan käyttöakseli ja ajoitusratas.
Määräjakaja. Sisäänmeno ja neljä lähtöä vastakkaisilla puolilla.
Imupuoli. Suuttimet.
Läppäkotelot.
Tuossa remmiahdetussa versiossa kaikki polttoainelinjat näyttäisi menevän ahtimen yläpuolelle läppäkoteloon, kun taas rallitallin versiossa imusarjassa on paikat suuttimille ja läppäkotelot imutorvien alaosassa. Lucasin systeemissä polttoainemäärää säädeltiin kaasupolkimella välitangolla, joka vaikutti määräjakajan päässä olevaan vipuun. Polttoaineen jakelu ja tahdistus suuttimille hoitui jakopään koteloon ympätyllä määräjakajalla. Ongelmana näin "tyhmässä" järjestelmässä oli, että se ei mukautunut ilmanpaineen vaihteluun. Tästä syystä se ei soveltunut erityisen hyvin esim. suuria korkeuseroja sisältäneisiin ralleihin, koska vipu piti säätää eri ilmanpaineelle aina erikseen. Voisin myös kuvitella, että läppien ja määräjakajan vivustojen säätö ei ollut kaikkein yksinkertaisin toimenpide.
Tuon remmiahdetun auton on rakentanut Sigvard "Sigge" Johansson, rallitallin mekaanikko jolla oli sormensa pelissä myös Lucas-viritelmän kanssa. Kaveri kehitteli myös sähköisen tasauspyörästön lukon, jonka patentoi. Saab kokeili järjestelmää mm. muuttamalla pari 9000:sta nelivetoisiksi (ilmeisestikin vuosina 1987 ja 1992). Ainakin '92 versiossa oli erillisjousitettu takapää ja 2.3T joka oli viritetty 285 heppaan...
Teknisesti systeemi todettiin toimivaksi, mutta talousmatematiikka ei ollut suosiollista hintavalle kehitystyölle (ja Audilla tuntui olevan määräävä markkina-asema ja taloudellisesti Saab ei enää ollut vahvimmillaan), joten projekti haudattiin. Patentti myytiin sittemmin Haldexille, joka kehitti systeemiä edelleen, ja nimesi sen eLSD:ksi...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pikkuviriä
Tässä tämä ruotsin versio.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... 734&page=4
Onko vuorpella tarkempia tietoja / kuvia noista ahtimista?
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... 734&page=4
Onko vuorpella tarkempia tietoja / kuvia noista ahtimista?
Re: pikkuviriä
Rallitallin Lucas tuli mieleen mullekin. Tikkiksellä on ihan samannäköinen systeemi rallipelissä kiinni. Ovat ilmeisesti soveltaneet virranjakajan käyttöpyörät tohon ruiskun pyörittämiseen.tommij kirjoitti:Tuosta kuvasta ei kauhean hyvin selvää saa, mutta tässä kun vertailin rallitallin Lucas-ruiskuihin, niin äkkiseltään näyttäisi, että sama setuppi periaatteessa + remmiahdin.
No, jo on huima härveli. Miksi tohon on ympätty magneettikytkin, vai ahdistaako toi kierroksilla niin paljon, että täytyy ohittaa. Alakierroksilla ton pois kytkeminenhän olis varsin typerää.Juha K kirjoitti:Tässä tämä ruotsin versio.
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads. ... 734&page=4
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Re: pikkuviriä
Voisko olla että tyhjäkäynnillä kaasuläppä olis tiukoilla ku se on vasta ahtimen jälkeen ja ahdin puskee jonkuverran painetta jo tyhjäkäynnillä. Tuollasessa käytössä oon kuullu, että noita on käytetty.
Re: pikkuviriä
Olisko vaan tasakaasuajoa varten toi.. Lähes kaikissa tehdastekosissa remmiahdetuissa on magneettikytkin polttoainetalouden ja rasituksen pienentämisen takia.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: pikkuviriä
http://aijaa.com/v.php?i=000957423081.jpgJuha K kirjoitti: Onko vuorpella tarkempia tietoja / kuvia noista ahtimista?
http://aijaa.com/v.php?i=004917423082.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007967423083.jpg
Toinen on oikea ja toinen vasen "kätinen".
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: pikkuviriä
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: pikkuviriä
Tuli vielä vastaan tuollanen rallikrossipeli Lucaksella: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/ ... s%2001.jpg
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: pikkuviriä
Lopella eräällä autokorjaajan/offroad harrastajan pihassa on (oli?) myös rallicrossi 96:n koppa, pakoputket oli vedetty kabiinista läpi pelkääjän paikan kohdalta. Mitä ikinä on konehuoneessa ollut, sitä en tiedä mutta en enää epäilisi vaikka moinen lucas kone ollut.
Saabiton saabisti
#1470
#1470