Lyhytnokan valmistusvideota

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja tommij »

http://filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91

Kiinnostava osuus alkaa n. 9 min kohdalta.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Komeaa :saab: tuotantoa :D
Olisi ollut unelmatyöpaikka,mutta minkäs voit kun on liian nuori :x

Kiitos Tommi linkistä!
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Aivan loistava filmi! Onkohan tuo konehuonetähystäjän vakanssi käytössä myös nykyisiä malleja testattaessa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieno filmi! Itseäni vaan kummastutti karmea epäsuhta sen välillä että sama yritys valmisti hienoa ja "nykyaikaista" Drakenia samaan aikaan kuin noita vanhanaikaisia 96/95 -autoja kaksitahtimoottorein varustettuina. Taisi olla siihen aikaan ohjattuna about 99% kehitysresursseista lentokonepuolelle, vai oliko Saabin valmistamien autojen tarkoitus alunperin päätyä itäblokkiin kilpailemaan sikäläisten tuotteiden kanssa? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kaunistakatseltavaa! Tuli ihn tippa linssiin :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

ng900aero kirjoitti:Hieno filmi! Itseäni vaan kummastutti karmea epäsuhta sen välillä että sama yritys valmisti hienoa ja "nykyaikaista" Drakenia samaan aikaan kuin noita vanhanaikaisia 96/95 -autoja kaksitahtimoottorein varustettuina. Taisi olla siihen aikaan ohjattuna about 99% kehitysresursseista lentokonepuolelle, vai oliko Saabin valmistamien autojen tarkoitus alunperin päätyä itäblokkiin kilpailemaan sikäläisten tuotteiden kanssa? :D
Se toi raakkeni lensi ensilentonsa joskus vuonna 1955. Että ei sekään nyt ihan viimeistä huutoa ollut enää tuohon aikaan. Ja kyllähän noita kajakkeja tehtiin ja myytiin joku vajaa 20 vuotta filkan teon jälkeenkin vielä. Minusta kajakki on (lyhytnokkaisena) kakstahtarina parempi, paitövei. Se henry-hopan maamoottori mikä uudempiin malleihin tuli, teki laitteesta turhan nokkapainoisen. Minun mielipide tämä :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Kartsa kirjoitti:Se toi raakkeni lensi ensilentonsa joskus vuonna 1955. Että ei sekään nyt ihan viimeistä huutoa ollut enää tuohon aikaan.
Ei toi rysky vielä 60-luvulla mitenkään vanhentunut kone ollut. Kuitenkin ylisooninen kone, huippunopeuskin 2 mach. 60-luvulla "kunnollinen" tutka, toisin kuin 21MIG:ssä. Suomessakin käytössä 2000-luvulle :-) Mäkin kävin -94 muutaman kerran oransseissa haalareissa ahtimessa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lyhytnokan valmistusvideota

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juu kyllähän Draken oli "tätä päivää" vielä pitkälle 80-lukua. Vaakalennossa täysillä se menisi Hornettiakin karkuun 8) Eli samalla tapaa, kestäviä designejä sekä kajakki että tuo toinen. Mutta eivät enää varsinaisia uutuuksia tuolloin kun filmi tehtiin. Kaipa Draken olisi nykyaikaisella avioniikalla ihan kohtuullinen hävittäjä edelleenkin? Maatalous... eiku -taisteluun siitä ei taida olla :)

Draken on kyllä hieno peli. En ole lähellä käynyt muuta kuin sitä "messuversiota" jota kuskattiin ennen ilmailunäytöksissä, mutta se meno taivaalla... Ai että mitä kurvailua, se on oikeaa lentämistä kun mennään stabiililla aerodynamiikalla lujaa. Hornetin tietokoneavusteinen digilentäminen on paljon kulmikkaamman ja aggressiivisemman/levottomamman näköistä. Näin molemmat lentämässä samassa näytöksessä, eron huomasi selvästi.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin