Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
no jos etupäässä etupäätä meinasit käyttää nin voisko olla ideaa että vetarin tumppeihin hitsaisi esim rattaat ja siitä virittäs ketjut ylöspäin akselille jossa toinen ratas. akseli olisi laakeroitu ja siinä olisi jarrutuslaite esim yllätys yllätys saab 96 etulevy ja satula.
sillä voisi pyörivää aksilaa jarrutella
akselin laakerointipiste olisi samalla tukipiste jolla lootanpersettä hieman kannatellaan.
mutta miten tasauspyörästön toiminta eliminoidaan että ei pyöri vain 1 pyörä?
sillä voisi pyörivää aksilaa jarrutella
akselin laakerointipiste olisi samalla tukipiste jolla lootanpersettä hieman kannatellaan.
mutta miten tasauspyörästön toiminta eliminoidaan että ei pyöri vain 1 pyörä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Varmasti helpoin testipenkki on Saab 96 -merkkinen henkilöauto tai jäännökset siitä, jättää vaikka etupellin, konepellin, starttimoottorin ja laturin ym. "turhat" sähköt asentamatta jos laiskottaa. Pakoputki ja nopeusmittarin vaijeri kannattaa asentaa, kuuleekin jotain ja nopeusmittarin anturin toiminta tulee tarkistettua. Ja vedetkin pysyy koneessa kun ohittaa lämppärin suoralla letkulla. Ja jos vielä laiskottaa lisää, niin jättää osan koneen pulteista kiinnittämättä ja ns. peräreikäpultin myös, niin saa jännitystä elämään. Ja eikun ajelemaan, jos uskaltaa. Ajossa ne äänten voimakkuudetkin osaa asettaa oikeisiin mittasuhteisiin. Stetoskoopilla kuuntelemalla varmaan jokaikinen laatikko saa kuolemantuomion, ellei tietty ole käytetty täytteenä banaaneja tai gear uppia...
Varmasti menee tumpeloltakin tuollaiseen Saab 96-tyyppiseen testipenkkiin vaihteisto ja sopivaksi preparoitu kone puolessa tunnissa.
Varmasti menee tumpeloltakin tuollaiseen Saab 96-tyyppiseen testipenkkiin vaihteisto ja sopivaksi preparoitu kone puolessa tunnissa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Osaakohan joku kertoa mistä kohtaa loota on hajalla kun ajaessa n. 80 km/h:ssa kierroksia koneessa 2500, kuuluu kuin sirkkelillä sahattais
mutta kun nostaa nopeuden n. 100 km/h:ssa kierroksia 3000, ääni lakkaa
. Loota pitää muutenkin pientä ulinaa ja rohinaa pienemmillä vaihteilla. niin ja konehan oli 6-pyttynen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Tuohon testipenkkiviritykseen omaa hajatelmaa. Jos tulipeltiin tekisi sen verta aukkoa, että lootan saisi irroiteltua kabiinin puolelta ja vedettyä sitten sitä kautta pois ja uutta takaisin. Säästäisi jonkin verran aikaa, kun ei tarvi koko pakettia irroittaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Mielestäni ihan turhaan alkaa mitään reikää virittelemään, kun kuupassa saa moottorin ja vaihdelaatikon kuitenkin niin näppärästi pois paikoiltaan pakettina. Menee vaan hankalammaksi jos alkaa jotain virittelemään.
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Sivuääni nopeudella 80 km/h on hyvin tyypillinen. Kysymyksessä on kulumisvika, kun vaan muistaisi mikä. Eli sillä nopeudella ajettaessa tietyt osat välittävät voiman ja joidenkin osien karkaistu kirkas pinta kuluu himmeäksi, se jo riittää antamaan ääntä. Tai sitten sillä nopeudella joku laakeri kuormittuu ja taas tulee kulumisjälkiä ja ääntä. Monet muut osathan pyörivät vaan kevyesti mukana kuormittamattomina.
Tätä 80:n ulinaa pidettiin joskus jopa maalaisten vikana, ne kun ajelevat maanteitä pitkin etupäässä nelosella. Taajamissa sentään käytetään muitakin vaihteita.
Tätä 80:n ulinaa pidettiin joskus jopa maalaisten vikana, ne kun ajelevat maanteitä pitkin etupäässä nelosella. Taajamissa sentään käytetään muitakin vaihteita.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
ainakin kxxxxxn aikuiskoulun korjaamassa vaihdelaatikossa johon oli laskun mukaan vaihdettu laakereita ja tiivisteitä, emme voi päästä kehumaan työllä eikä tarkemmin ajateltuna oikein mistään.
Juuri asennetun ja ns sikahinnalla kasatun laatikon aukaisu 200 km ajon jälkeen tuotti lähinnä ns. yläviiksen tahatonta nykimistä koska laatikossa oli tehty väärin äkkivilkaisulla ainakin seuraavat asiat:
1. takakannen sisältä oli pudonnut kaikki tuikitärkeät säätölevyt asennusvaiheessa asentajalta lapasesta, samalla kumarruksen mukana oli häipynyt öljyn kerääjäkin.
2 kaikki akselien muttereiden lukituksesta vastaavat elementit olivat poissa tai rikki muttereiden takaa
3 muovinen öljynkerääjä vetopyörän laakerin takaa puuttui.
4 hammavälystä oli yritetty korjata ohuella shimmirenkaalla siinä kuitenkaan onnistumatta
5 mitään pulttia tai mutteria ei ns sormituntumalla purkaessa oltu vedetty momenttiin vaan olivat purkautumassa itsestään auki
6 yhtään tiivistettä ei laatikossa ollut vaan se oli kasattu tiivisteliimalla
7 pinionin etulaakeri oli täysin tattis mutta ei ollut haitannut kasaajaa eikä pahemmin työn valvojaakaan
8 vetonivelen tiivisteiden huulet oli täyttämättä vaseliinilla
9 useat synkronit olivat kuluneet alle hylkyrajan
10 perän shimmirenkaiden pois jättämisellä ja säätö työvaiheen ohittamisella tasauspyörästö kyrpiintyi hylkykuntoon pienellä koeajolla
11 vaihteiden vaihdossa oli lievää vaikeampaa toimintaa, tökki pahasti
eli ei ihme että huuti ja jollasi vaikka oli juuri "remontoitu".
Juuri asennetun ja ns sikahinnalla kasatun laatikon aukaisu 200 km ajon jälkeen tuotti lähinnä ns. yläviiksen tahatonta nykimistä koska laatikossa oli tehty väärin äkkivilkaisulla ainakin seuraavat asiat:
1. takakannen sisältä oli pudonnut kaikki tuikitärkeät säätölevyt asennusvaiheessa asentajalta lapasesta, samalla kumarruksen mukana oli häipynyt öljyn kerääjäkin.
2 kaikki akselien muttereiden lukituksesta vastaavat elementit olivat poissa tai rikki muttereiden takaa
3 muovinen öljynkerääjä vetopyörän laakerin takaa puuttui.
4 hammavälystä oli yritetty korjata ohuella shimmirenkaalla siinä kuitenkaan onnistumatta
5 mitään pulttia tai mutteria ei ns sormituntumalla purkaessa oltu vedetty momenttiin vaan olivat purkautumassa itsestään auki
6 yhtään tiivistettä ei laatikossa ollut vaan se oli kasattu tiivisteliimalla
7 pinionin etulaakeri oli täysin tattis mutta ei ollut haitannut kasaajaa eikä pahemmin työn valvojaakaan
8 vetonivelen tiivisteiden huulet oli täyttämättä vaseliinilla
9 useat synkronit olivat kuluneet alle hylkyrajan
10 perän shimmirenkaiden pois jättämisellä ja säätö työvaiheen ohittamisella tasauspyörästö kyrpiintyi hylkykuntoon pienellä koeajolla
11 vaihteiden vaihdossa oli lievää vaikeampaa toimintaa, tökki pahasti
eli ei ihme että huuti ja jollasi vaikka oli juuri "remontoitu".
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Tarjoukseni on edelleen voimassa: Jos joku haluaa harjoitella ja perehtyä V4:n vaihteiston sisäkaluihin niin saabi tulla hakemaan kaksi harjoituskappaletta veloituksetta.
Itse purin vuosia sitten 2-3 laatikkoa ja kokosin parhaista osista yhden, jolla sitten ajelinkin, ja hieman parempi siitä tuli. Tosiasia kuitenkin on, että samat kulumisjäljet ja häiriöäänet ovat useimmissa vanhoissa laatikoissa.
Vapaakytkinasia on sentään erillinen vaihteiston ulkopuolella.
Itse purin vuosia sitten 2-3 laatikkoa ja kokosin parhaista osista yhden, jolla sitten ajelinkin, ja hieman parempi siitä tuli. Tosiasia kuitenkin on, että samat kulumisjäljet ja häiriöäänet ovat useimmissa vanhoissa laatikoissa.
Vapaakytkinasia on sentään erillinen vaihteiston ulkopuolella.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Eilissäpäivänä erään ysikutosen hakureissulla tuli todettua, että maantietä on tämä uusi yksilö eniten tainnut nähdä elämänsä varrella. Nelonen ulisi meleko miehekkäästi ensimmäiset puolenkytä kilsaa, sitten vaimeni vähän. Loppumatkan ulisi välillä isommin, kuitenkin tasaisesti se ääni oli havaittavissa koko ajan. Mietin jo että peräkö siellä visertää mutta taitaa olla tämä maalaisten tauti. Kakkosen kun tyrkkäsi silmään niin sitten se vasta meteli alkoikin, paljon pahempi kuin nelosella ajellessa. Muistaakseni tämäkin volina liitettiin vähään kaupunkiajoon.
Nyt pitäisi kattella varastoista joku kohtuukuntonen loota. Pääsis tienpäälle. Vaikka kai tuon jolinan kanssakin vähän aikaa pärjäis...
Nyt pitäisi kattella varastoista joku kohtuukuntonen loota. Pääsis tienpäälle. Vaikka kai tuon jolinan kanssakin vähän aikaa pärjäis...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Joo, on sitten toinenkin wanha teoria. Niissä maalaisten autoissa pääsi pikkuvaihteiden rattaat "ruostumaan" kun ne aina ajelivat iso silmässä mutkaisia teitä näkymättömiin.
Legendojen mukaan juuri kakkonen on helposti äänekäs, saattaa jopa käyttää joitakin samoja osia välityksessään kuin se nelonen.
Legendojen mukaan juuri kakkonen on helposti äänekäs, saattaa jopa käyttää joitakin samoja osia välityksessään kuin se nelonen.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Vielä kommentti äänten synnystä. Hammaspyörät on laakeroitu yleensä akseleiden päälle neulalaakereilla. Synkrolaitteilla sitten kytketään niitä muuten vapaasti pyöriviä hammaspyöriä muihin osiin haluttujen välitysten saamiseksi. Ääntä on sanottu syntyvän silloin kun akselilla neulakehän alla pinta kuluu himmeäksi. Ei ole kyse niinkään kulumisesta millinosina, vaan pinnan sileyden huononemisesta. Kai sitten se epätasaisempi pinta värisyttää niitä neulalaakerin neuloja niin että ulos kuuluu.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Mielenkiintoista tietoa tuosta kulumisesta. Tosiaan, ko. pirssissä oli myös disabloitu vapaakytkin. Tuli nyt mieleen että kun toimiva vapaakytkin pitää saada, ja laatikko mielellään pitänee vaihtaa hiljaisempaan samalla niin pitäisiköhän tulevaisuudessa purkaa huvin ja urheilun vuoksi tämä äänekäs laatikko. Näkisi mitä se on syönyt sisäänsä. Kai noita laakereitakin jostain saa jos joskus innostuu vaihtelemaan. Tietääkseni yksikään laatikko ei ole meidän perheessä levinnyt kokonaan vaikka ovatkin metelöineet. Onko tästä hajua, siis onko monikin loota mennyt kerralla p*skaksi?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
Oma kokemukseni ja ympäriltä kuultu on, että ei ole taipumusta leikata kiinni tai muuten räjähtää käsiin. Kyllä ne hermoille käyvät ongelmat ovat olleet nuo äänet, synkrojen kulumiset ja vapaakytkimen kuluminen.
Itse ajelin ensin nuorena miehenä kolmella kakstahtisella noin 100 tkm, sitten ostin käytetyn 67-mallin veenelkun ja siihen vaihdettiin takuuna vaihteisto äänen takia. Noissa veenelosissahan teho nousi suunnilleen 40:stä 60 hevosvoimaan ja vääntö vähintään samassa suhteessa. Koko joukko vaihteiston vahvistuksia tehtiin 70-luvulle tultaessa verrattuna niihin kakstahtisiin. Minulla on sitten myöhemmin puretuista autoista olevia vaihteistoja, aika monessa on lappu "ääntä kaikilla vaihteilla" tai "synkrot huonot". Aika paljon puhuttiin myös öljyn laadun tärkeydestä. Keskeisin ajatus taisi olla, että jäykkä vaihteistoöljy SAE 70 tai 80 on liian jäykkää, ja käytettiin jopa joitakin erikoisöljyjä, vähän niinkuin nykyisiä vahvasti lisäaineistettuja monikäyttööljyjä. Yksi kysymys oli että olisiko hypoidilisäaine hyvä perävälitykselle, mutta huono synkroille.
Itse ajelin ensin nuorena miehenä kolmella kakstahtisella noin 100 tkm, sitten ostin käytetyn 67-mallin veenelkun ja siihen vaihdettiin takuuna vaihteisto äänen takia. Noissa veenelosissahan teho nousi suunnilleen 40:stä 60 hevosvoimaan ja vääntö vähintään samassa suhteessa. Koko joukko vaihteiston vahvistuksia tehtiin 70-luvulle tultaessa verrattuna niihin kakstahtisiin. Minulla on sitten myöhemmin puretuista autoista olevia vaihteistoja, aika monessa on lappu "ääntä kaikilla vaihteilla" tai "synkrot huonot". Aika paljon puhuttiin myös öljyn laadun tärkeydestä. Keskeisin ajatus taisi olla, että jäykkä vaihteistoöljy SAE 70 tai 80 on liian jäykkää, ja käytettiin jopa joitakin erikoisöljyjä, vähän niinkuin nykyisiä vahvasti lisäaineistettuja monikäyttööljyjä. Yksi kysymys oli että olisiko hypoidilisäaine hyvä perävälitykselle, mutta huono synkroille.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Re: Vaihdelaatikon kunnon toteaminen?
jorppe<. : pura vaaan se huutava laatikko mutta sielt ei paljoa ehjää osaa tule ainakin mitä kirjoitit siitä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,