Weber 32/36 DGV

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Jotkin lähteet väittävät että kyseinen kaasari ei sovellu v-koneisiin. Kuitenkin olen huomannut että esim. Kallella on sellainen ollut kuupassa kiinni. Mitkä on kokemukset Weberistä? Toimiiko paremmin kuin solexi?
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Tarkoitatko Kallella mua? :D

Siis miksi ei sopisi?
Onkohan ne "lähteet" tarkoittanut sitä, että sehän ei mene ihan "heittämällä" siihen kiinni, vaan tarvii korotuspalan alleen. Siihen käy vaikka ite tehty palikka, tai sitten toinen sellanen orkkispalikka (onko pakeliittia?). Nyt puhutaan sitten superin imusarjasta, muista en tiedä.
Samoin muistaakseni vivustoa joutuu ihan vähän muokkaamaan, en tosin muista ihan tarkkaan.

Hyvä kaasarihan tuo Weber on. Vaihdoin Weberin, koska mulla tulli sillon jotain ongelmaa Solexin kanssa, mutta arvaappa muistanko että mitä?! :wink:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 752
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Eipä pitäisi ongelma olla ja vakio Solexiin verrattuna kyseessä on virityskaasari. Käytetty mm Sonettin viritys kaasarina, koska on sopivan matala ( http://pages.prodigy.net/jackashcraft/s ... mance.html ) Etsiskelin itselleni Solexia tehokkaampaa vaiheittain avautuvaa kaasaria ja tämä sekä Weberin vanhempi 28/36 DCD olivat hyviksi havaittu Saabin keskustelupalstoilla. Mulla on tällä hetkellä tallissa nämä molemmat ja 28/36 oli aikanaan 1815 cm3 viritetyssä isoventtiili koneessa kiinni. Hyvin toimi ja auto liikkui rivakasti polttoainetta hirveästi kuluttamatta. Se on menossa tällä hetkellä kaverin pojan viritettyyn 96:een kokeiluun. Kyselin myös isommasta kaasarista, mutta ei näyttänyt löytyvän muuta isompaa vaiheittain aukeavaa. Tässä hieman Free Tecnicin kertomaa:

"DCD ja DGV on molemmat käsiryypyllisiä vaiheittain aukevia webruja. DGVn ryyppy on läpällä, ja siinä ryypyn vetäminen avaa myös kaasuläppää. DCD:ssä ei. Tuo 28/36 DCD on siis rungoltaan vähän pienempi kuin 32/36, mutta DCDssä on vaihdettavat sisäkurkut, kun DGVssä kiinteät 26 ja 27mm. DGV on helpompi osiltaan. Varaosia ja säätöosia on siihen paremmin saatavilla.

(Mulle tulevassa) Kaasarissa on paikalla Volvon katukoneen säädöt. Sellaisenaan käy ja kulkee saabissakin, mutta suuttimia kannattaa hakea ja testailla jotta paras käytös, toiminta ja teho löytyy. Weber 40 DFI on historiaa. Lähinnä vastaava olisi 38/38 DGAS, joka on Fordin V-6 koneen vakiokaasutin. Siinä on sama pulttijako. Rattailla yhtaikaa aukeava. Automaattivesiryyppy. Uutena saatavilla. Hinta jossain n 500 e. Yhtaikaa aukeavat ei koskaan ole yhtä taloudellisia, mutta voi antaa tehon nopeammin, kun progressiiviset joissa saa polkea syvämmälle ennen kuin molemmat läpät on auki."

Sitten kyselyä mitä mieltä ovat sen soveltuvuudesta kunnolla viritettyyn 1815 cm3 V4:een ja vastaus siihen: "120hv on ihan ongelmaton lukema myös DGV:lle. Sitä käytetään usein esim 2.0 OHC fordeissa katuviilatuissa koneissa. Joku 150hv on 2.0 koneissa raja jolloin yleensä kannattaisi jo ennemmin käyttää tuplia." :twisted:
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kiitos laajasta tietopaketista :)

Mitä nämä "lähteet" sanoivat oli että tämä weberi olisi alipaineella vaiheittain aukeava kaasari jolloin se kuulemma ei toimi v-koneissa. Ei tiedä miten paikkansapitävä tuo väite on. En tiedä onko 32/36 dgv varmasti oikea tyyppimerkintä, mutta näyttäisi kuvien perusteella ihan samalta kaasarilta kuin tuo mikä mulla on.

Toi kaasari on aikaisemmin ollut kiinni kaverin BMW 316:ssa jonka aikaisempi kaasari oli sama solexi kuin kuupassa.

Kai se kokeilemalla selviää. Jos ei toimi nii ei toimi.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Fordin V6 moottoreissa on jaettu imukanava eli oikean ja vasemman puolen sylintereitä ruokkii omat kurkkunsa. V4 koneessa imusarjaa ei ole kaasuttimen alta jaettu, vaan kanava on yhtenäinen, eli siinä tuollainen 32/36 dgv tyyppinen vaihekaasutin toimii.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Playboy kirjoitti:Kiitos laajasta tietopaketista :)

Mitä nämä "lähteet" sanoivat oli että tämä weberi olisi alipaineella vaiheittain aukeava kaasari jolloin se kuulemma ei toimi v-koneissa. Ei tiedä miten paikkansapitävä tuo väite on. En tiedä onko 32/36 dgv varmasti oikea tyyppimerkintä, mutta näyttäisi kuvien perusteella ihan samalta kaasarilta kuin tuo mikä mulla on.

.
Se on kyllä ihan mekaaninen kaasari. Eli aluksi aukeaa ykköskurkku ja keinuvivusto rupeaa pikkuhiljaa avaamaan kakkoskurkkua pedaalin painalluksen mukaisesti.
Kaasarin alatasoon on stanssattu sen tyyppi. Yleensä käytetyt dgavit on väsähtäneitä. Kannattaa tarkistaa varsinkin käyttöakselin väljyys ( ottaa ilmaa ) tosin senkin saa korjattua esim. holkittamalla. Lisäksi monesti kaasarit on vedetty liian tiukalle jolloin taso on aivan väärä. Kaasari on vaikea säätää kohdilleen. Varaosia kaasariin saa tilattua vaikkapa englannista. Korjaussatsi ( kalvo, neulaventtiili, pahvitiivisteet, kumi- kupariprikat ) maksaa n. 30eur ja suuttimet n. 5€/kpl
Lepa
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Touko 08, 2008 18:16
Paikkakunta: Eesti

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Lepa »

Tuli hankittua Weber 32/36 DGAV, mutta minkä kokoiset suuttimet pitäisi sille laita?

Kone hetkellä vakio 1,5 mutta tallilla jo 1.7 odotamassa porausta OHC männile.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Tuolla on vähän vinkkejä DGV:hen liittyen:
http://www.freetechnics.fi/WeberDGVohjeet.htm

Tässä on aika hyvä taulukko eri suutinvaihtiksista (på svenska):
http://www.misab.se/bestyckn.htm
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja mestari »

muistini mukaan löytyy tee se itse ranelle käytetty yhtäaikaa aukevilla läpillä oleva ford v6 kotoisin oleva kaasari sekä ammattioppilaitoksessa tehdyt v6 kannet siiihen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Huuska
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Weber 32/36 DGV

Viesti Kirjoittaja Huuska »

Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Vastaa Viestiin