Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Olikos näissä nelivaihteisissa lyhytnokissa jo pakkilukkosysteemit? Vai joku erilainen vaihteenvaihtojärjestelmä? Lähinnä sen kai tietäisi siitä onko virtalukko pre-65 viipoissa ja sporteissa ratin juuressa vai kojetaulussa? En nyt äkkiseltään löytänyt sellaista kuvaakaan josta tuo näkyisi.

Taustaa kysymykselleni sen verran, että olisi tiedossa hyväkuntoinen nelivaihteinen loota, joka olisi tarkoitus laittaa 93B:hen. En kuitenkaan haluaisi sitä myöhempien aikojen "murikkaa" kojetaulun alle ratin juureen... Saisihan siitä tietysti jätettyä virtalukon pois mutta mutta... 93:ssa on "startiton" virtalukko kojetaulussa ja vaijerikäyttöinen startti, ne haluan säilyttää käytössä.

No, sopisiko V4:n ohjauskamppeet tähän lyhytnokkaiseen muuten? Veenelkussahan on kokoonpainuva ohjausakseli, olisi turvallisuusjuttuna ihan kannatettava. Nimim. Autot rakennetaan ajettaviksi ja jokaisen Saabin sielussa on aina vähän kilpa-autoa :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Pakkilukko tuli vuosimalliin -64. Vanhemmissa virtalukko on kojelaudassa. Tästä olen varma.

Tämä on sen sijaan enemmän tai vähemmän arvelua: Jos löytämäsi loota on vuosimallista -64, se menee ymmärtääkseni "heittämällä" 93:een. Vaihdekaavio taitaa kumminkin mennä peilikuvaksi. Ilmiön normalisointi vaatii siis vaihdevivustonkin vaihdon. Uudemmissa lootissa on eroja kytkinkopissa, vetoakseleissa ym., joten vaativat enemmän duunia.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Classic Saab Racing myy vaihto-osana vanhan mallin rattiputkea muutettuna kolmivaihteisesta nelivaihteiseksi. 1875 SEK + vanha putki.
http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=242
Pitkänokkatahtarin kytkinkoppa käy vanhempaankin. Irroitusvipu vaan pitää vaihtaa. Sisemmät vetarit oli vielä '65 samanlaiset kuminivelet kuin vanhemmissakin.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kiitokset vastauksista :)

Reijo, se loota on myyjän mukaan kuusykkösestä. Vaikeahan tuonikäisistä on sanoa, ja puretuissa autoissa voi olla osat vaihtuneet matkan varrellakin. Mutta ilmeisesti se mittojensa puolesta menee heittämällä minunkin autooni. Kumilimppunivelet tässäkin kuuluu olla.

Mikko, tiedätkö minkä vivuston tuo classicsaabracingin modaama palikka vaatii? Kävisiköhän veenelkun vastaava, olisi ainakin helppo löytää... Kytkinkopaksi haaveksin pitkänokkaisen koppaa, siinähän taitaa olla hydraulikäyttöinen kytkin? Lyhytnokan omalla on luistatus erityistilanteissa hankalaa, kun murikka heiluu ja nykii vaijerista, tai ainakin siltä tuntui. Melko pomppivia risteyslähtöjä esim vasemmalle käännyttäessä sain aikaiseksi kun koitin vähän rivakammin poistua :D
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lyhytnokka-sportin ja 95:n vaihdevivustot?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kartsa kirjoitti:Mikko, tiedätkö minkä vivuston tuo classicsaabracingin modaama palikka vaatii? Kävisiköhän veenelkun vastaava, olisi ainakin helppo löytää... Kytkinkopaksi haaveksin pitkänokkaisen koppaa, siinähän taitaa olla hydraulikäyttöinen kytkin? Lyhytnokan omalla on luistatus erityistilanteissa hankalaa, kun murikka heiluu ja nykii vaijerista, tai ainakin siltä tuntui. Melko pomppivia risteyslähtöjä esim vasemmalle käännyttäessä sain aikaiseksi kun koitin vähän rivakammin poistua
Milling and rethreading to make the 3-gear column take the 4 gear mechanism
Tuosta ymmärtäisin, että vaikka veenelkun vivusto käy, sehän on samanlainen kaikissa nelivaihteisissa (vasemmalta ohjattavissa :D )
Muistelin, että Classicsaabracingilla olisi ollut kytkimeenkin muunnossarja, mutta en löytänyt. On niitä ruåttalaiset kuitenkin tehnyt.
Vastaa Viestiin