Jäähdyttimen putket

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Kertokaapa arvon saabistikolleegat, onko kuupan konetilassa olevat jäähdytysnesteen putket (4 kpl.) alunperin maalattuja, vai paljasta metallia? Vai kenties muuten käsiteltyjä. Ennen putsausta ajattelin että saattaisivat olla maalattuja, mutta enään ei juuri erottanu oliko maalia pinnassa vai ihan muuta kökköä.

Ja jos olette joskus maalanneet. Millä maalilla, ihan normaalilla vai jollain kuumakestolla?
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mun mielestä ainakin uudemmissa on keltapassivoidut alunperin. Omastani maalasin jollain spray-mattamustalla, kun olivat melko rivolookisen näköiset. Hyvin pysyi tavallinenkin maali ainakin ne pari-kolme vuotta jotka tuolla ajelin.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Vanhemmat lienee ollut ihan harmaaksi sinkittyjä. Vuosimallirajasta ei hajuakaan, mutta olisko kumipuskurikaudelle vaihtunut keltapassivoiduiksi?
Enivei, itse olen käyttänyt Tammer-dieselistä ostettua alusinkkimaalia, mitä ei tietenkään enää saa. Aika aidon näköinen ja kestävä pinta sillä tuli.
Ei kyllä iso homma käsitellä oikeallakaan sinkillä, keltaiseksikaan.
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

CRC:llä on valikoimissaan alusinkkimaalia, olisin tänään ostanut mutta paikallisen Tokmannin hylly oli siltä kohtaa tyhjä :( En tosin veenelkun putkien maalaukseen vaan ihan rakennustekniseen hommaan. Ostin sitten Mastonin tuotetta.

Meinaan vaan, että alusinkkimaalia saa kyllä vaikka Tammertiiselissä enää ei olisikaan. Väristä en tiedä sanoa mitään, toi mastonin kama on ihan perus mattaharmaata, ei näytä "sinkityltä" vaikka 95% pitäisi sinkkiä sisältää.

Kukas tekisi sinkityshommia (sähkö- ja/tai kiiltosellaista, keltaisesta en perusta) harrastajaystävällisesti? Olis ripakopallinen kaikennäköistä kilpukkaa pinnoitusta vailla...

Niinjoo, muokkausta vielä, minun kajakki oli vm 79, varaosa-auto 78, keltapassivoidut putket. Ja muistaakseni myös laturin rauta, paisarin, pissapojan pumpun ja pöntön kannakkeet ym sälä oli keltaista näissä autoissa.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Kiitoksia vastauksista. oliskohan nuo sitten olleet alunperin kiiltosinkittyjä. Jotain sennäköistä pintaa siinä saattoi olla jäljellä.

Tampereellä Galvace oy oli joskus suostuvainen tekemään sinkityksiä ihan harrasteprojekteihinkin. sinne pitää vaan viedä osat puhtaaksi puhallettuna. Mulla toppas jarrusatuloiden käsittely juuri siihen, kun ei saanu osia tarpeeksi puhtaaksi. Enkä jaksanu alkaa puhaltajaa hakeen. Täytyypi kysellä uudestaan.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minä hioin aikonaan ne kiiltäviksi ja lakkasin metallilakalla. Homman tein vuonna 1993 ja ovat edelleen verrattain hyvässä kunnossa.

https://picasaweb.google.com/vesa.pohjalainen/Museo96
# 419 Vesa Pohjalainen
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

hkylmala kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. oliskohan nuo sitten olleet alunperin kiiltosinkittyjä. Jotain sennäköistä pintaa siinä saattoi olla jäljellä.

Tampereellä Galvace oy oli joskus suostuvainen tekemään sinkityksiä ihan harrasteprojekteihinkin. sinne pitää vaan viedä osat puhtaaksi puhallettuna. Mulla toppas jarrusatuloiden käsittely juuri siihen, kun ei saanu osia tarpeeksi puhtaaksi. Enkä jaksanu alkaa puhaltajaa hakeen. Täytyypi kysellä uudestaan.
No mulla olisi moottoripyörän pinnoja, jarru-ja vaihdevivustoa, jotain kaasuttimen vipstaakeja (sekä pyörästä että tahtikajakista) ja odotettavissa "sitä sun tätä" itse tehtyä kumpaiseenkin, jotka pitäisi saada sinkittyä. Kromi ampuu yli, maali ei luultavasti säily siistinä eikä käy tietenkään esim kierteytettyihin tankoihin.

Olisi kiva jos löytyisi paikka jossa tehtäisiin alusta loppuun, vaikka kai noita ittekin voi hapotella. Ammattilaisilla tietysti on paremmat paikat ja kemikaalit näitä hommailla :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Noita pikkuosiahan voi sinkata myös itse. Isommista en tiedä, periaatteessa miksi ei mutta sitten pitäisi olla isot altaat missä uittaa osia.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jorppe kirjoitti:Noita pikkuosiahan voi sinkata myös itse. Isommista en tiedä, periaatteessa miksi ei mutta sitten pitäisi olla isot altaat missä uittaa osia.
Anodisointi/Eloksointi käsittelyssä voi helposti valita erivärejäkin pintakäsittelyyn.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja mestari »

katseet kääntyy petäjäveden sinkitys firmaan 8)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

11. Käsky: "Älä pidä harrastajakollegaa epätietoisuuden tilassa"

:lol:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Kartsa kirjoitti:11. Käsky: "Älä pidä harrastajakollegaa epätietoisuuden tilassa"

:lol:
Vuodesta ´71 eteenpäin olivat ainakin keltapassivoituja.
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja mestari »

nimeä en tiedä mutta googlaa kyllä sen pitäs sieltä löytyä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja jus »

googletus tuotti tuollaisen sinkitysfirman: http://www.fonecta.fi/tuotteet-ja-palve ... /Pe-Me+Ky/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Jäähdyttimen putket

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja mitä puhelinsoitto sinne tuotti? 8O
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin