virikonekysymys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mitä venttiilejä porukka on käyttänyt V4 virikoneissa? Entä millaisia kansia? Suositellaanko omatekoisia pakosarjoja?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suosittelen etsimään/lainaamaan rally&sport punakantisen kirjan.... ei tarvitse pyörää keksiä uudestaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Täällä foorumilla on paljon juttua V4:n virittämisestä. Katso esim jutut " V4 nokka-akseli?" tai "1.7l koneen läpikäynti/piristys+sähköflektistä" tai "Weber 28/36 DCD? + muuta virittelystä".

Se kuuluisa V4 viritysohje: http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm . On suomennettuna Vauhdin Maailmassa v 1979 ja kopiona Saabistin rallierikoisessa toukokuu 1993. Kuvia kansien työstämisestä:

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg13.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg14.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg15.htm

Ralli peleissä oli imu 42/44 mm ja pako 37/38 mm. MUTTA Mutta mutta......isot venttiilit, suuret kanavat ja palotilojen muotoilu vain KUNNOLLA viritettyyn moottoriin. Vakio kannet virtaa imupuolelta vakio venttiileillä yli 100 hv, mutta pakoaukkoa pitää suurentaa. Nokka-akseli tekee koneen. Sportin putket katuautossa erittäin hyvät, hyvä kaksi kurkkuinen kaasari riittää pitkälle ja kevennetty vauhtipyörä :mrgreen: :twisted: 8) :D :P
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
svf-96
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 23:01
Paikkakunta: oulu

Re: virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja svf-96 »

omassa 1815cc koneessa Mazda 626;n 42 imut ja Bmw 2002 Turbon 38 natrium täytteiset pakoventtiilit ja Ladan venttiilinjouset omien jousien sisällä.Hyvin on kestäneet jo yli 10 vuotta
9-5 Aero Wagon -04, 9000cse 2.0t-96 ,96 -73x2, 96-80, 96-71, 95-64, 9000 Aero-97, 96-72
tuuttana
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2005 10:53
Paikkakunta: suomussalmi

Re: virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja tuuttana »

oiskohan kenelläkään myytävänä kuuppaan hieman ärjympää nokka-akselia?
on se hyvä ettei lehmät lennä ja taivaalta suolta tyhjennä.
Saab 96 gl v4 super vm:78
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: virikonekysymys

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Teetä vakionokasta esim GT-Motor Oy:ssä. Hinta jokunen vuosi sitten alle 100 €. Ei tarvitse jonkun vanhaa kulahtanutta laittaa - ne kuluu käytössä :evil: . Aina menee vähintään yläpään tiivistesarja, jakopään tiivisteet ja öljy+suodatin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin