mitähän tuolle tekisi?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Osoittautuivat molemmat kannet viritetyssä V4:ssä haljenneen.

Kannattaako tuohon uusia kansia alkaa tekemään? Järkyttävän hinnan ilmoittivat kansien laskusta ja isompien venttiilien vaihdosta. Itse pitäisi kanavat viilata.

Konehan on vähän ( n. 20 tkm) ajettu remontin jälkeen. Aivan kaikki laakerit laitettiin uusia ja kuplan 92mm takomännät ovat kiinni. Männäthän ovat vakiota matalampipuristeiset, joten olisi hyvä turbotusaihio ja 1800 cc. Turbotus varmaan maksaisi paljon eikä siihen oikein osaamistakaan ole.

Yksi vaihtoehto on koittaa löytää valmiiksi viilatut ja lasketut isoventtilikannet.

Voisihan sitä vaihtaa vakiovauhtipyörän ja nokka-akselin ja tehdä 1800 vakiokoneen.

Monta vaihtoehtoa, mutta mitä mieltä V4:ia enemmän laitelleet asiasta ajattelevat? Kiire ei onneksi ole, koska tonnarista on laatikko hajalla ja sähköt temppuilee. Mersusta on laatikko rikki ym. kiireellisempää puhdetta.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja orava »

Jos ei kansia huvita laskea, niin höylää lohkoa, siitä riittää vähempi. Milli tekee jo ihmeitä. Mulla on kanssa vajaa 2 mm höylätyt kannet ja VW:n 92 mm takomännät kiinni. Löysin valmiiksi hieman lasketut ja avarretut kannet joita sitten laskin lisää. Myös imusarjasta on otettu noin 2 mm pohjasta ja 1 mm kyljistä. Hyvin on läjässä kestänyt noin 30 tkm, tosin kansipahvit on pitänyt kertaalleen vaihtaa. Turboa en lähtisi VW:n männillä tekemään, isot pojat näet väittävät että kyseiset männät ei kestä kun noin 120 hv:n tehot, mene ja tiedä sitten.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kuplan "Brassi" takomahlet. Hyvin perusresepti esim äffäläiseen Escorttiin kera Saabin kiertokankien. Tehoja ottavat sen 180-190 missä lienee raja noille männille. Eiköhän se lie siitä räjähdyspaineesta kyse missä lojahtavat, mutta veenelosessa kyllä moni muu paikka porsii ennen noita mäntiä. Ne on halpa ja käypänen ratkaisu. Sitten kun satsaa XP: teräsveivit, nii ei tarvii edes lohkoa ja imusarjoja höylätä piloille.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kestää brassi takoset ahtojakin ihan kivasti kunhan ei nakuta......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kyllä tuo lisävirittäminen houkuttelisi, mutta isoventtiilikannet pitää vain sitten teettää tai koittaa ostaa jostakin valmiina.

Itseltä löytyy kahdet isoventtiiliset kannet, joissa on hiushalkeamia kriittisissä paikoissa. Romuksihan nuo menevät.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mitähän tuolle tekisi?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Eli onko halki venttiilien välistä ? Itsellä on kanssa todella hienosti portatut yksporttikannet jossa jokainen venttiiliväli on halki. Markka aikaan tattiksen erikoishitsaus kertoi hinnaksi sen verran korkeet lukemat, että teettämättä jäi. Muistini mukaan yhdessä koneistuksien kanssa olisi maksanut 2000mk, joka tietysti euroajassa olisi vain 340€- jos hintataso vielä pitäisi...

Onkohan kellään foorumilaisella omakohtaista kokemusta venttiiliväli hitsauksesta, tai jonkun tason juottamisesta ??
Vastaa Viestiin