Rohinaa koneessa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Rohinaa koneessa?

Viesti Kirjoittaja madmail »

Tuli tuossa viikonloppuna hankittua elämäni eka kuuppa. 78 superi ekalta omistajalta, huoltokirja, ajettu 145tkm, sisältä kuin uusi eikä ulkoakaan kovasti uutta häpeä! ...mutta... Koneesta kuuluu etupäästä aika tasainen rohina, joka ei ihan terveeltä kuullosta. Olisko esim. flektin laakeri? Onko kukaan puuhannu sähköflektiä kuuppaansa ja poistanu orkkista?
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

rohinat

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Rohinoihin voi olla montakin aiheuttajaa.
Yksi niistä on juuri tuo flektin laakeri.
Yleisiä melun aiheuttajia ovat myös kulunut vesipumppu ja ehkä yleisimpänä jakopää (joka kuupassa on toteutettu rattain eikä ketjulla/hihnalla). Tasapainoakselin laakeri saattaa joskus myös pitää ääntä..

Ainakin Heikkilän Kalle on toteuttanut jäähdytyksen sähköflektillä.
Lisätietoa Kallen sivuilla: http://www.green-beast.net
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Aika paljon selviää jo sillä kun löysää hihnan ja yksi kerrallaan kokeilee välykset/äänet hihnapyöristä.
Flektin laakereita saattaisi vielä löytyä klubin pj:ltä.
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos

Viesti Kirjoittaja madmail »

Täytyypä tutkailla tänään mikä siellä rohisee...
Ilmoittelen mitä löytyy
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja madmail »

Rohinan syy selvisi, tasapainoakselin laakeri se siellä meluaa.
Onko tosiaan irroitettava kone jotta sen saa vaihdettua? Vai onnistuuko poistamalla syylärin ja maskin? Paljonko muuta tarttee purkaa?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

madmail kirjoitti:Rohinan syy selvisi, tasapainoakselin laakeri se siellä meluaa.
Onko tosiaan irroitettava kone jotta sen saa vaihdettua? Vai onnistuuko poistamalla syylärin ja maskin? Paljonko muuta tarttee purkaa?
Kyllä kone on otettava irti ja avattava. Tasapinoakselin laakerien saatavuudesta en tiedä, nokka-akselin laakerit alkaa olla jo hankala juttu.
Jakopään kotelo pitää avata, että pääsee akseliin käsiksi. Homma kannattaa kuitenkin tehdä ennen kuin hampaat on kuluneet jakopään fiiberirattaista.

Jos auto on muuten OK, homma kannattaa kyllä tehdä. Laakereita taitaa olla kaksi kappaletta elikkäs yksi kummassakin päässä akselia
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja madmail »

Okei. Siis jos ainoastaan jakopään koppa avattava. niin miksi koko kone on nostettava pois, eikö sitä akselia mahdu vetamään ulos keulasta jos syyläri ja maski on poissa, vai pyörittääkö se akseli jotain muutakin kuin pelkästään hihnapyörän välityksellä? Vai tuleeko se akseli sieltä jotenkin muuten pois kuin koneen päädystä vetämällä, eli onko siinä jotain limppuja niinkuin kampurassa? Sori tyhmyyteni, mutta en ole nähnyt edes räjäytys kuvaa kyseistä koneesta... ja auto on todella siisti kuntoinen joten eri viittis hävittää
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

madmail kirjoitti:Okei. Siis jos ainoastaan jakopään koppa avattava. niin miksi koko kone on nostettava pois, eikö sitä akselia mahdu vetamään ulos keulasta jos syyläri ja maski on poissa, vai pyörittääkö se akseli jotain muutakin kuin pelkästään hihnapyörän välityksellä? Vai tuleeko se akseli sieltä jotenkin muuten pois kuin koneen päädystä vetämällä, eli onko siinä jotain limppuja niinkuin kampurassa? Sori tyhmyyteni, mutta en ole nähnyt edes räjäytys kuvaa kyseistä koneesta... ja auto on todella siisti kuntoinen joten eri viittis hävittää
´


Kysymyksesi on oikein hyvä ja tarpeellinen.

Siinä akselissa on laakerit molemmissa päissä ja muistelisin, että ne on vaihdettava sekä jakopään puolelta että moottorin takaa ja se osa on siellä kytkinkopan sisällä. Muistelisin, että akseli lyödään irti juuri siihen vaihteiston suuntaan, eli ei tule pois etukautta, koska laakerit on eri kokoiset. Siellä on joka tapauksessa sellainen kansi, joka lähtee irti. Eli irrotussuunta on sellainen, ettei se onnistu koneen ollessa paikoillaan. Laakerit ovat siis eri kokoiset. Akselin päässä on jakopäähän kuuluva hammaspyörä ja kopan ulkopuolella hihnapyörä. Akselinhan on oltava ajoitettu, siksi hammaspyörä ja se menee yleensä sileäksi, kun laakerit menee huonoksi. Jos laakerit pääsee oikein huonoksi, ne voi pyörähtää lohkossa, jolloin öljyreijät ei osu tai akseli vaurioituu käyttökelvottomaksi..

Tässä on kulunut aikaa jokunen vuosi, kun olen viimeksi avannut V4 koneen mutta näin sen muistelisin menevän. Tarkentakoot toiset viimemmäksi samaa hommaa tehneet. Mikko H on kävelevä alan tietosanakirja ja ensyklopedia

Kaverin autoon tehtiin joku vuosi sitten sama homma ja kyllä silloinkin kone otettiin pois, joo eli syynä on se, ettei akseli tule etukautta pois.

Sori jos masensin, ei se niin hirmuinen juttu se koneen pois ottaminen ole. Puolitoista tuntia ja ajamalla tulleen kajakin kone on pöydällä tai mieluummin pukissa. Siinäkin ehtii vielä välissä juomaan kupin kahvia :)
Takaisin laitto vie tuplasti aikaa. Laakerin vaihdon voi tehdä itsekin. Tosin käytin omissa koneissani Tammer Dieselin apua, kun tehtiin samalla lohkon pesu ja pyttyjen hoonaus.

Se flektin laakeri kannattaa tutkia ja tarvittaessa vaihtaa samalla kuin myös stefat
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, La Marras 06, 2004 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
madmail kirjoitti:
Tässä on kulunut aika ajokunen vuosi, kun olen viimeksi avannut V4 koneen mutta näin sen muistelisin menevän. Tarkentakoot toiset viimemmäksi samaa hommaa tehneet. Mikko H on kävelevä alan tietosanakirja ja ensyklopedia
Vaikka tässä nyt on jo muutama päivä mennyt koneen purkamisesta, niin muistan että näin se menee niinku Vesa sanoo.

Eli valitettavasti palanssiakseli lähtee pois juuri väärään suuntaan.
madmail
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 10:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja madmail »

Kiitän avusta ja neuvoista ja uskon nyt ettei lähde ilman koneen irroitusta.
Aikoinaan nostelin yhtenään Kentin pattia konehuoneesta, joten tuskin on pahempi homma. Se ainakin lähti ihan kahteen mieheen nostamalla kakkosnelosella. No nyt baariin ja katsellaan uudestaan huomenna huonoilla silmillä.
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Itse olen korvannut mekaanisen tuulettimen sähköisellä, kun flektin laakerit olivat niin sökönä että rohina oli melkoinen, ja lonksuva flektikin oli hankautunut osittain pilalle syyläriä vasten ja siinä sivussa taitellut melko monta kennoa umpeen. Sijoitin purkaamolta haetun alle 10 cm paksun sähköpuhaltimen maskin taakse, poistettuani ensin lampunpyyhkijämekanismin. Harmitti poistaa se mekanismi, olihan se käydessään metkan näköinen villisti heiluvine vipuineen, mutta eipä sitä harrasteautossa tarvita ja toisaalta se ei toimi koska sen moottorissa oleva lepokatkaisin on rikki. Sähköflekti on ihan toimiva ratkaisu, ja toisaalta Kuupassa on niin tehokas lämmitin, että jos flekti tilttaa, voi kesälläkin maantiejon jälkeenkin madella aika kauan ruuhkassa ennenkuin alkaa keittää, vaikka ilmanputsari olisikin unohtunut talviasentoon. Kokeiltu juttu...
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

kayak75 kirjoitti:Itse olen korvannut mekaanisen tuulettimen sähköisellä, kun flektin laakerit olivat niin sökönä että rohina oli melkoinen, ja lonksuva flektikin oli hankautunut osittain pilalle syyläriä vasten ja siinä sivussa taitellut melko monta kennoa umpeen. Sijoitin purkaamolta haetun alle 10 cm paksun sähköpuhaltimen maskin taakse, poistettuani ensin lampunpyyhkijämekanismin. Harmitti poistaa se mekanismi, olihan se käydessään metkan näköinen villisti heiluvine vipuineen, mutta eipä sitä harrasteautossa tarvita ja toisaalta se ei toimi koska sen moottorissa oleva lepokatkaisin on rikki. Sähköflekti on ihan toimiva ratkaisu, ja toisaalta Kuupassa on niin tehokas lämmitin, että jos flekti tilttaa, voi kesälläkin maantiejon jälkeenkin madella aika kauan ruuhkassa ennenkuin alkaa keittää, vaikka ilmanputsari olisikin unohtunut talviasentoon. Kokeiltu juttu...
mulla on kanssa sähköflekti mutta sopivaa termostaattia en sille ole löytänyt vielä mutta mistä sä oot omas hankkinu??
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Hieman vielä tarkennusta, purin yhden moottorin viikko sitten. Tasapainoakseli lähtee peitekansineen taaksepäin lyömällä, mutta ei sitten tule aina ulos kuin hieman houkuttelemalla, akselissa on sen verran mutkia että voi olla tarpeen kiertää joku puoli kierosta jos alkaa ahistaa.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 991
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Ei ne tosiaan pahoja hommia ole koneen pois otot ja pienet remontit. Enempi homma on kiinni siitä että viitsii ja uskaltaa aloittaa. Muutenkin on hyvä välillä (20 vuoden välein?) nostaa kone pois tieltä ja katsoa mitä konehuoneeseen kuuluu. Omastani huomasin, että alavesiletku oli hangannut koriin ja olisi kohta ollut puhki. Hyvin vaikea olisi tuotakin ollut nähdä kone paikallaan, varsinkin kun ei osannut aavistaa moista vaaraa. Ja löytyihän sieltä kaikkea muutakin pientä

Eilen muuten oli ainakin Tampereen Motonetissa tasapainoakselin laakereita hyllyssä.
soossi
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 21:44

Viesti Kirjoittaja soossi »

Pohjalainen on oikeassa. Mielestäni tasapainoakselin laakerit kannattaa vaihdattaa moottorikoneistamossa sillä virheellinen asennus tuhoaa ko. laakerit/ koko moottorin takuuvarmasti.
Vastaa Viestiin