Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja mikali »

Poltin 1-sylinterin (siis taaimmaisen ) männän .
Hoonasin ja laitoin hyväkuntoiset käytetyt männät tilalle.
Vaihdoin sportin kannen vakio kanteen (=vähemmän puristuksia).

Tästä seurasi , ettei uudella kokoonpanolla enää kone hörähtänytkään.
Kipinä ihan hyvä , bensaa sai muttei pientä hörähdystäkään .

Tsekattu moneen kertaan sytkät plus järjestykset ja useilla tulpilla vaan ei niin ei niin ei .

Arvelin , että konekokoonpano on jotenkin vaan yksinkertaisesti käyntikelvoton ja niinpä tein kokonaan uuden koneen . Tällä kertaa ns. 1-kaasutin lohkoon.

Eilen meinasin optimistisena ottaa savut mutta.......... s....na !

Siis mikä on pielessä jos kone ei käy vaikka antaa kipinää ja saa bensaa ?
Onks kellekään muulle koskaan käynyt näin ?
Hävettää ja nolottaa mutta pakko kysyä kun ei ite osaa.

T: Mika
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kastuuko tulpat? Jos ei, niin sitten ei bensa pääse sylinteriin asti.

Oma tahtari ei käynnistynyt vaan kasteli aina tulpat jos kylmänä ryyppy päällä startatessa hipaisikin kaasupolkimeen. (Muokkausta: Niin, kaipa osaat koneen käynnistää jos männänkin olet saanut palamaan :roll: )

Onko ne perusjipot kokeiltu, eli startataan ja avustaja kaataa bensaa kaasuttimeen?

Sitten on sekin juttu, että joskus sytytystulppa menee sellaiseksi että paineen alaisena (eli moottoriin asennettuna) lyö läpi eristeestä, vaikka irrallaan antaa kipinän välillä oikeaankin paikkaan. Tämä ei mulla tullut tahtarin kanssa eteen, vaan moottoripyörässä ja turbotonnarissa. Mm jotkut NGK:n tulpat tekee tällaista, ja se tulppa on sitten finito, ei parane kuivaamalla.

Mites puristukset?

Melkoinen mysteeri.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Tervehdys.

Kokeile hinaamalla, Itsellä joskus samoja vaivoja, Ilmeisesti puristukset voi olla heikot vaikka onkin juuri kasattu kone.
HRalli
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Hei, tosta äskeisestä tuli mieleen ittelle kerran sattunut tapaus. MGB oli seissyt 3-4kk. Starttasi iloisesti mutta käyntiin ei millään. Bensa tuli kaasuttimille ja kipinä ok, minä ymmälläni. Puristusmittaria ei ollut saatavilla. Aattelin josko männänrenkaat olisivat jumissa tms ja laitoin sylintereihin n. ruokalusikallisen öljyä kuhunkin. Starttas kuin palmun alta 8) Siis tosi äkkiä, hyvä jos pari kierrosta kerkis moottori pyöriä.

Teoretisoin homman sitten niin että kuivahko sylinteri ei jaksanut tehdä tarpeeksi imua että olisi jaksanut imaista bensa-ilmaseosta kunnolla. Tulpat eivät nimittäin tässäkään kastuneet vaikka kaasuttimet jopa tulvivat aluksi ulos (sähköpumppu).

Ilmoittele miten kävi ja mikä oli vikana jos/kun selviää.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
HRalli
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja HRalli »

Morjens.

Onkohan jo käynnistynyt ? Olisi hyvä tietää vastaisuuden varalle mistä kiikasti.
HRalli
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja mikali »

Laitoin kokeeksi kisatulpat ja niillä sanoi jo pöts ja niukinniukin.....
Syyskuun lopussa tulee parempi kansi . Vaihdan sen ja maski ja syylari sitten kiinni ja kokeillaan hinata .
Nyt ei ole paukkuja tehdä mitään.
T:Mika
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Tahtarin käyntiinsaantiongelmia

Viesti Kirjoittaja mikali »

Niiiinpä niiin ! Tätähän se on kun ei ymmärrä sähköistä mitään .
Asensin tänään sitten semmoisen 4mm lasketun sportin kannen , starttailin ja ongelma senkun jatkui .
Kun ei kerran käyntiin lähtenyt niin joutessani hain taas ykkösen yläkuolokohdan ja vertasin merkkiin...Kaikki ok .
Käänsin kampuran päästä hieman vastapäivään ekan ennakkomerkin kohdalle .
Virrat päälle ja virranjakajan säätöruuvi löysälle ja sitten vaan irtotulpan kanssa jakajaa liikuttamalla etsimään kipinää suhtkoht kohdalleen .
Kun sitten jostain kumman syystä leikin kipinällä pyörittämällä kampiakselin päästä edestakaisin tajusin vihdoin ettei kipinä tullut kertaakaan myötäpäivään pyörittäessä mutta vastapäivään liikauttaessa joka kerta . Mitä v....a virkkoi Meeri ?
Sitten lähdin pyörittämään ihan moraalin vuoksi konetta ympäri ja niin sitten räpsähti ja räpsähtikin kipinä tosi myöhään .
Jaaha ... voiskos se olla niin että se kipinä tuleekin kärkien sulkeutuessa eikä kärkien avautuessa niinkuin olen aina luullut?
Jakajan säätö ei riittänyt sellaisenaan vaan piti nostaa ja siirtää jonkin hampaan verran.
Sitten taas alusta alkaen etsimään tällä teorialla sytkä pienelle ennakolle ja kokeilemaan starttia ja tuskin ehti hipaista virta-avainta kun kone jo kävi.
Että nyt on vihdoin pienet savut otettu ja terhakan kimeä käynti tuntuu 1-kaasutin-
lohkosta lähtevän .

T:Mika
Vastaa Viestiin