jarrurummut

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Petter »

Olisko kellään tietoa, mistä mahtais saada uusia?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Eikös ainakin Skandix myy ja sieltä kait saa levyjäkin? Joskus ehkä nähny ihan motonetissäkin.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Petter »

Skandix:illa maksaa 2 x129€ + toimituskulut.
Löytyisikö mistään halvemmalla?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
marper
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 22:50
Paikkakunta: Raisio

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja marper »

Ruotsissa on postimyyntifirma nimeltä "Veteranshop" ( www.veteranshop.se ). Takarummut maksavat siellä 490 kruunua (n. 55 euroa) ja levyt 1550 kruunua (n. 170 euroa). Huomattavasti halvempaa kuin Skandix, siis.
_________________
96-69,90-86
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja kabu »

Veteranshopista saa myös juu mutta hinnat näyttäisivät olevan topisinpäin, eli etulevyt 490;- SEK ja takarummut 1550;- SEK.

Levyt: http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... grp=195527
Rummut: http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... grp=195527
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Hmm...Veteranshopissa näkyis olevan nelipulttisiakin rumpuja 2 195 SEK.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja sitten säästötililtä n 25 vuotta vintillä olleet rummut etuhintaan luonnollisesti vapaasti varastosta .voi olla hyvätkin. vaatii luonnollisesti hieman kehnäystä ennen asennusta ja pölyjen pyyhkimistä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tässä on taas tyypillinen tapaus: wanhaa autoa halutaan korjata uusimalla osia eikä käyttämällä wanhoja korjattuja osia.
Köyhäilijä-kunnostaja käyttäisi edelleen niitä vanhoja jarrurumpuja, ei niiden pienehkö kuluminen suinkaan ole esim. lujuutta ratkaisevasti vähentänyt. Eli puhdistus, kitkapinnan hiominen tai kevyt sorvaus (muutama kymmenesosamillimetri) ilmeisesti riittäisi. Ennenwanhaan korjaamoilla oli ns. jarrurumpusorvejakin eikä autoja korjattu heittelemällä korjauskelpoisia osia romukasaan.
Tietenkin rummun sisähalkaisija kasvaa sen sorvauksen verran (millimetrin verran?), mutta se on kompensoitavissa asentamalla jarrukenkiin uudet kitkapinnat, vakiot tai vähän paksummat. Tai hitsaamalla jarrukenkien päihin hieman korotusta.

Käytännössä temppu voi tapahtua kuten tänä kesänä tein vanhan trailerin jarruille. Puhdistin jarrurummut ja vein yhden rummun ja jarrukengät "kitkaliimaus"-alan firmaan, siellä sitten sovittivat kenkiin sopivan paksut kitkapinnat.
Edelleen tulee mieleen työtapa Vanajan Autotehtaalla 50-luvulla jolloin korjaamolla oli normaalia sovittaa jarrurummut ja kengät hiomalla kitkapinnoista liiat pois. Taisi tosin olla asbestipölyä ilmassa hionnan seurauksena.
Vanhan auton kunnostaminen voi siis tapahtua korjaamalla vanhoja osia tai valmistamalla uustuotanto-osia, joiden hinta (ja kustannus) pienistä määristä johtuen voi olla käsittämättömän kallis.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tässä yllä on taas tyypillinen tapaus, jossa kommentoidaan asiaa tietämättä tilanteesta mitään...
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja tikkis »

tietämättä itsekkään mitään mutta luullakseni tietäväni nimimerkit mestari, konstape, mikko_h ja kabu ovat tietäviä kavereita joten ihan asiallista tietoa mielestäni jakavat, tosin jos ei täällä hiton nettimaailmassa tiedä kavereitten live persoonaa niin voi luulla tietävänsä eli tulkitsevansa heiltä tuleva tiedon vääräksi luulotiedoksi :roll:

Kumminkin. Kajakin jarrurumpuja on luullakseni tietäväni saanut uutena viimeksi 80- luvulla. Ai että miksikö ? Ovat liian hyviä. Toisin kun moni muun auton jarrurumpu, niin kajakin rummut on niin vahvaa tekoa, että vaikka menisivät reilusti ylimittaan, niin pysyvät silti pyöreinä, eli eivät jarrutus tilanteessä plöijäänny soikeiksi. Tästä johtuen varmaan ehkä varaosamenekki ollut lähes nolla. Ylikoko rummusta on lähinnä haittaa kilvanajossa, kun kässärilinkun asennon kanssa tulee ongelmia, joutuu tekemään noita hitsi ja naula virityksiä jne. jotta saa estettyä liian kuluneesta jarrurummusta johtuvat jarrumäntien ulostulot. Siviiliajossa tästä ei mielestäni ole ongelmaa, koska voi säännöllisesti kaikessa rauhassa tsekata tilanteen.
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja kabu »

Tilanteen tietämistä tietyisi avittaisi mikäli kysymyksessä tilanne kerrottaisiin. Nythän alkuperäisessä kysymyksessä haettiin uusia rumpuja joten kaipa kysyjä nimenomaan uusia on syystä tai toisesta hakemassa.

Eri asia on sitten mikäli ne uudet rummut pitäisi saada hirveän halvalla.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja Petter »

Eikö tuo alkuperäinen kysymys ollut ihan selvä?
Ja sain siihen ihan itseäni tyydyttävät vastauksetkin.
Suorastaan en kysynyt arviointeja harrastukseni järkevyydestä, mutta kiitos niistäkin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja kostape »

Anteeksi jos tuli häiriköityä, mutta niin kulkee miehen aatos, kenpä sen tielle esteitä asettelisi, kirjoitti joku joskus täällä Nurmijärvellä.
Itselleni oli iloinen yllätys, että noita kitkaliimaus-palveluja on edelleen saatavana. Onhan maailmassa paljon erilaisia kytkimiä ja jarruja, joiden varaosia ei helposti ole saatavissa. Kertomisen arvoinen juttu mielestäni, ja näyttää noita jarrurummusta kiinnostuneitakin olevan kymmeniä ellei peräti sata.

Närkästyksern uhalla jatkan vielä aiheesta: korjatako vanhaa vai asentaa uutta:
Opiskelin autotekniikkaa 60-luvun alkuvuosina ja kerran yliopettajamme tuli luennolle jostakin Herttoniemestä, jonne oli jättänyt autonsa huoltoon. Ja jatkoi kanssamme keskustelua siitä kumpi on parempi vaihtaa katkennut käsijarruvaijeri kuten korjaamo esitti, vai laittaa vanhan vaijerin kuoreen uusi sisäosa eli vaijeri, mikä olisi ehkä tullut halvemmaksi. Tulokseksi tuli muistaakseni että molempi parempi, antaa markkojen ratkaista. Se oli aikaa, jolloin valuutan saanti varaosien tuontiinkaan ei vielä ollut täysin vapaata.
Joskus tulee mieleen, että nykyään liian helposti ja summanmutikassa vaihdetaan osia ja komponentteja ajattelematta uusiutumattomien luonnonvarojen haaskausta jne. Vähemmän rautaa ja enemmän järkeä sanoi toinen tekniikan opettaja.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jep sorvauksen jälkeen tosin pitäisi saada radius kenkiinkin sama, eli sillä hiomakoneella. liekkö enää kellään vaiko romulasta sulattoon jo häipyneet nekin.
Eikö siellä ellivuoressa ollutkin sillä tanskan miehellä uusia vaiko uustutanto rumpuja siellä vai muistanko väärin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: jarrurummut

Viesti Kirjoittaja kabu »

Kitkaliimauksessa pystyvät tekemään halutun paksuiset kitkapinnat jarrukenkiin.

http://www.kitkaliimaus.fi/index.htm
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Vastaa Viestiin