![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
96 ei ota kierroksia?
96 ei ota kierroksia?
Päivää kaikille saappitietäjille! Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa kun 96 ei ota kierroksia? Noin 80-100 vauhdissa tuntuu kuin rajoitin tulisi vastaan, mutta 1980 mallissa sitä ei vielä käsittääkseni ole
Kylmemmillä keleillä ongelmia ei ole ollut, mutta nyt kesän tullen ilmaantui tämä kiusallinen vika. Käytös on samanlaista joka vaihteella, ei kierrä ei. Ite mietin jakajan kondensaattoria, mutta paikalliset pilkkasivat kaasutinta...kumpaa kannattaisi lähteä tutkimaan ensin?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: 96 ei ota kierroksia?
Kyllä tuosta minulle tulee vahvimpana mieleen että ongelma olisi sytytyspuolella, kannattaa katsoa ainakin seuraavat:
- katkojan kärkiväli, liian pieni kärkiväli voi aiheuttaa korkeilla kierroksilla ongelmia
- tarkista että käjissä ei ole piikkiä
- sytytyksen ajoitus, mikäli ennakkoa ei ole tarpeeksi niin kone ei kierrä
- alipaine- ja keskipakosäätimien toiminta. Alipainesäätimen toiminnan pystyy testaamaan ihan irrottamalla säätimen letkun ja imaisemalla siitä, kun jakajan kansi on auki niin jakajan pohjalevyn tulee kiertyä hieman. Keskipakosäätimen toiminta on hieman hankalampi todeta mutta kyllä siitäkin saa selville että säädin ei ole totaalisesti jumissa.
- kaikki kosketuspinnat kannattaa puhdistaa vaikka hienolla hiekkapaperilla
- kondensaattorinkin voi tietty varmuuden vuoksi vaihtaa
- katkojan kärkiväli, liian pieni kärkiväli voi aiheuttaa korkeilla kierroksilla ongelmia
- tarkista että käjissä ei ole piikkiä
- sytytyksen ajoitus, mikäli ennakkoa ei ole tarpeeksi niin kone ei kierrä
- alipaine- ja keskipakosäätimien toiminta. Alipainesäätimen toiminnan pystyy testaamaan ihan irrottamalla säätimen letkun ja imaisemalla siitä, kun jakajan kansi on auki niin jakajan pohjalevyn tulee kiertyä hieman. Keskipakosäätimen toiminta on hieman hankalampi todeta mutta kyllä siitäkin saa selville että säädin ei ole totaalisesti jumissa.
- kaikki kosketuspinnat kannattaa puhdistaa vaikka hienolla hiekkapaperilla
- kondensaattorinkin voi tietty varmuuden vuoksi vaihtaa
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Re: 96 ei ota kierroksia?
Tsekkaa samalla, että se antaa täydellä kaasulla bensaa myös kakkoskurkkuun.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: 96 ei ota kierroksia?
niin jos se nyt yleensä aukeaa? mitenkähän myös kiihdytinpiiri?
mites pensan tulo tankista ylipäätään?
mites pensan tulo tankista ylipäätään?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 ei ota kierroksia?
Nyt on vaihdettu kaikki sytytysosat ja letkuja imeskelemällä virranjakajan pohja pyörii. Bensaa tulee tankista, molemmat kurkut aukeavat ja näkyy ruikkivan kaasuttaessa. Mutta röplättää eikä kulje nelosella 80 kovempaa, paitsi kylmällä koneella....ajoon lähdettäessä toimii oikein hyvin, koneen lämmetessä kierrokset tippuvat ja nykiminen ja röplätys alkaa. Oisko automaattiryyppy syyllinen ja miten sen saisi selville? Oisko tuota mahdollista muuttaa käsiryypyksi tai käykö vanhempi kaasutin suoraan tuon solexin paikalle?
Re: 96 ei ota kierroksia?
Voi olla. Kokeile jotenkin lukita se auki-asentoon ja testaa vaikuttaako menoon. En nyt muista miten noi ryypyn vivustot kaksikurkkuisessa menee, mutta eiköhän sinne jonkun nippusidevirityksen saa testauksen ajaksi tehtyä. Käytä kone ensin lämpimäksi.lasikukko kirjoitti:Oisko automaattiryyppy syyllinen ja miten sen saisi selville?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 96 ei ota kierroksia?
Diagnosoidahan toki voi sillaikin että kones lämpöisenä ottaa ilmansuodattimen kannen pois ja mulukasee missä asennossa ryyppyläpät on. Pitäis olla mahdollisimman hyvin auki-asennossa.
Joskus biljardi vuotta sitten noihin sai muutossarjaa, jolla automaattiryypyn sai käsikäyttöiseksi. Ostinkin sellaisen mutta en saanut aikaiseksi asentaa, ja se meni samassa kuormassa muun aarteiston kanssa kun olosuhteiden pakosta lopettelin veenelkkuharrastusta... Mutta kyllä kätevä isäntä moisen askartelee omatoimisestikin. Tämä muutossarja tuli Austraaliasta saakka muistaakseni. Kun ei nettiä saati googlea ollut vielä olemassa, niin ihan paikallisesta palvelevasta tarvikeliikkeestä sen sai, tilaustavaraa toki.
Guuggelheim haulla "Solex manual choke conversion" löytyi mm. tällainen sivu:
http://jlw97.fatcow.com/saabstories/pages/solex/
Ei havainnon palaa mistä moisen "geneerisen" kitin voisi ostaa mutta on niitä ainakin ollut olemassa joskus. Isäukko muuten laittoi kuplavolkkariinsa joskus 60-luvun hämärissä manuaaliryypyllisen kaasarin automaattisellaisen tilalle, mutta ei raaskinut ryyppyvaijeria sitten laittaa. Kuulemma (käytetty) tulitikku sopivasti jäkitykseen niin että piti ryyppyä päällä, sitten startaten ja matkaan. Yleensä tikku pysyi paikallaan niin kauan että moottori oli lämmennyt riittävästi pysyäkseen käynnissä ilman ryyppyä
PS. Jos V4-kamani vuonna n. 2003 tjsp ostanut taho on kuulolla ja halukas, niin ko. muutossarjan dokumentaatio löytyi muun tonkimisen yhteydessä viime viikolla ja saattaa olla vielä tallessa jos ei ole hukkunut uudestaan
YV:tä vaan niin laitetaan tulemaan ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Joskus biljardi vuotta sitten noihin sai muutossarjaa, jolla automaattiryypyn sai käsikäyttöiseksi. Ostinkin sellaisen mutta en saanut aikaiseksi asentaa, ja se meni samassa kuormassa muun aarteiston kanssa kun olosuhteiden pakosta lopettelin veenelkkuharrastusta... Mutta kyllä kätevä isäntä moisen askartelee omatoimisestikin. Tämä muutossarja tuli Austraaliasta saakka muistaakseni. Kun ei nettiä saati googlea ollut vielä olemassa, niin ihan paikallisesta palvelevasta tarvikeliikkeestä sen sai, tilaustavaraa toki.
Guuggelheim haulla "Solex manual choke conversion" löytyi mm. tällainen sivu:
http://jlw97.fatcow.com/saabstories/pages/solex/
Ei havainnon palaa mistä moisen "geneerisen" kitin voisi ostaa mutta on niitä ainakin ollut olemassa joskus. Isäukko muuten laittoi kuplavolkkariinsa joskus 60-luvun hämärissä manuaaliryypyllisen kaasarin automaattisellaisen tilalle, mutta ei raaskinut ryyppyvaijeria sitten laittaa. Kuulemma (käytetty) tulitikku sopivasti jäkitykseen niin että piti ryyppyä päällä, sitten startaten ja matkaan. Yleensä tikku pysyi paikallaan niin kauan että moottori oli lämmennyt riittävästi pysyäkseen käynnissä ilman ryyppyä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
PS. Jos V4-kamani vuonna n. 2003 tjsp ostanut taho on kuulolla ja halukas, niin ko. muutossarjan dokumentaatio löytyi muun tonkimisen yhteydessä viime viikolla ja saattaa olla vielä tallessa jos ei ole hukkunut uudestaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: 96 ei ota kierroksia?
Kannattaa puhdistaa kaasari ja laittaa uusi tiivistesarja.
Ainakin Solexin kaksikurkkuisen kaasarin kiihdytyspumpun jousi ja vivusto sekä kohokammion tuuletuksen akseli ja jousi likaantuvat ja hapettuvat vuodessa tai kahdessa sellaiseen kuntoon, että niiden liike juuri ääriasennossa rajoittuu.
Omassani tämä ainakin on aiheuttanut kuvatun kaltaisen tehottomuuden kiihdytettäessä ja varsinkin lämpimänä. Alla olevissa kuvissa näkyvät em. puhdistettavat vivustot ja jouset.
Samalla, kun kaasari tulee purettua kannattaa se mielestäni lasikuulapuhaltaa, uusia kaikki tiivisteet ja kiihdytyspiirin kalvo sekä voidella ne vivustot huolella.
Lasikuulapuhalluksen jälkeen tietysti huolellinen paineilmapuhallus poistaa mahdolliset lasijäämät.
Toivottavasti saat kuupan jälleen kierrosherkäksi!
![Kuva](http://i1066.photobucket.com/albums/u402/jussiko62/IMG_5098-1.jpg)
![Kuva](http://i1066.photobucket.com/albums/u402/jussiko62/IMG_5100-1.jpg)
Ainakin Solexin kaksikurkkuisen kaasarin kiihdytyspumpun jousi ja vivusto sekä kohokammion tuuletuksen akseli ja jousi likaantuvat ja hapettuvat vuodessa tai kahdessa sellaiseen kuntoon, että niiden liike juuri ääriasennossa rajoittuu.
Omassani tämä ainakin on aiheuttanut kuvatun kaltaisen tehottomuuden kiihdytettäessä ja varsinkin lämpimänä. Alla olevissa kuvissa näkyvät em. puhdistettavat vivustot ja jouset.
Samalla, kun kaasari tulee purettua kannattaa se mielestäni lasikuulapuhaltaa, uusia kaikki tiivisteet ja kiihdytyspiirin kalvo sekä voidella ne vivustot huolella.
Lasikuulapuhalluksen jälkeen tietysti huolellinen paineilmapuhallus poistaa mahdolliset lasijäämät.
Toivottavasti saat kuupan jälleen kierrosherkäksi!
![Kuva](http://i1066.photobucket.com/albums/u402/jussiko62/IMG_5098-1.jpg)
![Kuva](http://i1066.photobucket.com/albums/u402/jussiko62/IMG_5100-1.jpg)
96 v4 -80, 99 Finlandia -77, 900 C -91
Re: 96 ei ota kierroksia?
Kiitoksia kovasti neuvoista! Ryyppyläpät näyttää aukenevan ihan kokonaan kun kone on lämmin, joten vika lienee muualla kaasuttimen syövereissä. Minulla on joku vaihtokaasutin vanhempaa yksikurkkuista mallia. Käykö sellainen suoraan tuon Solexin imusarjaan?
Re: 96 ei ota kierroksia?
Mikäli tuo vaihtokaasutin on 96:ssa käytetty fomoco, niin ei käy. Tarvii erilaisen imusarjan.
Re: 96 ei ota kierroksia?
ja myös pahvilaatikollisen muuta asiaan läheisesti liityvää osaa ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 96 ei ota kierroksia?
No yhen kerran oli vastaavanlaiset oireet saabissa. Silloin vika oli se, että kaasarin pohjalla oli jotain kirkasta LIMAA ja päällä oli bensaa, olisko sitten bensa menny pilalle, se mitä tää lima oli ei selvinnyt mulle. Vika korjaantui vasta kun, purki ja putsas sen kaasarin kokonaan. Auto seiso mulla silloin pitkään. Käyntiin lähti, mut vähänajan päästä alko pätkii pahasti, eikä tosiaankaan ottanut kierroksii. Tää on hellppo todeta kun nostaa sen kaasarin kannen ylös ja kattoo mitä uimuri kammiossa on sisällä.
Toinen kerta oli sitten kun venttiili leikkas kiinni kanteen. Silloin se ei kulkenut kuin 100-110. Tosin silloin se ei toimisi kunnolla edes kylmänä ja äänikin on varsin erikoinen. Tuon nyt voi todeta jos vaan avaa venttiili kopat ja kattoo että, kaikki venttiilit liikkuu, mutta tää vika ei oikein täsmää kuvaukseen.
Toinen kerta oli sitten kun venttiili leikkas kiinni kanteen. Silloin se ei kulkenut kuin 100-110. Tosin silloin se ei toimisi kunnolla edes kylmänä ja äänikin on varsin erikoinen. Tuon nyt voi todeta jos vaan avaa venttiili kopat ja kattoo että, kaikki venttiilit liikkuu, mutta tää vika ei oikein täsmää kuvaukseen.
On se vaan hurja peli