Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä olisi ajatuksena laittaa maskiin ne 5,5" umpiot kesän aikana. Originaalikytkennässähän nuo toimii lisäpitkinä ja välkähtävät, jos läppävalot on alhaalla.

Itse kuitenkin haluaisin noista päiväajovalot, jotta ei tarvisi valoisalla ajella läpät ylhäällä. Ilmeisestihän 99:sta tuttua etuvastusta käyttämällä noista saisi huomiovalot. Kysymys kuuluukin, notta minkälainen kytkentä pitäisi tehdä? Läppävalojen vivusta vetämällähän menee kaikki valot päälle ja pois. Läpät alhaalla ajamista varten on sitten kojelaudassa nappi nimeltä "CL LPS", jolloin takavalot ja parkit menee päälle. Ajatus oli, että tästä napista menisi myös nuo maskin valot päälle alennetulla jännitteellä, jolloin ne toimisivat huomiovaloina. Ajatuksena oli myös, etteivät maskin valot palaisi, jos on läppävalot käytössä. Vissiin ei lainsäädäntökään moista salli.

Minkäslaisen kytkennän se siis vaatisi, jotta läppävalojen päällekytkentä kytkee maskin valot pois päältä, mikäli ne on "CL LPS" -napilla päällä, eivätkä ne syty ajovaloja päälle laittaessa muutenkaan?
Viimeksi muokannut tsaarela, La Touko 05, 2012 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Heguli
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 22:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja Heguli »

Miksi et suoraan kahdentaisi ajovaloja, eli tavalliset H4 umpiot maskiin ehkä jopa parkkien kera. Silloin voisi myös iltasella ajella läpät alhaalla, ja vain tosi pimeällä, kun kukaan ei näe :-) nostaa läpät ylös valotehoa tuomaan.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Heguli kirjoitti:Miksi et suoraan kahdentaisi ajovaloja, eli tavalliset H4 umpiot maskiin ehkä jopa parkkien kera. Silloin voisi myös iltasella ajella läpät alhaalla, ja vain tosi pimeällä, kun kukaan ei näe :-) nostaa läpät ylös valotehoa tuomaan.
Se olisi toki toinen vaihtoehto. Vaatisi tosin sellaisen kytkennän, etteivät läppävalot pala silloin, kun ne ovat alhaalla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Heguli
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 22:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja Heguli »

Eikö siellä konehuoneen puolella ole alkuperäisen kytkennän mukaan rajakytkin, joka ohjaa valorelettä,ja jolla läppävalot sammuvat heti, kun ne laskee alas. Eli siinä ohjaamosta tulevassa tangossa, jolla läppiä liikutellaan, pitäisi olla klemmarilla kiini metalli-liuska, johon rajakytkin osuu.
Ainakin itse pidin alkuperäisen kytkennän läppävaloille, ja lisäsin vain toisen releen kahdennetuille valoille, joihin tuolla rajakytkimellä ei ollut vaikutusta.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kyllä siellä se kytkin on, joka aukaisuvivusta sulkeutuu.

Käytät siis maskissa olevia valoja tuolla "CL LPS" napilla vai meneekö sinulla automaattisesti päälle, kun virrat kytkee?

Miten sulla tuo kytkentä käytännössä? Nappaatko virran valojen sulakerasialta vai mistä? Autosähkot ei ole ihan ominta aluetta. :)
Viimeksi muokannut tsaarela, La Touko 05, 2012 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Heguli
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 22:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja Heguli »

Tein oman viritelmäni aikoinaan niin, että siirsin vain läppävaloille tulleet johdot maskivaloille. Rajakytkimelle tuleva johto irti, ja maadoitus kojetaulussa olevan apu-pitkien valojen kytkimen kautta. (siinä parkkivalokatkaisimen vieressä). Tällä katkaisimella saa nyt sitten valot kokonaan pois päältä, jos sellaiselle on tarvetta.

Läppävaloille laitoin kaksoisreleen mallia Motonet, jolle ohjaus alkuperäisistä valoista releiden vieressä olevan sulakkeiden takaa, ja diodit väliin. Päävirta releelle oman sulakkeen kautta joko laturin takaa, tai startista akkukaapelin ruuvin alta. Ja nyt tuo rajakytkin ohjaamaan tätä uutta relettä, kummankin releen käämin maadoitusta.

Tietty tuollainen uudenmallinen muovirele ei visuaalisesti ehkä ole kaikkien mieleen tuolla konehuoneessa, mutta jos toinen alkuperäinen neliskanttien valorele löytyy, jollainen saattaa olla myös 96:ssa käytössä, niin sekin kyllä käy. Tosin kytkentää pitää hieman muuttaa eikä diodeja silloin tarvita.

Voin lähettää kytkiksen YV:nä jos vielä kiinnostaa
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itsellä on maskissa Lada 1500:n apu H4:t ja ajelen maskivaloilla aina. Pimeällä ei ole tullut ajettua. Nyt en muista että oliko releitä tms, mutta virta menee parkkivalokatkaisijalta tarvikekatkaisijalle (laitoin AUX-katkaisijan tilalle), mikä on kaksi asentoinen ja siinä on 20 A lasiputkisulake. Parkit pitää olla päällä ja sen jälkeen AUX:n asento ykkösellä syttyy maskin lyhkäset ja kakkosella pitkät. Vaihto ei toimi normaalista pitkät-lyhyet - viiksestä. Viime vuonna tuli ekan kerran ihmettelyä konttorilla, joten tänä vuonna otin sulakkeen pois ja laitoin maskilamppujen päälle mustaa ilmastointiteippiä. Ei tullut ihmettelyä. :twisted:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ilmeisesti ei taida johdot ja sulakkeet kestää, jos kytkee samaan settiin parkkien ja takavalojen kanssa tuon CL LPS napin taakse? Kestääkö, jos laittaisi alennetulla jännitteellä H4:t toimimaan huomiovaloilla?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Heguli
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 22:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja Heguli »

Jos haluat pelkät H4 huomiovalot, niin ehkäpä voisit käyttää jo olemassa olevaa apupitkien relettä hyväksi, eli se lähimpänä nelikulmaista valorelettä oleva pyöreä rele konehuoneessa. KeijoAnnikin tavoin voisit ottaa virran tuolle aux (extra pitkät) katkaisijalle viereisestä parkkivalojen katkaisimesta. Nyt siis tulisi korvata aux kytkimelle tuleva johto, jossa on jännite pitkien valojen ollessa päällä tällä parkkikytkimeltä tulevalla johdolla. Toinen johto aux kytkimeltä menee suoraan ohjaamaan tätä apupitkien relettä, eli muutoksen jälkeen releen pitäisi vetää, kun parkit laittaa päälle ja aux kytkin on "on" asennossa.
Näin aux kytkimellä saisi huomiovalot myös pois päältä, jos pelkkiä parkkeja tarvitsee. En nyt muista oliko apupitkien releeltä johdotus valmiina jo maskille päin, mutta releen nastasta 37 johdotus pitäisi valoille ottaa.

Näin systeemi ei kuormittaisi parkkivaloja kuin yhden releohjauksen verran. Ongelma tässä on edelleen se, että huomiovalot eivät automaattisesti sammuisi kun ajovalot kääntää päälle. Tuon automaattisuuden saisi hoidettua vaikka ottamalla lisäpitkien releen maadoitus rajakytkimen kautta. Tosin en muista, oliko rajakytkimessä myös avautuva kosketin, jota tässä tarvittaisiin, mutta ainakin rajakytkimen vaihdolla tuo hoituisi.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettin valohässäkkää eli kytkentään tarvisi apua

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Rupesin miettimään seuraavanlaista ratkaisua. Eli sytytysvirran ollessa päällä ja läppien ollessa alhaalla palaa valot maskissa ja taas läppien ollessa ylhäällä valot palaa läppävaloissa ja maskivalot on pimeänä. Maskivalot olisi alennetulla jännitteellä eli huomiovaloina. Tähän tarvisi ilmeisesti ylimääräisen releen, joka ohjaa virtaa valoille sen perusteella, missä asennossa tuo valojen aukaisuvivun yhteydessä oleva kytkin on.

Mitenkähän tämän saisi sovellettua olemassa olevaan kytkentään, josta löytyy kaavio täältä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin