pari kysymystä 95 1961

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Terve toverit!

projekti on katsastettu onnistuneesti 17.5. 2012 :D
museoleima ja käyttökunto ovat tarkoituksena.

Mutta kysymyksiä on herännyt.

Onko normaalia että moottorin lämpö nousee punaiselle moottorin sammutuksen jälkeen?

Jottei ajo täyttä juhlaa olisi niin vaihdelaatikon kanssa joutuu vielä aikaa viettämään. tahtoo pitää melko runsasta ääntä n. 80 vauhdissa ja myös nelosvaihteen kytkeminen vaatii konstinsa.

Terveisin 50km tahtarilla ajanut 8)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kun moottori pysähtyy ja neste lakkaa kiertämästä jäähdyttimen läpi, niin moottorin massaan varastoitunut lämpö kuumentaa vielä nestettä. Anturikin on korkealla kannessa ja lämpöhän nousee ylöspäin.
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Mikko_H kirjoitti:Kun moottori pysähtyy ja neste lakkaa kiertämästä jäähdyttimen läpi, niin moottorin massaan varastoitunut lämpö kuumentaa vielä nestettä. Anturikin on korkealla kannessa ja lämpöhän nousee ylöspäin.



Terve!
tuon jo tiesinkin,mutta kyseessä on ilmeisemmin sitten normaali ilmiö.

terv. Vesa A
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja mikali »

Ekax onnittelut upeasta ja mahtavat ajo-ominaisuudet omaavasta autosta .
Ja sit tokax.... Tohon aikaan kajakit oli 3-vaihteisia paitsi farmarimallissa oli 4-vaihteinen loota. Nyt kiinnostais tietää onko sulla originaali vaihdelaatikko ja onko se alumiini- vai rautakuorinen ?

T: Mika
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja mikali »

Niin ja siihen kysymykseen palatakseni , kyllä se mun tietääkseni on ihan normaali ilmiö.
Varsinkin kovan ajon jälkeen ois hyvä käyttää pieni hetki tyhmäkäynnillä ennen stumppaamista .
Jotkut poras termariin ylimääräisiä reikiäkin , ilmeisesti että sais tyhjäkäyntijäähyn toimimaan paremmin just ennen sammutusta .
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja kabu »

Onnittelut ja hatunnosto tahtariviipan ajoon saattamisesta!

En ainakaan ole pannut merkille että omassani lämpö nousisi punaiselle sammuttamisen jälkeen, jonkin verran viisari saattaa sammuttamisen jälkeen nousta mutta ei kovin paljoa. Kuten tuossa muutkin ovat jo kommentoineet niin en kuitenkaan olisi asiasta huolissani niin kauan kuin lämpö ajossa pysyy normaalin rajoissa.

Tahtariviipoissa oli tosiaan nelivaihteinen laatikko jo siihen aikaan kuin 96:ssa oli vielä kolmivaihteinen (Sportia lukuunottamatta tietty). Kyseisessä laatikossa on suht sileäpintainen valurautakotelo jonka kyljessä on numero 4. Myöhemmissä nelivaihteisissa (V4) laatikoissahan on rivoitettu alumiinikotelo.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Lämpöongelmasta.

Kun ajaa alle 50km h nopeuksia on pakko laittaa lämmitys ja puhallin täydelleteholle jottei lämmöt nousisi punaiselle. sama pätee tyhjäkäyntiin siis kun paikallaan käyttää mutta sillon ei voi lämmön nousua estää. Sammutuksen jälkeen lämmöt nousee n klo 1 sinne klo 4 nurkkiin.

ihmetellen Vesa A
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: pari kysymystä 95 1961

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mulla oli samaa vikaa ysikolmosessa. Onneksi oli alamäkiäkin matkassa niin sai jäähdyteltyä välillä. Koneen säädöt vaikuttavat paljon tahtarin lämpöihin, mutta vaikuttaa siltä että jäähdytin on lyhytnokassa alimitoitettu (ja huonossa paikassa). Lisäksi se ropelli on ilman mitään tuulitunnelia ja lapoja vähän ja nekin pieniä.

Eli alimitoitettu systeemi, jonka pitäisi olla 100% tikissä että pelaa helteellä. Nyt kun syylarilla on ikää, todennäköisesti on keriinnyt kertyä kaikenlaista töhkää sinne kennoonkin, ja lamellit ovat saattaneet hieman irtaantua vaakaputkista.

Itte olen ajatellut laittaa sähköflektin ja/tai "tropiikkisieraimet" isomman (alumiini)jäähdyttimen kaveriksi. Suunnitteluasteella vielä, eikä nämä jutut tietenkään sieraimia lukuunottamatta sovellu MR-autoon.

Auttaisikohan jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja käsittely puhdistusaineella?

Kesällä voi tietysti ajatella ajavansa hyvin laimealla glykoliseoksella, pelkkä vesi systeemissä jäähdyttää paljon tehokkaammin kuin 50/50 glykoliseos. Pitää vaan muistaa vaihtaa ennen pakkasia taas talvenkestävät litkut :? Olikohan redlinella jotain korroosiosuoja-ainetta jota voi käyttää pelkän veden kanssa?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin