V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Moi,
Mitä öljyä kannattaisi alkaa käyttämään, kun uusista moottoriöljyistä on vähennetty nokka-akselia suojaavia lisäaineita?
Mitä öljyä kannattaisi alkaa käyttämään, kun uusista moottoriöljyistä on vähennetty nokka-akselia suojaavia lisäaineita?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Nokka-akselin voitelun kannalta moottoriöljynvalinta ei ole niin kriittinen ja vaikea tehtävä.Paineet moottorin yläpäässä ovat pistekuormituksina todella korkeat ja käynnistyksen jälkeen voitelu on olematonta,uutta öljyä tulee kotvan kuluttua ja vanha voitelukalvo on kadonnut.Kokemukseni mukaan kelin ja ajo-olosuhteiden mukaan valittu hyvälaatuinen voiteluaine toimii moottorissa kuin moottorissa.V4 toimii talvella synteettisellä 5W-30 laadulla,kesällä ajelen joko10W-40 tai jopa 20W-50 laaduilla.Vaihtoväli on jossain 5000 km kohdalla.Mikään laite ei hajoa pikkuisen pieleenmenneen viskositeettivalinnan takia.Nykylaitteiden 30000 km:n vaihtovälit ja pitkät huoltovälit voi unohtaa vanhenevassa kalustossa.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Raskaan kaluston dieseleihin tarkoitetuissa öljyissä on (kuulemma) vielä niitä aineita jotka auttavat nokka-akseleita ja nostinkuppeja kestämään, joku lisäaine mikä kestää suuria pintapaineita.
Tuskin joku nykyaikainen "delvac"-öljy ainakaan huonompaa on kuin veenelkun suunnittelun aikaiset öölit.
Tuskin joku nykyaikainen "delvac"-öljy ainakaan huonompaa on kuin veenelkun suunnittelun aikaiset öölit.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
On ihan totta että jokaisessa uudessa API-luokituksessa on menty aina vähempään päin ZPPD (sinkkialkyyliditiofosfaatti)- pitoisuuksissa, ja tämä on juuri se tärkein perinteinen pintapaineenkestoa lisäävä ainesosa moottoriöljyissä ja (oli) juuri tärkeää mm. nokka-akseleille ja paininkupeille/tapeille. Selitys "kehitykselle" löytyy uusien autojen saasteenestolaitteistojen asettamista vaatimuksista ja toki myös uudenaikaisemmasta materiaalitekniikasta ja pintakäsittelyistä jotka antavat pelivaraa tässä suhteessa, mutta tietenkin vain uudempien autojen kyseessäollen.Juha96 kirjoitti:uusista moottoriöljyistä on vähennetty nokka-akselia suojaavia lisäaineita?
Mutta, samaan aikaan kun tätä ja muita pintapaineenkestoa lisääviä aineita on vähennetty, on itse perusöljyjen laadussa tapahtunut melkoista kehitystä ja pintapaineenkestoa lisääviä aineita korvattu toisilla, vähemmän saasteenestolaitteistoja rasittavilla aineilla, mm. molybdeenillä.
Itse näkisisn asian niin että etenkin harrasteajoneuvojen vuotuisilla ajomäärillä ja parhaassa tapauksessa hyvän harrastuksenomaisilla öljynvaihtoväleillä tuskin tulee ongelmia millään alkuperäiset vaatimukset täyttävillä tai ylittävillä öljyillä.
Ja jos silti arveluttaa niin onhan tänäkin päivänä ihan yleisesti saatavilla jopa "muinaisia" API-SG öljyjä joissa ZPPD:tä on verraten runsaasti normien rajoissa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
MAN OIL käy kaikkeen voiteluun ! jos ajelet Nilsiällä käy kysymässä.
KING OILia älä laita. teboil daimond hyvä.
KING OILia älä laita. teboil daimond hyvä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
heitettiin kerran kajakin koneeseen RUN OIL merkkiset jölyt ja hyvin kului sitä ajossa
eikä hajonnut, paitsi JET-SOUND vaihtovaihteisto pasahti jossakin välissä.
sitä ei kannata laittaa
eikä hajonnut, paitsi JET-SOUND vaihtovaihteisto pasahti jossakin välissä.
sitä ei kannata laittaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Tosta sinkki lisäainejutust tais olla Klassikkolehdessä taannoin juttua. Tossa V4 koneessa on muuten nokat ja nostimet kovilla, joten ei ihan sama mitä öljyä käyttää. Ihan tarkkaan en itsekään ole asiaa tutkinut, mutta kisaa ollaan lähes aina ajettu Teboilin dieselmoottoriöljyillä Power tai Super HPD (SHPD) viskositeetti tietysti sen mukaan onko kesä vai talvi. Nyt tietysti pitäis ruveta selvittämään onko näissä vielä sitä vanhaa paineenkesto töhnää vai joko siirrytty uudempiin biokamoihin nimen öljyn nimen pysyessä ennallaan ...
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Aiheesta tuli joskus haasteltua ikänsä autourheilua harrastaneen korjaamonpitäjän kanssa. Hän suositteli PowerUp nimistä lisäaineetta.
http://www.powerup.fi/tuotteet
Käyttöturvallisuustiedotteen perusteella ko. aine on nimenomaan tuota Sinkkialkylditiofosfaattia.
http://www.powerup.fi/userData/tehopesa ... aja_kt.pdf
Omaa kokemusta aineesta ei toistaiseksi ole.
http://www.powerup.fi/tuotteet
Käyttöturvallisuustiedotteen perusteella ko. aine on nimenomaan tuota Sinkkialkylditiofosfaattia.
http://www.powerup.fi/userData/tehopesa ... aja_kt.pdf
Omaa kokemusta aineesta ei toistaiseksi ole.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Tuo Klassikkolehden juttu itsessäkin huolen herätti.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
mestari kirjoitti:JET-SOUND vaihtovaihteisto
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Saab 9-3 1.8t 2007
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Satuin soittamaan Teboilin tekniseen neuvontaan muissa merkeissä (sekä öljyn ominaisuus, auto että moottorin toimintaperiaate...), ja asiantuntevan oloinen, itsekin harrastekaluston kanssa pelaava herra kertoi raskaan kaluston dieselmoottoriöljyissä keskitytyn sylinteriputkien kiiloittumisen torjuntaan. Suositteli siksi kevyeen kalustoon Diamond Dieseliä, jota käytettäessä nokka-akseli on paremmin turvassa.tikkis kirjoitti:Tosta sinkki lisäainejutust tais olla Klassikkolehdessä taannoin juttua. Tossa V4 koneessa on muuten nokat ja nostimet kovilla, joten ei ihan sama mitä öljyä käyttää. Ihan tarkkaan en itsekään ole asiaa tutkinut, mutta kisaa ollaan lähes aina ajettu Teboilin dieselmoottoriöljyillä Power tai Super HPD (SHPD) viskositeetti tietysti sen mukaan onko kesä vai talvi. Nyt tietysti pitäis ruveta selvittämään onko näissä vielä sitä vanhaa paineenkesto töhnää vai joko siirrytty uudempiin biokamoihin nimen öljyn nimen pysyessä ennallaan ...
Jari Ala-Ilomäki
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
No miten sen sinkin määrä , tuliko soita puhetta?
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Kuulemma Valvoline Turbo- öljyssä on sinkkiaineita, ja sitä öljyä kai käyttää amerikanautoharrastajatkin aika paljon vanhoissa koneissa?
Ajattelin itte tota koittaa, kun nyt parin päivän päästä omaani öljyt vaihdan. Jos vaikka se ihmeen yhden venttiilin kalkatus vähenisi (toiveajattelua...)
Ajattelin itte tota koittaa, kun nyt parin päivän päästä omaani öljyt vaihdan. Jos vaikka se ihmeen yhden venttiilin kalkatus vähenisi (toiveajattelua...)
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
Ei sinänsä, raskaankaluston öljyjen pumpattavuuslämpötiloja kyselin ja keskustelu rönsyili sivuamaan tätäkin aihetta.tikkis kirjoitti:No miten sen sinkin määrä , tuliko soita puhetta?
Jari Ala-Ilomäki
Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu
15w-40 -15c
10w-30 -20-25c noin ohjeellisesti.
Jyryssä pätenee sama kuin Nuffissakin, että vaikka olis -40c ja koneessa esim 20w-50 öljyt(pumpattavuus noin -10c) niin kosania öljypohjan alle, öljyt notkeeks, imutorvi irti imusarjasta ja kosania sinnekin sopivasti käynnistyksen yhteydessä niin lähtee laakista käyntiin kunhan on hyvät akut. Imuun ei kannata laittaa sitten kosanilla ihan täböjä, koska silloin koneeseen menevästä ilmasta palaa kaikki happi, ja tällöin ei Ottomoottorin käynnille oleellista ainetta jää itse palotapahtumaan. Tämän kyllä oppii nopeasti.
Sopivia öljyjä kajakkiin ovat tähän asti olleet Raskaan kaluston Teboilin Power ja Super HPD. Talvella 10w-30 ja kesällä 15w-40. Toimii siviili ja kisakäytössä erinomaisesti. Lisäksi esim. Robbarista saa 10L tai 20L kanistereissa sopuhintaan. MUTTA SE KYSYMYS: vieläkö näissä on sitä sinkki lisäaineistusta vanhaan malliin ??
10w-30 -20-25c noin ohjeellisesti.
Jyryssä pätenee sama kuin Nuffissakin, että vaikka olis -40c ja koneessa esim 20w-50 öljyt(pumpattavuus noin -10c) niin kosania öljypohjan alle, öljyt notkeeks, imutorvi irti imusarjasta ja kosania sinnekin sopivasti käynnistyksen yhteydessä niin lähtee laakista käyntiin kunhan on hyvät akut. Imuun ei kannata laittaa sitten kosanilla ihan täböjä, koska silloin koneeseen menevästä ilmasta palaa kaikki happi, ja tällöin ei Ottomoottorin käynnille oleellista ainetta jää itse palotapahtumaan. Tämän kyllä oppii nopeasti.
Sopivia öljyjä kajakkiin ovat tähän asti olleet Raskaan kaluston Teboilin Power ja Super HPD. Talvella 10w-30 ja kesällä 15w-40. Toimii siviili ja kisakäytössä erinomaisesti. Lisäksi esim. Robbarista saa 10L tai 20L kanistereissa sopuhintaan. MUTTA SE KYSYMYS: vieläkö näissä on sitä sinkki lisäaineistusta vanhaan malliin ??