V4 naputus kuormalla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Mikäköhän koneessa, kun kuormittaa konetta paljon, esimerkiksi kiihdytyksessä, tai matalilla kierroksilla ajettaessa, koneesta kuuluu tasaseen tahtiin kuuluva naputus? Naputus kuuluu kanssa kun kaasuttelee paikallaan siinä kohtaa kun kiekat on nousemassa. Naputusta on todella vaikea paikantaa mistäänpäin konehuonetta kuuluvaksi. Kun kiihdyttää, naputus kuuluu selvästi ulos muun moottorin jylinän (ja nokkapellin) alta.

Ite kuvittelin että joku venttiili olisi väärin säädetty, mutta hyvässä tikissä olivat kaikki kun tänään niitä säätelin. 98 pensalla ajettu. Sääsin venttiilit suunnilleen 0,35mm, ei ollut käytössä rakotulkkia mistä toi lukema olisi löytynyt, piti arvioida 0,30 ja 0,40 kanssa, että koska on 0,35. Mitenköhän suuri toleranssi tolla säädöllä on? Meinaan esimerkiksi paljonko pakovena saa olla alle ton 0,35 ettei ala kantamaan ja palamaan? Ilmeisesti kannattaa tarkastaa vielä uudelleen kun saan kunnon rakotulkin hankittua itelle? Venttiilit sääsin yksitellen siten, että lykkäsin autoa eteenpäin, kun venttiili alkoi avautumaan, tein merkin kampuran hihnapyörään ja lykkäsin autoa ½moottorin kierrosta takaperin, ja tämän jälkeen sääsin venttiilin. Kuulemma ei V-koneeseen voi käyttää tota perinteista rivinelosen säätömenetelmää (kun vastapytyn venttiilit on auki, voi säätää tämän pytyn venttiilit), kun on kuulemma sen verta epäsäännöllisempi mitä rivikone.

Ääni alkoi sen rempan jälkeen missä koneesta vaihdettiin kiertarin laakeriliuskat, pytyt hoonattiin ja uusittiin männänrenkaat. Moottori käy tyhjäkäyntiä nätisti pienillä kierroksilla, tehoista en tiiä onko kateissa kun ei ole ennen ollut autona tollasta saabbia.

Sytkän tarkistin ja oli perusennakko oikeessa kohdassa, kierrosten mukaan vaihtuu ennakko, joten se keskipakosäädin kyllä pelaa. Mites ton alipainesäätimen voisi helposti koittaa että toimiiko? Entä voiko katkojan kärjen väärä säätö vaikuttaa tohon että moottori nakuttaisi?

Jos sitä huomenna kattoisi vähän tulppia miltä ne näyttää. Eikö nakuttava moottori jotenkin anna merkkiä siitä että nakuttaa tulpan kautta? Keskielektrodi sulanut tai vastaavaa?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itelläki vasta opetteluu kuupan kanssa mutta mitä oon huomannu niin venansäätö on sulla varmaan ihan riittävän hyvin kohdalla.

Mutta toi ajoituksen säätö ainakin 12V lampulla tai stobolla antaa kyl iha eri tuloksen tai ainakin useamman asteen.
TSI-kirjas neuvottiin tuo lampulla säätö, löytynee täältäki.

Väärä ennakkohan aiheuttaa nakutusta niin silleen tuota epäilisin.

Oon täältä lukenu muidenki kokemuksii ettei stobolla säätö onnistuis kunnolla, ilmeisesti keskipakosäätö alkaa jo toimiin niillä kierroksilla millä toi V4 käy riittävän tasaseen.

Viisaammat korjatkoon. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kärkien säätö vaikuttaa myös ennakkoon eli ne ekaks säätöihin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Itellä oli vastaavanlainen ongelma ... kiihdyttäessä kuului ikäänkuin ritinää tms jollain alueella .
Vaivaan en keksinyt lääkettä mutta sitten jonkin aikaa ajeltuani alkoi öljynpaineet aleta .
Tuli tehtyä paljon turhaa purkua ja kasausta ennen kuin syyllinen löytyi .... Nokka-akselin keskilaakerihan se oli pahasti väljä .

Mun kokemukset v4 :sta perustuu 70- ja 80-luvuille joten aika paljon on unohtunut mutta ventiilin välysten säätö ei onnistunut muuten kuin pytty kerrallaan eli jos yrittää säätää toisten pyttyjen välyksistä sen missä välystä tuntuu joko imun tai paon puolella niin berceelleen menee .

Ykx nakutusääni , josta ei pääsekkään eroon on se bensapumppua liikuttava tanko .

T: Mika
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös saab tee se itse kirjan venttiilin säätö enää pädekkään ?
Sillä ne yleensä on tullut ennenvanhaan kohdalleen kerralla.
nokkakulma sietäs laittaa kondikseen ennenkuin säätää sytytystä, vuosimallista riippuen joko alip letku irki tai kiinni.


jakajasta sen verran että penkitettyäni niitä vuonna 1991, mikään jakaja ei yltänyt tehtaan ohjearvoihin, jouduin säätämään kaikki mitä testasin ja muistini mukaan saattaa löytyä vielä muutama hyllystäkin.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Noniin, nyt on videota nakutuksesta. Vedin pakki päällä käsijarrua vasten että sain kuormaa sille niin alkoi naputtamaan.
Tossa videopätkä:
http://www.youtube.com/watch?v=eYnsB_OQ ... e=youtu.be

Venttiilit katottu, sytkän ajotus säädetty, kärkiväli säädetty, kosketuskulmaa en ole saanut mitattua koska ei ole mittaria. Alipainesäätö ja keskipakosäätö toimii.

Mihinpäin tota sytkää voisi koittaa säätää että toi voisi lakata jos se sitä kunnon nakutusta on? Ennakkoako piti antaa lisää? Tällä hetkellä se ohjekirjan mukanen määrä, olisiko ollut 6 astetta? Akkuun kiinni tulevalla vilkkuvalolla mittasin.

Mistä voisi kuulua, alkoi konerempan jälkeen pitämään tollasta napsutusta, ja pitäs saada selville mistä se kuuluu ennen kun mitään hajoo :?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Myöhäisemmälle eli virranjakajaa pyöräyttää ylhäältäkatsoen myötäpäivään. Jos siis on kyseessä liian aikaisin syttyvästä bensasta johtuva nakutus.

Tuon linkin mukaan ainakin myötäpäivään: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=27086

Omalla kohdalla aihetti tukkiutunut pakoputki samankuuloista "nakutusta", mutta ei ottanut kyllä kierroksiakaan kunnolla.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Darco kirjoitti: Kuulemma ei V-koneeseen voi käyttää tota perinteista rivinelosen säätömenetelmää (kun vastapytyn venttiilit on auki, voi säätää tämän pytyn venttiilit), kun on kuulemma sen verta epäsäännöllisempi mitä rivikone.

Jos sitä huomenna kattoisi vähän tulppia miltä ne näyttää. Eikö nakuttava moottori jotenkin anna merkkiä siitä että nakuttaa tulpan kautta? Keskielektrodi sulanut tai vastaavaa?

Itse olen venttiilit säätänyt sillä hetkellä kun puristustahti loppuu ja työtahti alkaa (mäntä ykk). Tällöin välykset on suurimmillaan.
Joka vehkeestä, ainakin tähän asti on toiminut.

Nakutusta ei huomaa tulpasta välttämättä. Nakutus johtuu siitä että polttoaine-ilmaseos syttyy liian aikaisin ja yrittää potkia mäntää takaisinpäin "vastapalloon" 8)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jou-tuupin ja läppärikaiuttimien äänestä vaikea 100% päätellä, mutta aikas säkätyksen pitää myös se jos pakoputken ja syl.kannen välinen liitos falskaa. Ilmiö korostuu nimenomaan kuormalla, kun pakokaasun määrä (ja senmyötä paine) kasvavat.

Mutta kannattaa tietty kokeilla sytytyksen myöhäistämistä myös. Sytytysperäinen nakutus on sellaista dieselmäistä kilkatusta, sellaiselta ei mielestäni tuo ääninäyte kuulostanut.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Juu, vähän sellaiselta se täälläkin kuulostaisi sikäli kun huonojen kaiuttimien äänentoistosta voi arvailla. Omassani tuntuu siltä kuin nuo pako"sarjan" mutterit löystyisivät ajan myötä itsekseen vai onkohan vain niin että pakoputken päästä poistuu ainetta palamisen ja ruostumisen myötä.

Sytytystä ei sitten kannata kokeilujen päätteeksi jättää turhan myöhäiselle ikäänkuin varmuuden vuoksi. Liian myöhäinen sytytys merkitsee tehon katoamista ja moottorin ja pakokaasujen kuumenemista. Saattaa muuten tuo kannen ja pakoputken liitos kärsiä siitäkin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tollasta kirkasta ääntä se pitää, ihan sellanen ääni kun joku metalli löisi toiseen metalliin.

Pitää tarkastaa ne pakoputken liitokset, mutta epäilen kyllä sitä. Uskoisin että ääni olisi sillon sellanen äkänen suhina, vähän kun paineilmapyssyn liipasimen käyttäisi äkkiä pohjassa.
saab96ja99
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 09:53

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja saab96ja99 »

Moi, ei apua tipu, sama vika rahikaisella. Mulla naputtaa kanssa, kuulostaa melko samalta kun, mitä sun videosta sain selvää. Sellainen melko hidas selkeä naputus, kuin yksi venttiili naputtais paljon. Yks vanha saabi mekaanikko kaurialasta sanoi, että yläkerran voitelu ei pelaa jos tasapainoakselin-laakeri on "rotan syömä", hukkaa öljyn-paineen ennen yläkertaa... En tiedä, itsellä en nyt suostu mihinkään isoon vikaan. :) neuvot olisivat tervetulleita..
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Nakutus esiintyy moottorissa jos
-oktaaniniluku ei riitä
-sytytysennaakko väärä,liian aikainen
-seos on liian laiha
-tulppien lämpöarvo väärä.
V4 reagoi herkästi seosvaihteluun ja rikkaampi seos nostaa kulutusta mutta säästää venttiileitä.
Strobolla sytkyn säätö ei aina onnistu,kokeilemalla löytyy virranjakajan oikea säätö.
Nakutus rasittaa moottoria koska normaali palotapahtuma eli työtahti vie mäntää alaspäin ei mene oikeaoppisesti,kuuluu naputtava ääni.
Ainakin FoMoCo kaasarin pääsuuttimen vaihto 127:ta 135:seen auttaa ihmeen paljon,sama pätee Solexeissa ja Webereissä.Kun on poltettavaa bensaa,kone käy.
Pääsuuttimen 135 on reiänhalkaisija 135/1000 mm.Ja siitä se seos syntyy,0.135 mm.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Moi, ei apua tipu, sama vika rahikaisella. Mulla naputtaa kanssa, kuulostaa melko samalta kun, mitä sun videosta sain selvää. Sellainen melko hidas selkeä naputus, kuin yksi venttiili naputtais paljon.
Just tollanen ääni itelläkin!

Kumma juttu sinällään, itellä ei ennen koneremppaa pitäny tollasta napsutusta, tuskin se tasapainoakselin laakeri siinä hajonnut? Ellei sitten joku elintärkeä töhnäkikkare ole päässyt sieltä yleispuhdistuksen yhteydessä tippumaan pois.

Itte olen autoa käyttänyt ilman venakoppia ja öljyä tuntui tulevan nätisti molemmilta puolilta. Pitäs koittaa käyttää ilman venakoppia ja laittaa jollain tippakannulla ton keinuvipukoneiston päälle öljyä ja kuunnella loppuuko napsutus. Ei sillon tullut mieleen kun koppa oli auki.
Nakutus esiintyy moottorissa jos
-oktaaniniluku ei riitä
-sytytysennaakko väärä,liian aikainen
-seos on liian laiha
-tulppien lämpöarvo väärä.
-98 pensaa käytetty koneessa aina venalisäaineen kanssa, suositus taisi olla 96 tai 97?
-sytkäennakko pitää tarkastaa, on tällä hetkellä tehtaan arvoissa
-en ole koittanut säätää, pitää käydä hakemassa isommat suuttimet
-tulpat on täysin samanlaiset mitä ohjeessa. Tosin, ilman häiriösuojausta.
V4 reagoi herkästi seosvaihteluun ja rikkaampi seos nostaa kulutusta mutta säästää venttiileitä.
Miten paljon suunnilleen kulutus nousee? Itellä tosta autosta tulossa talveksi käyttöauto, joten ei mitenkään törkeesti saisi nousta? Nyt vie 7 ja 8 välillä.
Ainakin FoMoCo kaasarin pääsuuttimen vaihto 127:ta 135:seen auttaa ihmeen paljon,sama pätee Solexeissa ja Webereissä.
Onko Solexin vakiosuutin myös 127?
Pääsuuttimen 135 on reiänhalkaisija 135/1000 mm.Ja siitä se seos syntyy,0.135 mm.
Olisikohan toi suuttimen reijänhalkaisija enemmänkin 1,35mm? Mopoissa (eurooppalaisissa, japsit käyttää virtausvastuksia jossa reikä samankokonen, mutta jotenkin virtaa eri lailla)ainakin 100 suuttimessa on 1mm reikä.
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Solexissa on 125 tai 127,5 suutin.Mikäli suutin kerää bensassa olevaa hienojakeista möhnää,reikä menee pienemmäksi ja kaikkien viisaitten mielestä sitä ei saa millään rautalangalla rassata auki.Kuparilangalla olen kyllä saanut matkan taas jatkumaan ilman suurempaa vauriota.Kulutus ehkä kasvaa mutta kone käy ja rikkaampi seos on aina parempi vaihtoehto.Mahdollisimman korkeaoktaanista bensaa ja venttiilisuoja-ainetta tankkiin.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Vastaa Viestiin