Saab 95
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 15, 2012 10:14
Saab 95
Ostin saab 95E -71 pakettiauton valmistenumero 51600791 onko harvinainen?
Onko kellään takalokasuojia?
Onko kellään takalokasuojia?
Re: Saab 95
Uudessakaupungissa valmistettu, kyseisen mallivuoden ysivitosia valmistettu siellä kaikkiaan 1165 kpl, joista tämä sun yksilö on siis 791:s.
http://saab95.net - sivuilta löytyy tietoa ja tilastoa tallessa olevista yksilöistä. Eihän noita montaa enää ole.
http://saab95.net - sivuilta löytyy tietoa ja tilastoa tallessa olevista yksilöistä. Eihän noita montaa enää ole.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab 95
Onko se Miranolilla myrkynvihreäksi maalattu? 

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 15, 2012 10:14
Re: Saab 95
EI OO MAALATTU ! PUNERTAVA VÄRI VARMAAN ALKUPERÄINEN!ng900aero kirjoitti:Onko se Miranolilla myrkynvihreäksi maalattu?
Re: Saab 95
oliko k.o auto kaupan juuri äsken netissä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 15, 2012 10:14
Re: Saab 95
OLI muttei oo enään myyävänä !vaan laitettavana hienoon kuntoon!mestari kirjoitti:oliko k.o auto kaupan juuri äsken netissä
Re: Saab 95
ainakin myyntihetkellä autossa muistaakseni oli takalokarit, kunnostettava tietysti, vähän peltiä ja migittää. hyvällä tuurilla saattaa löytää myös hyvät käytetyt
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 4
- Liittynyt: Su Heinä 15, 2012 10:14
Re: Saab 95
SAAHAN NUO KORJATTUA!mestari kirjoitti:ainakin myyntihetkellä autossa muistaakseni oli takalokarit, kunnostettava tietysti, vähän peltiä ja migittää. hyvällä tuurilla saattaa löytää myös hyvät käytetyt
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 95
kuvat ois kivoja ja caps lock käyttöä kannattaa vähentää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Rin-tin-tin
- "Viggen"
- Viestit: 604
- Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
- Paikkakunta: Borgå
Re: Saab 95
Korjaa ihmeessä kuten Mestari kehoitti. Uusia voi löytyä Ruotsista 95 harrastajilta min 200 € hinnalla (+ rahti), muovisia käytettyjä puoleen hintaan mutta niitenkin löytäminen on työn ja tuskan takana.hermanni106 kirjoitti:SAAHAN NUO KORJATTUA!mestari kirjoitti:ainakin myyntihetkellä autossa muistaakseni oli takalokarit, kunnostettava tietysti, vähän peltiä ja migittää. hyvällä tuurilla saattaa löytää myös hyvät käytetyt
Nimim. Kokemusta on
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
Re: Saab 95
taikka se toinen ilmoitus jossa oli vcaraosa saab 95 eteläsuomessa sieltä varaosa lokarit , tosin joutunee hieman enempi migittään mutta niinhän se aina on.
tuli mieleen taas vanhan automaalarin ohje eli se joka pakkelia säästää se itseään pettää.
tuli mieleen taas vanhan automaalarin ohje eli se joka pakkelia säästää se itseään pettää.

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 95
"Ei täysin kunnostettujen" liikenteessä säilymisen puolesta seuraava puheenvuoro:
Minä olen jättänyt kesäautoista (=ei mr) itsepetoksen pois jo kauan. Ei paksua alustamassaa, eikä varsinkaan pakkelia. Molempien alla muhii helposti ruoste, etenkin jos pohjatöistä on vähääkään luistettu. Vähän niinkuin maton alle lakaisemista. Voisi ajatella niinkin, että jos ruostuminen pakkelin/massan alla jatkuu, niin jos tuho ei pääse pintaan, se menee toiseen suuntaan eli sisäänpäin. Sellaiset vauriot on yleensä vaikeampia korjata kotikonstein.
Minua ei pienet montut maalipinnassa häiritse, mieluummin näen heti jos ruostetta alkaa pukata maalin läpi. 40-vuotiaan auton ei tarvitse näyttää uudelta. Sehän olisi huijausta..? Tasainen pakkelikerros ja kiiltävä pintamaali eivät juuri lohduta, kun metalli ruostuu ja elää feikkauksen alla. Näitä on nähty. Käsittämätöntä tämä ylenpalttisen kiillon ihannointi.
Jos ei puhaltaminen onnistu / kannata, esim scotch-laikalla ruoste pois ja passivointiainetta (esim. Noverox tai sinkkispray) päälle. Sitten pohjamaalikerros, ja pintaväriä sulkemaan pohjamaalin pintahuokoset. Näin olen itse tehnyt viipan oville, joissa koristelistan jokaisen reijän alla oli paklattu monttu, ruostetta pohjallansa. Listat laitoin paikalleen monipuolisella teipillä. 8 vuotta olivat sellaisenaan, eikä ruostetta ilmaantunut pintaan. Eikä ovien sisäpuolellekaan.
Koritinan käyttö kannattaisi opetella. Esim. noita viipan takaloksuja saataisiin pelastettua vielä monet parit sillä menetelmällä. Tinan etuna on mm. pakkelia parempi tarttuvuus sekä sama lämpölaajenemiskerroin kuin pellillä, eli se ei lohkeile ajan mittaan irti alustastaan.
Alustaa kannattaa käsitellä ja hoitaa eri konstein. Entisöimättömässä autossa massaukset saattavat olla jo karisevaa sorttia. Kaikki irtonainen pitää tietysti kaapia pois. Jos alustamassan halkeamia on näkyvissä, luultavasti massa irtoaa pienellä taistelulla. Paljastuneisiin kohtiin sitten ainakin teräsharjaus, ja sively/ruiskutus ruostumista ehkäisevällä aineella, esim Tectyl ML. Jos jokin alue ei ole ruosteessa, voi kuivahtaneen ML-kerroksen päälle ruiskuttaa/sivellä tarvittaessa ohuen kerroksen esim kotelo- tai kiveniskusuojaa, tai alustamassaa reilusti ohennettuna.
Jatkohoito on olennaista em. käsittelyn onnistumiselle. Talvisäilytystä silmällä pitäen ajankohta voisi olla jonain kuivana kautena loppukesästä. Reippaasti auto ylös, pyörät pois, teräsharja, Tectyl ML ja 30 mm suti kouraan ja auton alle muutamaksi tunniksi. Erityinen huomio kannattaa kohdistaa vetarin tunneleiden putsaamiseen muhjusta ja kattavaan öljyämiseen (esim ML), samoin tankin alustan huoltoon.
Tämän kun tekee kerran vuodessa, säilyy vanha massaus halkeilematta eikä ruostuminen juurikaan etene. Samalla tulee tarkkailtua alustan kuntoa.
Minun mielestäni ranetuksen ja täysentisöinnin väliltä on mahdollisuus löytää jopa hyvä kompromissi, jolla säilytetään k.o. ajoneuvo suht alkuperäisessä kunnossa ja jopa liikenteessä mahdollisimman pitkään. Täysentisöinti on mielestäni vasta toissijainen vaihtoehto, jos konservointihenkinen, ajoneuvon historian säilyttävä ratkaisu ei jostain syystä onnistu. Usein kannattaa miettiä (tarkkaankin) ennen kuin tekee.
terv. jt, funktionalisti, ja vähän "museo-ihminenkin"...
Minä olen jättänyt kesäautoista (=ei mr) itsepetoksen pois jo kauan. Ei paksua alustamassaa, eikä varsinkaan pakkelia. Molempien alla muhii helposti ruoste, etenkin jos pohjatöistä on vähääkään luistettu. Vähän niinkuin maton alle lakaisemista. Voisi ajatella niinkin, että jos ruostuminen pakkelin/massan alla jatkuu, niin jos tuho ei pääse pintaan, se menee toiseen suuntaan eli sisäänpäin. Sellaiset vauriot on yleensä vaikeampia korjata kotikonstein.
Minua ei pienet montut maalipinnassa häiritse, mieluummin näen heti jos ruostetta alkaa pukata maalin läpi. 40-vuotiaan auton ei tarvitse näyttää uudelta. Sehän olisi huijausta..? Tasainen pakkelikerros ja kiiltävä pintamaali eivät juuri lohduta, kun metalli ruostuu ja elää feikkauksen alla. Näitä on nähty. Käsittämätöntä tämä ylenpalttisen kiillon ihannointi.
Jos ei puhaltaminen onnistu / kannata, esim scotch-laikalla ruoste pois ja passivointiainetta (esim. Noverox tai sinkkispray) päälle. Sitten pohjamaalikerros, ja pintaväriä sulkemaan pohjamaalin pintahuokoset. Näin olen itse tehnyt viipan oville, joissa koristelistan jokaisen reijän alla oli paklattu monttu, ruostetta pohjallansa. Listat laitoin paikalleen monipuolisella teipillä. 8 vuotta olivat sellaisenaan, eikä ruostetta ilmaantunut pintaan. Eikä ovien sisäpuolellekaan.
Koritinan käyttö kannattaisi opetella. Esim. noita viipan takaloksuja saataisiin pelastettua vielä monet parit sillä menetelmällä. Tinan etuna on mm. pakkelia parempi tarttuvuus sekä sama lämpölaajenemiskerroin kuin pellillä, eli se ei lohkeile ajan mittaan irti alustastaan.
Alustaa kannattaa käsitellä ja hoitaa eri konstein. Entisöimättömässä autossa massaukset saattavat olla jo karisevaa sorttia. Kaikki irtonainen pitää tietysti kaapia pois. Jos alustamassan halkeamia on näkyvissä, luultavasti massa irtoaa pienellä taistelulla. Paljastuneisiin kohtiin sitten ainakin teräsharjaus, ja sively/ruiskutus ruostumista ehkäisevällä aineella, esim Tectyl ML. Jos jokin alue ei ole ruosteessa, voi kuivahtaneen ML-kerroksen päälle ruiskuttaa/sivellä tarvittaessa ohuen kerroksen esim kotelo- tai kiveniskusuojaa, tai alustamassaa reilusti ohennettuna.
Jatkohoito on olennaista em. käsittelyn onnistumiselle. Talvisäilytystä silmällä pitäen ajankohta voisi olla jonain kuivana kautena loppukesästä. Reippaasti auto ylös, pyörät pois, teräsharja, Tectyl ML ja 30 mm suti kouraan ja auton alle muutamaksi tunniksi. Erityinen huomio kannattaa kohdistaa vetarin tunneleiden putsaamiseen muhjusta ja kattavaan öljyämiseen (esim ML), samoin tankin alustan huoltoon.
Tämän kun tekee kerran vuodessa, säilyy vanha massaus halkeilematta eikä ruostuminen juurikaan etene. Samalla tulee tarkkailtua alustan kuntoa.
Minun mielestäni ranetuksen ja täysentisöinnin väliltä on mahdollisuus löytää jopa hyvä kompromissi, jolla säilytetään k.o. ajoneuvo suht alkuperäisessä kunnossa ja jopa liikenteessä mahdollisimman pitkään. Täysentisöinti on mielestäni vasta toissijainen vaihtoehto, jos konservointihenkinen, ajoneuvon historian säilyttävä ratkaisu ei jostain syystä onnistu. Usein kannattaa miettiä (tarkkaankin) ennen kuin tekee.
terv. jt, funktionalisti, ja vähän "museo-ihminenkin"...
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Re: Saab 95
^Hyvä kirjoitus.
Koritinan käyttöä tuli joskus opeteltua, mutta siinä vaiheessa kun sen oli melkein jo ehtinyt oppia, tinat muuttuivat lyijyttömiksi ja hommasta tuli taas pari astetta hankalampaa.
En tiedä voisiko lyijyä sisältäviä tinoja vielä saada jostain, niiden käyttäytyminen kun tuntui olevan helpommin hallittavissa.
Koritinan käyttöä tuli joskus opeteltua, mutta siinä vaiheessa kun sen oli melkein jo ehtinyt oppia, tinat muuttuivat lyijyttömiksi ja hommasta tuli taas pari astetta hankalampaa.
En tiedä voisiko lyijyä sisältäviä tinoja vielä saada jostain, niiden käyttäytyminen kun tuntui olevan helpommin hallittavissa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm