Pallonivel?
Re: Pallonivel?
Tuo nipan lisäys kuuluu sarjaan "Ei kannata kokeilla"
Eli kestovoidellussa nivelessä on sileä kuula,kun taas nipallisessa
on kuulassa rasvaurat. Näitähän on käynyt kun on nippa lisätty ja
reippaasti painettu rasvaa niin eka kunnon töyssy ja POKS.
Nivel korkannu kuulasta,ikävää jos eka töyssy satasen vauhdissa..
Eli kestovoidellussa nivelessä on sileä kuula,kun taas nipallisessa
on kuulassa rasvaurat. Näitähän on käynyt kun on nippa lisätty ja
reippaasti painettu rasvaa niin eka kunnon töyssy ja POKS.
Nivel korkannu kuulasta,ikävää jos eka töyssy satasen vauhdissa..
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
Re: Pallonivel?
Kaikkea sitä oppii ja miksei oppis kun on itse harrastelija ilman mitään kokemusta. Hyvä kun joku viitsii valistaa.
Timo
Timo
Re: Pallonivel?
Mahtaakohan scantech paljastaa mistä on kotoisin..Mun mielikuva on sellainen,että ostaa halvimmalla mistä saa ja lyö oman leiman siihen tavaraan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Pallonivel?
Pallonivelistä kokemusta omaavana:
- alkuperäistä ei mikään voita, koittaakaa käyttää niitä, vaikka purkuautoistakin (kumi pois, uudet rasvat sisään jne)
- vanhat rasvanipalliset pallot (noin vuoteen -71) ovat purettavissa/ kiristettävissä, joten entisöinnin kannalta nämä ovat parhaita. Kerran kun ammattitaidolla purkaa, putsaa, rasvaa, säätää niin ei tarvitse normaaleilla harrasteautokilsoilla seuraavaan 40:neen vuoteen murehtia nivelistä.
- perusperiaate; hyvälaatuiset pallonivelet ovat yleensä tehty kokovalurungolla. Nämä ns. italianmallit kasattu takapuolelta ja stanssattu peltihattu päälle.
- tarvikkeena ollut saatavilla viimevuosiin hyvälaatuisia palloja TRW:ltä (nykyisin kauppanimi "MOOG", saatavilla Örumin kautta), Hyvin samanoloinen kuin orkkis, tiedä vaikka olisi 100% sama. Joskus ostin ScanTechiltäkin 900 pallon ja se oli hyvin samanoloinen kuin orkkis, joten ei pidä em. firmaa yksintein teilata.
- alkuperäistä ei mikään voita, koittaakaa käyttää niitä, vaikka purkuautoistakin (kumi pois, uudet rasvat sisään jne)
- vanhat rasvanipalliset pallot (noin vuoteen -71) ovat purettavissa/ kiristettävissä, joten entisöinnin kannalta nämä ovat parhaita. Kerran kun ammattitaidolla purkaa, putsaa, rasvaa, säätää niin ei tarvitse normaaleilla harrasteautokilsoilla seuraavaan 40:neen vuoteen murehtia nivelistä.
- perusperiaate; hyvälaatuiset pallonivelet ovat yleensä tehty kokovalurungolla. Nämä ns. italianmallit kasattu takapuolelta ja stanssattu peltihattu päälle.
- tarvikkeena ollut saatavilla viimevuosiin hyvälaatuisia palloja TRW:ltä (nykyisin kauppanimi "MOOG", saatavilla Örumin kautta), Hyvin samanoloinen kuin orkkis, tiedä vaikka olisi 100% sama. Joskus ostin ScanTechiltäkin 900 pallon ja se oli hyvin samanoloinen kuin orkkis, joten ei pidä em. firmaa yksintein teilata.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 752
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Pallonivel?
Olikos nämä Klubin myymät 4 kpl pussissa uusilla pulteilla+muttereilla näitä alkuperäisiä. Niissä oli kiristys päällä, mutta ei muistaakseni nippoja. Hinta oli muistaakseni 150 markkaa pussi. Sonettissa on noi nipalliset.
Nimim: pari pussia jemmattuna
Nimim: pari pussia jemmattuna
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Pallonivel?
Siinähän se juju piilee, kun pitäisi käyttökuuppaa saada kestäviä niveliä. Silloon ei ihan heti tulisi mieleen purkaa 30v autosta niveliä, vaikka se olisi kuinka alkuperäinen.
Satkussa on tuollaisia kun SIDEM laatikossa (motonet) nuo ovat kyllä kestäneet hyvin.
Satkussa on tuollaisia kun SIDEM laatikossa (motonet) nuo ovat kyllä kestäneet hyvin.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Pallonivel?
ne klubin aikoinaan myymät olivat muistinmukaan alkuperäis osia.
Re: Pallonivel?
Sitä vähän mäkin, et onko tuo purkuauto ainoa mahdollisuus saada kestäviä niveliä? Ei täälläpäin ainakaan ole m. -71 Saabeja purettavaksi. Eli jääkö lopulliseksi johtopäätökseksi, että on käytettävä italialaisia niveliä ja vaihdettava 1-4 kpl vuosittain? Minulla on 96 k-autona, yli 20 tkm/v. Huomenna haen Datsun 100A:n ja kun se valmis (kesäksi?), niin kesät 100A:lla ja talvet 96:lla!himmee kirjoitti:Siinähän se juju piilee, kun pitäisi käyttökuuppaa saada kestäviä niveliä. Silloon ei ihan heti tulisi mieleen purkaa 30v autosta niveliä, vaikka se olisi kuinka alkuperäinen.
Satkussa on tuollaisia kun SIDEM laatikossa (motonet) nuo ovat kyllä kestäneet hyvin.
Timo
P.S. Scantechit tuli Örumilta, ei "MOOG"-merkkisiä.
Re: Pallonivel?
soittelin perjantaina Örumille, ei kuulemma enää vanhaa kunnon TRW/Moogia saatavilla. Sademia oli yksi hyllyssä.
Aikoinaan kun isä ajeli 99/900 saabeilla, niin orkkis nivel kesti vajaat 200tkm. Paljon maantieajoa, mutta myös arkisin mukulakiveä Hki keskustassa. Samaan aikaan omassa kajakissa italianpallot ei kestänyt yhtä leimaväliä ajomäärän ollessa n. 20tkm vuodessa. 96,99 ja 900 nivel rakenteeltaan hyvin samanlainen, joten siitä voi vetää johtopäätöksen orkkis/ halpispallon kestosta.
Eli jos alkuperäislaatuisen saa esim 40€, kestää 200tkm ja halpiksen 15€ ja kestää 20tkm, niin kokonaiskustannus /200tkm tulee halpiksella 150€ + 9 kertaa ylimääräinen vaihtotyö. Siitä voi jokainen funtsia kohdallaan kumpi on ollut halvempi ja kumpi edullisempi vaihtoehto. Ja jos näitä hyvälaatuisia palloja ei todellakaan enää ole saatavilla, niin varaosa- autojahan meillä Suomessa riittää.
Aikoinaan kun isä ajeli 99/900 saabeilla, niin orkkis nivel kesti vajaat 200tkm. Paljon maantieajoa, mutta myös arkisin mukulakiveä Hki keskustassa. Samaan aikaan omassa kajakissa italianpallot ei kestänyt yhtä leimaväliä ajomäärän ollessa n. 20tkm vuodessa. 96,99 ja 900 nivel rakenteeltaan hyvin samanlainen, joten siitä voi vetää johtopäätöksen orkkis/ halpispallon kestosta.
Eli jos alkuperäislaatuisen saa esim 40€, kestää 200tkm ja halpiksen 15€ ja kestää 20tkm, niin kokonaiskustannus /200tkm tulee halpiksella 150€ + 9 kertaa ylimääräinen vaihtotyö. Siitä voi jokainen funtsia kohdallaan kumpi on ollut halvempi ja kumpi edullisempi vaihtoehto. Ja jos näitä hyvälaatuisia palloja ei todellakaan enää ole saatavilla, niin varaosa- autojahan meillä Suomessa riittää.
Re: Pallonivel?
Tänään kaivelin tuosta varaosa kuupasta toisen puolen nivelet. Nippaa ei ollut kuin rairetangon piessä, mutta silti nämä pallonivelet olivat timmit. Mistä nyt tiedän ovatko alkuperäislaatua? Tuossa näytti olevan semmoinen "avattava" kansi.
Eli tämännäköinen se ei ollut http://www.performance96.co.uk/images/IMGP2271.JPG vaan reunoissa on semmoiset pykälät ja tuo suojakumi on kaksikerroksinen.
Eli tämännäköinen se ei ollut http://www.performance96.co.uk/images/IMGP2271.JPG vaan reunoissa on semmoiset pykälät ja tuo suojakumi on kaksikerroksinen.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Re: Pallonivel?
"soittelin perjantaina Örumille, ei kuulemma enää vanhaa kunnon TRW/Moogia saatavilla. Sademia oli yksi hyllyssä" kirjoitti tikkis. Onks tää Sadem(i) sitten hyvää laatua?
Timo
Timo
Re: Pallonivel?
Nostetaanpa vanha ketju ylös.
Onko ruotsin klubikaupan pallonivelet samaa paskaa kuin motonetin?
Onko ruotsin klubikaupan pallonivelet samaa paskaa kuin motonetin?
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Re: Pallonivel?
Mattamusta -74 varaosa auto edelleen kaupan. Kokonaisena myyn, aika ei riitä purkuhommiin. Paljon käyttökelpoista osaa. 200€ hp.
http://www.nettiauto.com/saab/96/5037852
p. 0400- 96 96 96
http://www.nettiauto.com/saab/96/5037852
p. 0400- 96 96 96
Viimeksi muokannut tikkis, Ke Syys 05, 2012 09:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pallonivel?
Löyty muuten 4 kpl uusia NOS Saabin paketissa olevia kajakin niveliä. JOs kiinnostaa niin 50€/kpl voin luopua.
YV tai soitto 0400- 96 96 96
YV tai soitto 0400- 96 96 96
Re: Pallonivel?
Kuuppiin/viippaan ei montaa palloa ole viimeiseen 30 vuoteen tarvinnut vaihtaa ja satkussakin kestänyt paremmin, kun uutena ujuttanut rasvaa kumin alle. Siellä vaikutus on enemmän suojaava kuin voiteleva? Nyky(tarvike)nivelissä pitää sitten vahtia ettei kumit murene omia aikojaan ja sitä kautta pilaa niveltä.