Oikea lakka puurattiin?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Ville »

Moi,

Meidän laitteessa urat ovat mustat, alla kuvia.

Kuva
Kuva
Kuva
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Rattia hioessani katselin, että musta maali siellä urien pohjalla näyttäisi olevan, joten päädyin ne maalaamaan.

http://www.saabisti.fi/wp-content/uploa ... -Wheel.jpg

Vähän tummempi sävyltään kuin tuo Villen. 30 vuotta kosteudelle alttiina oli saanut puunsäleet levähtään ja tummumaan ihan huolella. Hioin sen minkä "kehtasin", mutta kuitenkin aika kevyellä kädellä puuta säästääkseni.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Hieno 8)

Mistäs mulle tollanen saatais? Ostinkin jo hätäpäissäni Les Leston-ruorin mutta keskiötä vailla se on ja muutenkin projektikuntoinen brittiratti. Kyllä italialainen sentään on... on se 8)

Niin, tämän mallinen se minun ratti:
Kuva
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Kartsa kirjoitti: Kyllä italialainen sentään on... on se 8)
Orkkis sporttiratti on muuten ruotsalainen! Klassiker -lehden numerossa 8/2012 on aukeaman juttu aiheesta.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja tommij »

Kartsa kirjoitti:keskiötä vailla
Onnistuiskohan tosta kuupan vakioratista sorvaan keskiön irti ja hyödyntämään sitä. Etupuolellehan olis helppo sorvata reunarinkula alumiinista ja kiinnitys takapuolelta ruuveilla.

Toinen mahdollisuus mikä tulee mieleen, niin jos kattelee noita halpis "ralli"ratteja, niin sattuisko niistä jonkun ruuvijako sopimaan. Esim. mulla on V4:sen Luisin ralliratti jossa on Motoralin keskiö. Motoral noita keskiöitä taisi täällä tehtailla eri ratteihin. Muistelen, että kun aikoinaan jonkun ralliratin ostin, niin nimenomaan se ratti ja keskiö tuli erillisissä paketeissa, eli ei ollut valmiiksi naitettu.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Reijo Ranta kirjoitti:
Kartsa kirjoitti: Kyllä italialainen sentään on... on se 8)
Orkkis sporttiratti on muuten ruotsalainen! Klassiker -lehden numerossa 8/2012 on aukeaman juttu aiheesta.
No hitsinvitsi, minä olen elänyt 20 vuottta luulossa että tuo jumalainen puurinkula olisi italialaisesta Nardi:n rattisorvaamosta peräisin. Aina sitä oppii uutta 8O
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

tommij kirjoitti:
Kartsa kirjoitti:keskiötä vailla
Onnistuiskohan tosta kuupan vakioratista sorvaan keskiön irti ja hyödyntämään sitä. Etupuolellehan olis helppo sorvata reunarinkula alumiinista ja kiinnitys takapuolelta ruuveilla.

Toinen mahdollisuus mikä tulee mieleen, niin jos kattelee noita halpis "ralli"ratteja, niin sattuisko niistä jonkun ruuvijako sopimaan. Esim. mulla on V4:sen Luisin ralliratti jossa on Motoralin keskiö. Motoral noita keskiöitä taisi täällä tehtailla eri ratteihin. Muistelen, että kun aikoinaan jonkun ralliratin ostin, niin nimenomaan se ratti ja keskiö tuli erillisissä paketeissa, eli ei ollut valmiiksi naitettu.
Juupa, tuon ratin mukana tuli perimätiedon mukaan Rellu 8 Gordinin keskiö, sellainen puolentoista kilon mötikkä, joka oli uppokantaruuveilla suoraan ratissa kiinni, ruuvinreiät näkyykin tuossa kuvassa jos oikein tihrustaa. Taisi kyllä olla vaan 4 reikää mun ratissa, tuo kuvahan on netistä pöllitty.

Kuupan ratista varmaan saisi teurastettua keskiöaihion. Harmillisesti jokunen vuosi sitten nakkasin pois jonkun rotanjärsimän kumiratin, siitähän mokoman olisi saanut :oops: Pitääpäs hommata joku ratti ja vähän tutkaista. Päällipuolelle tuohon rattiin "kuuluisi" sellainen jääkiekon kokoinen ja näköinen töötännappi, jossa on mustavalkoista ralliruutua painikepinta :) Kilpureissa tietysti moista ei ole.

Saattaahan noita tarvikerattien keskiöitä tosiaan ollakin liikkeellä, voivat vaan olla aika kysyttyä tavaraa.

Tuo Les Leston-ruori muuten on englantilaisen Walsall Wheelsin tekele, jonka samannäköistä mallia käytti mm Ferrari ensiasennuksena 50-60-luvulla. Meniköhän Enzolla ja hra Nardilla sukset ristiin jossain vaiheessa kun piti ohjauspyörät tilata Englannista saakka?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

tommij kirjoitti:Onnistuiskohan tosta kuupan vakioratista sorvaan keskiön irti ja hyödyntämään sitä. Etupuolellehan olis helppo sorvata reunarinkula alumiinista ja kiinnitys takapuolelta ruuveilla.
Mulla on nimenomaan uustuotantona tuo töötin painikkeen kehys Ruåttissa sorvattu ja itse painike '67 tai vanhemmasta kuupan ratista.

Joskus tehtiin AMC/Jeepin keskiö rälläköimällä vakio bakeliittiratista se irti ja sorvaamalla sovitepala jollekin Luisin, Motoralin, tms. ratille. Ratti päätyi Valmet Wagoneeriin :)
Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oikea lakka puurattiin?

Viesti Kirjoittaja Ville »

On muuten ollut melko hapan lähtökohta ratin entisöintiin! Tosi hyvän näköinen siitä tuli :)
Vastaa Viestiin