V4 naputus kuormalla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

pöppö kirjoitti:Solexissa on 125 tai 127,5 suutin.
Ykskurkkusella. Superin kakskurkkuisessa on 122,5 ja 130.
Fomocossa on vuosimallista riippuen eri kokoja. Minä laitoin vakio 132:n tilalle 140:n ja väljemmän ilmanputsarin -vähän Purje ja moottori-lehden säästöviritys reseptin mukaan- eikä kulutus ainakaan noussut. Tuskinpa kulkukaan, mutta imuäänet sentään 8)

Naputusäänen suhteen en minäkään lähde arvailemaan, mutta vaikka sytty ja seokset olis pahastikin pielessä, niin ilman kuormitusta (=paikallaan vaihde vapaalla) ei nakutusta välttämättä synny.
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Purje ja Moottori-viritys,toimii.Ylikoon suutin,kromattu pikkuilmanputsari ja Simons putkisto,kulku ja kulutus sivuseikka,pörinä on pääasia!Jos on naputusta,nakutusta ja kilinää matka-ajossa jo tasamaalla kannattaa tehdä kaikkensa sen poistamiseen.Nakutus nostaa moottorin termistä kuormitusta ja männät,venttiilit voi huonosti.Ihan äänettömästä menosta ei maantiellä voi puhua V4:sen tapauksessa ja joskus on vaikea havaita lievää nakutusta.
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
pöppö
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 21:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja pöppö »

Youtubepätkästä ei kyllä voi oikeastaan mitään päätellä.Pakki päällä ja käsijarrua vastaan ei vastaa moottorin todellista kuormittamista vaihde nelosella ja 3900 kierrosta koneessa.V4 kolisee ja pitää ominaista ääntä,käy myös melko hyvin väärillä säädöillä.Venttilivälykset kohdalleen ja silti jää arvailun varaan jakopään fiberrattaat ja tasapainoakselin laakeri ja...
Saab 96 V4 MY 74 MR
Saab 96 V4 MY 75 MR
Saab 9-5 V6 Griffin 99
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Youtubepätkästä ei kyllä voi oikeastaan mitään päätellä.Pakki päällä ja käsijarrua vastaan ei vastaa moottorin todellista kuormittamista vaihde nelosella ja 3900 kierrosta koneessa.
Tossa vaiheessa yleisräminä on jo niin suuri ettei voi enää erottaa mitään erillisiä naputuksia selvästi, erityisestikkään kun toi naputus on jo niin taaja. Tollasta naputusta kone pitää kun kiihdyttää kaasulla millä tahansa vaihteella niin että koneessa on kuormaa takana. En sitten tiiä vastaaako toi käsijarrua päin luistattaminen mitään normi kuormitusta, mutta väliäkö hällä kun kuitenkin sama ääni kuuluu koneesta? Olisin tietysti voinut normaalistikkin kiihdyttää, mutta sillon tuulen suhina ja muu olisi tehnyt videosta sellasen ettei siitä voi päätellä edes sitä mitä siitä nyt voi päätellä.
V4 kolisee ja pitää ominaista ääntä,käy myös melko hyvin väärillä säädöillä.
Yksikään V4 ei ole pitänyt tollasta naputusta, mitä minä oon kuullu. Toi naputus kuuluu ihan selvästi muitten äänten ja ryminöitten yli auton ulkopuolelle kun kiihdyttää.
Jos on naputusta,nakutusta ja kilinää matka-ajossa jo tasamaalla kannattaa tehdä kaikkensa sen poistamiseen
Itelle on sanottu niin mopojen, ja autojenkin yhteydessä että nakutuksesta tulee aina päästä eroon erityisesti käyttöauton tapauksessa, tuli se sitten mimmosissa olosuhteissa vaan.


Pitää koittaa ostaa uudet suuttimet ja kattoa mitä tapahtuu, ja myös koittaa säädellä tota virranjakajaa. Ainakin vanhat jenkkikoneet tarttee ihan mielettömän sytkäennakon, eivät toimi lainkaan valmistajan antamilla arvoilla. Tietyssti itellä nyt on homma eri kun toi kone on vähän pienempi mitä jenkkikone ja kuitenkin auto käy nätisti, ei vaella kierrokset eikä sammuile.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Virranjakajan säätö ei auttanut, eikä myöskään muutama kokoa isompien suuttimien vaihto auttanut, samaista naputusta pitää. DEllorton mopokaasareitten 5mm jenkalla olevat suuttimet kävikin tähän kaasariin suoraan, ei tarvinnut lähteä uusia hakemaan mistään kun noita on kotona mielin määrin.

Pitää varmaan seuraavaksi tarkastaa se venttiilikoneisto, että tuleeko öljyä joka reijästä, sekä vielä kerran tarkastaa välykset. Voisi öljynvaihdossa laittaa tota Valvolinen öljyä, jossa pitäisi sinkkilisäaine olla mukana, ties jos sen vuoksi naputtaisi?

Mites jakopää tälläsessä? rallattaako yleensä miten vanhetessaan? Jakopää ei kyllä ollut auki kun konetta rempattiin (joten vian ei luulisi olevan siellä), eikös tässä näe aika hyvin tonne jakopäänkoteloon vaikka kone olisi paikallaankin ja ottaa vaan sen etumaskin pois?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Yksinpuheluksi menee, mutta kattelin tonne venakopan alle ja huomasin pari juttua. Takimmaisiin öljykanaviin menee imukannen tiiviste osittain päälle. Ei ollut aikaa alkaa leikkelemään pois kun meinasi tulla hämärä. Onko tollasela tukkeella mitään tarkotusta?

Toinen mitä huomasin on se, että sylinterin kannen takaosaan valuu paljon enemmän öljyä mitä etuosaan. Voisiko olla tukos, vai kuuluuko olla tollanen?


Nyt sitten starttikin alkoi pitämään ihme räimettä välillä kun starttaa, ihan kun löisi yli hampaan pari ja sitten taas ottaisi kiinni. Yhtenä aamuna kun koitin tolla saabilla liikenteeseen lähteä, oli solenoidi tippunut, roikkui vaan siinä startin päällä. Kiinnitin sen, ja tämän jälkeen alkanut rymisemään. Aina kun rämisee, tuntee kun kytkin poljin tärisee. Ilmeisesti ei tähän ole muuta korjauskeinoa kun uusi startti, vai voiko vika olla solenoidissa? Kannattaa ilmeisesti vaihtaa/tarkastaa ennen kun tulee isompi remppa jos vauhtipyörältä lähtee hampaat...Harmittaa vaan kun startti noin vuosi sitten vaihdettu uuteen, ja nyt jo hajoomassa...ei siinä mitään jos vanhat osat tippuilee, mutta kun uudet tässä on eniten levinneet :evil: Pitää kai alkaa mettästämään käytettyä starttia, kun ei viitti noista uusista romuista maksella noita kauheita hintoja.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Imusarjan tiivistettä ei kuulu leikellä. Eikös imusarjaan muutenkin mene vain 4 vesikanavaa joista 2 on blokattu oikean kierron takia?

Tuosta starttihommasta... oletko varma että startin kaksi varsinaista kiinnityspulttia ovat varmasti tiukalla? Itsellä on joskus tippunut koko startti maihin kun pultit ovat olleet löysällä. Pitää aika lailla räminää ja pärinää ennen kuin irtoaa kokonaan.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tuosta starttihommasta... oletko varma että startin kaksi varsinaista kiinnityspulttia ovat varmasti tiukalla?
Startti ei heilunut vaikka kuinka käsillä koitti riuhtoa sitä ylös alas ennen irrotusta. Kuitenkin ylimmäinen mutteri oli kohtuu löysällä verrattuna alempaan pulttiin. Tietysti voi johtua siitä että mutteri tuntuu aina löysemmältä mitä pultti.

Nyt otin tänään startin irti, ja tarkastin hampaat. Startissa oli hampaisiin tullut sellasia outoja loveja hammasrattaitten etupäähän. Putsasin paikat, ja laitoin takasin kiinni ja nyt lyö välillä kokonaan yli, välillä taas toimii kunnolla. Viime kerralla ollut räminä ja tärräys kytkimestä on poistunut kokonaan. Nyt täytyy jostain ostaa käytetty startti ja kattoa sen kanssa jos alkaisi pelaamaan jo kunolla. Alkaa jo menemään rutiinilla tämä startin vaihto, kun on ton startin kanssa tullut ennenkin kinattua vaikka ihan uusi...

Huomasin samalla että keväällä asennetussa uudessa vetonivelen kumissa on kanssa reikä sauman kohdalla, kestihän se siellä jo jopa 4 kuukautta...Pitää kysyä olisiko Korjakumilla jotain kunnon kumista tehtyjä suojakumeja, vai onko niilläkin jotain kumi-muovi sontaa.
Imusarjan tiivistettä ei kuulu leikellä. Eikös imusarjaan muutenkin mene vain 4 vesikanavaa joista 2 on blokattu oikean kierron takia?
Kannentiivistettä tietysti tarkotin, meni ajatukset solmuun. Kannen tiivisteen joku osa tukkii puoliksi yhden öljykanavan.

Tein tänään yhden havainnon tähän liittyen. Sen jälkeen kun laitoin öljyä koneeseen, ei naputus ollut kovin kovaääninen. Voisi ilmeisesti olla vikana öljykorkin puoleisen etummaisen pytyn venakoneiston öljynsaanti, kun sitähän kautta ne öljyt sinne koneeseen valuu? Alkoi meteli vähitellen koneen lämmetessä isonemaan. Täytyy tippakannulla ruikkia sinne ja kuunnella.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Kannentiivisteessä on sama homma. Osa kanavista on blokattu ihan tarkoituksella. Esim. XP-racingin pahveissa on tilkitty vielä enemmän kanavia kuin mitä vakiopahveissa. Kyllä ne öljyt sinne venttiilikoneistolle silti menee.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja jt »

Darco kirjoitti:Yksinpuheluksi menee, mutta kattelin tonne venakopan alle ja huomasin pari juttua. Takimmaisiin öljykanaviin menee imukannen tiiviste osittain päälle. Ei ollut aikaa alkaa leikkelemään pois kun meinasi tulla hämärä. Onko tollasela tukkeella mitään tarkotusta?
Muistelen, että veenelkkuun on joskus myyty vääränmallisiakin tiivisteitä. Olikohan niin, että taunukseen sopiva on hieman erilainen, vaikka näyttääkin äkkiseltään samalta. Luulisi täällä jonkun tietävän.

Ei olis vanha tiiviste ehjänä noilta epäilyttäviltä osin, että pääsis vertaamaan?

terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
thomas95
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
Paikkakunta: Fiskars/Helsinki

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja thomas95 »

Tietääkseni ensimmäisissä veenelkuissa (-67,-68) oli hiukan erimalliset vesikanavat kansissa ja imusarjassa joten kansipahvit lienevät näissä myöskin erilaiset. En tiedä oliko sitten taunuksen koneissa minkämalliset. Ruotsin foorumissa muistan nähneeni keskustelua tästä ja kannattaakin pahveja hankittaessa varmistaa mihin moottoriin ovat ts. vanhempiin "hopeakoneisiin" tai uudempiin sinisiin ja mustiin ...
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja jt »

15M etuveto-V4 lienee ollut tuotannossa -68 asti, joten senkin puolesta täsmäisi.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Tänään avasin taas venakopat, kattoin vähän sinne sisään ja kannen sisäpuolella oli sellasta harmaata mössöä, eli vettä kanssa päässyt öljytilaan...tikusta ei näkynyt harmaata eikä öljypinta ole noussut, joten sitä vettä ei kovin paljoa sinne ole päässyt. Kannenpultit kiristin momenttiin, ja parhaimmillaan kiertyivät vain joku 5 minuuttia kiinnippäin. Pitää jonkunmoinen ohivuotomittaus tohon tehä, ja kattoa että onko se pari kuukautta vanha kansipahvi jo nyt hajonnut, vai mikä ton on aiheuttanut. Sitten voi vaan miettiä että mitä seuraavaksi. Onko nyt seuraavana startin ja kansipahvin jälkeen vuorossa ne uudet kiertarin laakerit?



Vertaaminen on vähän hankalaa, kun se uusi tiiviste on tuolla koneessa kiinni vaikka vanha onkin hyllyllä. Tein pientä vertailua, ja sen perusteella mitä nyt näin jostain pikkureijistä, voin sanoa että aika lailla saman näkösiä olivat.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Noniin, kansipahvi paloi tänään. Koko piha puolen tuntia kauheen savun peitossa...Onneksi paloi sillain hallitusti, ettei vettä varmaankaan ole koko kone täynnä. Tyhjäkäynnillä tuli kuplia paisuntasäiliöön, ja kun kaasutti, kierrosten laskiessa tuli kauhea pulputus sinne säiliöön..

Nyt sitten ottamaan selvää minkä pytyn tiiviste on hajonnut. Tuli myös mieleeni, että toisesta kannesta jäi suoruus mittaamatta kun konetta kasattiin. Oli alunperin koneen omat kannet mitä piti laittaa kiinni, mutta huomattiin että toisesta kannesta oli seeti halki. Piti ostaa yksi kansi lisää (maksoi 20 euroa, ei mitään järkeä alkaa laittamaan/laitatuttamaan uutta seetiä tohon hajonneeseen). Nyt tuli mieleeni, että ennen mirausta ei välttämättä muistettu suoruutta tarkastaa...

No, sitten sen näkee kunhan saan purettua ton kannen irti. Onko mitään hyvää kotikonstia millä näkee, että onko kansi kiero? Vai pitääkö/kannattaako viedä johonkin koneistamolle mitattavaksi?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 naputus kuormalla

Viesti Kirjoittaja Darco »

Nyt on kannet irti, toisen puolen männässä selvä jälki mistä on pakkasnestettä vuotanut. Ei muuta kun kannet koneistamolle.

Kiinnitin huomiota myös outoon ruostesilppuun mitä oli kannen vesitilassa, sekä paisuntasäiliön pohjalla olevaan ihmeelliseen mönjään. Mistä lie syyläristä, tai jostain irronnut?

Varmaan pitää nyt koittaa putsata tota systeemiä tollain. Kaikki muut putsattiin sillon kun kone oli aikasemmin auki, paitsi termostaattiin ei koskettu, eikä lämppärin kennoon. Voisiko sieltä tulla noin kauheeton määrä tavaraa pois? Kumma juttu ettei kone ole keittänyt, vaikka sitä tavaraa oli aika paljon siellä tukkimassa.
Jos sitä sellasta ainetta koittaisi, kun taas saa koneen nippuun mikä sekotetaan veteen, ja käytetään moottoria sen verta että vedet kiertää kunnolla joka paikassa, ja sen jälkeen päästetään pois.
Vastaa Viestiin