V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja Darco »

Jyrystä ja Nuffista tuli mieleeni, onko perus Mobil delvacissa tota sinkki lisäaineistusta?
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja progress »

tikkis kirjoitti:MUTTA SE KYSYMYS: vieläkö näissä on sitä sinkki lisäaineistusta vanhaan malliin ??
Jaa'a. Mä pilasin mun vanhan V8:n nokka-akselin, kun jenkkitarvikefirman äijä myi sinkkipitoista öljyä.. joka ei sitten ollutkaan sellaista. Oli vielä 2x kalliimpaa kuin normi öljy, no onneksi sekin tuli nyt vielä kalliiimmaksi kun piti nokka-akseli tilata jenkeistä asti lentorahtina. Aiemmin oli edellisessä V8:ssa käytössä Valvolinen VR1 racing mineral 20W50, toimi hyvin ja ei mitään ongelmia.

Gulf myy 10W40 Zinc plus mineraalia, johon on lisätty sinkkiä. Gulffin asemalta tai jostain jenkkipuljusta löytyy. Sopii varmasti näihin V4:siin kanssa oikein mukavasti.

Älkää ikinä luottako autotarvikeliikkeiden myyjien puheisiin.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Itse olen käyttänyt Teboilin Moniaste 10W30 öljyä. Teboilin käyttöturvallisuustiedote näyttää kyseisen öljyn sinkkidialkyyliditiofosfaatti pitoisuudeksi <1%
Katselin huvikseen Diamond Dieselin(5w40) ja PowerD 10w30 vastaavaa arvoa ja näytti olevan <1,5%.

Diamondista löytyy vielä lisäksi, kalsiumalkyylisalisylaattia < 2%, kun Powerista ja moniasteesta ei sinkki........ lisäksi löydy kuin voiteluöljyä.

Liekkö kesäkäytössa (alle10tkm/vuosi) ajettavalle kuupalle on väliä onko siellä raskaankalustonöljyt vai normaali moniasteet?
Jokainen tunnollinen harrastaja, kun vaihtaa öljyt joka ajokaudelle :wink:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

progress kirjoitti: Aiemmin oli edellisessä V8:ssa käytössä Valvolinen VR1 racing mineral 20W50, toimi hyvin ja ei mitään ongelmia.
Ääni tälle öljylle, porsaaseeni tosin laitan Valvolinen VR1 10W60. Moni merkin harrastaja suosittelee VR1:stä
progress kirjoitti: Älkää ikinä luottako autotarvikeliikkeiden myyjien puheisiin.
Juu ei...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuo Gulfin Zinc plus kuulosti kiinnostavalta, mutta ainakaan US-partsin sivustolta sitä ei löytynyt muuna kuin 20W50-viskositeettisena, joka on kyllä liian paksua.

Joku ZPPD-pitoinen lisäaine voisi olla hyvä mutta ainakin Motonetin hyllyssä tutkimani purkit sisälsivät vain väittämiä aineen vaikutuksia, mutta ei konkreettista tietoa siitä mitä ainetta sisältävät. Sinkkiä tai ZPPD:tä ei mainittu yhdessäkään tutkimassani purkissa ja pelkät ympäripyöreät väittämät ilman tietoa vaikuttavasta aineesta ja sen määrästä eivät kiinnosta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja Darco »

http://www.oregonccca.com/T-001%20Engine%20Oils.htm

Onkohan luotettava lista?

Tossa öljyssä mitä ite käytän (Valvoline turbo) näyttäisi olevan 13% tota sinkki-ainetta.
jalmari
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 10:07

Re: V4 moottoriöljy ja nokka-akselin voitelu

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Linkissä mainitaan 'With the use of roller lifters on most if not all modern cars the additive was no longer necessary. '. Kyllä ainakin tällä maailman kolkalla aika moni auto on vielä ilman rullanostajia.
Jari Ala-Ilomäki
Vastaa Viestiin