Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Onkohan ketään , joka tuntee V4:n laatikkoa .
Kuinka suuri on esim. moottorin kierroksina kakkos-ja kolmosvaihteen ero ja paljonko ero pienenee kun asentaa C3 väliakselin ?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Special ykkösiä ja kakkosia ja vakioita on tullut kasailtua, mutta ei niissä mielestäni ole ollut muuta C3:sta kuin laakerivälyksissä :?:
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tein kuiteskii parit laskutoimitukset. Jos on V4 vakioperä ja kakkosella kierrättää (maltilliset) 6000 rpm, se vastaa kolmosella:
-vakiolootassa 3700 rpm
-special I 4200 rpm
-special II 4450 rpm
mikali
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 20:47

Re: Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja mikali »

Kiitos Mikko !
Eli kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa kierrokset putoaa n.2300 rpm ja se on liikaa , jos kaipaa urheilullista laatikkoa .
Opas , josta yritän aihetta opiskella , on toisella kotimaisella ja siinä käytetään nimitystä mellanväxel.
Kuvassa mellanväxel näyttää akselilta , jossa on hammaspyörä ja joku "kuppi" .
Ilmeisesti siihen kuuluu myös vastapyörä .
Ruåttissa olis tätä myynnissä tilauksesta ja siedettävään hintaan ja pitäisi jatkaa ykköstä ja kakkosta 10% standardiin verrattuna .

sp1 : ssä on C2 mellanväxel ja sp2 : ssa C4.

Ajatuksena on laittaa viilattuun tahtariin V4:n laatikko 7:38 perällä mutta sitä jättimäistä kakkosen ja kolmosen väliä pitäis saada MUGLATTUA pienemmäksi.

Hyviä ehdotuksia ?
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihteiston muglausta suunnitteilla

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

mikali kirjoitti:Kuvassa mellanväxel näyttää akselilta , jossa on hammaspyörä ja joku "kuppi" .
Ilmeisesti siihen kuuluu myös vastapyörä .
Kuppi on vapaakytkimen pesä, eli mellanväxelin voi suomentaa vapaakytkimen akseliksi. Hammaspyörä on samaa valua akselin kanssa. Vastapyörä on sitten sivuakselin päässä kiilan ja mutterin avulla kiinni.
Yksi ehdotus on hankkia vanha jokkiskajakki, missä on loota paikallaan. Tuurilla voi löytyä sp1 tai -2, tai vähintään (melko varmasti) tuo sivuakselin käyttö on vaihdettu sorvin ja hitsin avulla.
Löytyhän tuolta jotain tietoa noista c1-c4 koodeista.
Kukas näitä myy?
Vastaa Viestiin