96 Jarruosat

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Andrei
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 15, 2012 07:10

96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja Andrei »

Huomenta!

Pientä jarruremonttia menossa. :D

Takajarrujen jarrukenkien palautusjousia ei saa varaosa- eikä merkkiliikkeistä.

Passaako 96:n takajarruihin osia muista merkeistä/malleista? Jarrukilvet, kengät jne...
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja kabu »

Kyllä noita takajarrujen asennussarjoja on mielestäni vielä saatavana, ei tosin varmaankaan joka liikkeestä kuten itse toteatkin.

Tässä muutama paikka josta näyttäisi löytyvän:

http://www.skruvat.fi/Tarvikesarja-jarr ... 04958.aspx

http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... grp=195679
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Sylintereitä ainakin saa, tosin on "tarkoitetut" johonkin Minin malliin. Lockheedin kamaahan kuupan jarrut taitavat olla, joten varmaan osia löytyy. Mulla on semmoiset "mini"-sylinterit jossain, voin katsoa minkä mallin ovat jos löydän ne laatikot.

Vieterin osalta kannattaa ehkä lähteä mallin kanssa ostoksille, jos ei joku ole jo asiaa selvittänyt. Kerro sitten minkä mallin vieteri sopi :wink:

Kenkiin saa liimattua uudet "hihnat". Tällaista kioskia on kehuttu:
http://www.kitkaliimaus.fi/
Omaa kokemusta mulla ei vielä ole tästä paikasta mutta muistan positiivista kuulleeni.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Andrei
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Marras 15, 2012 07:10

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja Andrei »

Skruvatilta laitoin pari sarjaa tilaukseen. Kiitoksia vinkeistä! :D
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Kartsa kirjoitti:Sylintereitä ainakin saa, tosin on "tarkoitetut" johonkin Minin malliin. Lockheedin kamaahan kuupan jarrut taitavat olla, joten varmaan osia löytyy. Mulla on semmoiset "mini"-sylinterit jossain, voin katsoa minkä mallin ovat jos löydän ne laatikot.

Vieterin osalta kannattaa ehkä lähteä mallin kanssa ostoksille, jos ei joku ole jo asiaa selvittänyt. Kerro sitten minkä mallin vieteri sopi :wink:

Kenkiin saa liimattua uudet "hihnat". Tällaista kioskia on kehuttu:
http://www.kitkaliimaus.fi/
Omaa kokemusta mulla ei vielä ole tästä paikasta mutta muistan positiivista kuulleeni.
Kannattaa lukea kisaraportti klubilehdestä talvelta 2004, josta selviää ks. Hihnojen laatu.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kitkaliimaukseen on hyvä viedä mukaan jarrurumpu, niin osaavat kuvitella tilanteen paremmpin. Pyysivät ainakin meikäläiseltä kun trailerin jarruja laiteltiin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

tikkis kirjoitti:
Kartsa kirjoitti:Kenkiin saa liimattua uudet "hihnat". Tällaista kioskia on kehuttu:
http://www.kitkaliimaus.fi/
Omaa kokemusta mulla ei vielä ole tästä paikasta mutta muistan positiivista kuulleeni.
Kannattaa lukea kisaraportti klubilehdestä talvelta 2004, josta selviää ks. Hihnojen laatu.
Ilmeisesti laadussa oli moittimista sitten? Irtosivatko vai oliko liukkaat, vai mikä mätti? Kai se lehti mulla on arkistossa, kakkosnumerosta lähtien kun on postel- ja sittemmin itelljooni niitä mulle kiikuttanut, muutama numero tosin on kadonnut, eli kokoelma ei ole täydellinen. Pitää tonkaista kun tässä kerkiää.

Mutta olisiko mahdollista että tässä 8-9 vuoden aikana homma olisi kehittynyt? Varmaan tosiaan tarvitsevat joko käyttämättömät kengät tai rummun ja ehkä jopa kilven mukaan että saavat tehtyä homman oikein. En tiiä. Onko jollain tuoreempaa kokemusta? Tuskin nyt aivan toivottomia ovat kun kerran vielä ovat busineksessa mukana.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kitkaliimaus (Kelatiellä?) toimii asiallisen näköisissä tiloissa. Viimeksi sain sen vaikutelman, että autoihin liittyvät työt eivät ole kovin iso osa toiminasta, vaan muut koneet. Eli kaikenlaiset kytkimet, hätäjarrut jne nostureissa jne.

Jos autossa liimaukset eivät pidä, saattaa kyseessä olla väärinkäyttö, jarrut laahaavat päällä tai muuten kuumenevat. Kuumeneminen kun saattaa olla syy liimauksen pettämiseen. Normaaliajossahan jarrukengät eivät kuumene.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja jt »

tikkis kirjoitti:Kannattaa lukea kisaraportti klubilehdestä talvelta 2004, josta selviää ks. Hihnojen laatu.
Foorumillla on n. 15 000 käyttäjää, eli vain murto-osalle tulee tuo lehti.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

jt kirjoitti:
tikkis kirjoitti:Kannattaa lukea kisaraportti klubilehdestä talvelta 2004, josta selviää ks. Hihnojen laatu.
Foorumillla on n. 15 000 käyttäjää, eli vain murto-osalle tulee tuo lehti.
Siinäpä hyvä syy liittyä jäseneksi :wink: :lol:
Saa hyvää ja laadukasta lukemista :saab:

Mutta pakko tunnustaa :oops: en löytänyt tuota numeroa kun yritin etsiä sitä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Jep. Jäsenmaksu aikalailla pieni verrattuna mitä klubi tarjoaa vastineeksi. :saab:

No, en kyllä nyt löydä itsekkään ks. lehteä- Norpasta ostetut kansiot on vielä täyttämättä :oops: -

No, selvitetään; Kitkaliimauksessa teetetyt kengät olivat niin pehmeätä materiaalia, että kahden eekoon jälkeen olivat täysin loppu sillä seurauksella, että jarrusylinterin männät tulivat ulos ja nesteet pihalle. Kisa oli sillä erää pilalla. Tämä tapahtui muistaakseni kahdessa eri rallissa samana talvena.

Vertailun vuoksi AYA-10:lla ajettiin n. 10 rallia yksillä ja samoilla jarrukengillä 2010-2011. Ne olivat jostain romulaarista löydetyt vanhat, taatusti asbestia sisältävät kengät.

Saattaa ne Kitkaliimauksen, joka on muuten todella asiallinen yritys, kengät ihan jotenkunten siviiliautossa menetellä.

Korostan vielä, että yritys on hyvä ja vastuullinen, sieltä saa palvelua. Mitäs he sille mahtaa että Asbestin käyttö on kielletty.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja jus »

Tikkiksen juttu talven 2004 ajoista löytyy Saabisti-lehdestä 2/2005, numero 58.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7560
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja mestari »

jyväskylässä jokin firma mainostaa kitkapintojen liimausta mutta yritysala oli joku hyrdrauli tms eli ei ihan voinut päätellä nimestä asiaa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja jt »

tikkis kirjoitti:Jep. Jäsenmaksu aikalailla pieni verrattuna mitä klubi tarjoaa vastineeksi. :saab:
Ihan kiva näkökulma asiaan.
Realistisempi tulkinta tässä: Lehti poislukien - klubihan tarjoaa tavallaan vain alennuksia, joista ei saa mitään käytännön hyötyä, jollei ensin investoi esim. varaosahankintoihin tai matkustuskuluihin tapahtumapaikalle. Pers'aukiselle jää siis jäsenyydestä vain lehti käteen. Samoin monelle "etäämmällä" asujalle, jolla ei ole vähintään kohtuullista harrastusbudjettia.
tikkis kirjoitti:Vertailun vuoksi AYA-10:lla ajettiin n. 10 rallia yksillä ja samoilla jarrukengillä 2010-2011. Ne olivat jostain romulaarista löydetyt vanhat, taatusti asbestia sisältävät kengät.
Tunnistaako asbestilliset jarrukengät/palat jostakin? Voisi kukanenkin penkoa varastoja sillä silmällä ja laittaa kyseiset halutut ongelmajätteet sivuun. Noitahan on suht hyväkuntoisiakin kenkiä 80-90 -luvulla hyllytetty jos käsijarrun pitämisessä on ollut ongelmia. Moni vaihtoi uudet takajarrukengät kerran vuodessa, ennen katsastusta.

Olen käsittänyt, että aikoinaan jarruhihnat, eli kaarevat pätkät metritavarasta katkottuna, on vaihdettu niitit purkamalla ja uudet pätkät tilalle niittaamalla. Jos tuollaista metritavaraa + niittejä vielä jostain saisi, voisi olla kelpo ratkaisu.
Kenkien päihin käsijarrutuksen tehostus-tarkoituksessa hitsatuille täyteknööleillekin tulisi pitkäaikaisempaa hyötykäyttöä.

terv. jt
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 96 Jarruosat

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

saahan niitä kenkiä niitattua itsekin kun on vain reillä varustettuja peruskenkiä.
raskaskalustolla ainakin onnistuu.
Ari 1622
Vastaa Viestiin