Starttausongelma

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Korjatkaa ihan ensin jos mulla on osat ihan sekaisin:

Eikös se ole näin, että solenoidi on siinä starttimoottorin kyljessä oleva hieman oluttölkkiä ohuempi ja pidempi objekti, johon tulee plus-piuha suoraan akulta sekä pari muuta johtoa, ja starttimoottori on se isompi mötikkä mihin äsken kuvailtu objekti on kiinnitetty?

Itse ongelma sitten (joka ei ole tuo ensimmäisessä lauseessa lukeva :"Pysähdyttiin Iittalassa..", vaikka kyllähän sekin jonkun mielestä voi olla ongelma) ;). Enivei:

Pysähdyttiin Iittalassa kun oltiin Tamperetta kohti menossa, ja parkkikselta lähtiessä startti ei enää toiminutkaan niin kuin aikaisemmin. Hörähti pari kertaa, ja seuraavalla käynnistysyrityksillä kliksahdus kuului, ja ihan kuin startti olis yrittäny pyörähtää, mutta ei muuta. Välillä taas kuului pelkkä kliksahdus, eikä muuta. Virtaa oli ihan selkeästi riittävästi (kaikki oheislaitteet toimi ihan normaalisti, eikä minkäänlaisia hyytymisen merkkejä ollut). Tutkimus konehuoneeseen ja starttiin paljasti ainakin sen, että solenoidi oli vain yhdellä pultilla kiinni ja silläkin tosi löysästi, ja sen lisäksi/johdosta solenoidin toisesta navasta lähtevä lyhyt maajohdin starttimoottorin runkoon oli katkennut, jonka sitten päättelin olevan todennäköisin syy itse ongelmallekin.

Edelliseen perustuen päättelin sitten, että voisin ainakin väliaikaisesti ratkaista ongelman sillä, että teen korvaavaan maaliitännän, ja kaivoin kontista pätkän vanhaa käynnistyskaapelia, jonka sitten kiinnitin solenoidiin sen maanavassa olevan mutterin avulla, ja toista päätä varten etsin sopivan mutterin/pultin auton rungosta, johon johdon sitten kiinnitin. Ongelma ei kuitenkaan muuttunut miksikään, joskin epäilin tuon patentin kiinnitysten toimivuutta.. Olisko tuo helpoin testata, että homman jonkin liittimen sitä varten että saan piuhan kunnolla kiinni tuohon solenoidiin, ja vedän toisen pään sitten vaikka suoraan akun miinus napaan? Jos taas teidän mielestä tuon patentin olisi pitänyt toimia, niin mikä on järkevin järjestys lähteä paikantamaan ongelmaa on, ja ennen kaikkea miten paikannan sen?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja timos »

Toimivia startteja varmaan joka toisella kerholaisella, eiköpähän löydy Tampereelta. Ei muuta kun haku päälle! Muistaakseni startin vaihdossa olen joutunut löystämään moottorin kiinnitystä ja vähän nostamaan sitä jotta startti mahtuu. Tämä ei ollut vastaus kysymykseesi, vaan se tapa, jolla itse toimisin.
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Ainiin, unohdin mainita että auto lähti hyvin työntämällä käyntiin, ja päästiin Iittalasta reissun kohteeseen, eli Tampereelle. Kohteessa onneksi sain kuupan parkkeerattua alamäkeen, joten siellä päässä oli käynnistäminen helppoa jotta päästiin takaisin Helsinkiin :).

Jos tuossa joudutaan startti vaihtamaan, ja sitä myötä konetta hieman nostamaan niin sitten täytynee pyytää apua joltakulta pääkaupunkiseudun kerholaiselta, kun ei itsellä ole tiloja missä moista operaatiota voisi suorittaa, saatika sitten työkalujakaan. Korjaamista ei onneksi tarvitse kovin kiireellä suorittaa kun on tarkoitus laittaa auto talveksi naftaliiniin..
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
tmerila
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesä 03, 2006 00:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja tmerila »

Eiköhän se startti tosiaan ole syytä vaihtaa kokonaan, jos tuossa kunnossa on. 8O

Mitä tuohon "maajohtimeen" tulee, niin käsittääkseni se solenoidin toisesta navasta startille menevä johdin on itse starttimoottorin virransyöttö johon kytkeytyy virta solenoidin sulkeutuessa, eikä suinkaan pelkkä maajohdin. Eli mikäli tuosta toisesta navasta johtaa virran hyppylangalla auton runkoon, virta ei kulje ainakaan oikeaan paikkaan, vaan seurauksena on mahdollisesti vaaratilanteeseenkin johtava oikosulku.

Tuo solenoidin ja startin välinen kytkentäjohto / liuska kai on tarkoitettukin sellaiseksi, että se sulaa ensimmäisenä mikäli startissa tapahtuu oikosulku - tai näin ainakin luulen, en tiedä.

--Tuomas
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Jepulis...

Nyt vihdoin vaihtamassa tuota starttiakin sitten. Vanha lähti kyllä nätisti irti kunhan irrotin solenoidin ensin, mutta eihän se uusi startti tosiaan sinne mene suosiolla solenoidin kanssa, enkä nyt sitä viitsinyt ruveta irrottelemaan, eli pitänee ruveta nostelemaan konetta. Joskin huomasin, että hieman lisätilaa saattaisi saada löysäämällä pakoputken etupönttöä startin puolelta, mutta en tiedä saako riittävästi(?). Teillä jotka ootte starttia aiemmin vaihdelleet niin lienee kokemusta miten sen saa sinne mahtumaan? Onko tuo helpoin keino (jos oikein ymmärsin) irrottaa tuo moottorin kannattimen mutteri siitä startin puolelta ja nostaa hieman konetta siitä kannattimesta, kuten tuossa edellä neuvottiinkin? Entäpä millä tuo koneen nostaminen kannattaa tehdä? Omista työkaluista ainut mahdollinen apuväline taitaa olla tuollainen pullotunkki (2 tonnin), mutta enpäs kyllä huomannut mahtuuko sillä nostamaan mistään välistä. Yläpuolelta nostamiseen ei kyllä ole tsäänssejä, etenkään tuossa kadun varressa..

edit: Löytyihän tuota infoa aiheesta kahlailemalla foorumia vähän enemmän. Näkyivät vaan olevan 9-vuotta vanhoissa ketjuissa :). Eli siis kannattaa unohtaa tuo etupöntön kans kikkailu, ja ottaa mutterit irti koneen kannattimista, ja sitten jonkin laudanpätkän tms. kanssa tunkilla nostaa öljypohjasta varovasti?
Viimeksi muokannut juzdie, Ke Huhti 24, 2013 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä kadulla kun on varttituntiin vaihdettu tartti nin on omalla auton tunkilla jölypohjasta tunkattu konetta ylemmäs ja nuljautettu vanha paska maahan ja kätevällä ranneliikkeellä uusi tilalle ja pultit kiinni
tätä enne tietysti on löysätty ylä ja alapultti veke ja johdotus irti
sietäs käyttää 3/8 sarjan työkaluja
jos yrittää 1/2 hylsysarjalla nin aikaa menee huomattavasti enempi.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Kiitti mestari. Väitän, että huomenna on 96 jo liikenteessä :).
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja mestari »

väitän myös että se startin alapuolinen pultti joka on kadonnut etsittää itseään tovin sieltä lootan alta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Kyllähän tuo liikkeelle saatiin, vaan eihän se ihan kommelluksitta sujunut, niinkuin arvata saattaa kun on meikäläinen kyseessä. Lopulta kun sain startin paikalleen (oli muutama pultti ja mutteri hieman työn alla, kun eihän mulla tuota 3/8" räikkäsarjaa ole), niin akussa ei tietenkään ollut tarpeeksi varausta käynnistämään. Sitten kun sain lisävirtaa random-tyypiltä joka oli ajamassa ohi, niin lähti kyllä ihan hienosti käyntiin, mutta sitten heti ekassa mutkassa kun käänsin ratin äärimmilleen, lakkas vilkut toimimasta (ennenkin irronnut viiksen sisällä johtimet ku kääntäny rattia ääriasentoon), ja sitte ku ajelin lähi shellille että oisin koneen käydessä tarkistanu rengaspaineet, niin tuli vanha tyhjäkäynti ongelma, johon en muistanut varautua, ja sammu sitten risteykseen, sopivasti vielä suht. vilkkaaseen sellaseen, ja eihän se akku vielä ollut kerennyt latautua sen vertaa, että olis käynnistyny sillä uudestaan :). Sain työnnettyä sivuun, ja ystävällinen rouvashenkilö tarjoutui tuomaan autollaan käynnistysapua, jolla taas laitettiin käyntiin. Sitte säädin tyhjäkäynnin sen verta korkeeksi että pysy varmasti käynnissä ja ajeltiin vähä aikaa ympäriinsä niin kyllä se sitten siitä lopulta.. Lisämaustetta auton käyttöönottoon tarjos se, että olin starttia asentaessa onnistunu repimään öljynpaineanturin ja moottorin lämpötila-anturin johdot irti, ja ihmettelin ku ei lämmöt muka nouse..

No mutta, lopulta kaikki hyvin ja akkuun saatiin tarpeeksi varausta, korjasin vilkut, kiinnitin anturin johdot, tarkistin rengaspaineet, ja säädin vähän seosta (ja kierrokset takas alas) niin tyhjäkäyntikin rupes pelaamaan ihan normaalisti. Aamulla sitten pikkasen käsijarrun säätöä, ja katsastusasemalle. Tarkastaja luultavasti kettuilee etupyörän laakerista, mutta jospa tuo menis suullisella huomautuksella (kuten viime vuonna) tai edes korjauskehotuksella kun on varaosakin valmiina ja alkuviikosta suuntana taas Pohjanmaa, jossa ois sitten paremmat tilat ja välineet vaihtaa tuo laakeri.. Simmottiis...

Tärkeintä ny kuitenki että 96 on kaivettu naftaliinista ja käy ja kukkuu :)

edit. tuo "vanha tyhjäkäynti ongelma" on siis, että välillä katoaa tyhjäkäynti eikä pysy ilman kaasua käynnissä. Muutaman kerran tullut vastaan, mutta joka kerta on sitten seosta säätämällä korjaantunut.. kenties seosruuvi on jotenki löysä ja pyörii koneen tärinästä itekseen(?)...
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
timotn
"Aero"
Viestit: 388
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Starttausongelma

Viesti Kirjoittaja timotn »

Mistä vehkeestä on tämä xp:n kauppaama pienempi startti 96:een?
Valmistaja unipoint, mutta numeroista ei saa selvää...
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Vastaa Viestiin