Jousenpuristimet

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Hese »

Mistähän saisi sellaiset jousenpuristimet, joilla 96;n etujouset puristuu paikaltaan pois? Mulla on jotkut vanhat yleispuristimet, mutta niillä ei lähde. Eivät mene tarpeeksi ylös ja alas kiinni, että puristuisi tarpeeksi kasaan.

Kakkoskyssäri: Olen korjaamassa jousen sisällä olevaa kumista pohjausstopparia. Se on jotenkin oudosti rikki tai pesä ruostunut (en ole päässyt tarkaan katsomaan, kun se perhanen jousi on tiellä). Kierreosaa stopparissa ei kuitenkaan enää ole eikä sitä näytä olevan siellä ylhäälläkään. Enivei - nyt kun katselin mitoituksia, heräsi kauhuajatus, ei kai vaan ole niin, että jousi ei mene paikalleen, jos kumiosa on kiinni omalla paikallaan, eli onko kumi tarkoitus ruuvata paikalleen siitä jousen välistä jousen ollessa paikallaan? Jos näin on niin milläs korjaat, kun ei ole kierrettä.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Hese kirjoitti:Kakkoskyssäri: Olen korjaamassa jousen sisällä olevaa kumista pohjausstopparia. Se on jotenkin oudosti rikki tai pesä ruostunut (en ole päässyt tarkaan katsomaan, kun se perhanen jousi on tiellä). Kierreosaa stopparissa ei kuitenkaan enää ole eikä sitä näytä olevan siellä ylhäälläkään. Enivei - nyt kun katselin mitoituksia, heräsi kauhuajatus, ei kai vaan ole niin, että jousi ei mene paikalleen, jos kumiosa on kiinni omalla paikallaan, eli onko kumi tarkoitus ruuvata paikalleen siitä jousen välistä jousen ollessa paikallaan? Jos näin on niin milläs korjaat, kun ei ole kierrettä.
Jousen saa pois ja paikalleen vaikka kumityyny on paikoillaankin.
Korjaamokäsikirjakin mainitsee seuraavasti:
"Mikäli joustoliikkeen ylärajoitinta ei voida irrottaa pultin kiinniruostumisen takia,
voidaan jousi irrottaa katkaisemalla alarajoittimet siten, että tukivarsi laskeutuu
tukipellin varaan."


Itse en katkaissut niitä kumisia alarajoittimia, vaan irrotin, ja kasatessa asensin ne takaisin.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Kyllähän ne jouset sieltä ponnahtaa pois ku lyö moottoritilan puolelta pitkällä varrella yläpallonivelen ja alajousikupin pois, ei siihen mitään jousipuristimia tartteta :lol:
Hese
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:40

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Hese »

Jousen saa pois ja paikalleen vaikka kumityyny on paikoillaankin.
Korjaamokäsikirjakin mainitsee seuraavasti:
"Mikäli joustoliikkeen ylärajoitinta ei voida irrottaa pultin kiinniruostumisen takia,
voidaan jousi irrottaa katkaisemalla alarajoittimet siten, että tukivarsi laskeutuu
tukipellin varaan."

Tuo helpotti, mutta herätti myös kolmoskyssärin: Mitkä ihmeen alarajoittimet? Mulla tukivarsi laskeutuu tukipellin varaan mitään katkomatta. On siellä jotkut kumiretaleet välissä, ettei rauta ihan kolahda peltiin, mutta ihan kiinni tukivarsi on pellissä. Ne retaleetko on ne alarajoittimet? Ja pitääkö ne aina katkaista, jos jousen haluaa irti?

Leka tuskin on ratkaisu. Moottoritilan puolelta ei pääse lyömään ja ne jouset pitää myös saada takaisin ja se ei lekalla onnistu. On pakko olla puristimet.

Toisaalta tältä palstalta löysin ketjun samasta aiheesta. Siitä kävi ilmi, että kuuppaa varten kannattaa olla puristimet, joissa on yksi koukku ylhäällä ja alhaalla. Huomasin saman asian viikonvaihteessa, kun pähkäilin jousihommaa- Mun puristimissa on toisessa päässä kaksi koukkua. Kahdella sellaisella puristimella jousi ei irtoa. Puristimet ei mene jousen molemmille puolille, vaan kampeavat itsensä viereekäin, jolloin jousi taipuu. Sinne tarvitaan kolmas. mielellään yksikoukkuinen puristin. Ehkä onnistuisi kahdella yksikoukkuisella. Ei kun työkalukauppaan tänään yksikoukkuista hakemaan.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jep kahdella yksikoukkuisella onnistuu, tosin siinäkin voi joutua vähän patentoimaan että kierteet eivät osu sisälokasuojaan tai vastaavasti että mahtuu kiristämään jousipuristinta. Vaan kyllä se onnistuu ihan normi jousipuristimillakin.

Tuota leka tyyliä käytin kun otin varaosa-autosta jouset pois eikä jaksanut alkaa kikkailemaan.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Älkää nyt ihmeessä tommosia "jousilautasen pultit pois, ja lyö lekalla" juttuja netissä viljelkö. Joku vielä ottaa tosissaan ja tappaa vahingossa ittensä !!

Ite junnuna tein ton homman kokeilumielessä; jousi lähti kuin tykin suusta, lentäen kymmenien metrien päähän. Mitäpä jos joku noviisi harrastaja nettineuvosta olis päinensä nyt lokasuojan sisällä takomassa jousta irti ? Ei välttämättä selviä pintanaarmuilla kun vieteri lähtee lentoon ja osuu vaikka päähän !
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Hese kirjoitti: ... mutta herätti myös kolmoskyssärin: Mitkä ihmeen alarajoittimet? Mulla tukivarsi laskeutuu tukipellin varaan mitään katkomatta. On siellä jotkut kumiretaleet välissä, ettei rauta ihan kolahda peltiin, mutta ihan kiinni tukivarsi on pellissä. Ne retaleetko on ne alarajoittimet? Ja pitääkö ne aina katkaista, jos jousen haluaa irti?
Nuo, jotka on kuvassa numerolla 12. Niitä on kaksi puolellaan.

Kuva
Kuva

Ei niitä tarvitsekaan katkaista - niinhän kirjoitinkin :idea:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja progress »

Juha K kirjoitti:Jep kahdella yksikoukkuisella onnistuu, tosin siinäkin voi joutua vähän patentoimaan että kierteet eivät osu sisälokasuojaan tai vastaavasti että mahtuu kiristämään jousipuristinta. Vaan kyllä se onnistuu ihan normi jousipuristimillakin.
Tällastako yksikoukkuista meinasit?:
Kuva
Pakko sanoo, että pelottavan oloinen peli...
Toivottavasti tämä ei jää mun viimeiseksi postaukseksi. ;)
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Juurikin tuollaisilla olen omat jouset laitellu tähän asti, pitää vaan olla tarkkana ettei jousi lipsahda pois.

Just kun itse ajattelin että eipähän tartte noitten kanssa enää tapella, ku tohon harrastepeliin laitto nuo pussit. Nyt tuli sitte hommattua tuo käyttis, johon pitäisi siihenkin eteen vaihtaa jouset. Vieläköhän klubilla on niitä orggis jousityökalujen kopioita saatavilla??
progress
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 13:44

Re: Jousenpuristimet

Viesti Kirjoittaja progress »

Juha K kirjoitti:..pitää vaan olla tarkkana ettei jousi lipsahda pois.
Tämä tässä ei vakuuta työturvallisuusmielessä. :(
Juha K kirjoitti:Vieläköhän klubilla on niitä orggis jousityökalujen kopioita saatavilla??
Ilmeisesti vakuuttavampi ilmestys turvallisuuden kannalta? En ole klubin jäsen, mutta kiinnostaa kyllä. Onko jollain jäänyt kenties nurkkiin lojumaan ylimääräisenä? Voisin tietty ostaa, jos on kohtuuhintainen.
Saab 96 (1975), Chevrolet Corvette (1973), Chevrolet Corvette (1982) Collector Edition, Alfa Romeo
http://ruosterausku.blogspot.fi/
Vastaa Viestiin