Sonet oldcarsworldissa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

http://www.oldcarsworld.com/oldcars/car ... p?view=592

Sonet olle 4k€, tosin ilman moottoria ja lattiaa yms. Kori näyttää kohtuulliselta. :D
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

vähän on kyrpiintynyt reissussa vissiin 8)
eikös tohon hintaan saanut ajosta latviasta sonettoa joku aika sitten?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
repa62
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja repa62 »

jos nyt joku oikeasti sonettia haluaisi kokoelmiin niin saattaisin luopua omasta
projektista. ei vain tunnu aika riittävän mökkiremonttiin ja muihin autoprojekteihin.
oma on todella hyväkuntoinen tuohon verrattuna :lol:
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

repa62 kirjoitti:jos nyt joku oikeasti sonettia haluaisi kokoelmiin niin saattaisin luopua omasta
projektista. ei vain tunnu aika riittävän mökkiremonttiin ja muihin autoprojekteihin.
oma on todella hyväkuntoinen tuohon verrattuna :lol:
Tuntuu jotenkin tuskaiselta tunnustaa tosiasiat, mutta täällä sama tilanne. Voisin harkita luopuvani omasta projekti Sonettistani...

Auto tuli hankittua myös Old Cars Worldista 10 vuotta sitten. Oli tuotu Kaliforniasta, missä oli seissyt tallissa vuodesta 1981. Oma kunnostaminen hiipui alun jälkeen hitaaksi, koska päälle painoivat työkiireet ja veneilyharrastus. Ja koska auto on ollut minulla lämpimässä tallissa, ei tuntunut olevan mikään kiire, kunhan sitten joskus.... No, loppukesästä tuli eteen toinen harrasteauto, joka oli pakko hankkia ja syrjäytti Sonettin paikaltaan autotallissa :oops: Sonett meni täksi talveksi telttatalliin, alle pari kerrosta pressua ja auton pohjan ruiskiminen Dinitrolilla. Kuvittelin ongelman olevan ratkaistu. Totuus on, että pikkuhiljaa tuo menee piloille jos sitä säilyttää telttatallissa. Lämpötilan vaihtelut ovat liian suuret ja kosteus lähes jatkuvasti läsnä, vaikka yritän tuulettaa tallia päivittäin.

Tuli joskus luvattua tyttärelle, että Sonett on ajokunnossa ja annan sen hänelle, kun ajokortti-ikä koittaa. Olisihan tässä vielä vajaat 10 vuotta vielä aikaa. Mutta, ei tuo tosiaan katselemalla parane ja nykytilanne ei voi jatkua. Joko myydä pois tai teettää entisöinti loppuun, oma aika ei riitä pitkään aikaan.

Auto on vuosimallia 1973.

Auto on siis edelleen projekti, mutta ei paha sellainen. Muutamia huomioita:
- Ei ruosteongelmia.
- Jarrulevyt (nyt talven aikana hyvin pintaruostetta ottanut) vaihdettu, jarrupalat ja kengät vaihdettu, jarruletkut vaihdettu
- Uudet pallonivelet (Saab orggis)
- Uudet etujouset
- Uudet iskarit
- Jäähdytin uusittu
- Jumiutunut kytkin irrotettu. Mukaan uusi käyttämätön levy ja asetelma, Sachs.
- Ajovalot uusittu (alkuperäiset sealed beamit tallessa), ajovalomekanismi korjattu
- Matot pesty ja laitettu lämpimään/kuivaan säilöön.
- Vasen takapaksin iso sisustuspaneeli ostettu Ruotsin Sonett klubilta (ei ollut oikeaa saatavilla). Siis brand new.
- Lattiat maalattu sisäpuolelta, ei ollut ruosteiset
- 5 kpl alkuperäisiä aluvanteita
- Periaatteessa "kaikki pelaa" siis pyyhkijät, valot, jopa orggis radio toimii
- Mukaan aivan uusi tuulilasi tehtaan paketissa
- Autossa on ollut ilmastointi (irrotettu jo jenkeissä) ja sen roippeet laatikossa
- Jarrunesteet vaihdoin syksyllä ennen seisontaa

Autoa ei ole rekisteröity Suomessa, mutta tullit ja verot maksettu 2003. Syksyllä kun siirsin auton autotallista telttatalliin, ajoin sillä tuossa pihatiellä pikkupätkän eli "hivenen" helpompi projekti kuin tuo sininen...

Mitä tuo vaatisi on tekniikan viimeistely ennen katsastusta, kaasarin säätäminen ja sen semmoista. Ehkä jarrujen ilmaaminen, tuntuu jääneen jarrunesteiden vaihdossa hieman ilmaa.

Jos haluaa entisöidä niin pitää maalata ja sisustus laittaa. Sinänsä ei pahoja hommia, koska auto on varsin pieni.

En nyt vielä markkinoi tätä aktiivisesti, mutta jos mielenkiinto heräsi niin voi laittaa vaikka yv:n
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja morc »

Missä hinta luokassa nämä "projektit" arvioitte olevan ?
On tullut selailtua rapakontakaista tarjontaa vuoden verran.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

morc kirjoitti:Missä hinta luokassa nämä "projektit" arvioitte olevan ?
On tullut selailtua rapakontakaista tarjontaa vuoden verran.
No, sanotaan vaikka diplomaattisesti niin että maksoin mielestäni käyvän arvon 10 vuotta sitten ja en oleta auton muuttuneen painonsa arvosta kullaksi vuosien aikana, mutta en toisaalta haluaisi uskoa hirmuiseen arvon alenemaankaan (tähän tuskin pätee käytetyn auton arvon alenema enää :D )... Laita vaikka YV:tä niin spekuloidaan enemmän.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sonet oldcarsworldissa

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Jyrki73 kirjoitti:
morc kirjoitti:Missä hinta luokassa nämä "projektit" arvioitte olevan ?
On tullut selailtua rapakontakaista tarjontaa vuoden verran.
No, sanotaan vaikka diplomaattisesti niin että maksoin mielestäni käyvän arvon 10 vuotta sitten ja en oleta auton muuttuneen painonsa arvosta kullaksi vuosien aikana, mutta en toisaalta haluaisi uskoa hirmuiseen arvon alenemaankaan (tähän tuskin pätee käytetyn auton arvon alenema enää :D )... Laita vaikka YV:tä niin spekuloidaan enemmän.
Sonett vaihtoi omistajaa ja pääsee uuteen, hyvään kotiin.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Vastaa Viestiin