Miksei kuuppa kulje?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2215
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Kyse ei ehkä ole uskaltamisesta...

Ottakaapa huomioon, että esim. koneen tasapainoakseli + laakerit rupeaa just täyttämään 25 vuotta...

Kuten isäni aikanaan teroitti, ajaessani vielä Fiat 600- vaunulla: "Jokainen edetty kilometri on pieni voitto"

Itse mietiskelin, motarilla sopivaa matkanopeutta hakiessani, sopivaa takaikkunatarraa -71 kuuppaan...

PARAS VAUHTI - 96

ja tuossa on totuuden siemen... korvakin sen kertoo...


terv. jt, yli 10 v. ja 200 tkm V4:llä
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Laittakaa pojat alustat ja renkaat kuntoon vaikka ei kuupalla kovaa haluais mennäkään, onhan se jo turvallisuuskysymys! Enkä tarkoita madaltamista vaan kunnollisia iskareita ja ei-niin-läsähtäneitä jousia.

Omani kun oli madallettu, kunnon iskareilla ja renkailla niin sillä pysty ajella helposti yhdellä kädellä ohjaten, mitää ajattelematta niin kovaa kuin se kulki. Joka tarkoitti sellaista 175-180.

Kuuppa jossa on alusta kunnossa on sairaan hyvä ajaa! Kuuppa jossa on kova+matala alusta on sairaan hyvä ajaa tilanteessa kuin tilanteessa(mm. 80taulussa tien vieressä olevalle parkkipaikalle tuli harrastettua säikyttelymielessä). ;)

Kuulostaa vain jutut kummalta kun itellä on juurtunu päähän että kuuppa on loistava ajettava.

EDIT: mun kuupassa tuo JT:n mainitsema "paras nopeus" oli 108. Sitä se meni kevyesti ja möykkäämättä.
Aki Peltola #1132
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Virranjakajan keskipakoissäädin jumittaa???
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Helppo ratkaisu: Osta orava multa koko kone, niin saat takuun että ottaa mittarin tappiin asti! :lol: :lol: :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

mikan kirjoitti:Reilu 6000 rpm nelosella, eikä minua ainakaan pelottanut. Alusta vakio ja alla ikivanhat 155-15 Nokialaiset. 96 on vakaa aerodynaaminen auto. :)

t. Mika
Mulla ei vakiokone kierrä ku ~5000 rpm ku kuullostaa siltä että venttiilit sekoais ja kierrokset ei vaan yksinkertaisest nouse enää... Olisko venanjouset kuoleentuneet...?? vauhtia saa kyllä sen 150 km/h silti...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
ile76
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ile76 »

Muutaman kerran olen testannut kajakin lento-ominaisuuksia, pitkien merkkivalon kohdalla alkaa kierrostenrajoittimen takia päkättämään. Vakio alustalla olisi voinut jäädä ajamatta. :)
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

vai ei kajakki kulje

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Höpö höpö
Kyllä kajakkikin kulkee
Silloin kun kilpurini oli vielä katu liikenteessä ahtimen kanssa se todella kulki.8500kierrosta ja nopeus on vakio perällä vähän yli 220.
Pari gti pösöä ja muutama mersu kuski tuli nolattua pahemman kerran .
Siinä olette oikeassa että alustaan PITÄÄ panostaa todella samoin jarruihin.
Itselläni oli laskettu alusta jäykemmillä jousilla ja Bilsteini iskareilla.Ikävä ajaa hiljaa .Mutta 140 jälkeen se oli herkkua ja sen jälkeen autossa voi myös puhua.Koska pako ääni "jäi" taakse.
Suurempia ongelmia ovat kauhea meteli ,jäjetön bensan kulutus ja jatkuva sutiminen.Muut epä kohdat ovat lähinnä kosmeettisia .Naamaan nimittäin koskee koko ajan kun naurattaa ajaessa.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
KaKe
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Pe Touko 21, 2004 16:36
Paikkakunta: Tampere

miksei kuuppa kulje?

Viesti Kirjoittaja KaKe »

Hei! Tää ei kuulu mitenkään tähän jutuun mutta
ihan muistin virkistykseksi,mahtoiko olla sama auto ja kuski joskus
takavuosina Rengon sprintissä eka mutkasta puuhun?
HJ t.KK
#158
Kari Keskinen p.040-5486282
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

:lol: Taitaa olla.... ja yhtä iso reikä päässä vieläkin kuin silloinkin! :wink:

Edit: oli muuten omenapuu :twisted:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Joo

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Se on sitä RACEA
Eikö ole pääasia että katsojilla on hauskaa.
Ei vaan, ei se eka mutka ollut mutta ei niitä montaa ollut ennen sitä.
Ja voin ihan reilusti sanoa että vauhtia oli paljon enemmän kuin järkeä.
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Viimeisen kuukauden aikana kuupan huiput vaan laski. Eilen päivällä 80km/h, eikä nelosta voinut enää käyttää. Ja muuten pelas aivan normaalisti, otti kierroksia jne. Olin kokeillut toisella kaasarilla, tarkistanut b-pumpun, käynyt sytkäpuolen kokonaan läpi ja tuplatsekannut venttiilit. Ei apua. No eilen sitten raapaisin vuoden pari vanhan pakoputken etupöntöstä irti. Jo rupes kajakki kulkemaan. Tuli arviolta 30 hepoa lisää ja vääntöjä 50nm. :-)
Pitää virittää siihen joku kunnon rööri, ei tollaista pilliä viitti muutenkaan siihen enää pistää. Äänetkin oli tosi naheet ilman putkea :lol:
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Osta multa pari kesää ajettu Simons..... rupeaa hönkäämään. :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

kallejh kirjoitti:Osta multa pari kesää ajettu Simons..... rupeaa hönkäämään. :lol:
Paljonko hintaa Simonsilla?
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Vois kyllä itsekkin harkita josko sitä vaihtais uuden putken ensi kesänä..
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Dodiin, yksityisviestiä tai s-postia kehiin vaan, poijaat! :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin