jokkiskone katuautoon?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

terve, olen ostamassa Ysikuutosta kesäautoksi. Olen suunnitellut, että jossain vaiheessa hankkisin siihen JM-speksein rakennetun V4- koneen voimanlähteeksi. Kysymys kuuluukin, jotta kannattaako ja saako katsastettua tuolla koneella jos vielä turbon iskee siihen?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Perinteisesti jokkiskoneissa haetaan huipputehoa halvalla, kestävyyden kustannuksella. Kai se aikansa kestää, mutta tuskin koko kesää kuitenkaan. Tehoaluekin taitaa olla kierrosalueen yläpäässä, niin mahtaako "siististi" ajelu onnistua vaikka haluaisikin.

Jos on alkuperäinen veenelkku niin ei kai katsastuksessakaan mitään, siitä "perinteisestä" jokkisputkesta ja/tai äänimaailmasta voi sanomista kyllä tulla :wink:

Nykyäänhän taitaa jokkiskajakeissakin olla aika paljon muita moottoreita/voimansiirtoja joista saa enempi tehoa halvemmalla ja helpommalla.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Jokkis koneesta yleensä haetaan tehoja puristussuhteen nostamisella ( niinkuin vapaastihengittävistä yleensäkkin). Niin että turbotus aihioksi JM moottori ei ole kovin hyvä. V4 moottoreita on jokkiksessa näkyny viimeiseen 10 vuoteen hyvin vähän. (offtopic:Nopeita kuuppia on radoilla pyörinyt ainakin mazda, ford ohc, volvo ja saab h moottoreilla).
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Kartsa kirjoitti:Perinteisesti jokkiskoneissa haetaan huipputehoa halvalla, kestävyyden kustannuksella. Kai se aikansa kestää, mutta tuskin koko kesää kuitenkaan. Tehoaluekin taitaa olla kierrosalueen yläpäässä, niin mahtaako "siististi" ajelu onnistua vaikka haluaisikin.
"Jokkiskone" voi olla ihan mitä vaan taivaan ja maan väliltä. Uusi kone on uusi kone ja vanha on vanha, ajetaan sillä jokkista tai kadulla. On 80hv, 130hv ja... Kyllä hyvin tehty kone kestää, ihan sama missä ajetaan. Itsellä kuupassa suoraan jokkisauton nokalta nostettu kone. Kiertää 7800 rpm ja kenkää on saanu. Ja heti jo viiden kesän jälkeen hiukan alkanut hieman puutumaan. Toimii silti vielä.

Jo edesmenneessä jokkisautossa kone vähän matalapuristeisemmilla 92mm Mahleilla, 7.6 nokalla, kaksporttikansilla, 120hv jne. perusharrastettiin eri kuskien voimin n. 4 vuotta ja ties kuinkamonta lähtöä. Avattiin vaikka toimi hyvin. Jatkaa edelleen elämäänsä uusien männänrenkaiden ja laakereiden kanssa eräässä toisen tiimin jokkisautossa.
#2277
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Onnistuukohan tuollaisen uuden jokkiskoneen rakentaminen enää nykypäivänä, vai pitäiskö ostaa vanha kone ja kunnostaa se? Semmoiset 120-125 heppaa olisi tehotavoite.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Johnny V4 kirjoitti: "Jokkiskone" voi olla ihan mitä vaan taivaan ja maan väliltä. Uusi kone on uusi kone ja vanha on vanha, ajetaan sillä jokkista tai kadulla...

... 92mm Mahleilla, 7.6 nokalla, kaksporttikansilla...
Niinpä :)

Kai jokkikseenkin voi pykätä koneen vaikka titaanikangilla, remmiahtimella ja megasquirtilla. Ja kampurankin voi sorvailla paremmasta raudasta. Ajat ovat tainneet muuttua, ei synny autot enää likimainkaan sillä nimellisellä myyntihinnalla. Mahlen takomännät, kaksporttikannet isoilla venttiileillä, teräsjakopäät ilmeisesti(?), kaikki kuluvat osat uusiksi, täyttöhitsattu ja hiottu nokka-akseli yms. Ei synny avaimet käteen-periaatteella ihan halvalla tavalliselle tallaajalle. Useastihan noilla rakentajilla on tuttuja koneistajia jne mikä hieman auttaa ja tottakai tietotaito hyppysissä itselläänkin. Mutta tuollainen melkein 8k kiertävä veenelkku on kyllä tositiukka peli, itse ajattelisin sen ennemminkin johonkin "oikeaan" kisaluokkaan tai katunaatiskeluun. Pitäisköhän lähteä kiertelemään kisoja ja laittelemaan ostoarpajaisiin kuponkeja :mrgreen:

Yks päivä vaan lueskelin parikymmentä vuotta sitten saamaani jo silloin vanhaa jokkisohjetta missä laitettiin perkinssin mäntää, poistettiin tasapainoakseli kokonaan, kiillotettiin runkolaakeripukkeja, pyyhkijänmoottori tms pyöritti vesipumppua (muistaakseni) jne. Ei kai noilla oikeasti pärjätty silloin, mutta alkuperäisessä jokkishengessä mentiin, halvalla ja hieman räjähdysalttiilla koneella :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Kartsa kirjoitti:Kai jokkikseenkin voi pykätä koneen vaikka titaanikangilla, remmiahtimella ja megasquirtilla
Kanget voi laitaa. Ahtaa ei saa eikä laittaa jälkiasennusruiskua, säännöt nääs kieltää. :wink: :D

On toki niin, että huippujokkisautojen rakenteluhinnat ovat karanneet käsistä. Sitä kautta voi rahaa laitaa muutaman markan lisää näihin muihinkin. Mutta esim. 10 vuotta sitten rakennetun 7800 kiertävän HiPo-koneen osat ovat: 93mm Opel-männät, hiottu nokka (ei täytehitsattu), kiillotetut ja punnitut veivit, hyvin viilatut ja lasketut yksporttikannet, tp-akseli kiinni, homemade imusarja yhdelle vaakatuplalle, kevyt vauhtipyörä ja varaosalaatikon pohjalta löytyneet vakio jakopäänosat. Sekä tietysti uudet laakerit. Toisen koneen kuplan Mahlet maksoi muutama vuosi sitten 200€, homemade kaksporttikannet, hiottu nokka, vakiojakopää jne.
Kartsa kirjoitti:Mutta tuollainen melkein 8k kiertävä veenelkku on kyllä tositiukka peli, itse ajattelisin sen ennemminkin johonkin "oikeaan" kisaluokkaan tai katunaatiskeluun. Pitäisköhän lähteä kiertelemään kisoja ja laittelemaan ostoarpajaisiin kuponkeja :mrgreen:
VeeNelosten takia ei kannata kisoihin vaivautua, kun eipä niitä siellä niitä oikeastaan ole, paria poikkeusta lukuunottamatta. Ja pettymys saataa tulla, sillä ei niissä parissakaan ole mitään oikeiden kilpa-autojen ah niin jumaloituja AITOJA! saabinrallitallinkaksporttikansiaristiimuillajateräsjakopäällä. :mrgreen:
#2277
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Oliskohan se sitten niin, että jos haluan tuommoisen päälle 8000 rpm kiertävän Veenelkun tuon mun tulevan rojektiauton keulalle, niin vakiolohkosta lähdetään - poraus 93 mm männille, 1700sen kampiakseli, mahdollisimman jyrkkä nokka, avarretut ja lasketut kannet, Superin imusarjasta modattu systeemi, etc...?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Ei siitä 8000 rpm:stä kannata lähteä liikkeelle. Järkevä kone kadulle on esim. toi mitä nimimerkki KeijoAnnikki on monessa topicissa sanonut:

- lasketut isoventtiili kannet (ei tarvitse olla kaksiporttiset)
- kaasari Weber 32/36 DGV
- kunnon putkisto
- 1.7 L kampiakseli ja Ford OHC:n 91mm männät
- 7.9 nokka
- kevennetty vauhtipyörä
- vakio jakopään rattaat käy katuautossa
- jakajan käsittely
- säädättäminen jne

Nokka-akseli miedommaksi, niin pystyy kadulla vakio laatikolla mukavasti myös kruisailemaan.
#2277
mazeos
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: jokkiskone katuautoon?

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Johnny V4 kirjoitti:Ei siitä 8000 rpm:stä kannata lähteä liikkeelle. Järkevä kone kadulle on esim. toi mitä nimimerkki KeijoAnnikki on monessa topicissa sanonut:

- lasketut isoventtiili kannet (ei tarvitse olla kaksiporttiset)
- kaasari Weber 32/36 DGV
- kunnon putkisto
- 1.7 L kampiakseli ja Ford OHC:n 91mm männät
- 7.9 nokka
- kevennetty vauhtipyörä
- vakio jakopään rattaat käy katuautossa
- jakajan käsittely
- säädättäminen jne

Nokka-akseli miedommaksi, niin pystyy kadulla vakio laatikolla mukavasti myös kruisailemaan.
oukei. Tänks.
Mulla on jemmassa lohko 90,5 männillä ja 1700sen kampiakseli sekä vakiokannet + pari vakionokkaa; niillä voipi päästä alkuun?
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Vastaa Viestiin