Tuli tänään haettua paikallisesta rengasliikkeestä kaksi uutta rengasta. Mies siellä sanoi, ettei ole tuon kokoisia renkaita myynyt koskaan ennen, vaikka oli yli 15v ollut firmassa.
kostape kirjoitti:Tuo puolelta toiselle vaihtaminen on vanha kikka.
Vapaakytkimen ansiosta vain vetopuolen pinnat kuluvat kuopalle. Vaihtamalla autossa puolelta toiselle kulumattomat moottorijarrutuspuolen pinnat nivelissä joutuvat vetohommiin.
Näin on aina puhuttu, omaa kokemusta ei ole.
Muistaakseni 900 saabin kanssa on tehty vastaavia juttuja. Tuo proseduuri itsessään on 96sen kohdalla itselle hieman kysymysmerkki. Tuossa pitää etupäästä pallonivelet vahtaa, niin pitää samalla tutkailla vetareita päällisin puolin.
Juha96 kirjoitti:Tuossa pari kuvaa, miltä hitsailematon tilava kuupan takakontti näyttää 41 vuoden ja 100 tkm jälkeen.
Esimerkillisessä kuosissa. Nämä on hyviä referenssikuvia.
Mietteitä:
- itsellä on kyllä hitsattu aika törkeän paljon tuota takakoppaa, kun vertaa tuohon sun autoosi.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
- Selitys löytyi nyt sille repaleiselle irtonaiselle matolle joka tuli auton mukana, että se on ihan alkuperäinen osa. Pitää jokin vastaava matto nyt sitten löytää.
- Tuollaista tavaratilan valoa ei itsellä ole laisinkaan.
- Hieman jäi vielä mietityttämään, että millainen se varapyöräkotelon vaneri on alunperin. Mulla on tällä hetkellä siellä kaksi vanerilevyä, toinen on repaleinen ja yltää koko peräkotelon matkalta ja toinen on tankin päällä. Tuossa ihan takaosassa on sellaiset jousitetut hakaset, jotka on kai pitänyt alkuperäistä vaneria kiinni jotenkin.
Juha96 kirjoitti:Vetarista puhuttaessa on varmaan tässä tarkoitettu ulompia vetoniveliä? Yleensähän kai ulommat on ne, jotka tuottaa napsunaa ääriasennoissa, sisemmät taas tuottaa sellaista pientä tärinää pintakaasulla suoraan jotain tiettyä nopeutta ajettaessa?
Uloimmista varmaankin tässä puhutaan. Kääntäessä pitää juuri sitä napsumista tai oikeastaan kolinaa. Suoraa ajaessa ei sellaisia ääniä.
Juha96 kirjoitti:Vaihto puolelta toiselle pitäisi tosiaan auttaa ellei nivelet ole liian loppu. Melko usein 96:ssa käytetytkin ulommat vetonivelet on ihan ok kuntoisia ainakin jos kumi on ehjä. 99:ssä on sen verran enemmän painoa, tehoa ja pyörien kääntökulmaa että niveletkin on yleensä pahemmin kuluneita.
Rekisteröintikatsastuksessa tuli huomio, ettei kumi ainakaan apukuskin puolelta ollut kunnolla paikoillaan, joten sen takia varmaan menee koko vetari vaihtoon.
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)