Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Onko porukalla kokemusta jonkin muun vaihteiston istuttamisesta V4:n jatkeeksi, kuin alkuperäisen? Olis kivempi, kun noita vaihteita olisi eteenpäin enemmän kuin neljä? Mites jokkismiehet? Ja oliko kuinka bolt-on?

Vaihteisto tulisi Sonett III:en. Kun tässä viikonlopun oon päristellyt ja maantienopeuksissahan kone käy jo melko korkeilla kierroksilla. Vaihteiston asettelu Sonettiinhan ei eroa 96:sta muuta kuin korkeuden puolesta (Sonett:ssa hammastanko tulee alemmas ja rajaa vaihteiston korkeutta).

Tuli ainakin ensiksi mieleen pari vaihtoehota: vähän tuoreempien saabien askit tai sitten taunuksien laatikot?? Itsellä ei edellämainituista mitään kokemusta. Ja katsurisetää tuskin haittaisi, kun harvemmin ymmärtävät tuon taivaallista näistä autoista/minkälainen loota siellä kuuluisi olla.

Toinen juttu, että miten sonett kuskit, kun tuossa lattiakepissä on 2. vaihde ja pakki niin pirun lähellä toisiaan, että välillä 2. vaihdetta pykältäessä meinaa rusahtaa pakki (vaikka siinä onkin se hieno kuormitusjousi). Niin olisi kiva rakentaa sellainen tuoreemmista saabeista tuttu pakkilukko tuohon: vaihdekeppiä pitäisi nostaa hieman että saisi pakin kytkettyä. Sonetin korjamaamokirjassa oli kyllä esitetty säätötoimenpide tuolle vaihdekepille, mutta ei hirveesti tuntunut auttavan.

Noista 90/99/900 kepeistä kun ei ole hirveästi kokemusta, niin olisikohan kuinka helppo homma asentaa vaihdekepin mekanismi siitä?
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Tuoreemmissa saabeissahan on aski moottorin alla eli hieman eri konsepti, voi olla ns tekemätön paikka. Jostain jos löytyy sellainen toteutus jossa pitkittäin asennettu moottori on kokonaan etuakselin etupuolella niin siitä voisi periaatteessa soveltaa.

Kuplassahan olisi tarvittavanmallinen looda, se on vaan vikoperin, mutta jos lautaspyörän puolta vaihtamalla saisi suunnan käännettyä? On ainakin kompakti, tosin nelivaihteinen sekin. Alkuaikain pakettivolkkareissa oli muuten napavaihteet, eli vetoakselit pyörivät valmiiksi väärin päin (tai siis oikeinpäin Saab-asennusta ajatellen). Ja saattoi välityksetkin olla aavistuksen pitemmät.

Ja onhan noihin omiinkin askeihin pitempiä perävälityksiä aina välillä saatavilla, se se paras ratkaisu olisi minun mielestä, äänieristyksen lisäksi :wink:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Mitenköhän subarun laatikko sinne sopis niitä sais jopa automaattina ,oman muistikuvan mukaan vetoakselit lähti läheltä kytkikoppaa ,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Subarun koko voimalinja moottoreineen kaikkineen voisi olla kiintoisa paketti. Lyhyt moottori joka on lisäksi myös matala ja potentiaalia vaikka mihin. Tuskin ainakaan painavampi kuin Kölnin patarauta, ja varmasti tehokkaampi. Äänikin natsaa ja nelivetoonkin tulisi samalla mahdollisuus... Kenellä on eka Sonett 4WD 8)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
roletaari
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 11, 2012 18:00

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja roletaari »

Itellä tulleepi vaan mieleen passat/audi joissa on moottori oikein päin.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Audin automaattiaskit on ainakin hiukan suurehkoja nimenomaan hammastangon kohdalta. Putoaa öljypohja melko alas ja jonkin verran tulee myös sisälle ohjaamoon. Tein jo välilevyn V6:n ja audin askin väliin ja yhden purkuauton keulalle sovittelin mutta ei oikein ottanut istuakseen paikalleen V6:n kanssa. Joskus mittasin Subarun laatikon kytkinkopasta vetari linjaan ja oli muistaakseni lyhempi kuin audi. Suben koneissa on muistaakseni startin paikka ylhäällä mutta se tuskin on suuri hidaste, jos tollaseen muutoseen päättää ryhtyä.

Jos joku tollasta audin automaattilaatikkoa haluaa alkaa sovittamaan, niin mä voin luopua omasta aihiosta sopivasti. Muistaakseni -92 90 coupen laatiikko 90-luvun puolivälissä purettu saksassa irti. Välitys taisi olla 3.92, oliskohan ollut laatikon koodi RR. Mukaan saa V4/V6-> audi välilevyn, audin vetoakselit, ja Ford V6 ja audin vetolevyn yms. 400€ koko kasa.

Niin ja se helpoin ratkaisuhan on HcThing:n pitkä perä kajakin omaan laatikkoon, jos noita vielä on vapaana jossain.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

XP-Niklaksen, eli Classic Saab racingin listoilla näkyy 9x38 perää olevan: http://classicsaabracing.com/Order/detail.php?item=240
Ja näköjään vielä harvempi 9x36 Nürburgring-mallikin.
Hinnatkin kohdallaan :mrgreen:
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mikko_H kirjoitti:Hinnatkin kohdallaan :mrgreen:
Varmasti edullisin vaihtoehto saada pidemmät välitykset käyttöön. Tonnilla ei pitkälle pötkitä jos alkaa uutta vaihteistoa sovittamaan.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Meneekös liian painavaksi/tehokkaaksi/korkeaksi/ahtaaksi, jos istuttaisi H-koneen 5-vaihteisella lootalla Sonettin keulalle?

Ja tuosta kakkosen/pakin suhteesta. Itsellä ei ainakaan kakkoselle vaihdettaessa rusahtele, kun vaan vetää kepin suoraan taakse yrittämättä kammeta vasemmalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja mestari »

jos on lyhyen tai keskipitkän linjan saabisti ja mielenkiintoa loota jumppaan ja korimuutoksiin niin klubissahan on jo vuosia sitten heitetty velttonelosen tilalle ford diesel sekä nupiksi audin tomaatti, jossakin tampereen nurkilla, muistelen
auto nähty nokian talvipäivilläkin.
sitten suoraan asiaan:
onko kukaan innostunut ford taunus 15m taunomatic versiosta?
eli joskus lehdessä oli mainos 15m taunomatic autosta jossa sisäpiirin tiedon mukaan olisi tomaatti?
mutta jos joku haluaa (koe)sovitella ford taunus 15m kovaa lootaa kuuppaan nin löytyy kyllä suoraan varastosta n 2 sekunnin toimitusajalla kuudesta metristä alaspäin kärryyn :lol:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Se kultainen diesel löytyy nykyään kellokoskelta tuusulasta
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Pitää Tero käydä vilkaisemassa tuota sun sonetin vaihdevivustoa joku päivä, kun itellä tuo pakin jousi tuntuu vääntävän vastaan, vaikka vaihde olis vapaalla...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

veijostin kirjoitti:Pitää Tero käydä vilkaisemassa tuota sun sonetin vaihdevivustoa joku päivä, kun itellä tuo pakin jousi tuntuu vääntävän vastaan, vaikka vaihde olis vapaalla...
Soittele, niin sovitaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Vaihtoehtoinen vaihteisto / Sonettin vaihteistosta

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Vaihteiston pakkiongelma ratkennut. Kävin vertaamassa vaihdevivustoa toiseen sonettiin ja kävi ilmi että minulla tuo kuormitusjousi on ollut väännettynä ihan väärään asentoon sekä vivustosta puuttui yksi pultti holkkeineen.
Vastaa Viestiin