lisävarusteista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

lucaf kirjoitti:siis mitä! tuossa sinisessä kajakissa on ysiysin jalkapallot neljällä pultilla?
96 sportissa on sama jako 114,3 :)
Eli jos onnistuu hankkimaan sportin navat, niin johan löytyy kajakkiin pyöriä enemmän kuin nyt tuolla "ihmejaolla"

Luca sulla ei vielä olekaan kajakkia pitäis varmaan hankkia. :D

Vielä yksi kuva tykkäreistä

Kuva
# 419 Vesa Pohjalainen
kayak75
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kayak75 »

Minun '76:ssani oli ostaessa ovien ikkunoissa sellaiset kolmionmuotoiset ilmanohjaimet. Niiden tarkoitus ilmeisesti oli se, että kun Kuupan ikkunamekanismin tyypin takia ikkuna raottuu takareunasta enemmän niin nämä ovenkarmin takayläkulmaan tulevat pleksinpalat kompensoisivat tätä ja kai jotenkin vähentäisivät vetoa...? Mutta niille kävi huonosti. Jossain vaiheessa ne (vai se, en muista oliko niitä molemmissa ovissa) oli(vat) irti ja ajautui(vat) verstaan lattialle ja sitä kautta kengän alle ja rikki. Haalistuneethan nuo jo olivat mutta saisivathan ne olla tallellakin.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Bensalämppäriä ei vielä kait mainittu?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

kayak75 kirjoitti:Minun '76:ssani oli ostaessa ovien ikkunoissa sellaiset kolmionmuotoiset ilmanohjaimet. Haalistuneethan nuo jo olivat mutta saisivathan ne olla tallellakin.
Ruotsin kerho on uustuottanut niitä ja myy siis uusia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
kayak75 kirjoitti:Minun '76:ssani oli ostaessa ovien ikkunoissa sellaiset kolmionmuotoiset ilmanohjaimet. Haalistuneethan nuo jo olivat mutta saisivathan ne olla tallellakin.
Ruotsin kerho on uustuottanut niitä ja myy siis uusia.
Noista ilmanohjaimista vielä:
Eivätkö ne olleet Suomessa vakiovarusteena?
Ainakin perheemme -75 -mallisessa ysikuutosessa ne olivat ja
nykyisessä 79:ssäkin ne ovat.

Esitekuvissa niitä ei aina ole. Liekö niiden esiintyminen vaihdellut markkina-alueittain?

Keksintönä ilmanohjaimet ovat ikivanhat. Löysin kirjasta "Saab ensimmäiset 40 vuotta" sivulta 29 kuvan,
jossa olevassa koeautossakin ne näkyvät.
Kuvassa olevalla autolla ajettiin kolari kesällä -48.


Tuossa meidän 79:ssä on yksi kummallisuus: Taustapeilissä on myös häikäisyasento. Siis normaali vivulla käännettävä.
Sitä en ole nähnyt muissa yksilöissä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Isolohko kirjoitti: Tuossa meidän 79:ssä on yksi kummallisuus: Taustapeilissä on myös häikäisyasento. Siis normaali vivulla käännettävä.
Sitä en ole nähnyt muissa yksilöissä.
Ilmanohjaimet ovat oleet ainakin Suomi autoissa.

Minulla oli myös -79 jossa tuollainen peili oli. Arvelin, että on vaihdettu mutta saattoi olla varustekin. Muissa en vastaavaa ole tavannut. Ei edes -80 juhlassa
# 419 Vesa Pohjalainen
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Isolohko kirjoitti: Tuossa meidän 79:ssä on yksi kummallisuus: Taustapeilissä on myös häikäisyasento. Siis normaali vivulla käännettävä.
Sitä en ole nähnyt muissa yksilöissä.
Ilmanohjaimet ovat oleet ainakin Suomi autoissa.

Minulla oli myös -79 jossa tuollainen peili oli. Arvelin, että on vaihdettu mutta saattoi olla varustekin. Muissa en vastaavaa ole tavannut. Ei edes -80 juhlassa

Joo, on tainnut olla tehdasasennettu siinä sinunkin autossasi.
Tuo -79 on ollut meillä uudesta saakka ja siksi tiedän, että peili on alkuperäinen.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

Mun kuupasta löytyy myös. Se on kans 79

-Käsijarrun varoitus valon kytkin joka käy niihin valmiisiin reikiin siinä pellissä.
-Ohjaamosta säädettävä kaihdin
En tiedä ovatko nämä aitoja saab lisävarusteita.
On se vaan hurja peli
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Siis mikä kaihdin 79:ssä?
2-T:ssä oli kaihdin, mutta että sen jälkeen. Tosin paikka sille oli loppuun saakka 96:ssa siellä vasemman käden kohdalla kojelaudan alla. Se muovinen viritelmä, jolle en ole keksinyt mitään virkaa omassa V-4:ssa.
Matti
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ainakin yhtä puuttuu: muovinen roskakori istuimen alle, itselläni on sellainen, mutta en ole sitä oppinut käyttämään, vetelehtii joutavana jossakin. Kun ennen uusia 96:a ostelimme oli lisävarustekeskustelu lyhyt: yleensä vain kumimattosarja ja lohkolämmitin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
nero4
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Loka 30, 2004 21:31
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nero4 »

lehtola kirjoitti:Siis mikä kaihdin 79:ssä?
2-T:ssä oli kaihdin, mutta että sen jälkeen. Tosin paikka sille oli loppuun saakka 96:ssa siellä vasemman käden kohdalla kojelaudan alla. Se muovinen viritelmä, jolle en ole keksinyt mitään virkaa omassa V-4:ssa.
Matti
Siis, se rullaverhon näköinen viritelmä syylärin edessä. Sitä pystyi säätämään ohjaamosta ajettaessa. Vaijerin päässä oli sellainen kuulaketju, jotta sen sai lukittua johonkin asentoon. Isän vuosimallia 75 olevassa kuupassa oli sellainen. Harmi ettei ottanut talteen kun vaihtoi uudempaan. Se oli varmaankin lisävaruste tai oma viritys. Mutta toimiva viritys se kuulemma oli. Lämmöt pysyi aina sopivana ja kone lämpesi nopeammin talvella.
79 oli taustapeilissä se häikäisyn esto asento
On se vaan hurja peli
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Rynnäkkösämpylä kirjoitti:
huh huh, hurja kajakkikuume syntyy kun noita kuvia katsoo. tosi hienosti istuu tykit tuohon vihreään.
No, ei muuta kun kepöä selailemaan :wink:
Huuto.Net:issäkin olisi...
96 V4 -75
Rynnäkkösämpylä
"Viggen"
Viestit: 679
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 10:53
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Rynnäkkösämpylä »

Mulla on nostalginen kattoräkki kuupan katolla (osaako joku sanoa, onko Saabin lisävaruste vai tarvike?):

http://www.angelfire.com/extreme4/voodo ... ivulta.htm
Kyllä jokaisella itseään kunnioittavalla miehellä tulee löytyä täysin mätä 96!
Jermu
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 22:39
Paikkakunta: J:koski

Viesti Kirjoittaja Jermu »

Hopeanharmaan happamuuteen lisäys,että reijät mitä oli,olisivat pieniä Jumbojetin kyljessä :roll: On nääs varmaa tietuu,ku näin purettuna!
Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Rynnäkkösämpylä kirjoitti:
Oli myös hopeanharmaa -77 super, johon vaihdoin jenkkimaskin ja värilasit. Sekin on myyty ja nyt jo manan majoilla.
Siis onko TUO tuhottu? :cry:
Joo, se meni paloiksi alle aikayksikön seuraavalla omistajalla. On sen hukkaminen joskus harmittanut. Olihan siinä jonkun verran happamuutta. uudet lokasujat se olisi vaatinut, mutta iskarinpaikat oli ihan terveet. Kone oli 1,7 lievästi härnätty metallisilla jakopyörillä, Simonsin 2" ja aluvanteet. Sama peli on muuten siinä pihavideossa, jossa piti vähän leikkiä. :)
Siitä piti viedä laput pois, kun ei malttanut ajaa ihmisiksi, aina piti reuhata...sentään aikuinen mies ;)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jermu kirjoitti:Hopeanharmaan happamuuteen lisäys,että reijät mitä oli,olisivat pieniä Jumbojetin kyljessä :roll: On nääs varmaa tietuu,ku näin purettuna!
Joo näin saattaa olla. Aika kultaa muistot. Enpä sitä itse koskaan purkanutkaan osiksi, vaan oli suunnilleen niine hyvineen minulla puolenkymmentä vuotta, joten täysin tarkkaa käsitystä sen korista ei ollut.

Jotenkin vaan nuo vanhat pelit on kuin perheenjäseniä ja niihin kiintyy ja varmaan myös ne muistaa parempina kuin olivatkaan....
Pitkäaikaiselle omistajallehan onkin paljon vaikeampaa vetää rajaa siihen, milloin kunnostus ei ole enää järkevää. Sinänsä ko. autoon ei liity mitään "historiallista erinomaisuutta" eli kajakki kajakkien joukossa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin