Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Viesti Kirjoittaja jt »

Tulipa tuosta etujarrutopicista mieleen...
Satunnaiselle asentelijalle voi olla epäselvää näiden rasvojen kanssa vehtailu. Siksipä muutama kysymys.
-----------

Jarrujen kumiosat - niidenhän tulee olla jarrunesteen kestäviä. Mutta ne eivät kuitenkaan kestä tavallista vaseliinia, vaan turpoavat. Onko näin?

Semmoisenkin havainnon tein taannoin, että moottorinpesuun tarkoitettu liuotinpesuaine turvottaa esim. vetarin kumit muodottomiksi.

Herää siis kysymys, mistä on kysymys.

Mikä on se ainesosa, joka erottaa jarrurasvan tavallisista vaseliineista? Jotain eroahan niissä nyt on, se turvottava aines ainakin?

Vetonivelrasva, joka tulee yleensä uusien vetarin kumien mukana - onko se tavallista vaseliinia?

Ja vetonivelrasvaahan ei sitten kuitenkaan saa käyttää jarruosissa?

Oisko näihin jotain selkeetä mallia..? :roll:
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Tavallista vaseliinia ei taida olla saatavilla kuin huuliin siveltäväksi tarkoitettua :)
Vetoniveliin tarkoitetut liukasteet taitaa olla molybdeenisulfidi-rasvaa tms.

Eiks se ole selkee malli, että laittaa vetoniveleen vetonivelrasvaa ja jarruihin jarrurasvaa?
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Viesti Kirjoittaja stara »

jarrurasvan muistelisisin olevan silikoonipohjaista, se ei sisällä monia ainesosia kuten mineraalipojainen ja senkylmänkesto on parempi.

Vaseliinit ovat mineraalipohjaisia. mineraalirasva ei ole tasalaatuista, vaan sisältää useita jakeita eli fraktioita, joita monet kumilaadut eivät pehmenemättä kestä varsinkaan jatkuvassa upporasituksessa. Pintapaineita nivelissä yms paremmin kestävä molybdeenisulfidia sisältävän rasvan perusaine lienee mineraavirasva lisänä siinä on molybdeenisulfidia, josta rasva saamustan värinsä. esim OG 900 oikea sisänivel kun on kuumassa pakoputken päällä, niin ohuet rasvan jakeet haihtuvat ajan mittaan ja rasva kuivuu/ ei tee tehtäväänsä, siksi oikea sisempi malja kuluu nopeammin.
Liuottimet ovat sitten vielä oma lukunsa. voimakkaaseen liuottimeen tuppaavat lähes kaikki kumimaiset tiivarit ja palkeet pehmenemään, mitä voimakkaampi liuotin/ mitä pidempi vaikutus, niin sitä pahemmin.
aika tehokasta liuotinta on ollut, jos palkeet ovat turvonneet
esim kertakäyttökäsine laskee asetoonin lävitseen ihan sekunneissa.
----
yleensä olen pelkästään painepesurilla pessyt (vaaralinjalla olevat sähköosat suojattuna esim muovipussi kierretty). kun moskanmäärä on painepesurilla saatu pieneksi, niin tarvittaessa valopetroolia ( petruska on halpaa ja ei järin raju liuotin, ja siitä hyvä ettei haihdu hetsilteen = vähemmän palonarkakin, siinä on hyvä liottaakin jotain jumittuneita palikoita ). Petrooia olen joskus olen rikkakasviruiskulla tms pistänyt loppujen mäskien liuotukseen ja sitten taas painepesurilla puhdasta hoitoa.
Ylipäätään en näe yletöntä kuuraamista tarpeelliseksi, haittoja siitä voi helposti tulla, kun sähkölaitteet kastuu tms..
Mottialueen pohjan kun sutasee katsarille pelkällä vedellä , niin siinä tarkeimmät :mrgreen:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Viesti Kirjoittaja jt »

Mikko_H kirjoitti:Tavallista vaseliinia ei taida olla saatavilla kuin huuliin siveltäväksi tarkoitettua :)
Eikun sitä "naamarasvaa" sanotaan puhtaaksi vaseliiniksi. Kävis kait leivän päällekin. Tuskin makukaan olis paljoo kehnompi kuin noissa nykysissä kevytlevitteissä :mrgreen:

Tavallisena käsitän nämä "all purpose"- eli yleisvaseliinit, esim Mobil-merkkistä näkyy jostain kerääntyneen hyllyyn. Niitähän käytettiin muinoin enemmänkin, kun henkilöautoistakin löytyi vielä rasvanippoja. Ja joka autotallista rasvaprässi. Nykyään ei kai enää muualle uskalla yleismallista laittaa kuin pyöränpultteihin.
Mikko_H kirjoitti: Eiks se ole selkee malli, että laittaa vetoniveleen vetonivelrasvaa ja jarruihin jarrurasvaa?
Joo ja sopii tämmöselle yksinkertaselle luonteelle, joka huoltaa auton ei-teknikkopohjalta.
Aattelin vaan että on hyvä muistuttaa satunnaisia asentelijoita (kuten itseäni) että niitä on erikseen kutakin, eikä vaan yhtä yleisrasvaa mitä voi lutrata minne vaan. Taisin keretä ittekkin 15 vuotta autoilemaan ennenkuin tuli vastaan käsite jarrusylinterirasva.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Jarrurasva, jarrusylinterirasva, vetonivelrasva, tummeli...

Viesti Kirjoittaja jt »

stara kirjoitti:jarrurasvan muistelisisin olevan silikoonipohjaista, se ei sisällä monia ainesosia kuten mineraalipojainen ja senkylmänkesto on parempi.

Vaseliinit ovat mineraalipohjaisia. mineraalirasva ei ole tasalaatuista, vaan sisältää useita jakeita eli fraktioita, joita monet kumilaadut eivät pehmenemättä kestä varsinkaan jatkuvassa upporasituksessa. Pintapaineita nivelissä yms paremmin kestävä molybdeenisulfidia sisältävän rasvan perusaine lienee mineraavirasva lisänä siinä on molybdeenisulfidia, josta rasva saamustan värinsä.
Kiitos, tämäntapaista selvitystä olin vaille.
stara kirjoitti:esim OG 900 oikea sisänivel kun on kuumassa pakoputken päällä, niin ohuet rasvan jakeet haihtuvat ajan mittaan ja rasva kuivuu/ ei tee tehtäväänsä, siksi oikea sisempi malja kuluu nopeammin.
Ihan loogista. Pitääpä tarkkailla tilannetta, ja lisätä rasvaa jos vetaria joutuu käyttämään ulkona (esim. laakerinvaihto).
stara kirjoitti:Liuottimet ovat sitten vielä oma lukunsa. voimakkaaseen liuottimeen tuppaavat lähes kaikki kumimaiset tiivarit ja palkeet pehmenemään, mitä voimakkaampi liuotin/ mitä pidempi vaikutus, niin sitä pahemmin.
aika tehokasta liuotinta on ollut, jos palkeet ovat turvonneet
esim kertakäyttökäsine laskee asetoonin lävitseen ihan sekunneissa.
Taisi olla motonetin peruskamaa, moottorinpesuaineina nuo kaupalliset liuottimet kait aiemmin tunnettiin. Suihkuttelin ainetta hieman viipasta irrottamani vanhan vetarin kumin päälle, tarkoituksena hieroa sillä ja kalsarinpuntilla rasvat pois. Tarkoitus oli korvaavan tuotteen löytämiseksi ottaa mittoja poispuretusta suojakumista, mutta mittatarkkuus häipyi samantien, kun kumi menetti ryhtinsä, ja turposi silmin nähden isommaksi :roll:

Nykyään "liuotinpesuainetta" ostaessaan saa yleensä jotain vesiohenteista, melkein hajutonta litkua, jolla ei kyllä moottorin kylkien siivoilussa tee yhtään mitään.
stara kirjoitti:----
yleensä olen pelkästään painepesurilla pessyt (vaaralinjalla olevat sähköosat suojattuna esim muovipussi kierretty). kun moskanmäärä on painepesurilla saatu pieneksi, niin tarvittaessa valopetroolia ( petruska on halpaa ja ei järin raju liuotin, ja siitä hyvä ettei haihdu hetsilteen = vähemmän palonarkakin, siinä on hyvä liottaakin jotain jumittuneita palikoita ). Petrooia olen joskus olen rikkakasviruiskulla tms pistänyt loppujen mäskien liuotukseen ja sitten taas painepesurilla puhdasta hoitoa.
Ylipäätään en näe yletöntä kuuraamista tarpeelliseksi, haittoja siitä voi helposti tulla, kun sähkölaitteet kastuu tms..
Mottialueen pohjan kun sutasee katsarille pelkällä vedellä , niin siinä tarkeimmät :mrgreen:
Juu tuo petrooli on oikea vanhan kansan konsti liotuksessa. Sillä on ruostesuojattu joskus maatalouskoneitakin, äkeitä ja kyntöauroja. Käytetty ikäänkuin varastorasvana.

terv. jt
Vastaa Viestiin