Käynti- ja starttausvika

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Kone oli jo jonnin aikaa käynyt huonosti, tuntuen siltä että kävis kolmella, sitä ongelmaa kun oli aikaisemminkin tuon sytkäkaapelisetin kanssa. Kylmänä kone nyki jos laitto vähänkään kuormaa, ja lämpimänä(kin) risteyksestä lähtiessä meinas tukehtua jos polkas kaasua liian voimakkaasti. Osansa tuosta jälkimmäisestä päättelin johtuvan siitä, että kun tuossa kesällä säädin kaasarin ja vaihdoin osat, niin kiihdytyspumpun kalvon varsi oli n. 2mm pidempi kuin aiempi, ja siten kiihdytyspumpun liike jäi pienemmäksi, ja normiseoksella ei saanut tarpeeksi löpöä poljinta polkaistessa.

No jaarittelu sikseen. Ongelma on siis se, että ajeltiin sitten taas perheellä Pohjanmaalle, tuon huonon käynnin kans, ja päästiin perille asti. Matkalla pysähdyttiin Kauhavalla, ja sieltä lähtiessä kun kone oli pari tuntia jäähtynyt, tuntu että tyhjäkäynnillä meinaa sammahtaa (joskin taas lämpimänä kävi ihan hyvin). Päästiin ihan hyvin perille Veteliin, mutta nyt kone ei enää sitten starttaa kunnolla. Lähtee kyllä välillä käyntiin jos pitää kaasun pohjassa, mutta ei ota kierroksia, ja silloin tuntuu että käy tyyliin kahdella pytyllä. Vaihdoin jo aikani kuluksi tulpat ja kaapelit uusiin, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta käyntiin. Kaikki muut sytkän osat on vaihdettu ja säädetty kesällä, ja niistäkin kokeilin vanhaa vj-kantta ja pyörijää, joilla ei ollut vaikutusta käyntiin.

Puolasta lähtevää kipinää testattiin runkoa vasten, jolloin johdon piti olla ehkä 2 millin päässä rungosta jotta kipinää näkyi, ja silloinkin tuntui ettei kipinää tullut säännöllisesti, mutta se saattoi tietysti johtua epävakaasta kädestäkin. Puolaksikin vaihdettiin appiukon traktorista uudehko puola, ja testattiin sillä kipinää, joka ehkä parani hitusen, mutta ei merkittävästi.

Kuulostaisko siltä että puolaan tulevat johdot on hapettuneet tms. vai keksiikö joku jotain muuta järkevää selitystä? Huomenna ajattelin kattoa sytkän ajoituksen, ja mitata puristukset, mutta oisko jotain muutakin järkevää mitä kannattais testailla?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Niin automallihan oli tuo allekirjoituksessakin mainittu vm. -71 kutvonen FoMoCo:n kaasarilla.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

.. ja unohtuipa vielä mainita se, että kone yski aikaslailla kans noissa risteyksessä lähdöissä.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli pienjännitepuolella häikkää
osta kunnolliset käret ensi tuímaan ja säädä ohjearvoon
toista koe eli puolanjohto maakaapelin välittömään läheisyyteen ja nyt huomio vakaaseen mittaukseen eli tue käsi ettei tärise,sitten starttausta ja kui kipinää roiskii?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Jaahas, ongelma näköjään ratkesi, jo ennen kuin kerkesin mestarin vastausta lukemaankaan. Mittailin aamulla joutessani puristukset, joissa ei ollut muutosta sitten alkukesän, ja seuraavaksi miten kuhunkin pyttyyn menee kipinää, laittamalla kunkin pytyn tulpan johdon päähän saman toimivan tulpan ja runkoa vasten: jostain syystä kakkospytty ei iskenyt minkäänlaista kipinää, kun muissa sentään tuntui olevan jonkinlainen kipinä. Sytytysjohtimen vaihdolla ei ollut vaikutusta.

Tarkistelin sitten puolaan menevää pienjännitekaapelia, jonka päättelin menevän johonkin releeseen konehuoneen seinällä, ja sieltä vähän mittailin sekä katselin liitäntöjä joita käytin irti ja laitoin takaisin. Samalla sitten virranjakajan puolella käytin viilaa kärkien välissä, ja pyörijän sekä kannen kontaktipinnoissa, ja niinhän tuo rupesi käymään taas, ja nyt neljällä :).

Ihan oikeassa mestari olit taas epäilyksiesi kanssa, niinkuin yleensä. Kiitokset vinkistä, vaikka en niitä ehtinyt lukemaankaan ennen kuin ongelma ratkesi. Tietääkö kukaan muuten mistä saa ns. kunnon kärjet? Nuo motonetin kärjet tuntuu palavan tai generoivan piikkejä vähintään kerran vuoteen.. Tai sitten pitänee asentaa jokin kärjetön sytytysratkaisu niin säästyy tuoltakin vaivalta.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja mestari »

no jos meinaa ajaa autolla niin ehkä se ignitor olisi oiva apu asiaan mutta joku kallis varaosaliike joka möisi kunnollisia katkojan kärkiä olisi kova sana taikka rompetoreilla kun myydään vanhaa hyvää kamaa esim bosch kärkiä
näkyy silloin tällöin myytävänä rompetoreilla, kannattaa ostaa aina jemmaan eli kun ottaa käret kouraan ja hieman avaa niitä ja akseli sivusuunnassa heiluttelee niitä ja vertaa niin jo hetken päästä osaa erottaa jyvät akanoista :lol:
viila kannattaa kyllä pitää ns perstaskussa kun kerran sille linjalle lähdettiin, niitä meinaan tarvitaan.
nyt kun seurv kerran alkaa kone yskähteleen kiinnitä huomiota siihen onko kärkien alasimessa vai vastapinnassa sitä piikkiä. sen mukaan sitten vaihdetaan osia.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Ajettiin takaisin Helsinkiin, niin eiköhän tuo tietysti tullut takaisin tuo vika. Noh, päätin etten jaksa enää kärsiä noista katkojan ongelmista ja tilasin Ignitorin. Lähipäivinä pitäisi saapua, niin katsotaanpas miten tuo asentuu. Samalla sitten huomasin, että Motonetissä on nyt myynnissä myös Boschin kärkiä, joten pitänee sellaiset käydä ostamassa sitten varalle...
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juu, kärkien viilaus on semmoinen hätäapukonsti ja väliaikaissellainen. Tavallisen pikkuviilan jäljiltä pinta jää sen verran epätasaiseksi että huippukohtiin alkaa kertyä piikkiä kokolailla heti, eli kipinöi sieltä täältä vaikka kondensaattori olisikin kunnossa. Kohta sitten tarttee taas viilata. Eli viila vaikka magneetilla kiinni kojetauluun (perstaskussa oleva viila voi tehdä reiän penkkiin tai housuihin) niin löytyy heti :wink:

Jollain tosi hienoisella timantti- tms viilalla voisi saada kohtuuhyvän tuloksen. Itse olen jonkun kerran saanut hapettumat ja öljyjäämät pois ihan vaan pahvinpalalla hinkaten. Eli karkea pahvi kärkien väliin, sormilla puristaa kärjet tiukasti kasaan ja pahvinpalaa eestaas.

Kärjet sinänsä ovat toimiva systeemi, sadat miljoonat autot sen todistavat. Toki ovat yksi huoltokohde lisää, ja ennakonsäätimet, jakajan akselit sun muut näissä vanhuksissa alkavat olla kuluneita joten säädöt eivät pysy kauaa kohdallaan. Kärjettömiä olen itsekin harkinnut harrastekalustoon, huono puoli niissä vain on se että kärjet voi hinkata esim ajokortilla (jos on pahvinen) tai tikkuaskin palalla, ignitorin kenttäkorjaus onkin sitten vaativampi :mrgreen:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kartsa kirjoitti: ignitorin kenttäkorjaus onkin sitten vaativampi :mrgreen:
Kärjet ja kondensaattori hanskalokeroon varalle mukaan :wink:
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Juu ehdottomasti otetaan hanskalokeroon mukaan. Sitä meinasinkin, että pitänee käydä tuollaiset boschin kärjet hakemassa varalle.

Tänään tuo kärjetön setti sitten tuli. Katsotaanpa tässä muutaman päivän sisään sitten miten sen asennus onnistuu :).
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

No nythän tuo käy taas melkein kuin unelma kun laitoin tuon kärjettömän systeemin. Ennakko pitänee vielä laittaa kohdilleen, kun en sitä jaksanut pikkutunneilla enää alkaa säätämään, ja tuntui käyvän hyvin. Kommelluksitta ei asennus tietenkään onnistunut, kun jouduin ottamaan vasemman puolen venttiilikopan irti, että sain sopivan ruuvivääntimen mahtumaan irroittaakseni sen "kumitutin pidikkeen" virranjakajan kyljestä, ja sitten tietenkään siinä anturissa ei ollut tarpeeksi pitkät johdot jotta olisivat yltäneet puolaan asti, ja mukana oli lievästi sanottuna puutteelliset tarvikkeet sopivien kytkentöjen tekemiseksi. Onneksi kuitenkin sen verran MacGyveria oli veressä että sain suht. kestävät viritelmät tehtyä.

Yksi "kommellus" liittyikin sitten tuohon puolaan kytkemiseen, kun aloin epäillä, että onkohan mun kuupan puola kytketty väärinpäin. 12V jännite nimittäin tuli puolan negatiiviseen napaan (merkitty puolassa miinusmerkillä), ja plus-navasta lähti johto virranjakajaan. En lähtenyt kääntämään polaarisuutta kun on tuntunut hyvin toimivan tähänkin asti.. joskaan tuo puolan napojen merkintälogiikka ei pikkutunneilla miettiessä oikein auennut. Googlettelin tietty aiheesta, ja jossain sanottiin että pitäisi toimia myös väärinpäin kytkettynä, mutta kipinä on kymmeniä prosentteja heikompi.

Joka tapauksessa nyt käy Saabi taas hienosti ja Boschin kärjetkin ovat sitten varuilta kyydissä.
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja timos »

Minulla kärjetön toiminut hyvin nyt heinäkuusta lähtien. En laittanut yksin, vaan kävin halvas korjaamos laitattamas. Kärjet ja konkka kyllä mukana.
Muuten, ohjeessa sanottiin, että napaisuus pitää olla ehdottomasti oikein, muuten voi räjähtää koko homma...
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Muuten, ohjeessa sanottiin, että napaisuus pitää olla ehdottomasti oikein, muuten voi räjähtää koko homma...
"Räjähtää" taitaa olla lievästi sanottuna liioiteltu :) , mutta kyllä, anturi menee erittäin todennäköisesti käyttökelvottomaksi, ja sehän tuossa kytkemisessä sitten vähän arveluttikin, ja niinpä hetken sain sitä pähkäillä. Päättelin kuitenkin sitten (vissiinkin ihan oikein), että vaikka puola olisi väärinpäin, niin ei sillä pitäisi olla vaikutusta pienjännitepuolella, ja siten tärkeintä on, että tuo kärjettömän anturi on kytketty oikein päin (eli siitä navasta mihin tulee 12V jännite, lähtee myös tuon kärjettömän anturin plus-puoli).
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Igniittoria asentaessani käänsin jakajaa neljänneskierroksen myötäpäivään ja tulpanjohdot jakajan kannessa vastaavasti pykälän verran vastapäivään, jotta sai piuhat suosiolla ylttämään puolalle ilman jatkoksia.
juzdie
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: La Loka 30, 2010 20:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynti- ja starttausvika

Viesti Kirjoittaja juzdie »

Itse totesin pääseväni vähemmällä kun jatkan johtoja, enkä ole yhtään varma että tuon kyseisen kapistuksen johdot olis siltikään riittäneet puolalle vaikka olisin kiertäny jakajaa puoli kierrosta.

Kysymys mitä en varsinaisesti tuossa aiemmin esittänyt, niin on se, että onko mulla nyt siis puola väärinpäin? Tuleeko teillä keltainen 12V johto puolan miinus-napaan, ja plus-navasta lähtee johto virranjakajalle? Vai juurikin toisinpäin?
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Vastaa Viestiin