Vaihteiston irroitus
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 19:08
- Paikkakunta: Kerava
Vaihteiston irroitus
Auto on 96 -74
Koneen sain nostettua pois paikoiltaan ja nyt olisi tarkoitus irroittaa vaihteisto. Kysymyksiä tulee tässä:
1. Miten irroitan vetoakselit?
2. Miten irroitan vaihdevivun?
3. Miten vaihteisto on kiinni takapäästään? (ohjaamon puolelta)
Koneen sain nostettua pois paikoiltaan ja nyt olisi tarkoitus irroittaa vaihteisto. Kysymyksiä tulee tässä:
1. Miten irroitan vetoakselit?
2. Miten irroitan vaihdevivun?
3. Miten vaihteisto on kiinni takapäästään? (ohjaamon puolelta)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Vaihteiston irroitus
1. Auton renkaat ilmaan. Vedä/käännä laatikkoa toiseen suuntaan ääriasentoon ja vastakkainen vetari irtoaa. Nosta se sivuun (tai nippuside) ja siirrä laatikko toiseen reunaa ja vetari on sieltäkin irti.
2. Laatikon siirtäjässä olevassa nivelessä on lukitustappi ja sen yläpäässä muistaaksein 1/4 tuuman mutteri. Löysytä mutteria lähes kokonaan ja lyö erittäin varovasti tappi pois (mutteri edelleen kiinni tapissa [ettei mene kierre tapista] ja liukastetta) reijästä. Tappi on kartiotappi notta lähtee vain sinne alaspäin (jos on oikein kasattu).
3. Ohjaamon puolelta matot ja kumitulppa pois ja siellä on tuumainen pultti laatikon perässä (muistaakseni se "vähän yli 13 mm"). Irroita se ja sen jälkeen toivo, että laatikon "nenä" ei ole vulkanoitunut kiinni laatikon korin kiinnitykseen. Liukaste voi auttaa ja monta kertaa on ollut todella Todella tiukassa. Sorkkarautaa huonossa tapauksessa, joskus vedetty laatikkoa vinssillä ja yhden kerran olen joutunut poraamaan kumin rikki, että on saanut irti. Kun laitat laatikon kiinni niin vaseliini sinne laatikon perään ei ole turhempi juttu jos sen joskus sieltä haluaa irti saada.
2. Laatikon siirtäjässä olevassa nivelessä on lukitustappi ja sen yläpäässä muistaaksein 1/4 tuuman mutteri. Löysytä mutteria lähes kokonaan ja lyö erittäin varovasti tappi pois (mutteri edelleen kiinni tapissa [ettei mene kierre tapista] ja liukastetta) reijästä. Tappi on kartiotappi notta lähtee vain sinne alaspäin (jos on oikein kasattu).
3. Ohjaamon puolelta matot ja kumitulppa pois ja siellä on tuumainen pultti laatikon perässä (muistaakseni se "vähän yli 13 mm"). Irroita se ja sen jälkeen toivo, että laatikon "nenä" ei ole vulkanoitunut kiinni laatikon korin kiinnitykseen. Liukaste voi auttaa ja monta kertaa on ollut todella Todella tiukassa. Sorkkarautaa huonossa tapauksessa, joskus vedetty laatikkoa vinssillä ja yhden kerran olen joutunut poraamaan kumin rikki, että on saanut irti. Kun laitat laatikon kiinni niin vaseliini sinne laatikon perään ei ole turhempi juttu jos sen joskus sieltä haluaa irti saada.
Sakarisaab kirjoitti:Auto on 96 -74
Koneen sain nostettua pois paikoiltaan ja nyt olisi tarkoitus irroittaa vaihteisto. Kysymyksiä tulee tässä:
1. Miten irroitan vetoakselit?
2. Miten irroitan vaihdevivun?
3. Miten vaihteisto on kiinni takapäästään? (ohjaamon puolelta)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Kaasari"
- Viestit: 25
- Liittynyt: Su Elo 23, 2009 19:08
- Paikkakunta: Kerava
Re: Vaihteiston irroitus
Kiitoksia ohjeista! Laatikko on nyt tallin lattialla. Ilman ohjeita se olisi vielä paikoillaan!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Vaihteiston irroitus
Hieno homma!
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Vaihteiston irroitus
samalla tullaan tarkastaneeksi perävulkanoinnin kunto sekä moottorin tukikumit kouraan ja 180 asteen kääntä ja visuaalinen tarkastus ettei ole ihan skeidana.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:48
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Vaihteiston irroitus
Minä ainakin olen pyöräyttänyt tuon mutterin toiseen päähän tappia ja mutteria kiristämällä saa vedettyä tapin pois. Tuon muutaman kerran mitä olen päästellyt irti, niin aina on hienosti lähtenyt.KeijoAnnikki kirjoitti: Laatikon siirtäjässä olevassa nivelessä on lukitustappi ja sen yläpäässä muistaaksein 1/4 tuuman mutteri. Löysytä mutteria lähes kokonaan ja lyö erittäin varovasti tappi pois (mutteri edelleen kiinni tapissa [ettei mene kierre tapista] ja liukastetta) reijästä. Tappi on kartiotappi notta lähtee vain sinne alaspäin (jos on oikein kasattu).
-Petteri
# 2348
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Saab 96 -75 (PR)
Saab 96 -70 (OE)
Re: Vaihteiston irroitus
Sama täällä, tuo toiseen päähän tehty kierre on tosi pätevä irroituksessa. Minua on aina ihmetyttänyt, miksei 99:ssä ja satkussa ole samanlaista kartiotappia, niissä kun tappi on vielä todella hankalassa paikassa. Viimeksi kun 99T:stä otin koneen irti, oli pakko tehdä erikoistyökalu tapin irroitusta varten, sen verta piukassa oli.kromipuskuri kirjoitti: Minä ainakin olen pyöräyttänyt tuon mutterin toiseen päähän tappia ja mutteria kiristämällä saa vedettyä tapin pois. Tuon muutaman kerran mitä olen päästellyt irti, niin aina on hienosti lähtenyt.
-Petteri
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Vaihteiston irroitus
Noista tapeista on aika usein vasaroitu kierteet lyttyyn, joten kannattaa pitää ehjät (ylimääräisetkin) tallessa, vaikka kai noita kartiotappeja löytyy rautakaupastakin. Niissä ei vaan taida olla kierteitä valmiina kuin kapeammassa päässä.
Kun vähintään parin vuoden välein nostaa koneen ja lootan paikaltaan, niin pysyy liitokset nöyrinä ja mutterit herkkinä
Kun vähintään parin vuoden välein nostaa koneen ja lootan paikaltaan, niin pysyy liitokset nöyrinä ja mutterit herkkinä
Re: Vaihteiston irroitus
tuntuu se isoimmissa saabeissa vetävän itsensä aika tiukkaa kiinni vaikka on löysälle laittavinaan....
kuupassa tosin hyvällä paikalla, itse asiassa kun katsoo nyky ajan autojen konehuoneisiin niin taitaa kaikki olla hyvällä paikalla. esim työsylinterin vaihtokin käy yhtä nopeasti kuin jölynvaihto (vrt saab 9000)
kuupassa tosin hyvällä paikalla, itse asiassa kun katsoo nyky ajan autojen konehuoneisiin niin taitaa kaikki olla hyvällä paikalla. esim työsylinterin vaihtokin käy yhtä nopeasti kuin jölynvaihto (vrt saab 9000)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihteiston irroitus
Mä oon tupannu nostelemaan vähän useammin,ihan tekemisen ilostaMikko_H kirjoitti:Noista tapeista on aika usein vasaroitu kierteet lyttyyn, joten kannattaa pitää ehjät (ylimääräisetkin) tallessa, vaikka kai noita kartiotappeja löytyy rautakaupastakin. Niissä ei vaan taida olla kierteitä valmiina kuin kapeammassa päässä.
Kun vähintään parin vuoden välein nostaa koneen ja lootan paikaltaan, niin pysyy liitokset nöyrinä ja mutterit herkkinä
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Vaihteiston irroitus
Hei
On tullut muutama kerta irrotettua 96 moottori/vaihteistopaketti. Mielestäni helpoin on irrottaa / asentaa koko paketti yhdessä - varsinkin jos on tarve irrottaa myös vaihteisto. Muistan Scan-Auton aktiiviaikona (-75-76), jolloin Saab 96 oli suomen myyntilistan kärjessä autoja oli myös korjaamolla; esim kytkinkorjauksen yhteydessä muutamat asentajat irrotti aina koko paketin lattialle. Vaihteisto/starttimoottori oli helppo siinä irrottaa moottorista ja taas kasata koko paketti ja nostaa paikoilleen. Samalla tuli tarkastettua sisänivelet vaihteistosta ja tarvittaessa käännettyä puolelta toiselle ja uudet rasvat.
On tullut muutama kerta irrotettua 96 moottori/vaihteistopaketti. Mielestäni helpoin on irrottaa / asentaa koko paketti yhdessä - varsinkin jos on tarve irrottaa myös vaihteisto. Muistan Scan-Auton aktiiviaikona (-75-76), jolloin Saab 96 oli suomen myyntilistan kärjessä autoja oli myös korjaamolla; esim kytkinkorjauksen yhteydessä muutamat asentajat irrotti aina koko paketin lattialle. Vaihteisto/starttimoottori oli helppo siinä irrottaa moottorista ja taas kasata koko paketti ja nostaa paikoilleen. Samalla tuli tarkastettua sisänivelet vaihteistosta ja tarvittaessa käännettyä puolelta toiselle ja uudet rasvat.
Re: Vaihteiston irroitus
Niin olen minäkin ymmärtänyt, että koko paketti pois kerralla.
Itellä olis toi täys remontti edessä ihan näillä näppöimillä.
Voisiko joku kertoa, että irtoaako moottorinkin kanssa kiltisti paikoiltaan, siten että jää vetarit autoon? tosin, pitäis ne vetaritkin kyllä irroittaa, mutta sais nyt alkuunsa ainakin jäämään pyörilleen.
Itellä olis toi täys remontti edessä ihan näillä näppöimillä.
Voisiko joku kertoa, että irtoaako moottorinkin kanssa kiltisti paikoiltaan, siten että jää vetarit autoon? tosin, pitäis ne vetaritkin kyllä irroittaa, mutta sais nyt alkuunsa ainakin jäämään pyörilleen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Vaihteiston irroitus
Luettu sinisestä kirjasta ? Aivan turhaa, jos vain kone pitää irroittaa. Kumityynyt, startti ja koneen pultit irti ( + sähköt ja vesiletkut ja pakarit mitkä on tuossa "koko paketti kerralla" -jutussa myös) ja ei tarvitse yrittää temppuilla vetareiden tai vaihdelaatikon juttujen kanssa tms.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Vaihteiston irroitus
juu pelkkä konehan kannattaa irroittaa ensin, jos sen saa kuntoon niin sitten voi syventyä konehuoneeseen syvemmälle.
ennenvanhaan maasto-olosuhteissa kun koneen nyppäs keulalta ja sen nosti peräkärryyn yksin niin lootan irroitus tuntui tosi iisiltä.
tosin aina sen koneen irrotus yksinään kahdella kädellä ja nosto keulalta pullisti verisuonia kun jölypohjan alkuosa aina tuntui niin painavalta nostaa puskurille
loppu menikin sitten helpommin
ennenvanhaan maasto-olosuhteissa kun koneen nyppäs keulalta ja sen nosti peräkärryyn yksin niin lootan irroitus tuntui tosi iisiltä.
tosin aina sen koneen irrotus yksinään kahdella kädellä ja nosto keulalta pullisti verisuonia kun jölypohjan alkuosa aina tuntui niin painavalta nostaa puskurille
loppu menikin sitten helpommin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Vaihteiston irroitus
nii i. Kenttaolosuhteissa...
paitsi silloi kun se hiton takakiinnike on kerrassaan ottanut itsensä kiinni siihen lootan alumiinimulkeroon. Muistan kerran sitoneeni auton perästä puuhun kiinn ja lootan Nuffieldiin juontoketjulla. Kunnon rykäsyn vaati ennen kuin irtos.
2-tahtarissa toisissa kenttäoloissa joutui puukottamaan sen takakumin ohjaamon puolelta rikki siten että se kartiometalli jäi sitten siihen mulkeron ympärille.
ELI, se alumiinimulkero kannattaa rasvata ennen kuin tuuppaa lodjun taas uudelleen paikoilleen. Helpottaa kummasti seuraavaa irrotusta, joka luojaties voi olla vuosikymmenten päässä.
paitsi silloi kun se hiton takakiinnike on kerrassaan ottanut itsensä kiinni siihen lootan alumiinimulkeroon. Muistan kerran sitoneeni auton perästä puuhun kiinn ja lootan Nuffieldiin juontoketjulla. Kunnon rykäsyn vaati ennen kuin irtos.
2-tahtarissa toisissa kenttäoloissa joutui puukottamaan sen takakumin ohjaamon puolelta rikki siten että se kartiometalli jäi sitten siihen mulkeron ympärille.
ELI, se alumiinimulkero kannattaa rasvata ennen kuin tuuppaa lodjun taas uudelleen paikoilleen. Helpottaa kummasti seuraavaa irrotusta, joka luojaties voi olla vuosikymmenten päässä.