Itellä olisi kohtuu hyvien oviaihioiden kunnostus menossa. Oven pohja kohtuu pahassa ruosteessa, kuitenkaan ei niin pahassa että meisselin olisi saanut läpi.
Mites noitten pokkausten kanssa, ne ilmeisesti kannattaa avata ruostekohdista, jos tahtoo kestävän korjauksen?
Entäs miten takaisin pokkaaminen? Pitääkö maalata ensin, sitten vasta vääntää "ruttuun", ja pistehitsillä kokonaan kiinni? Kannattaako koteloöljyä uittaa väliin ennen kun vääntää pokkauksen takasin kiinni? Entä kantsiiko pokkausten päälle laittaa joku sikatahna tai joku vastaava?
Entäs onko jotain muita hyviä vinkkejä tollasten korjaukseen?
Paikotellen näytti sellaselta, että pokkaus oli sen verta ruosteessa että sitä ei saanut uudestaan kiinni. voiko tälläisessä tapauksessa vaan jättää pokkauksen sulkematta, ja leikata ne ylimääräiset rippeet pois? Ruostuuko silmissä, jos tekee näin?
Ovien kunnostus
Re: Ovien kunnostus
Omat ovet ovat sen verran huonossa kunnossa, että aukaisen pokkaukset sekä laitan osin uutta peltiä. Olen suunnitellut juottavani koritinalla pokkausten saumat, jolloin liitoksesta tulee tiivis ja kosteutta pääse väliin eli ei siis maalausta ennen pellin vääntämistä. Oven sisäpuoliseen saumaan sitten mahdollisesti korikittiä.
Ruosteen poistoon tuossa tapauksessa mekaanisen poiston lisäksi aion käyttää fosforihappoa, jolloin pellin taitteestakin saisi ruosteen pois.
Muistaakseni Saab.96 ja JuhaK -nimimerkeillä on projektikertomuksissa kuvia oven korjauksesta.
Ruosteen poistoon tuossa tapauksessa mekaanisen poiston lisäksi aion käyttää fosforihappoa, jolloin pellin taitteestakin saisi ruosteen pois.
Muistaakseni Saab.96 ja JuhaK -nimimerkeillä on projektikertomuksissa kuvia oven korjauksesta.
96 V4i -73
Re: Ovien kunnostus
yleensä se päärme on aukaistu sitten hiekkapuhallettu, hitsausta vaativat asiat hitsataan päittäishitsauksella millin pellistä ja ennen päärmeen sulkemista inerta 2k pohjam väliin ja napu napu ja tapu tapu sitten tirt tirt hepid on sellaseen paikkaan missä se on aikaisemminkin ollut
ja on sitten kestänyt sen jälkeen
kuviakin olisi kun osaisi liittää

ja on sitten kestänyt sen jälkeen
kuviakin olisi kun osaisi liittää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Ovien kunnostus
Ainakin viimeisissä vuosimalleissa on ovienkin alasaumoihin vedetty jokin vaalea korikitti ennen maalausta. Se kannattaa hakata mahdollisimman tarkkaan irti, lähtee aika helposti niistä kohdista, joissa alle on päässyt kosteutta.
Alareunan pellin taitos auki niistä kohdista, joissa kitin alla on ruostetta, etenkin ovien alakulmat kannattaa rassata tarkasti. Porakoneessa pyörivä teräsharja on hyvä ruosteenpoistossa. Puhki ruostuneet kohdat vaativat uutta peltiä. Sitten ruosteenestopohjamaali ja vasta sen jälkeen pellin taitos kiinni. Sitten uusi kerros ruosteenestomaalia ja lopuksi pintamaali. Kun alareunan vielä käsittelee hyvin alustamassalla ja laittaa oven sisäpuolelle kotelosuojaa, pitäisi olla "ikuinen peli"
Omassa 79 mallin projektissa vain vasemman puolen oven reuna vaati vähän hitsaamista. Korikitit rassasin kaikki pois mitkä irti lähti, samoin kuin joka paikasta muualtakin korista. Takapyörien koteloissa kittiä oli paljon, silti harvinaisen vähän ruostevikoja.
Nyt kotelot on pohjamaalattuna ja massattuna odottamassa lokasuojia paikalleen.
Alareunan pellin taitos auki niistä kohdista, joissa kitin alla on ruostetta, etenkin ovien alakulmat kannattaa rassata tarkasti. Porakoneessa pyörivä teräsharja on hyvä ruosteenpoistossa. Puhki ruostuneet kohdat vaativat uutta peltiä. Sitten ruosteenestopohjamaali ja vasta sen jälkeen pellin taitos kiinni. Sitten uusi kerros ruosteenestomaalia ja lopuksi pintamaali. Kun alareunan vielä käsittelee hyvin alustamassalla ja laittaa oven sisäpuolelle kotelosuojaa, pitäisi olla "ikuinen peli"
Omassa 79 mallin projektissa vain vasemman puolen oven reuna vaati vähän hitsaamista. Korikitit rassasin kaikki pois mitkä irti lähti, samoin kuin joka paikasta muualtakin korista. Takapyörien koteloissa kittiä oli paljon, silti harvinaisen vähän ruostevikoja.
Nyt kotelot on pohjamaalattuna ja massattuna odottamassa lokasuojia paikalleen.