mestari kirjoitti:sit paree laatunen ja 6 kantti hylsy niin on iloa muuallekkin siitä
jep, Bilteman hylsysarja ollut kovassa käytössä jo vuodesta 1997 asti ja vieläkään en ole saanut siitä yhtään hylsyä halki/nylvääntymään, esim. 32mm:n hylsy, räikkäavain ja siinä jatkovartena kaisaniemen sillan liepeiltä lainattu 3m liikennemerkki, ja aukeshan ei-Saabin napamutteri, tosin 3m varrellakin piti ensin retuutella ennekuin pamahti auki
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
himmee kirjoitti:harvemmin ne hylsyt, mutta pultit.
Siis tarkoitatko että pultit katkeaa vaiko nylvääntyy? Nuo Bilteman hylsyt on niitä pureutuvaa sorttia olevia, ja ei tosiaankaan ole ollut mitään ongelmia vanhojenkaan pulttien kanssa. Kajakin sisäloksun ruuveja kun irrottelin niin ne jotka ei irronneet niin repivät mukanaan pellinpalan johon ne oli kiinnitetty, ja nuo ruuvinpäät vasta huonoilta näyttivätkin, silti Bilteman laatuhylsyn ote piti
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kertokaas nyt, oi te suuret tietäjät että kuinka nuo ovet kuuluisi tehdä, pehua on noin 5cm oven alareunasta yläspäin, sisä- ja ulkopuolella??
Siis edes vinkkejä, mielipiteitä tai aukokaa edes päätä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Eipäs ole hyllyssä Saabin-, mutta viimeksi eilen opiskeltiin velipojan kanssa Renaultin varaosakuvastoa. Löytyi kuvat ja profiilit kaikille rakenteille, enää puuttu se, joka vääntää suoran pellin kuvan mukaiseen muotoon
Mulla on tuosta rojektista ainaski toiseen oveen vaihdettu koko alaosa. Eli siitä listan kohalta alas on uutta peltiä. En tiä kuinka paljo vanhaa on poistettu mutta asiallisesti on korjattu. Sauma on vaan melko räkänen mutta se jääki listan alle piiloon. Muuten palanen on sen verran iso että joka reunasta taitettu yli ja hitsattu sisäpuolelta. Tätä ennen varmaanki oven pohjaanki on hitsattu uutta peltiä. Tuo on varmasti hyvä tapa. Näin jää mahollisimman paljon hitsaus-saumoista piiloon.
himmee kirjoitti:harvemmin ne hylsyt, mutta pultit.
Siis tarkoitatko että pultit katkeaa vaiko nylvääntyy? Nuo Bilteman hylsyt on niitä pureutuvaa sorttia olevia, ja ei tosiaankaan ole ollut mitään ongelmia vanhojenkaan pulttien kanssa. Kajakin sisäloksun ruuveja kun irrottelin niin ne jotka ei irronneet niin repivät mukanaan pellinpalan johon ne oli kiinnitetty, ja nuo ruuvinpäät vasta huonoilta näyttivätkin, silti Bilteman laatuhylsyn ote piti
Joo se voi olla ei oo kokemusta, mutta kumminkin huonolla hylsyllä saa ajan mittaan huonoa jälkeä.
Kori ja alusta olisi nyt hitsattu, puhdistettu ja ruostesuojattu, eli kurjin osuus takana
Tästä edespäin hommat menee vaan mukavammaksi kun alkaa osia tulla autoon takaisinpäin
No täytyy työntää illalla kori pihalle ja siivota talli ja alkaa väkertämään ovia ja jt:ltä ostamaani takaloksua (tattis jt).
Ovipahvit näyttivät tuossa omasanikin olevan aika selvät, eli ovien aukot eivät olleet ummessa.
Mistäs tuollaista ohutta kuitulevyä löytyisi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Itse kävin hakemassa paikalliselta huonekalu sepältä 4mm paksua koivuvaneria mistä nuo uudet ovipahvit sitten pistosahalla nypytin. Maksoi muistaakseni tuon kokoiset palaiset yhteensä n.5€
Tuota ohkasta vaneria saa varmaan mistä vaan isommasta rautakaupastakin.
Ennen kankaiden laittamista maalasin nuo vielä jollain vanhalla talomaalilla, ettei kosteus imeytyisi niihin niin kauheasti.
Frostgrey kirjoitti:Itse kävin hakemassa paikalliselta huonekalu sepältä 4mm paksua koivuvaneria mistä nuo uudet ovipahvit sitten pistosahalla nypytin. Maksoi muistaakseni tuon kokoiset palaiset yhteensä n.5€
Tuota ohkasta vaneria saa varmaan mistä vaan isommasta rautakaupastakin.
Ennen kankaiden laittamista maalasin nuo vielä jollain vanhalla talomaalilla, ettei kosteus imeytyisi niihin niin kauheasti.
Varmaan vanerikin ajaisi asiansa, ajattelin koettaa kyllä etsiä tuollaista alkuperäisen tapaista kuitulevyä, sekun ei ole aivan niin herkkä kosteudelle, ts eli lähde vääntyilemään kovin helposti.
Hitto mulla oli kesällä kasa sellaista 3-4mm:n vaneria jossa oli vielä vinyylipinta toisella puolella, mutta nakkasin kaatikselle ne Olivat uusia asuntovaunujen sisustassa käytettyjä levyjä, se vinyylipinta olisi ollut hyvä oven sisäpuolta vasten.
No täytyy pyörähtää samassa romuliikkeessä katsomassa olisko niitä lisää
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Rakennustyömailla käyttäävät suojauksiin samaa levyä kun alkuperänen.
Itelle otin yhteen oveen,kun ei sillo kuuppaan enempi mahtunu.
N.300 neliöö lattiaa oli suojattu,olivat ihan puhtaita.
Loput meni roskalavalle,ku ei voi pölysiä käyttää uudelleen.
Frostgrey kirjoitti:Ennen kankaiden laittamista maalasin nuo vielä jollain vanhalla talomaalilla, ettei kosteus imeytyisi niihin niin kauheasti.
Kannattaa vielä miettiä tuo kosteusjuttu uudestaan.
Siis oveenhan pitää laittaa se kosteussulkumuovi ensin, sitten verhoilupahvi ja päällimmäisenä siinä on sitten verhoilu. Kun auto on käytössä, niin lämpötilavaihteluitten takia siihen pahviin tulee aina kosteutta ja jos se on kovin tiivillä maalilla maalattu, niin maalin alle päätynyt kosteus ei pääsekään sieltä pois, vaan alkaa mädättää/lahottaa/homehduttaa pahvia ja verhoilua.
Jos taas kosteussulkumuovin jättää pois siihen verhoilupahvin pinnoitukseen luottaen, niin ikkunan karmista oven sisään valuva sade- ym. vesi päätyy auton lattialle.
Frostgrey kirjoitti:Ennen kankaiden laittamista maalasin nuo vielä jollain vanhalla talomaalilla, ettei kosteus imeytyisi niihin niin kauheasti.
Kannattaa vielä miettiä tuo kosteusjuttu uudestaan.
Siis oveenhan pitää laittaa se kosteussulkumuovi ensin, sitten verhoilupahvi ja päällimmäisenä siinä on sitten verhoilu. Kun auto on käytössä, niin lämpötilavaihteluitten takia siihen pahviin tulee aina kosteutta ja jos se on kovin tiivillä maalilla maalattu, niin maalin alle päätynyt kosteus ei pääsekään sieltä pois, vaan alkaa mädättää/lahottaa/homehduttaa pahvia ja verhoilua.
Jos taas kosteussulkumuovin jättää pois siihen verhoilupahvin pinnoitukseen luottaen, niin ikkunan karmista oven sisään valuva sade- ym. vesi päätyy auton lattialle.
Juu onhan noissa ovissa vielä nuo kosteus sulku muovitkin
No joo, projekti on "hieman" venähtänyt sytkän ja kaasarin säätämisestä
Koko kori täytyy ylimaalata, ja samalla vaihtuu värikin valkoiseksi, ja auto saa kromipsukurit
Mikäs olikaan sen 70-luvun alkupuolen kajakin puhtaanvalkoisen värikoodi?
eli jokin tuollaisen valkoinen: http://www.saabklubben.com/arkiv/96/9652.jpg
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98