Transitin 2L motti kuuppaan.?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Unohtakaa. Täysin eri kone kaikilta osiltaan. Kumma kun sama legenda kestää vuoskymmenestä toiseen.

Britti V4 on karrikoiden sanottuna kuin olisi taikinaan laitettu 15% hiivaa lisää; lähtien kampuran pituudesta jatkuen aina lohkon leveyteen ja pituutee asti. Virranjakan sijoituksen lisäksi yksi hyvin oleellinen ero: Britti V4:ssä palotila on männässä, kansien ollen täysinsuorat. Kölnin V4:ssä taasen männät on tasan ja palotilan on kannessa.
Oletettavasti tämä absurdi legenda on saanut alkunsa siitä, että possutransitteja on ollut myynnissä sekä britti 2L koneella että myös Saksan(Köln) 1,7 koneella. Tästä johtuen sitten kun on jostain löydetty kajakkiin sopiva isolohko V4, niin on automaattisesti ruvettu puhumaan "kahden litran koneesta". Erohan on todella iso 1,5 ja 1,7 koneella (Köln) käyttökajakissa, joten tältä osin tämmöinen "Esson baarin legenda" on täysin ymmärrettävissä jos ei puhujalla ole tietoa näistä transitin eri konevaihtoehdoista.
Eli summa summarum: mitä hyötyä saa jollain takapajusella britti veenolesella mistä ei ole mitään viritystietoa olemassa, eikä liiemmin osia saatavilla.

Mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin Lappeenrannssa Pajarilan autopurkaamolla oli vielä elokuussa tämmöinen 2L V4 Transit. Varmaan jos jäljellä niin ostettavissa.

Mulla on riihellä purettuna myös yksi Britti 2L V4 kone jos joku kaipaa- pitkällä toimitusajalla.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

tikkis kirjoitti:mitä hyötyä saa jollain takapajusella britti veenolesella mistä ei ole mitään viritystietoa olemassa, eikä liiemmin osia saatavilla.
Britithän tykkää noista Essex moteista kuin hullu puurosta ja burton powerilta löytyy palikkaa, samat jutut toimiin kuin V6:ssa, jos joku haluaa vaikeaa reittiä edetä. Tosin taitaa brititkin olla enenevässä määrin siirtymässä cologne patoihin, varsinkin BOA ja BOB ovat suuressa suosioissa.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Juha96 kirjoitti:
kostape kirjoitti:Tekee mieli väittää vähän noista moottoreista. Onko todella eroa britti- ja sakumoottoreilla??
Itse olen ollut pitkään siinä luulossa (??) että eroja ei ole muuta kuin mielikuvissa. Niinkin on kerrottu että brittimoottoreita kierrätettiin Saksan kautta Suomeen, että saatiin niille vahvempi saksalainen maine, joka auttoi kajakin markkinoinnissa.
Taisi olla niin, että loppuaikoina kölniläistä konetta koottiin myös Britanniassa?
Tai ehkä ei sittenkään koottu? Bob Lutzin kirjeessä Marcus Wallenbergille puhutaan pelkästään Kölnissä valmistetuista moottoreista.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Transitin 2L motti kuuppaan.?

Viesti Kirjoittaja kostape »

Oma mainintani Saksasta tuoduista brittimoottoreista perustuu sellaisen Ukin henkilön kertomaan, jota en tässä kehtaa mainita ja mainostaa.
Niin tai näin, pahan paikan tullen firmat ovat aina järjestelleet valmistustaan ja logistiikkaansa.
Tätä on tullut nähtyä useammalta kantilta. Huvittava yhteensattuma on, että tällä viikolla olen menossa yhteen harrastajakerhoiltaan kertomaan jotain ajoneuvoteknologian siirrosta Intiaan. Kiina, Intia jne aiheet kun nousevat esiin eri yhteyksissä toistuvasti, ja nyt myös Saabin kohtaloa tarkkailtaessa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin