Mission impossible II: Saab 96L -76

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Jälleen yksi lomareissu onnellisesti takana.

Siinä missä "normaalit" ihmiset kaahaavat poksi katolla Lappiin laskettelemaan, meikämandoliini kaahaa Lapista pois autoja rappaamaan. 8O Tuntuu, että Kyttyrän mukana saa vakiona rennon meiningin. Jotenkin se vaan oli taas mukava seurata maantiellä kiireisten ihmisten ämpyilyä ja hermoilua riittävän turvavälin päästä...

Valmistelin reissua edellisenä päivänä ilmaamalla kytkimen. Kytkimen ilmaaminen olikin mielenkiintoinen projekti, sillä minulla ei ollut siihen mitään vehkeitä, eikä nestesäiliön korkissakaan ole minkäänlaista nippaa (vaikka joillakin onnellisilla vissiin on?). Aikani pällisteltyäni väsäsin polkupyörän sisukummista ja pumpusta ilmaimen, jonka sovitin säiliön korkin ympärille nippusiteellä. Ajattelin siinä sitten tehdä homman oikein vimpan päälle ja hommata ilmanippaan letkun ja laittaa letkun pään jarrunestepulloon. Letkua ei löytynyt vaikka vanhalla dieselistillä pitäisi aina olla ylivuotoletkua pakissa... Aikani kynsin päätä ja otin pissapojalta umpionvirutusletkun lainaan. Pumppailin painetta ja sain ilmat pois, samalla sotkin pullollisen uutta jarrunestettä... :oops:

Seuraavana päivänä säikytin Saapin maantielle. Heti alkumatkasta vilkut heitti pelaamasta. IIssä pysähdyimme "huoltoasemalle" ostamaan sulakkeita. Suuren ja mahtavan Shellin valikoimassa oli sämpylää jos jonkin näköistä ja pullaakin montaa sorttia, mutta sulakkeita ei ollut kuin jotain moderneja pilipalimalleja. Piti palata palan matkaa takaisin pienelle Nesteelle, jossa oli oikeasti kaikkea autoiluun liittyvää tavaraa. Tiskin takanakin oli sen verran noheva kaveri, että omisti Kuupan! Tankkaan nykyään tuolla, jos pitää tuollapäin tankata. Sulake paikalleen ja NAPS. Ei toimi... Ajattelin antaa asian olla ja vilkuttaa kinttaalla tarpeen tullen.

Oulun kohdalla moottoritiellä sitten tuli ikävä yllätys: sankka valkea usva näkyi kuskin puoleisesta peilistä.... Kerkesin jo manata kansipahvit ja kaikki entisiksi, mutta sitten ajattelin uudestaan. Usva näkyi kuskin puolella... Pakarihan on hanttarin puolella! Mikäs tälle nyt tuli? Lämmöt on ihan normaalit ja kulkukin kunnossa! Ei muuta kuin lähimmälle pensa-asemalle äimistelemään. Kieltämättä meinasi hymyilyttää ääneen, kun huomasin mistä oli kyse. Olin ruiskutellut vettä lasille moottoritiellä ja kytkinkopassa roikkui yhä edelleen ylimääräinen letkunpätkä! Lasinpesunesteet siellä vain kärysivät pakoputken päällä...

Perille päästiin, vaikka ohjelmaakin oli. Lomapäivät kuluivat rattoisasti Saapin ja Volvojen kimpussa. Saapista säätelin venttiilivälykset kohdalleen. Pakoventtiilit kantoivat kaikki. Vilkkuhommakin selvisi: vasemmasta etuvilkusta oli maajohto hypännyt kiinni virtajohtoon, pikkujuttu. Harmikseni totesin kuitenkin releen ottaneen hommasta itseensä niin tosissaan, ettei toiminut. Vilkutus tapahtuu toistaiseksi vilkkuviikseä heiluttamalla ylös alas, koska vilkut ei vilkuta, vaan palavat. Missä se rele muuten luuraa? Mankkaakin yritin asentaa, mutta korvausmankka piru oli särkynyt varastossa omia aikojaan.

Ennen paluumatkaa pienellä testilenkillä huomasin lämppärin pukkaavan röörin täydeltä kylmää. Yritin ilmata systeemiä aukaisemalla lämppärin kyljessä olevaa ilmausnippaa, mutta sieltä ei tullut nestettä eikä ilmaa (auto käynnissä). Avasin paisarin ja syylärin korkit ja lisäilin nestettä syyläriin korkkia myöten. Ilmakuplia tuli raivokkaalla tahdilla ja nestettä oli ilma sakeana... Hieman meinasi otsalohkoa kuumottaa tällainen huolimattomuus, kun en ollut asiaa aikaisemmin huomannut. Kuitenkin lämpömittari oli pysynyt aisoissa koko ajan, eikä paisarin pintakaan ollut ennakoinut tätä oikein mitenkään. Kumma juttu. Jäähdytysjärjestelmä vaatii perusteellisen tarkastuksen ja on tästä lähtien erikoisen tarkkailun alaisena.

Sain muuten hommattua tällä reissulla Kuupanteriin kellon! Naama on kuin Hangon Keksi. Toivottavasti se toimii (siis kello.. naamalle ei voi enää mitään). :D
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Näitä MI-juttuja lukee erityisen suurella mielenkiinnolla! Varsinkin kun nuo kuupat ovat musta aukko Saab-sivistyksessäni, ja juuri nämä käytännön asiat siihen liittyen kiinnostavat.
Mainiota että niitä käytetään ihan oikeasti matka-ajoonkin. :D
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juu, nää jutut on ihan helmiä. Pistäkää ihmeessä Eskille Saabistiin kuvien kanssa. On tuo sanan käyttä hanskassa.
Niin se rele on kojelaudan alla mittarisosta ihan pikkuisen oveen päin. Eipä siellä muita releitä sitten olekaan.

No se kello on ihan fiksu, vaikkei edes toimisi. Mitä tulee naamaan, niin kylmä kahvi kaunistaa...ei vaan maha kestä tarvittavaa määrää meikäläisellä :D
# 419 Vesa Pohjalainen
T.A.H.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 13:22
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja T.A.H. »

Tässähän vaan autokuume kasvaa kun tätä viestiketjua lukee :D

Itsellä myös Volvo (144) ja tarkostus olis kesällä hommata ysikuuppa ajeluautoksi, kun Volle kaipaa remonttia.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

SOS. Kansipultit. SOS

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Tätä se mun uneni tiesi.

Taas on Posanteri reissun päällä...

Reissu on muuten mennyt hyvin, mutta kansipahvi on mennyt huonoksi. Revonlahdella tankkailin SupTrooppisessa ilmastossa, kun konepellin alta yritti lämmin geysir päästä ihmisten ilmoille. Saapilla oli vähän paineita. Lämpömittarin neula osoitti asteikon puolta väliä.

Alan tässä nyt ottamaan jäähdyttäjää irti ja viruttelemaan kiertoa. Mikä on kannenpulttien virallinen kiristysmomentti? Pitänee tilata se Sininen Biblia ja lopettaa tämä mutu-tuntumalla haahuilu.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: SOS. Kansipultit. SOS

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

vilpertti kirjoitti:
Alan tässä nyt ottamaan jäähdyttäjää irti ja viruttelemaan kiertoa. Mikä on kannenpulttien virallinen kiristysmomentti? Pitänee tilata se Sininen Biblia ja lopettaa tämä mutu-tuntumalla haahuilu.
Kannattaa tilata ko. opus.
Mulle kävi kerran ohraisesti, kun välikannen pahvi falskasi ja löi vedet ja öljyt sekaisin.
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: SOS. Kansipultit. SOS

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vilpertti kirjoitti:Tätä se mun uneni tiesi.

Taas on Posanteri reissun päällä...

Reissu on muuten mennyt hyvin, mutta kansipahvi on mennyt huonoksi. Revonlahdella tankkailin SupTrooppisessa ilmastossa, kun konepellin alta yritti lämmin geysir päästä ihmisten ilmoille. Saapilla oli vähän paineita. Lämpömittarin neula osoitti asteikon puolta väliä.

Alan tässä nyt ottamaan jäähdyttäjää irti ja viruttelemaan kiertoa. Mikä on kannenpulttien virallinen kiristysmomentti? Pitänee tilata se Sininen Biblia ja lopettaa tämä mutu-tuntumalla haahuilu.
Mullakin oli lähes joka kuupassa jonkinasteisia lämpöhuolia, pidin kesät-talvet siellä 83-asteista termaria, talvella lämpeni vähän hitaammin mutta hiki tuli pakkasillakin kun alkoi lämmetä :)
Jostain syystä nuo kuupan jäähdyttäjät ovat herkästi tukkeutuvaa sorttia, ainakin meikäläisen kokemuksien perusteella, etenkin jos joskus sinne on kaadettu paikkausmönjää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Taas on reipas 500km enemmän ja vähemmän menestyksekästä matka-ajoa onnellisesti takana.

Kuten jo aiemmin kerroin meinasi menomatkalla olla nestepoliittisia ongelmia. Aloitin ongelman tutkimisen tarkastamalla tulpat, jotka näyttivät hyviltä: maitokahvin väri oli tosiasia. Seuraavaksi analysoin öljyä, joka myös näytti hyvältä. Siirryin jäähdytinnesteen tarkasteluun. Neste näytti, tuntui ja maistui hyvältä. Arvelin kansipahvien olevan ainakin kohtuullisessa kuosissa. Virittelin tulpanjohdot paikoilleen ja kokeilin käyntiin. Ei. Tukkoisen kuuloista. Otin ilmanputsarin pois ja starttasin uudestaan. Löytyi toinenkin geysir... FoMoCo okseni pensaa suoraan ylöskäsin. Ihan väärä suunta... Nousin pällistelemään tilannetta ja hokasin virranjakajan pyörähtäneen reilusti myötäpäivään. Käänsin sen oikeaan ilmansuuntaan ja jo alkoi rumpu lyödä oikeaan tahtiin. Liekkö tämä sytkän erikoinen peliliike osaltaan ollut lämpöongelman takana?

Arvelin jäähdytysjärjestelmän olevan kevätsiivouksen tarpeessa. Siispä tein coctailin, joka piti sisällään konetiskiainetta ja lämmintä raanavettä. Liuottelin tiskiaineen huolellisesti veteen ja lähdin ajelulle. Kun koneen lämpö oli noussut jonkin verran kippasin coctailin syyläriin ja ajelin takaisin. Perille päästyäni tempaisin paisuntasäiliön letkuineen kartanolle ja viritin paisarinletkun paikalle puutarhaletkun. Avasin tyhjäysropun syylärin vasemmasta alareunasta ja löntystin avaamaan puutarhaletkun hanan pannuhuoneesta. Seuraavaksi löntystin kaffelle. Termarihan tietysti napsahti varmaan aika välittömästi kiinni, kun huuhtelu alkoi, mutta ainkin siihen asti oli tehokas huuhtelu päällä. Kaffelta palattuani tökkäsin etusormen tyhjennysreikään ja näin alkoi vesi tulvia syylärin korkin kautta ulos ja möhnän kulkusuuntakin vaihtui. Syylärin korkki ei kyllä näyttänyt hääviä painetta pitävän...

Virittelin Saappiin tällä reissulla kesärenkaat alle. 165-leveät thyyningläskit. Aiai, että on napakka ajella ja raskas käännellä.

Paluumatka sujui mainiosti ilman geysirongelmia. Ilmeisesti huuhtelu auttoi.

Saapin tarinassa on nyt yksi vaihe tullut päätökseen, sillä se on hoitanut tyylillä ainoan käyttöauton virkaa sen aikaa kun Volvoni on ollut telakalla. Volvon pohjaan tuli tuossa kerran pään kokoinen kivi, joka sai aikaan plastisia muodonmuutoksia voimansiirrossa. Sattui pahasti. Nyt kun on toisen auton suoma turva, niin Saapin kanssa harrastaminen voi oikeasti alkaa. Se voi olla vaikka välillä vähän aikaa osinakin. Ei haittaa enää.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Onko Mamba kuollut ja kuopattu? Ehei.

MI-tallin takana, suuren kuusen varjossa, väijyy Mamba: Myrkkykäärmeen vihreä kytkinvikainen kummajainen. Mamba on viettänyt viime talven ja tämän kesän liikkumattomana kaverinaan suuren kuusen toisella puolella mätänevä seitsenpaikkainen Hai.

Tämä kaveri on saanut olla levossa pitkään, mutta olen sitä alkanut nyt herättelemään ja vähän härnäämään. Mamban yltiösporttinen ulkoasu on vaatinut ja hinkunut koko ajan yltiösporttista sielua. Sellainen on nyt odottamassa asennusta..

Viippaprojektin välipalana otin Mamban käsittelyyn. Tarkoituksena laitella jarrut uusiksi, tehdä pakolliset peltihommat, moksauttaa vasta hankittu remontoitu isolohko paikalleen, tehdä pakoputki, näppäillä sitäsuntätä ja sitten kruisailla.

Laitellaan joo kuvia vaikka huomenna sitten, jos muistaa kameraan patterit ostaa. Juttuakin sitten lisää paremmin, kun on niitä kuvia paremmin.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Joitamia kuvia:

Tuossa se on parkissa:

Kuva

Putkea askartelin joutessani:

Kuva

Fareclalla hinkkasin konepeltiä kokeeksi:

Kuva
Kaneettikuski
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 17:41
Paikkakunta: Kempele-Käläviä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaneettikuski »

Todella asiallinen tuo putkisto.
Jotain tuommosta oon omaanikin ajatellu. Minkälainen kokoonpano se on alusta alkaen?Onko alkupäässä vakiokamaa?
Ei sattuis oleen kuvaa irtonaisena?
Ja mitkä nuo päätevaimentimet on?

Jussi
#2595
Saab 96L-75
Kesäajossa.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kaneettikuski kirjoitti:Todella asiallinen tuo putkisto.
Jotain tuommosta oon omaanikin ajatellu. Minkälainen kokoonpano se on alusta alkaen?Onko alkupäässä vakiokamaa?
Ei sattuis oleen kuvaa irtonaisena?
Ja mitkä nuo päätevaimentimet on?

Jussi
Putkeen on käytetty iso läjä irtonaisia mutkia ja yksi ilmeisesti satkun putki. Alkupää on tehty irtomutkista ja etuputket yhtenevät jossain rintapellin takana, risteyksen jälkeen on ilmeisesti satkun keskipönttö (?), taka-akselin kohdalla haarautuu jälleen tuplaksi laidoille (ei mene tankin alta). Päätevaimentivat ovat jotkin pienet yleisvaimentimet. Kiiltävät blingbling-päät piti kanssa laittaa. Otan paremmat kuvat, kun pitää käyttää koko helahoito vielä auringossa.

Parhaiten tuo putken teko menee, kun aloittaa jostain ja sitten summassa heppailee ja mallailee. Mukavaa touhua.
99_GL_77
"Turbo"
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 13:02
Paikkakunta: 06

Viesti Kirjoittaja 99_GL_77 »

Tuosta oranssista kuupasta ois kanssa kiva nähdä fotoja! :lol:
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

Kuva

Siinon. Spate! Päivitä juttua Postiautosta! Kansa tahtoo kuvia.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Aika viileä kuva näin kesän virkistykseksi :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin