Siinä missä "normaalit" ihmiset kaahaavat poksi katolla Lappiin laskettelemaan, meikämandoliini kaahaa Lapista pois autoja rappaamaan.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Valmistelin reissua edellisenä päivänä ilmaamalla kytkimen. Kytkimen ilmaaminen olikin mielenkiintoinen projekti, sillä minulla ei ollut siihen mitään vehkeitä, eikä nestesäiliön korkissakaan ole minkäänlaista nippaa (vaikka joillakin onnellisilla vissiin on?). Aikani pällisteltyäni väsäsin polkupyörän sisukummista ja pumpusta ilmaimen, jonka sovitin säiliön korkin ympärille nippusiteellä. Ajattelin siinä sitten tehdä homman oikein vimpan päälle ja hommata ilmanippaan letkun ja laittaa letkun pään jarrunestepulloon. Letkua ei löytynyt vaikka vanhalla dieselistillä pitäisi aina olla ylivuotoletkua pakissa... Aikani kynsin päätä ja otin pissapojalta umpionvirutusletkun lainaan. Pumppailin painetta ja sain ilmat pois, samalla sotkin pullollisen uutta jarrunestettä...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Seuraavana päivänä säikytin Saapin maantielle. Heti alkumatkasta vilkut heitti pelaamasta. IIssä pysähdyimme "huoltoasemalle" ostamaan sulakkeita. Suuren ja mahtavan Shellin valikoimassa oli sämpylää jos jonkin näköistä ja pullaakin montaa sorttia, mutta sulakkeita ei ollut kuin jotain moderneja pilipalimalleja. Piti palata palan matkaa takaisin pienelle Nesteelle, jossa oli oikeasti kaikkea autoiluun liittyvää tavaraa. Tiskin takanakin oli sen verran noheva kaveri, että omisti Kuupan! Tankkaan nykyään tuolla, jos pitää tuollapäin tankata. Sulake paikalleen ja NAPS. Ei toimi... Ajattelin antaa asian olla ja vilkuttaa kinttaalla tarpeen tullen.
Oulun kohdalla moottoritiellä sitten tuli ikävä yllätys: sankka valkea usva näkyi kuskin puoleisesta peilistä.... Kerkesin jo manata kansipahvit ja kaikki entisiksi, mutta sitten ajattelin uudestaan. Usva näkyi kuskin puolella... Pakarihan on hanttarin puolella! Mikäs tälle nyt tuli? Lämmöt on ihan normaalit ja kulkukin kunnossa! Ei muuta kuin lähimmälle pensa-asemalle äimistelemään. Kieltämättä meinasi hymyilyttää ääneen, kun huomasin mistä oli kyse. Olin ruiskutellut vettä lasille moottoritiellä ja kytkinkopassa roikkui yhä edelleen ylimääräinen letkunpätkä! Lasinpesunesteet siellä vain kärysivät pakoputken päällä...
Perille päästiin, vaikka ohjelmaakin oli. Lomapäivät kuluivat rattoisasti Saapin ja Volvojen kimpussa. Saapista säätelin venttiilivälykset kohdalleen. Pakoventtiilit kantoivat kaikki. Vilkkuhommakin selvisi: vasemmasta etuvilkusta oli maajohto hypännyt kiinni virtajohtoon, pikkujuttu. Harmikseni totesin kuitenkin releen ottaneen hommasta itseensä niin tosissaan, ettei toiminut. Vilkutus tapahtuu toistaiseksi vilkkuviikseä heiluttamalla ylös alas, koska vilkut ei vilkuta, vaan palavat. Missä se rele muuten luuraa? Mankkaakin yritin asentaa, mutta korvausmankka piru oli särkynyt varastossa omia aikojaan.
Ennen paluumatkaa pienellä testilenkillä huomasin lämppärin pukkaavan röörin täydeltä kylmää. Yritin ilmata systeemiä aukaisemalla lämppärin kyljessä olevaa ilmausnippaa, mutta sieltä ei tullut nestettä eikä ilmaa (auto käynnissä). Avasin paisarin ja syylärin korkit ja lisäilin nestettä syyläriin korkkia myöten. Ilmakuplia tuli raivokkaalla tahdilla ja nestettä oli ilma sakeana... Hieman meinasi otsalohkoa kuumottaa tällainen huolimattomuus, kun en ollut asiaa aikaisemmin huomannut. Kuitenkin lämpömittari oli pysynyt aisoissa koko ajan, eikä paisarin pintakaan ollut ennakoinut tätä oikein mitenkään. Kumma juttu. Jäähdytysjärjestelmä vaatii perusteellisen tarkastuksen ja on tästä lähtien erikoisen tarkkailun alaisena.
Sain muuten hommattua tällä reissulla Kuupanteriin kellon! Naama on kuin Hangon Keksi. Toivottavasti se toimii (siis kello.. naamalle ei voi enää mitään).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)