Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 759
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Sonettiin joutui kyllä Solexin vivustoa modaamaan. Ei auennut kakkoskurkku täysin auki, vaikka kuinka palloniveltä sääti tai sit vivusto kääntyi "yli". Otin toisesta Saab V4 orkkisvivusta irti sen osan, mihin pallonivel kiinnittyy vivuston päässä ja hitsasin sen oikeassa asennossa alkuperäiseen vipuun kiinni. Ja kurkut oli auki varmasti auki kun kaasupoljin oli pohjassa.

Weber 32/36 DGV mahtuu ilmanputsari kiinni Sonett 3:en huoltoluukun alle (ei sama putsari mikä on videossa). Tilasin Freetecnicsistä: http://www.freetechnics.fi/polttoainepu ... timet.html. Sieltä "Pestävä kromipuhdistin 2-kurkkuiselle DGV/DGAV/DGMS Weberille" ja mallia ohuempi. Ysikutoseen laittaisin vaihdettavalla paperisuodattimella olevan (ei pestävä), koska sellainen sinne mahtuu. :saab:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kuuppaan tein levystä, olikohan ruostumatonta, putsarin pohjan, ja päälle alkuperäinen peltikotelo. Pohjan halkaisija pienempi kuin kansi. Saa siis imettyä ilmaa ympäriinsä.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Itse laitoin skoda 120 weber korvauskaasuttimen kun oli hintaa 200 euroa moposportissa. Nyt ei näytä olevan saatavana, mutta hyvin toimii mukana tulleilla suuttimilla.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

äölkjhgf kirjoitti:Itse laitoin skoda 120 weber korvauskaasuttimen kun oli hintaa 200 euroa moposportissa. Nyt ei näytä olevan saatavana, mutta hyvin toimii mukana tulleilla suuttimilla.
Tuli tuossa huomattua että tyhjäkäynnillä käy turhan rikkaalla ainakin hajusta päätellen.
Manuaaliryyppyä ei tarvi ollenkaan, niin sekin kertonee että turhan paljon saanee pensaa.
Olihan siinä vähän koholla HC:t viime päästömittauksessa mutta silloin korjaantui RE85:lla :lol: .
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Mikä uusi kaasari sopii 96 ??

Viesti Kirjoittaja Darco »

Suuret sytytysennakot aiheuttaa myös pakokaasujen haisemista ja HC:n nousua. Pienet ennakot taas pienentää HC:ta. Ei silti kannata ennakkoja pienentää tyhjäkäynnillä pelkän hajun vuoksi, kun se tuo omat ongelmansa, kuten koneen ylikuumenemista ja huono tyhjäkäynti.

HC:ta saa olla 1000 katsastuksessa. Saa olla todella rajut tyhjäkäyntiennakot jos tuon meinaa ylittää ehjällä koneella.

Itse joskus kun piti saada autosta saada HC pieneksi, laitoin alipaine ennakon imusarjan alipaineen sijaan siihen nippaan joka ei anna alipainetta tyhjäkäynnillä (ported- tai timed vacuum englanniksi). Näin sain hyvät päästöarvot tyhjäkäynnille, mutta ajettavuus ei silti kärsinyt tolkuttomasti. Sai hyvin ajettua konttorille.

Kannattaa kiinnittää huomiota CO- arvoon. Se kertoo seoksista kohtuu hyvin. HC on huono arvo oikeen mihinkään, se kertoo että auto käy laihalla, rikkaalla, isoilla ennakoilla, rikkinäisillä sytkävehkeillä, tai että autossa on kireä nokka.

Vielä yksi asia mikä kannattaa muistaa. Se auto käy tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntipiirillä. Tyhjäkäyntipiirin säädöt eivät vaikuta merkittävästi muualla kuin tyhjäkäynnillä. Eli noista tyhjäkäynnin seoksista ei voi päätellä mitään millaiset seokset on maantieajossa. Tyhjäkäynti kannattaa säätää niin että auto käy nätisti ja hiljaa. Tyhjäkäyntiseokset ei vaikuta kulutukseen, ellei sitten jostain syystä autoa käytä monia tunteja tyhjäkäynnillä.

Maantieseokset ja säädöt voi päätellä niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin kulutuksesta. Jos auto on hyvä ajaa, ja menee sinne 7-8L/100km kulutuksiin, ei kovinkaan todennäkösesti olla kauheesti metsässä. Jos taas bensaa kuluu toista kymppiä matka-ajossa, voidaan päätellä että jokin on huonosti joko sytkäpuolella (huono kipinä, alipainesäätö rikki, keskipakosäädin jumissa yms.) tai bensapuolella (kaasari tulvii, liikaa bensapainetta, liian isot suuttimet...). Mulla meni kuuppa perusasioiden tarkastusten ja säädön jälkeen 6,5l/100km maantiellä parhaimmillaan kesällä, yleensä sinne 7-8 litran tienoille.
Vastaa Viestiin