96 vuosimallien erot
Re: 96 vuosimallien erot
Kiitos vastauksista. Minä vuonna 1.7 l kone tuli kuuppaan?
Re: 96 vuosimallien erot
Tuota isompaa konetta taisi Riotsissa tulla pieniä määriä myyntiin -70 luvun puolessa välissä. Mutta ei kai niitä Suomeen tuotu? Enpä tiedä?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: 96 vuosimallien erot
1,7 tuli jenkkeihin vuosimalliin 71 matalapuristeisena helpottamaan saastemääräysten noudattamista. 96V4 1700S taisi olla aika epävirallinen ja pieni (25 kpl?) sarja oransseja Kuuppia vuonna '75
Re: 96 vuosimallien erot
"Hyvistä ja huonoista pelleistä" puhuttaessa vielä sen verran, että -70-luvun loppupuolella tapahtui (ainakin) kaksi isompaa asiaa: pellintoimittajan ja ilmeisesti tiettyjen peltien paksuudenkin muuttuminen -75 tai- 76. Varmaan maalissakin tapahtui muutosta näillä main, kun vesivärit olivat muodissa... Eivät ole ikuisia, kuten on havaittu, mutta keskimäärin vielä parempiä kuin viimeisten vuosien Superit.
Oman kokemuksen mukaan M78 --> (karkeasti varmaan isojen vilkkujen kanssa samoihin aikoihin) otettiin UKIssa käyttöön uusi pohjapeltien ja koteloiden käsittely, joka oli sellainen muovi-/kumimaali muodostaen tasaisen vedenpitävän kalvon esim. koko pyöränkoteloon. Kuulemma totesivat silloin että "nämä autot kestääkin sitten hamaan tappiin". Toisin -siis juuri päinvastoin- kävi, ja nykyisin tuon aikakauden kuupat ovat käytännössä kokonaan hävinneet luonnonvaraisina, siinä missä vanhempia kumipuskurikuuppia vielä esiintyy jossain kunnossa.
Itselle tuli viiden auton könttäkaupassa vuosimalleja -77-79:
- todella kauniinvärinen metallivihreä -79, joka oli niin mätä että hienoinen rutina kuului aina jostain, kun autoon edes nojasi. Ei ensimmäistäkään paikkaa, mistä olisi edes ajatellut aloittavansa pelastustyöt.
- kirkkaanvihreä jokkis-78 oli samaa kastia, mutta
- antiloopinruskea -77 paljon kovempi vaikka oli kauttaaltaan sammalessa ja jäkälässä oltuaan kuusen alla ja pellon reunassa ties kuinka kauan.
-punainen -79 oli tarkempien tutkimusten jälkeen kaikkiin edellisiin verrattuna häkellyttävän tervepeltinen, mutta sepä olikin palvellut aktiivivuosinaan Porin palokunnan johtoautona, eli ajo ja huolenpito olivat varmaan vähän toista luokkaa kuin noissa muissa. Möin sen jonnekin Padasjoelle ja vasta myyntiprosessin yhteydessä huomasin, kuinka helppo peltiprojekti se olisi vaki-ongelmapaikkojen puolesta ollut. No, katossa siinä oli paitsi piiskan tumppi, myös peuran kuva...
- tuo entisöintiin päätynyt sininen -77 pikkuvilkku oli kyllä huolella mätä, ts. kaikki vakipaikat olivat rapeita, mutta erotuksena myöhempiin Supereihin, siinä kuitenkin selvästi joko esiintyi ruostetta tai ei. Ruostepaikat oli siis mahdollista kaivaa näkyviin kokonaisuudessaan ja terveen pellin raja oli selvä. Kyllähän siihen peltiä, elinsiirtopaloja ja saumaa on mennyt paljon eli ei se missään nimessä "pre-75" veroinen ole.
Tässä ikähaarukassa joka ikinen kottero on jo kuitenkin oma yksilönsä, ja käyttö, hoito ja laiminlyönnit näkyvät armotta. Ikävä kyllä kajakin arvostus oli tässä välissä niin alamaissa, että hyviäkin yksilöitä väärinkäytettiin ja paalattiin armotta. Saabistienkin keskuudessa kumihuulta rienattiin rankasti ja minuakin tituleerattiin täyskahjoksi, kun sellaista lähdin parsimaan. No, oikeassahan olivat!
Oman kokemuksen mukaan M78 --> (karkeasti varmaan isojen vilkkujen kanssa samoihin aikoihin) otettiin UKIssa käyttöön uusi pohjapeltien ja koteloiden käsittely, joka oli sellainen muovi-/kumimaali muodostaen tasaisen vedenpitävän kalvon esim. koko pyöränkoteloon. Kuulemma totesivat silloin että "nämä autot kestääkin sitten hamaan tappiin". Toisin -siis juuri päinvastoin- kävi, ja nykyisin tuon aikakauden kuupat ovat käytännössä kokonaan hävinneet luonnonvaraisina, siinä missä vanhempia kumipuskurikuuppia vielä esiintyy jossain kunnossa.
Itselle tuli viiden auton könttäkaupassa vuosimalleja -77-79:
- todella kauniinvärinen metallivihreä -79, joka oli niin mätä että hienoinen rutina kuului aina jostain, kun autoon edes nojasi. Ei ensimmäistäkään paikkaa, mistä olisi edes ajatellut aloittavansa pelastustyöt.
- kirkkaanvihreä jokkis-78 oli samaa kastia, mutta
- antiloopinruskea -77 paljon kovempi vaikka oli kauttaaltaan sammalessa ja jäkälässä oltuaan kuusen alla ja pellon reunassa ties kuinka kauan.
-punainen -79 oli tarkempien tutkimusten jälkeen kaikkiin edellisiin verrattuna häkellyttävän tervepeltinen, mutta sepä olikin palvellut aktiivivuosinaan Porin palokunnan johtoautona, eli ajo ja huolenpito olivat varmaan vähän toista luokkaa kuin noissa muissa. Möin sen jonnekin Padasjoelle ja vasta myyntiprosessin yhteydessä huomasin, kuinka helppo peltiprojekti se olisi vaki-ongelmapaikkojen puolesta ollut. No, katossa siinä oli paitsi piiskan tumppi, myös peuran kuva...
- tuo entisöintiin päätynyt sininen -77 pikkuvilkku oli kyllä huolella mätä, ts. kaikki vakipaikat olivat rapeita, mutta erotuksena myöhempiin Supereihin, siinä kuitenkin selvästi joko esiintyi ruostetta tai ei. Ruostepaikat oli siis mahdollista kaivaa näkyviin kokonaisuudessaan ja terveen pellin raja oli selvä. Kyllähän siihen peltiä, elinsiirtopaloja ja saumaa on mennyt paljon eli ei se missään nimessä "pre-75" veroinen ole.
Tässä ikähaarukassa joka ikinen kottero on jo kuitenkin oma yksilönsä, ja käyttö, hoito ja laiminlyönnit näkyvät armotta. Ikävä kyllä kajakin arvostus oli tässä välissä niin alamaissa, että hyviäkin yksilöitä väärinkäytettiin ja paalattiin armotta. Saabistienkin keskuudessa kumihuulta rienattiin rankasti ja minuakin tituleerattiin täyskahjoksi, kun sellaista lähdin parsimaan. No, oikeassahan olivat!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: 96 vuosimallien erot
Kiitos vastauksista! Kuuppa nyt hankittu. -77 vuoden Super, taitaa olla alkuvuodesta kun on "pienemmät vilkut".Päällisin puolin ok mutta helmoissa riittää hitsaamista. Väriltään cerulean blue eli B9H. Googlailin ja löysin tiedon että kyseistä väriä olisi ollut vain -76 malleissa. Kuitenkin tyyppikilvessä ja papereissa on 77. Onko muuten miten harvinainen tuo väri , itse en montaa nähnyt.
Re: 96 vuosimallien erot
B9 pitäisi olla vain -77:ssa käytössä. 1976 oli vielä sama sininen, kuin oli käytössä 1973:sta lähtien. Mutta oli niin kuin oli, mutta näin on (kuten Karpo sanoi), pääasia, että kajakki löytyi ja saa arvoisensa kohtelun. Itse olen viettänyt kaksi lomaviikkoa uutta projektia hitsaten tallissa. Kyllä siitä vielä auto tulee, mutta uutta peltiäkin kuluu.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
Re: 96 vuosimallien erot
Hyvä kun löytyi, onnea kajakin johdosta!
Taitaa väri olla juurikin sama kuin tuossa omassa projektissa, kyseessä niinikään pikkuvilkku-77 eli 1-kurkkuisella kaasarilla. Joskus olen mielestäni nähnyt tuon värin myös isovilkussa, mutta kyseessä lienee ollut -77B, ei sen tuoreempi.
Ei tuo liian yleinen ole, kyllähän noiden vuosikertojen autot olivat vielä suuremmaksi osaksi "ruukun-", "antiloopin-", pas*#-, ym. ruskeita. Ruskean eri sävyjä löytyi 70-luvun värikartoista samoissa määrin kuin harmaan eri sävyjä nykyisin. Siinä mielessä tuo sininen on virkistävä poikkeus, eikä värin rooli ollut täysin olematon siinäkään, kun omaa projektiautoa aikanaan valitsin.
Taitaa väri olla juurikin sama kuin tuossa omassa projektissa, kyseessä niinikään pikkuvilkku-77 eli 1-kurkkuisella kaasarilla. Joskus olen mielestäni nähnyt tuon värin myös isovilkussa, mutta kyseessä lienee ollut -77B, ei sen tuoreempi.
Ei tuo liian yleinen ole, kyllähän noiden vuosikertojen autot olivat vielä suuremmaksi osaksi "ruukun-", "antiloopin-", pas*#-, ym. ruskeita. Ruskean eri sävyjä löytyi 70-luvun värikartoista samoissa määrin kuin harmaan eri sävyjä nykyisin. Siinä mielessä tuo sininen on virkistävä poikkeus, eikä värin rooli ollut täysin olematon siinäkään, kun omaa projektiautoa aikanaan valitsin.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: 96 vuosimallien erot
"Taivaansininen" näyttäisi piplian mukaan olevan tuo B9, ja H niinkuin Herberts.
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniik ... rikoodeja/
Tuolla vielä varmuuden vakuudeksi mallimuutokset kuvien kera:
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniik ... et+959699/
Nämä on skannannut jäsen nro 341 Ylivieskasta, kiitos vielä kerran!
(Viipan mallimuutoslistaus on tehty ja julkaistukin, mutta viippanetin vanhan portaalin muutto nykyiseen kuvagalleria-formaattiin on vielä kesken.)
terv. jt
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniik ... rikoodeja/
Tuolla vielä varmuuden vakuudeksi mallimuutokset kuvien kera:
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Tekniik ... et+959699/
Nämä on skannannut jäsen nro 341 Ylivieskasta, kiitos vielä kerran!
(Viipan mallimuutoslistaus on tehty ja julkaistukin, mutta viippanetin vanhan portaalin muutto nykyiseen kuvagalleria-formaattiin on vielä kesken.)
terv. jt
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *